Kosovo

Europa : Östeuropa : Kosovo
REGION: Kosovo
Flagga
100px-Flag of Kosovo.png
Lokalisering
Snabbfakta
HuvudstadPrishtina
RegeringParlamentarisk demokrati
Valutaeuro (EUR)
Ytatotal: 10 908 km2
vatten:
Befolkning2 126 708 inv.
Språkalbanska, serbiska
Religionmuslimer 90% kristna 10%
Landsnummer+381
Internetdomän
TidszonUTC +1

Kosovo[1] är ett land i Östeuropa. Kosovo utropade sin självständighet från Serbien i februari 2008, men har ännu (september 2008) inte erkänts av alla länder. Sverige erkände Kosovo i mars 2008. En del stater, främst Serbien och Ryssland, har vägrat erkänna Kosovo som självständigt.

Regioner[Redigera]

Städer[Redigera]

Andra destinationer[Redigera]

Fakta om Kosovo[Redigera]

Historik[Redigera]

Lokalbefolkning[Redigera]

Kosovos flagga visar bland annat sex stjärnor som symboliserar landets sex folkgrupper:

  • albaner 88%
  • serber 6%
  • turkar 1%
  • gorani 1%
  • romer (oftast grupperade med ashkali och egyptier) 2%
  • bosniaker 2%

Klimat[Redigera]

Klimatet i Kosovo är kontinentalt med varma, torra somrar och relativt kalla vintrar, ofta med mycket snö. Det regnar som mest under oktober till december.

Språk[Redigera]

De officiella språken i Kosovo är albanska och serbiska.

Att ta sig till Kosovo[Redigera]

I dagslägen kan man ta sig till Kosovo med flyg, bil och buss från alla länder i Europa. Att ta sig till Kosovo med tåg är dock icke möjligt då det ännu inte är anslutet till det europeiska järnvägsnätet.

Förflyttning i Kosovo[Redigera]

Att förflytta sig i Kosovo är, utöver att det inte går några tåg, ganska smidigt. Man kan åka buss till alla städer för en mindre summa pengar. Taxi är en tjänst som är öppen dygnet runt. Man kan även förflytta sig med bil, de flesta vägarna håller hyfsad standard medan vissa vägar är sämre.

Att se[Redigera]

det finns mycket att se i Kosova. Förutom naturresurserna så finns det högsta bergen och allt annat runt omkring.

Att göra[Redigera]

Man kan cykla , promenera , besöka sevärdheter i hela landet.

Mat och dryck[Redigera]

I Kosovo finns ingen hälsovårdskontroll, så resturanger utnyttjar ibland detta för att använda gammal och billigt kött. En viss försiktighet är på sin plats. Nu efter kriget så finns all mat och dryck under kontroll. Ma har kommit långt med hälsovårdskontroll så vattnet är det bästa som man kan smaka och bageriet blir kontrollerat varje dag. De finns olika maträtter som är väldigt intressanta att prova på speciellt flija laknur petulla buk misri djathi i sharrit,buk qerepi, pogaqe mm...

Säkerhet[Redigera]

De etniska konflikterna i Kosovo, främst mellan serber och albaner förekommer men de senaste åren har varit lugna. I norra Kosovo i staden Mitrovica är det fortfarande ganska farligt. Där är mord och kravaller inget ovanligt och bråk mellan albanska och serbiska ungdomsgäng är vanligt. I övriga län i hela Kosovo så är nattlivet en speciellt sak som man borde vara med och njuta av det. Musik hela natten och mat dryck och sällskap fram till morgondagen.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor