Nanning

Nanning (南宁; Nánníng) är en stad på prefekturnivå och huvudstad i Guangxi Zhuang Autonoma Region i sydvästra Kina och är en stor modern stad. Nanning fungerar även som knutpunkt för resenärer till och från Vietnam.

Fakta om Nanning[Redigera]

Nanning kallas även för "den gröna staden", p.g.a. alla parker, grönområden och alléer.

Historik[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Nanning[Redigera]

Med flygplan[Redigera]

Till Nanning Wuxu International Airport går både inhemska och internationella flygningar, även om den senare endast till ett fåtal destinationer på en icke-daglig basis, men eftersom Nanning är Kinas inkörsport till länderna i Sydostasien så lägger den lokala regeringen stor vikt vid att ansluta Nanning till huvudstäderna i varje sydostasiatiskt land. Varje halvtimme går det en buss varje halvtimme till och från Chaoyang Lu framför Minhang (CAAC) Hotel och bredvid Yinhe Hotel nära järnvägsstationen. Resan kostar ¥ 15 och tar ca. 45 minuter. Lokalbuss nr 301 går mellan flygplatsen och stadens centrum. Restiden är cirka en timme och kostar ¥ 3. Taxi finns också. Ett fast pris till centrum är ¥ 100. En taxi från flygplatsen till Langdong bussterminalen kostar ca. ¥ 120-130, men det är ändå möjligt att förhandla ner till ¥ 100-110. Förarna kan ibland vägra använda taxametern men priset är inte orimligt och det kan även kosta mer med mätaren.

Med tåg[Redigera]

Järnvägsstationen ligger i norra änden av Chaoyang Road i hörnet av Zhonghua Road, strax norr om stadens centrum. Härifrån ankommer och avgår tåg till:

  • Peking - 28 timmar
  • Guilin - 5-6 timmar - boka biletter några dagar i förväg för dessa tåg, eller ta bussen. Tåget är snabbare och mer bekväm, men bussarna är mer frekventa och har sannolikt lediga säten med kort varsel. Biljetter kan bokas på förhand från stationen. Observera att bussarna också avgår och anländer utanför tågstationen i Nanning.
  • Guangzhou - 11 timmar
  • Kunming - 10 timmar
  • Pingxiang - vid gränsen till Vietnam, 3 ½ timmar
  • Hanoi, Vietnam - 8 timmar. Biljetter till Hanoi säljs från Fönster 16 vid järnvägsstationen. (Januari 2013)

Med bus[Redigera]

Nanning har två större busstationer:

  • Langdong som ligger på Minzu Dadao (民族大道; Mínzú Dàdào) öster om stadens centrum mitt bland alla nya skyskrapor med bland annat bussar till Hanoi, Haiphong och Ha Long Bay.
  • Jiangnan linger på Xingguang Dadao som återfinns på den södra sidan om stadskärnan. Hit går bussar från bland annat Pingxiang nära den Vietnamesiska gränsen (resan tar ca. 2.5 timmar och kostar ¥60), samt Yangshuo (via Guilin) som också avgår från Jiangnan. Buss 41 (¥3, 20 minuters resa) går från Jiangnan till Chaoyang Road i centrum av Nanning. Hoppa på från torget framför terminalen. Alternativt, ta en taxi för ca. ¥5-10.
  • Anmärkning* Vissa bussturer slutar även vid tågstationen, som exempelvis de från Guilin.

Förflyttning i Nanning[Redigera]

Folk kör som höns och som västerlänning känns trafiken ibland som total anarki. Även om alla kör lite som det passar så råder ändå en viss ödmjukhet i trafiken och alla är vaksamma på varandra. Det tutas mycket, men mest för att uppmärksamma andra på ens position snarare än "flytta på dig".

Med buss

Med de lokala bussarna som trafikerar staden tar man sig till de flesta ställen. Avgiften för de flesta resorna är ¥ 1 per resa. Köp en busskarta över staden för ca 5-6 ¥ för att lättare kunna planera resan, den fungerar även som en stadskarta. Buss 301 går från Wuxu International Airport, och kostar ¥ 3 för en timmes resa in till staden. Det slutar vid centrum.

Med tåg

Nanning har tunnelbana och nya linjer är under byggande.

Med taxi

Taxi är också praktiskt för att ta sig runt i staden, och de flesta turer inom staden bör kosta under 20 ¥. Biljettpriserna börjar på ¥ 7 men ytterligare 2 ¥ i bränsletillägg kommer att läggas till det slutliga biljettpriset, oavsett avstånd.

Med moped

Ytterligare ett sätt att ta sig runt är de trehjuliga mopederna med två säten bak. Priset gör man upp med föraren innan avfärd.

Betalning[Redigera]

Kina är i mångt och mycket fortfarande ett kontant samhälle så det kan vara praktiskt att ha några hundringar på sig speciellt om man besöker marknader eller små "hål i väggen" butiker

Gångbara valutor

Renminbi (förenklad kinesiska: 人民币, traditionell kinesiska: 人民幣, pinyin: rénmínbì, egentligen Ren min bi yuán) är den valuta som används i folkrepubliken Kina i Asien. Valutakoden är CNY, men förkortningen RMB förekommer ofta. Grundenheten är 1 yuán, som delas upp i 10 jiao och 100 fen. Renminbi betyder ordagrant "folkets valuta" och yuán betyder endast "myntenhet" varför till exempel en US-dollar kallas för mei yuan. Internationellt brukar yuán dock avse någon av de fyra valutor som används i Kina, Taiwan, Hongkong och Macao.Banker finns i parti och minut och antagligen kan de växla större utländska valutor som dollar, euro, pund och dyl.

Resecheckar
Betalkort

Det dominerade betalkortet i Kina verkar vara UnionPay 银联 (Yín Lián) och fungerar i de flesta butiker. Kommer man med ett Visa eller Mastercard blir det lite bökigare, de flesta hotell fixar dock detta.

Bankomater

Det finns gott om banker i Nanning och likaså bankomater (ATM). Det är dock inte alla som klarar att få kontakt med utländska banker så man får prova sig fram till vilka som fungerar. Tänk dock på att din bank kan komma att ta ut en växlingsavgift för att du plockar ut pengar i Kinesiska Renminbi, å andra sidan så tar växlingskontoren också ut avgifter så det går nog på ett ut om du inte håller på att ta ut småsummor stup i kvarten.

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Green Tree Inn Nanning Wuyi Hotel (No. 28 East Wuyi Road, Nanning), ett litet trevligt hotell lite vid sidan av centrum. Inget lyxigt men helt och rent, samt att personalen förstår en del engelska. Tyvärr finns det ingen restaurang på hotellet så man får äta ute eller köpa med sig mat. Gratis Wi-Fi i lobbyn. Det finns fyra stycken Green Tree Inn i Nanning så kontrollera adressen och lita inte blint på kart-appar och dylikt. På var sin sida av vägen utanför hotellet finns busshållplatser. För att ta sig till centrum, välj buss nummer 9 på motsatt sida av vägen från hotellet sett, resan tar ca 10-15 minuter och kostar ¥1. Hotellet är bokningsbart via www.hotels.com eller kedjans egen hemsida: www.998.com/eng/

Vandrarhem och camping

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget
Pubar och barer

Att se[Redigera]

  • People's Park
  • Wuxiang (Five Elephants) Plaza
  • Qingxiu Shan Scenic Spot, Entréavgift ¥20. För mer information se: www.qxsfjq.com/qxsfjqenglish/index.jhtml

Att göra[Redigera]

  • Guangxi Museum of Nationalities, Ingen entréavgift. En bit utanför stadskärnan ligger detta påkostade museum som innehåller berättelser och historiska fakta om de 12 stora minoritetsfolkgrupperna som finns i Guangxi, museet har även en permanent utställning om bronstrummor. På baksidan av museet ligger en park där man byggt upp typiska byggnader från de olika minoritetsfolken. För mer information se: www.gxmb.com/eng/
  • Guangxi Science & Tecnology Museum, Entréavgift ¥30. I ett enormt hus med spektakulär arkitektur ligger detta museum som fokuserar på teknik och fysik. Här kan man prova olika fysiska modeller och titta på bl.a. en robot orkester. För mer information se: www.gxkjg.com (enbart på kinesiska).
  • Museum of Guangxi, Ingen entréavgift. En stor byggnad ett par kvarter från Guangxi Science & Tecnology Museum där man fokuserar på provinsens historia med bl.a. utställningar om krukor och lergods historia och bronstrummor. Här kan man även se internationella utställningar.
  • Nanning theatre
  • Nanning Zoo, Entréavgift ¥50. En djurpark mitt i staden med både terrarium, fåglar, tigrar, delfiner och apor. Dock inga pandor. Parken innehåller även en tivoli del med olika åk-atraktioner samt en vatten värld om man är badsugen. För mer information se: www.gxnnzoo.com (enbart på kinesiska).
  • Natural History Museum of Guangxi (广西自然博物馆, guǎng xī zì rán bó wù guǎn), ett litet museum med utställningar i flera byggnader. Utställningarna består bl.a. av dinosaurie skelett. Museét ligger i anslutning till People's Park och har öppet tisdag till söndag, 9:00-16:30. Ingen entréavgift.

Shopping
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Att ta med sig till Nanning[Redigera]

Att ta med sig från Nanning[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Official Website of Nanning Municipal Government

Referenser[Redigera]

<references/>

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk