Mogadishu

STAD: Mogadishu
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning1 700 000 inv.
Riktnummer
Densitet/km2
Språk
Transport
Flygplats(er)Aden Adde International Airport, K50 Airport
Järnvägsstation(er)

Mogadishu (Muqdisho) är den officiella huvudstaden i Somalia. Staden ses som en av världens mest laglösa städer efter mer än 15 år av inbördeskrig och anarki. Efter Ethiopiens intervention i kriget i slutet av 2006 kontrolleras Mogadishu återigen av regeringsstyrkor men läget är mycket ostabilt och sporadiska gatustrider förekommer.

Att ta med sig till Mogadishu[Redigera]

Vapen, pass, proviant och vatten.

Att ta med sig från Mogadishu[Redigera]

Sitt liv.

Fakta om Mogadishu[Redigera]

Vy över centrala Mogadishu.

Historik[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Mogadishu[Redigera]

Med flyg

Den internationella flygplatsen, Aden Adde International Airport, är förtillfället stängd efter ha blivit bombad av Etiopien under kriget 2006. En tillfällig flygplats känd som K50 Airport, eftersom den ligger 50 kilometer söder om staden, handhar stadens flygtrafik. Daallo Airlines har flyglinje ifrån Djibouti.

Med buss
Med tåg
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Mogadishu[Redigera]

Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
  • Hotel Nasa-Hablod [1], ett av de större hotellen som ligger i ett lugnare område utanför stadskärnan. Har konferensanläggning, TV, tillgång till internet och egen resturang.
Budget
Vandrarhem och camping

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget
Pubar och barer

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Shopping
  • Bakaaramarknaden (Suuqa Bakaaraha), Somalias största utomhusmarknad som startades 1972. Efter regeringens fall 1990 har marknaden växt och blivit ett tillhåll för smugglare och vapenhandlare. Den olagliga delen av marknaden är känd som Cabdalle Shideeye och här säljs vapen öppet. Dessutom är det ett tillhåll för förfalskare av pass, födelseattest och mycket mer. Regeringen försöker stänga stora delar av marknaden vilket gör att det är en av stadens farligaste platser.
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Mogadishu är en väldigt farlig stad och resande på egen hand avråds starkt, ska du göra ett besök rekomenderas att alltid ha skydd av styrkor ifrån Afrikanska Unionen eller Somaliska säkerhetsvakter, trots det finns det alltid risk för krypskyttar och bakhåll av rebeller som opererar inne i staden.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Mogadishu
Får absolut inte missas
Varning

VARNING: Svenska Utriketsdepartementet avråder från resor till Somalia med hänsyn till säkerhetsläget. Försiktighet bör iakttas.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor