Japan

Asien : Östasien : Japan
LAND: Japan
Flagga
FlagJapan.png
Lokalisering
LocationJapan.png
Snabbfakta
HuvudstadTokyo
RegeringKonstitutionell monarki, demokratiskt parlament
Valutayen (JPY)
Ytatotal: 377,835 km2
vatten: 3,091
Befolkning126,974,628 (2002) inv.
SpråkJapanska
ReligionShintoism och Buddism 84%, Kristna 0,7%, övriga 15,3%
Landsnummer+81
Internetdomän.jp
TidszonGMT +9

Japan (Nihon eller Nippon på japanska) är ett land i Östasien.

Information för turister[Redigera]

Tänk på att resan dit tar lång tid, så ta med något att göra, läsa en bok, spela Nintendo DS, rita, spela spel. Ta med tuggummi till flygplanet och tugga det när ni åker upp i luften och ner igen, för det blir ett sånt enormt tryck, så det gör riktigt ont om man inte tuggar tuggummi.

Att ta med sig till Japan[Redigera]

Japans elnät är, till skillnad från Europa, försörjt med 115 volt, vilket gör att man bör ta med sig en transformator.

Att ta med sig från Japan[Redigera]

  • Ohashi - vackra ätpinnar att ge till vänner
  • Japanska knivar (T.ex. Global)

Fakta om Japan[Redigera]

Japan är landet där väst möter öst och där forntiden möter framtiden. Japansk kultur sträcker sig över millenium, men landet har tagit till sig (och skapar) det allra senaste klädmodet, ny teknologi och sätter trender. Japan är kontrasternas och motsägelsernas land. Många japanska bolag regerar inom sina branscher, ändå verkar det som om Japan är bankrutt när man läser finansnyheterna. Städer i Japan är moderna och högteknologiska men mitt i alltihopa finns gamla stugor kvar. Vackra tempel och trädgårdar trängs med fula hyreshus och kontrasten blir slående. Mitt i en modern skyskrapa kan man upptäcka en trädörr som leder till en traditionell kammare med japanska mattor, kalligrafi och teceremonier. Kontrasten mellan gammalt och nytt, öst och väst, hyperkommersialism och stillhet gör Japan till ett fascinerande land där man ofta blir överraskad och sällan uttråkad.

Historik[Redigera]

Den japanska övärlden bildar en 3 800 km lång båge utanför Asiens östkust. Öarna är de översta delarna av en bergskedja under vattnet. Ett 60-tal aktiva vulkaner och ständiga jordskalv vittnar om att Japan ligger i en orolig del av jordeskorpan. Det händer också att jordskalv ute på havsbottnarna sätter vattenmassorna i rörelse och orsakar förhärjande jättevågor som drar in över land, så kallade tsunamis. Nästan överallt kan man se höga berg vid horisonten, och de flesta japaner har mindre än 10 mil till havet. De flesta vulkanerna finns på södra delen av Hokkaido. Varje dag registreras jordskalv som är så starka att människorna märker att marken skakar. Japan har ett tempererat klimat, som påverkas av närheten till havet och de stora höjdskillnaderna. På vintern får japanerna känna på de kyliga vinderna från den kalla luftmassan över Sibirien. Japan är världens tionde land mätt efter folkmängden, som uppgår till 127 miljoner.

Japaner är i allmänhet mycket trevliga och artiga. Hierarkin är viktig. Dock är japaner dåliga på att tala engelska (se nedan) och många skyltar utanför storstäderna är bara på japanska. Många japaner kan förstå engelska eftersom att man i skolan lär sig skriva och lyssa på engelska spårket men inte tala det.

Klimat[Redigera]

Japan har fyra årstider precis som Sverige.

De vackraste tiderna att resa i Japan anses vara i april då körsbärsträden blommar eller under hösten då löven ändrar färg.

Under juni månad är det "Tsuyu", regnperiod och under juli och augusti kan det bli upp mot 42 grader varmt med mycket hög luftfuktighet. Vintern i Japans nordligaste del, ön Hokkaido, är ungefär som i svenska Norrland.

Religioner[Redigera]

I Japan finns två huvudreligioner: Shintoism och Buddhism. De flesta japaner är både shintoister och buddhister. Religionerna fyller olika funktioner. Man föds, gifter sig och tillber naturen inom shintoismen och begravs inom buddhismen.

Shintoism: En shintoist tror att allt har en själ, inte bara vi människor utan träd, stenar, berg – ja allt i naturen. Man tror att gudar, kami, finns överallt och kan tillkallas för att hjälpa och beskydda människor. Shintoisternas tempel kallas jinja och de stora röda portarna som leder till templen kallas för torii.

När man besöker ett jinja går man fram längst fram i templet, klappar två gånger i händerna eller drar i ett klockrep för att påkalla gudarnas uppmärksamhet innan man ber en bön. Ofta kastar man även en slant som offergåva till gudarna. I templet kan man även träffa på stenlejon vid ingången som skyddar mot onda andar. Ett av lejonen har munnen formad som ett a, första stavelsen i japanska stavelsealfabetet, det andra har munnen formad som ett un, sista stavelsen – tillsammans betyder det ett barns första skrik och det sista andetaget innan man dör.

Många japaner har även en kamidana, ett litet altare, hemma. Vid altaret offrar man sake (risbrännvin), mochi (riskakor) och satsumas.

Över 100 miljoner japaner tror på shintoismen på något sätt.

Buddhism: Det var kinesiska munkar som förde med sig Buddhismen till Japan på 500-talet. Den gren av buddhismen som finns i Japan kallas för ”Den stora vagnen”, mahayana (Den lilla vagnen”, hinayana finns i bl.a. Thailand och på Sri Lanka). Den japanska buddhismen har blandats upp med t.ex. de gamla naturreligionerna, Konfucianismen och taoismen, och blivit en helt egen religion.

Regioner[Redigera]

JapanRegionsNumberedMap.png

Japan består av 4 stora öar och många mindre öar, varav Okinawa är en av de mindre.

  1. Hokkaido
  2. Tohoku
  3. Kanto
  4. Chubu
  5. Kansai
  6. Chugoku
  7. Shikoku
  8. Kyushu
  9. Okinawa

2-6 Bildar tillsammans ön Honshu

Städer[Redigera]

  • Tokyo - Japans huvudstad och världens största storstadsområde.
  • Kyoto - Ex-huvudstad, anses vara det kulturella centret i landet.
  • Nagasaki - En gammal hamnstad i Kyushu.
  • Osaka - En stor och dynamisk stad i Kansai.
  • Yokohama - En stor hamn söder om Tokyo.

Att ta sig till Japan[Redigera]

Med flyg

Från Sverige kan man ta sig till Japan via Köpenhamn med SAS. Via Helsingfors med Finnair. Det är de kortaste resvägarna med Helsingfors som nummer ett. Flygtiden ligger på ca. 9,5 timmar. Priset varierar men man får räkna med ca. 8 000:- tur/reutr i ekomomiklass.

Med buss
Med tåg

Den transsebiriska järnvägen

Med båt

Busan i Sydkorea har några färjlinjer till några japanska städer.

Med bil
Med cykel

Förflyttning i Japan[Redigera]

Japans tåg-, bil-, buss- och flygnät håller hög internationell standard det är enkelt att ta sig till de olika delarna av landet. Vissa av öarna utanför Japan kan dock vara lite knepigt då färjetrafiken inte alltid är så tät.

Karta över Shinkansen-nätverket.
Med flyg

JAL och ANA är två stora flygbolag som även kör inrikesflyg från de stora flygplatserna.

Med buss

För resor mellan de stora städerna är buss ofta ett billigt alternativ. Aktörerna är många på de populära streckorna liksom prisklasserna och bekvämlighetsklasserna. Ofta kan man ta nattbussar så att man sparar en natt på hotel.

Med tåg

Japan har ett väl utbyggt järnvägsnät där stommen består i Shinkansen-nätet. Dessa trafikeras av snabbtåg och man tar sig därför runt Japan mycket snabbt. De binder samman de största städerna med undantag för de på ön Hokkaido i norr. Dessutom finns många lokaltåg som även de håller standard. Japanska tåg är kända för att vara världens punktligaste och det är väldigt ovanligt att ett tåg kommer försent.

  • Japan Rail Pass [1] är ett av de bästa erbjudande som finns för turister i Japan. Obegränsat resande i sju, fjorton eller 21 dagar för respektive ¥28 300 (~1900kr), ¥45 100(~3000kr), ¥55 100(~3600kr). Detta gäller för i stort sett samtliga tåg, många bussar och tunnelbanor. Enda undantaget är Nozomi Superexpress och sovplatser på nattåg. Kortet är perfekt för den som vill se mycket av Japan. Tänk på att man måste boka innan man ankommer till Japan och att det inte är tillgängligt för dig som har japansk medborgarskap, dubbla medborgarskap går dock bra.
Med bil

Japan har vänstertrafik och ett välutvecklat vägsystem. Ett stort nätverk av expressvägar löper mellan de stora städerna och på dem tar man sg fram enkelt och snabbt även om det ofta är trafikstockning in mot de större städerna. Dessutom är de avgiftsbelagda och de kan bli mycket dyrt om man ska åka längre sträckor.

Med taxi

Till den genomsnittliga kostnadsmedvetna resenärer, taxi är en dyr och onödig alternativ till en effektiv kollektivtrafik system för Japans största städer .När tåg och busstjänster stängs runt midnatt är taxibilar oftas det enda sättet att komma tillbaka till hotellet.

Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor

Yen är valutan i Japan, och är den enda valuta som används.

Resecheckar

Resecheckar i yen och dollar accepteras på banker och stora hotell.

Betalkort
Bankomater

De stora bankerna har uttagsautomater där man kan ta ut pengar. Det finns även meny på engelska så att man förstår alla frågor i automaten.

Boende[Redigera]

Capsule Hotel i Sapporo.

Utbudet av hotell är enormt och det finns något för alla smaker och plånböcker.

Det absolut billigaste är sk. Capsule Hotels. Det är inget för den som tänkt stanna längre utan man sover max ett par nätter, de flesta bara en. Det är dessutom svårt att ställa bagage. Främst är hotellen tänkta för de som missat sista nattåget hem och behöver någonstans att sova. Oftast kan man få en säng för under ¥2000 (~130kr).

Vill man bo lite längre är Gaijin Houses ett privärt alternativ. Man får ett rum och sedan så delar man toalett och kök med andra. Lägenhet är också en möjlighet om man tänker stanna i ett par månader. I centrum är priserna astronomiska så vill man ha en överkomlig lya bör man leta i förorterna.

I stort sett överallt finns det hotell med priser som är överkomliga. Oftast varierar det mellan ¥6000-¥10,000 (~400kr-700kr) beroende på hur nära centrum det ligger.

Mat och dryck[Redigera]

En av de traditionellt vanligaste dryckerna i Japan är te. Den kanske mest kända maträtten är sushi, ris smaksatt med vinäger och serverat med olika former av fisk, skaldjur och/eller rom.

Att se[Redigera]

Tokyo Tower och utsikten från denna, speciellt på natten. Mount Fuji, en tågresa på ca en timme från Tokyo.

Att göra[Redigera]

Svärdsmuseum i utkanten av Tokyo, en annorlunda utställning mitt i ett vanligt bostadsområde.

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

För mer information, se Snabbkurs i Japanska

Trots Japans anknytning till USA och väst efter andra världskriget talar många japaner dålig engelska eftersom de i hemlandet sällan hör språket. Filmer och tv-program dubbas till japanska och utanför huvudstaden är utlänningar sällsynta.

3G-telefoner fungerar, men Japans GSM-nät fungerar bara med telefoner anpassade för detta. Stannar man en längre tid kan man hyra mobiltelefoner som funkar i det japanska nätet. Man beställer mobilen innan man reser och har den när man anländer till sitt hotell. När man reser lägger man allt i kuvert man får med och lägger allt på närmaste postlåda. Räkningen hamnar på kreditkortet.

Säkerhet[Redigera]

Japan är ett av världens säkraste länder, brottstatistiken är nästan overkligt låg och man kan tryggt gå ute på nätterna. Enda undantaget är sex-relaterade brott, exempel ofredande och våldtäkt som är vanligt förekommande men inte mer än i t.ex. Sverige.

Respektera[Redigera]

I tunnelbana gäller det att stänga av sin mobil eller använda "silent mode". Man får fortfarande prata men inga ringande mobiler. Sitter du i tunnelbanevagnen måste du resa på dig och lämna ditt säte då det kommer en äldre person, gravida eller andra som har svårt att stå.

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor