Jönköping

Europa : Norden : Sverige : Götaland : Småland : Jönköping
STAD: Jönköping
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning inv.
Riktnummer036
Densitet/km2
SpråkSvenska
Transport
Flygplats(er)Jönköpings flygplats, Axamo
Järnvägsstation(er)Jönköping

Jönköping [1] är en stad i Småland.

Att ta med sig till Jönköping[Redigera]

dator

Att ta med sig från Jönköping[Redigera]

Fakta om Jönköping[Redigera]

Jönköping är en stad vid sjön Vätterns sydspets. Den korta kanalen mellan Munksjön och Vättern delar staden i Västra och Östra delen. Kanalen mynnar ut i Jönköpings hamn som under sommarhalvåret blommar upp med restauranger och folkvimmel. Ett stenkast från hamnen ligger Centralstationen där även ett stort antal fjärrbussar stannar. En gångbro leder från Centralstationen till Storgatan.

Historik[Redigera]

Magnus Ladulås grundlade staden år 1284 och den kom snabbt att bli en viktig handelsplats. Idag är Jönköping en viktig mötes- och affärsstad i södra Sverige. Sveriges tredje största mässa, Elmia arrangerar två av världens största mässor; Dreamhack och Elmia Wood. I centrala Jönköping pågår stora ombyggnationer för att ta tillvara det vattennära läget. Nytt stort handelshus, kulturhus (Smålands Musik och Teater) nytt hotell och statliga verk.

Stadsdelar[Redigera]

Staden delas i två halvor av kanalen som leder mellan Munksjön och Vättern. Den västra delen har ett stort utbud av restauranger och här ligger även Resecentrum med Centralstationen och Bussterminalen. En gångbro leder från Resecentrum till Juneporten/Djurläkartorget där flertalet av stadens lokalbussar passerar. Här ligger även biografen Filmstaden.

Att ta sig till Jönköping[Redigera]

Med det centrala läget mitt i Södra Sverige är det inga problem att ta sig hit.

Med flyg

Flygplatsen [2] trafikeras av Skyways [3] till Stockholm-Arlanda och Flyglinjen till Stockholm-Bromma [4].

Med buss

Bussar går från ett flertal städer som t.ex. Köpenhamn, Malmö, Stockholm och Göteborg.

Med tåg

Väljer man att ta tåget hit måste man byta i Falköping eller Nässjö.

Med bil

Jönköping är beläget mitt i Södra Sverige och vill man ta sig hit går det utmärkt med bil på motorvägen E4 eller någon av de många riksvägarna som leder hit.

Med cykel

Förflyttning i Jönköping[Redigera]

I centrum är bästa sättet till fots. Taxi eller buss till Rosenlundsområdet där Elmia, HV71 och Rosenlundsbadet huserar.

Med buss

Busslinjerna 1, 2 och 3 passerar Juneporten/Djurläkartorget och med dessa eller med någon av de mindre frekventa busslinjerna når man i stort sett alla delar av Jönköping och Huskvarna. Även ett stort antal orter i utkanten når man med buss.

Med tåg

Det finns ingen spårburen lokaltrafik i Jönköping.

Med bil

Trots att Jönköping är en liten stad kan man råka ut för köbildning och svårigheter att hitta parkeringsplatser. Stadens vägnät har inte klarat av de senaste årens kraftiga tillväxt.

Med taxi
Med cykel

Det finns gott om cykelvägar och smågator som lämpar sig för cyklister.

Betalning[Redigera]

Forex växlingskontor ligger på Storgatan, ett stenkast från Resecentrum.

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Jönköping är en Sveriges hotelltätaste städer vilket gör at du kan välja om du vill bo i City eller kanske lite mer naturnära. Mest känt är Stora Hotellet som har Vättern som granne samt "Piren" vilken huserar massor av restauranger. Hotell hittar du på [5]

Lyx

Jönköping har idag inget lyxhotell. Flera nya hotell är på väg att etableras men i vilket segment de de kommer husera i är inte klart.

Medel

Elite Stora Hotellet, Scandic Portalen, Scandic Elmia, Savoy, Victoria Home Hotel

Budget

City Hotell

Vandrarhem och camping

A6 Vandrarhem

Mat och dryck[Redigera]

I Jönköping finns ett brett urval av restauranger och man hittar de flesta smakinriktningar. Tillväxten av restauranger i Jönköping har varit stark de senaste åren med flera lyxrestauranger som öppnat i staden.

Lyx
  • Den småländska kolonin [6]. Stjärnkocken Tommy Myllymäkis nya satsning i Jönköping.
Medel
  • Aqua. En fiskrestaurang på Väster som är representerad i The White Guide.
  • Karlssons Salonger [7] har två olika restauranger. En i barmiljö, samt en ny satsning som erbjuder lokal mat i hög klass.
  • Mäster Gudmunds öppnade år 1930 och är en av stadens äldsta restauranger. Här serveras kött- och fiskrätter i en gemytlig källarmiljö. Dagtid serveras en tvårätters lunchbuffe.
  • Twin City serverar husmanskost och stenungsbakad pizza i fina lokaler vid hamnkanalen.
  • Taste of Beirut serverar både meze samt à la carte. På helger framförs magdans i restaurangen.
  • Liban Deli. Trevlig Libanesisk restaurang på Väster.
  • China Palace. Asiatisk mat med lunchbuffe.
  • Jungle Thai har en trevlig miljö och serverar thailändsk mat i hög klass. Erbjuder både lunchbuffé samt à la carte av hög klass.
  • Shanghai är en asiatisk restaurang på Öster som serverar lunchbuffé.* Studion. En restaurang på Bauers Brygga i centrala Jönköping med utsikt över Munsjön.
  • Sofiehof. En restaurang på väster.
Budget
Pubar och barer
  • Bishops Arms [8] är en pub i kedjan med samma namn som har specialiserat sig på att skapa en engelsk pubatmosfär. Alla pubar är inredda på ett unikt sätt med originalinredning från olika typer av fastigheter i Storbritannien. Maten är av samma typ som kan serveras på en brittisk pub och öl- och whiskysortimentet är mycket omfattande.
  • Murphey's Irish pub är en nyöppnad pub i typirländsk inredning.
  • Pipes of Scotland är en pub med inriktning på Skottland med stort öl- och whiskeysortiment.

Att se[Redigera]

Sevärda platser är centrum mellan Munksjön och Vättern samt Hovrättstorget (på Öster). En promenad runt Munksjön rekommenderas vid bra väder då man får möjlighet att se staden på lite avstånd. Den mest sevärda kyrkan är Sofiakyrkan. Den naturintresserade bör ta sig till träskmarkerna vid Rocksjön där det finns ett rikt fågelliv.

Att göra[Redigera]

Jönköping kallas även tändsticksstaden. Här tillverkades väldens första säkerhetständstickor och nu finns världens enda tändsticksmuseum här. Här finns även ett radiomuseum samt Munksjö pappersfabriksmuseum. Den närliggande staden Huskvarna har även Husqvarna fabriksmuseum där man kan se ett stort antal intressanta produkter som har tillverkats här genom tiderna.

Shopping

Jönköping är en bra shoppingstad. Stadskärnan erbjuder det mesta men framför allt är det köpcentrat A6 (f.d. regementet med samma namn) som den shoppingsugne skall ta sig till.

Aktiviteter
  • Dreamhack, Elmia, +46 (0)738213213, [9]. Två gånger per år anordnas en väldigt stor datorspelsmässa. Sommaren 2011 hålls Dreamhack den 18 till 21 juni.  Redigera

Nöjesliv[Redigera]

Sajten Sveriges Jerusalem [10] har en kalender med saker som händer i stan. Fokus på yngre kultur.

Arbete[Redigera]

Jönköping är en av orterna som har den lägsta arbetslösheten i landet. Ett stort antal små och stora industrier finns i regionen. Men den största expansionen de senaste åren har skett inom logistik. Stadens läge mitt i Södra Sverige har gjort att ett flertal företag har etablerat Europalager här. Här finner man bolag som IKEA, Hyundai, Dila, Aditro och de stora transportföretagen Schenker, DFDS, DHL, Box Delivery samt UPS har betydande verksamheter här.

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Jönköping är en säker stad och man skall normalt sett inte behöva känna någon oro. Kring Järnvägsstationen och Juneporten/Djurläkartorget samlas dock en del missbrukare på dagarna men det är inget större problem.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Jönköping
  • Gränna
  • Visingsö
  • Taberg är en plats som inte får missas. Utsikten från toppen är vacker och det finns möjlighet att gå en guidad tur i bergets gruvgångar.
  • Ödestugu är en mycket liten by ca 25 kilometer söder on Jönköping (bil krävs). Här samlas hundratals människor i lantlig miljö på onsdagkvällar 18:00-21:00 under juni-mitten av augusti. Här serveras goda våfflor i sockenhuset och då har även den gamla lanthandeln öppet.
Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor