Mongoliet

Asien : Östasien : Mongoliet
LAND: Mongoliet
Flagga
FlagMongolia.png
Lokalisering
LocationMongolia.png
Snabbfakta
HuvudstadUlaanbaatar
RegeringParlamentarisk demokrati
ValutaTögrök (MNT)
Ytatotal: 1 565 00 km2
vatten: 0,6 %
Befolkning2 791 272 inv.
SpråkKhalkha, Ryska
ReligionTibetansk buddhism, islam, shamanism, kristendom
Landsnummer+976
Internetdomän.mn
TidszonUTC+7

Storheten med Mongoliet i Östasien är att det finns väldigt lite att se. Istället är det de majestätiska orörda stepperna, fyllda av tomhet som gör att man verkligen kan känna sig som en del av naturen i denna ödsliga del av världen. Detta land ligger inklämt mellan jättarna Ryssland och Kina och har ingen kontakt med havet.

Att ta med sig till Mongoliet[Redigera]

Att ta med sig från Mongoliet[Redigera]

Fakta om Mongoliet[Redigera]

Historik[Redigera]

Arméer under Djingis Khan skaffade mycket mark till Mongolriket. De erövrade delar av mellanöstern storriket Kina och delar i europeiska ryska riket. Men mongolernas stormakt var kortlivad och upplöstes snabbt. Under tidigt 1600-tal blev Mongoliet ett lydrike under Kina fram till 1911.

Klimat[Redigera]

Torr sommar och kalla vintrar.

I Mongoliet finns monsunvindar som strömmar runt landet, vilket gör sommrarna varma och torra.

Högtider[Redigera]

Shineiin negen - Äger rum intill slutet av januari och början av februari beroende av solståndet. Och som alltid gäller mycket mat och kliver man på hem till någon vilket man ska just denna högtid så ges gåvor. På allas bord ska det finnas ett speciellt bröd och en tårta/kaka, inte för att ätas utan rent symboliskt.

Regioner[Redigera]

Städer[Redigera]

Att ta sig till Mongoliet[Redigera]

Med flyg

Det går också att flyga via Moskva eller Beijing till Ulan Bator. Från Europa har det mongoliska flygbolaget MIAT direktflyg från Berlin till Ulan Bator.

Med buss
Med tåg

Många reser med Transsibiriska järnvägen från Ryssland till Ulan Bator.

Med båt
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Mongoliet[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort

Internationella betalkort (VISA m fl) godtas på de flesta hotell, restauranger och affärer i Ulan Bator.

Bankomater

Bankomater som tar internationella kort finns i Ulan Bator.

Boende[Redigera]

Mat och dryck[Redigera]

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Mobiltelefoner med svenska mobilabonnemang fungerar i Ulan Bator. Man kan också, om man vill få lägre samtalskostnad vid mottagna samtal, köpa fungerande kontantkort till sin mobiltelefon i Ulan Bator. Räkna dock inte med att mobilen fungerar utanför Ulan Bator, bortsett från vissa städer. Mongoliet är ett mycket vidsträckt och glesbefolkat land, så mobiltäckningen är dålig utanför städerna, som för övrigt inte är särskilt många.

Säkerhet[Redigera]

Se upp med ficktjuvar i Ulan Bator, även mitt på dagen på huvudgatan Peace Avenue. Undvik att vistas ute i Ulan Bator sent på kvällen och på natten och gå framförallt inte ensam ute när det är mörkt. Det finns mycket hemlösa gatubarn i staden, både äldre och yngre. Detta bidrar till den relativt höga kriminaliteten. På hotell och guesthouses finns varningar för detta. Ta dessa på allvar.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor