Malaysia

LAND: Malaysia
Flagga
FlagMalaysia.png
Lokalisering
LocationMalaysia.png
Snabbfakta
HuvudstadKuala Lumpur
RegeringKonstitutionell Monarki
ValutaRinggit (RM)(MYR)
Ytatotal: 329,750 sq km km2
vatten: 1,200 sq km
Befolkning24,385,858 inv.
SpråkMalay
ReligionIslam (officiell)
Landsnummer+60
Internetdomän.my
TidszonUTC+8

Malaysia är ett land i Sydostasien.

Var noga med vaccinationsskyddet, mot t.ex Hepatit A. Malaria är en risk i vissa områden i Malaysia, konsultera en vaccionationsbyrå eller infektionsläkare före avresa.

Att ta med sig till Malaysia[Redigera]

Att ta med sig från Malaysia[Redigera]

Fakta om Malaysia[Redigera]

Historik[Redigera]

Dagens Malaysia grundades 1963 genom en sammanslagning av de tidigare brittiska kronkolonierna Malaya och Singapore, inklusive de östmalaysiska staterna Sabah och Sarawak på Borneos norra kust. De första åren av landets historia präglades av indonesiska försök att kontrollera Malaysia, Filippinernas anspråk på Sabah och Singapores utbrytning 1965.

Idag är Malaysia en konstitutionell monarki, lett av de Högste Styresmannen (Yang di-Pertuan Agong), som väljs för fem år i taget bland de nio sultanerna i de malaysiska delstaterna. I realiteten utövas makten emellertid av premiärministern. En koalition mellan UMNO (United Malays National Organisation) och Nationella Alliansen (”Barisan Nasional”) har utan regeringsskifte lett landet sedan självständigheten. I sporadiska allmänna val har olika småpartier ställt upp mot den sittande regeringen, men detta har alltid förhindrats med hjälp av tvångsåtgärder och säkerhetslagstiftning med rötter i kolonialtiden.

Malaysias utveckling har varit snabb men ojämn vilket har lett till att landet ofta anses ha ”ett modernt lands infrastruktur men med en mentalitet i nivå med tredje världen”. En bidragande orsak till detta är den så kallade ”bumiputra-politiken”, ett synsätt som ger privilegier till etniska malaysier på bekostnad av den (traditionellt sett rika) kinesiska minoriteten och den (traditionellt mindre välmående) indiska minoriteten. Tillämpningen av denna politik bromsar utvecklingen i landet.

Den officiella religionen i Malaysia är Islam med 60.4%. Övriga religioner med betydande anhängare är Buddhism (19.2%), Kristendom (9.1%) och Hinduism (6.3%). Dock kan siffrorna vara aningen missvisande då de inte tar hänsyn till att alla malaysier är officiellt ansedda som muslimer, oberoende av deras privata tro.

Klimat[Redigera]

Högtider[Redigera]

Regioner[Redigera]

Städer[Redigera]

Malacka

Att ta sig till Malaysia[Redigera]

Svenska medborgare får ett 30-dagars visum vid resa i landet. Dock behöver medborgare i EU på besök i Malaysia inget visum för vistelse kortare än 90 dagar.

Med flyg

De flesta internationella flyg landar på Kuala Lumpur International Airport, ¨KLIA [[1]. Enkel transport in till Kuala Lumpur finns, t.e.x expresståget KLIA Ekspres [[2], 35RM för en enkelbiljett.

Det nationella flygbolaget Malaysia Airlines [3] flyger till många internationella och nationella destinationer och rankas som ett av de bästa flygbolagen i världen.

Med buss
Med tåg
Med båt
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Malaysia[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort

Betalning bör helst ske med kontanter, då risken är stor att ens kredit- eller bankkort blir kopierat då det används.

Bankomater

Stor försiktighet bör iakttagas vid uttag i bankomat.

Boende[Redigera]

Boende i Malaysia tenderar att vara extremt prisvärt, och man får ett rum på ett guesthouse för runt 20RM och uppåt. Riktiga 5-stjärniga lyxhotell går att få för ungefär 500 SEK om man bokar i god tid.

I städer, undvik hotell som kallas Rumah Tumpangan istället för Hotel.

Mat och dryck[Redigera]

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

  • Försök aldrig någonsin att ta in droger i Malaysia. Även små mängder kan resultera i långa fängelsestraff eller i värsta fall dödsstraff.
  • Ha koll på tillhörigheterna! Speciellt i Kuala Lumpur är det vanligt med ficktjuvar och tjuvar på mopeder som rycker handväskor.
  • Säkerheten hos billiga hotell eller vandrarhem kan ibland vara tveksam. Om det finns säkerhetsboxar, använd dessa.
  • Trafiken i storstäderna är ibland livsfarlig.
  • Man skall aldrig följa med en okänd person hem eller till någon lokal och spela spel, poker eller satsa pengar. Risken att bli utsatt för något är alltför stor.

Respektera[Redigera]

  • Malaysia är ett muslimskt land, så för att inte uppröra lokalbefolkningen skall man klä sig med respekt för omgivningen. I större städer som Kuala Lumpur är attityden mot detta lugnare. Tänk särskilt på detta vis besök i kyrkor eller liknande byggnader. Kortbyxor, t-tröja och barfota i sandaler är en direkt förolämpning i sådana sammanhang. Kvinnor bör helst ha en sjal att täcka sina bara axlar med.
  • Kritisera ej regeringen eller kungafamiljen.
  • När man går in i någons hem eller i ett tempel skall man ta av sig skorna. Man skall aldrig äta med vänster hand eller ge bort en gåva med vänster hand. Man bör inte heller peka med pekfingret.
  • Visa kärlek öppet kan ibland orsaka problem bland landsortsbefolkningen, iaktta försiktighet.
  • Homosexuella relationer är inte accepterat i Malaysia, och homosexuella par bör absolut inte visa detta offentligt.

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
  • Svenskspråkig officiell turistinformationssida [4].
På plats
  • Svenska Ambassaden: Embassy of Sweden, Wisma Angkasa Raya, 6th floor, 123 Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Tfn: +60-(0)3-2052 2550, fax: +60 (0)3-2148 6325. E-post: ambassaden.kuala-lumpur@foreign.ministry.se. Öppettider: måndag-torsdag 07.30-12.30, 13.00-16.30 fredag 07.30-12.30, 13.00-14.00

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor