Kanarieöarna

REGION: Kanarieöarna
Flagga
Lokalisering
Snabbfakta
HuvudstadLas Palmas de Gran Canaria
RegeringCanarian Coalition
ValutaEuro
Ytatotal: {{{YtaTotal}}} km2
vatten: {{{YtaVatten}}}
Befolkning2 miljoner inv.
SpråkSpanska
Religion
Landsnummer
Internetdomän{{{InternetDomän}}}
Tidszon

Kanarieöarna (spanska: Islas Canarias) är en ögrupp i Atlanten utanför Afrikas västkust. Den tillhör Spanien.

Regioner[Redigera]

Städer[Redigera]

Playa del Inglés

Andra destinationer[Redigera]

Fakta om Kanarieöarna[Redigera]

Kanarieöarna har en befolkning på cirka 2 miljoner. Eftersom det är en av de vanligaste resmålen för europeiska turister har ön ett välutvecklat kommunikationssystem, flygplatser och hamnar.

Historia[Redigera]

Lokalbefolkning[Redigera]

Klimat[Redigera]

Språk[Redigera]

Det officiella språket är spanska, men eftersom flertalet av invånarna lever av turismen kan de flesta även engelska.

Att ta sig till Kanarieöarna[Redigera]

Förflyttning på Kanarieöarna[Redigera]

Med bil[Redigera]

  • Att hyra bil är det bästa alternativet om man vill upptäcka de avlägsna vildmarksområdena på ön. Bland uthyrningsfirmorna finns CICAR [1], Payless [2] och Cabrera Medina [3].

Med tåg[Redigera]

En spårvagnslinje mellan busstationen i Santa Cruz och La Laguna öppnade 2007 och en biljett kostar 2,35 €. Resan tar cirka 40 minuter.

Det finns också planer på att bygga en järnväg mellan Santa Cruz och Los Cristianos.

Med buss[Redigera]

Bussar är det vanligaste färdsättet på Kanarieöarna. En resa är dock dyrare än på det spanska fastlandet. De flesta turistbussarna är i utmärkt skick. Räkna inte med att chaufförerna kan mer än ett fåtal meningar på engelska och tyska, de försöker dock alltid vara så hjälpsamma som möjligt.

Med taxi[Redigera]

Taxiresor är oftast dyra, och är inte värda pengarna om man bara ska ta sig fram i en stad, förutom om man har bråttom eller har shoppat väldigt mycket. Risken att bli lurad är liten.

Med båt[Redigera]

Om man vill resa mellan öarna och har bråttom är en båttur ett bra val, speciellt om det är kort avstånd mellan öarna. De flesta färjorna är moderna och ganska billiga. De största och mest turistinriktade bolagen är Fred Olsen, Transmediterránea och Armas.

Med flyg[Redigera]

Om man av någon anledning inte vill åka båt är flygplan det andra alternativet, och det brukar vanligast vara ett turbopropplan ATR-72 från någon av de lokala flygplatsena som Binter eller Islas Airways. De är garanterat säkra och rätt snabba; man kommer antagligen tillbringa mer tid på flygplatsen än i luften.

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

  • Djurparken Palmitos Park.

Mat och dryck[Redigera]

  • Den lokala fisken rekommenderas.
  • Kanarieöarna är Europas enda exportör av bananer, de smakar därför bättre än hemma i affären.
  • Papas Arrugadas eller papa sancochada - Potatis som kokas i salt vatten tills de är skrynkliga och som serveras med mojo picon, en kryddad, kall röd sås gjord på chili och vitlök.
  • Gofio - Grynigt mjöl oftast serverad till frukosten eller tillsammans med potaje, en lokal gryta.
  • Conejo en salmorejo
  • Miel de Palma - Palmhonung

Säkerhet[Redigera]

Larmnumret är 112 som övriga EU

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk