Minsk

STAD: Minsk
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning inv.
Riktnummer
Densitet/km2
Språk
Transport
Flygplats(er)
Järnvägsstation(er)

Minsk är huvudstaden i Vitryssland

Att ta med sig till Minsk[Redigera]

Att ta med sig från Minsk[Redigera]

Fakta om Minsk[Redigera]

Historik[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Minsk[Redigera]

Med flyg

Den internationella flygplatsen Minsk-2 (IATA: MSQ, ICAO: UMMS) ligger drygt 40 kilometer öster om staden. Färdigställt i början på 1980-talet under de senaste åren har flygplatsen genomgått omfattande teknisk modernisering. Antal serviceställen är dock litet och representeras av några cafeer och souvenirbutiker. Det finns planer för att bygga ut det befintliga komplexet och öppna bland annat ett hotell i anslutning, någonting som i dagsläget saknas.

Flygplatsen är bas för det nationella flygbolaget Belavia [1] som erbjuder flygningar till ett antal europeiska städer, bland annat Amsterdam, Berlin, London, Paris, Milan, Prag, Rom, Frankfurt, Riga, Helsingfors och Stockholm.

Transportförbindelser mellan flygplatsen och Minsk är inte de bästa. Vid ankomst brukar det stå ett stort antal chaufförer i ankomsthallen och erbjuda taxi in till staden. Förhandla priset i förhand. Ett billigare allternativ kan vara flygbussar som avgår från en bussplats utanför Gate 5-6, ankomsthallen. De brukar vänta på ankommande passagerare men missar man närmaste avgång kan det dröja i upp till en timme tills nästa avgång. Resan tar ungefär en tmmee och enkelbiljett kostar runt 20 kr. Aktuell tidtabell finns på flygplatsens hemsida [2]

Med buss
Med tåg
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Minsk[Redigera]

Minsk är en kompakt stad och turister som oftast befinner sig i stadens centrum kan ta sig runt till fots eller med kollektivtrafik.

Med buss

Det finns ett stort antal busslinjer i Minsk, de flesta förbinder dock stadscentrum med bodtadsområden runt om staden. En av de mest trafikerade linjerna, som kan vara bra för turister att känna till är linje # 100 som går från flygplats Minsk-1 (söder om stadskärnan) till Nationalbiblioteket längs den 13-kilometer långa Nezalezjnasti prospekt (Självständighetsavenyn).

Med tåg

Med bil
Med taxi

Det finns ett stort antal taxibolag i Minsk. Många av taxibilar är 15-20 år gamla privatbilar som ser ganska slitna ut. Alla officiella taxibilar måste vara tydligt markerade med logotyper och telefonnummer av det åkeri de tillhör, chaufförens id-kort måste också sitta i vindrutan. De allra flesta bilarna är utrustade med taxameter, vissa har GPS.

Man tar inte som regel framkörningsavgift, men taxinotan ska bestå av både startavgift plus pris för körd sträcka. Resor inom staden ska inte kosta mer än 20-50 SEK.

Med cykel

Minsk är inte riktigt en cykelvänlig stad då cykelbanor saknas nästan fullständigt. Det är ganska ovanligt att se cyklister i stadscentrum.

Betalning[Redigera]

Den officiella valutan i Vitryssland är vitrysk rubel.

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort

I Vitryssland går det bra att betala med de mesta vanliga kreditkorten - Visa, Visa Electron, Mastercard. American och Diners är inte lika vanliga och i många fall tas inte emot.

Det är bara små kiosker (som säljer godis, tobak, tidningar)och gatuförsäljare som fortfarande saknar kortterminaler. Mindre mataffärer utrustar ibland bara några kassor med betalterminaler.

Bankomater

Eftersom det finns ganska många banker i Vitryssland är bankomatnätet också ganska stort. Alla bankomater är markerade med en skylt på vilken det står ATM, menyn är oftast tillgänglig på ryska och vitryska samt engelska och tyska. Användandet av bankomater medför generellt sett inga risker för bedrägeri.

Ofta ser man automater med touch-skärmar som liknar bankomater men är egentligen så kallade betalautomater som används för att betala räkningar, överföra pengar från konto till konto, kontrollera saldo men inte ta ut kontanter.

Boende[Redigera]

Eftersom inkommande turism i Vitryssland är fortfarande outvecklad och antal turister från västländer är ganska obetydligt är hotelbranschen relativt liten och saknar några som helst spår av konkurrens, vilket leder i sin tur till ovanligt höga priser för hotelövernattningar. Vill man bo på ett fyra- eller femtjärningt hotel som motsvarar internationell nivå ska man vara beredd på att lägga ut 1500-2000 SEK per natt för ett dubbelrum.

Lyx

Hotel Europa

Crown Plaza Hotel

Hotel Minsk

Presinder Hotel

Medel

Victoria Hotel

Hotel Yubileiny

Hotel Planeta

Hotel Garni

Budget

Hotel Sputnik

IBB Hotel

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Shopping
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Minsk
Får absolut inte missas
Externa länkar

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor