Mark

STAD: Mark
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning33 594 inv.
Riktnummer0320
Densitet36/km2
Språk
Transport
Flygplats(er)Göteborg Landvetter flygplats
Järnvägsstation(er)

Mark [1], med de tre centralorterna Kinna, Skene och Örby är en kommun i Västergötland cirka fem mil sydöst om Göteborg. Kommunen är känd som Tygriket, hit åker många för att handla billigt tyg ifrån fabriksförsäljningen.

Att ta med sig till Mark[Redigera]

Att ta med sig från Mark[Redigera]

Fakta om Mark[Redigera]

Historik[Redigera]

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Mark[Redigera]

Med flyg

Närmaste flygplats är Göteborg Landvetter flygplats cirka fem mil västerut.

Med buss

Ifrån Göteborg går linje 300 ungefär en gång i timmen större delen av dygnet Sista bussen på vardagar är cirka 23:00 och på helger 02:30, ungefär 1:20 i restid. Linje 450 trafikerar sträcken Borås-Skene via Fritsla och Kinna, bussar går regelbundet dagtid och har även nattrafik på helger, strax under en timme i restid.

Med tåg

Mark ligger längs Viskadalsbanan som trafikerar Uddevalla-Herrljugna-Borås-Mark-Varberg. I kommunen gör tågen uppehåll i Fritsla, Kinna, Assberg, Skene, Berghem och Horred. Ungefär tio tåg avgår i bägge riktningarna under dagtid.

Med bil
Med cykel

Förflyttning i Mark[Redigera]

Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Lyx
Medel
  • Kinna Stadshotell [2]. Centralt hotell i Kinna som även har konferensanläggning, restaurang och nattklubb.
Budget
Vandrarhem och camping

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget
  • Frölich Grill & Kiosk, Örbyvägen 2 (Korsningen väg 41/156 i Skene centrum). En riktig matinstitution i Skene. Med sloganen Öppet, ja nästan jämt har Frölich varit ett givet stopp för både förbipasserande resenärer och infödda Markbor.
Pubar och barer

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

  • Rydals Museum, Boråsvägen 237 (Fem kilometer nordväst om Kinna, skyltning Rydal). Sveriges äldsta bevarande spinneri, museet visar spinnerimaskiner och fabrikshallar. Här finns också konstutställningar och ett historiskt promenadstråk. Fri entré.
Shopping

De allra flesta som reser till Mark kommer för att handla tyg, tyg och åter tyg.

  • Marks Pellevävare, Boråsvägen 29. Säljer exklusiv frotté, handdukar och bad/morgonrockar levererat direkt ifrån fabriken i Kinna.
Aktiviteter

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Mark

Mark ligger 45 minuter ifrån Göteborg, en halvtimme ifrån Borås och runt en timme norr om Varberg.

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk