Helsingborg

Götaland : Skåne : Helsingborg
STAD: Helsingborg
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning91640 inv.
Riktnummer042
Densitet/km2
SpråkSvenska
Transport
Flygplats(er)Ängelholm-Helsingborg flygplats
Järnvägsstation(er)Helsingborg C
Helsingborg sett från en ankommande färja från Helsingör.

Helsingborg [1] är en stad i Skåne och centralort i Helsingborgs kommun. Staden ligger vid Öresund som inte är bredare än att man kan se över till den danska staden Helsingör.

Att ta med sig till Helsingborg[Redigera]

Att ta med sig från Helsingborg[Redigera]

Fakta om Helsingborg[Redigera]

I Helsingborg är det aldrig långt till havet. Saltstänk och sand mellan tårna är vardag under sommarmånaderna. Under hela året erbjuder Helsingborg, ”Sundets pärla”, ett brett utbud av kultur, mat, sport och upplevelser.

Ett stenkast från havet ligger det arkitektoniskt hyllade området Norra hamnen och Dunkers kulturhus [2]. Dunkers vita fasader vänder sig mot havet så som arkitekten Kim Utzon tänkte sig det. Huset invigdes 2002 och rymmer kulturverksamhet av olika slag. Här finns så väl stadens musikskola som konsthall, stads- och kulturhistoriska utställningar, musik, teater, butik, restaurang och bistro.

I närheten av Dunkers finns välkända och populära landmärken som Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs symfoniorkester och konserthus. I stadskärnan finns även Nordens första gågata, Kullagatan, samt en av Helsingborgs äldsta byggnader, Jacob Hansens hus, från 1641.

Staden ger plats för en mångfald av upplevelser. Sofiero slott och slottsträdgård [3]och Fredriksdals museer och trädgårdar [4]är två blommande, historiska oaser i en stad som har ena foten stadigt förankrad i kulturhistorien, och den andra med stora steg på väg in i framtiden.

Stadens läge vid havet har i alla tider attraherat besökare. I dag kommer människor till Helsingborg för havets, kulturens och shoppingens skull. Men gästerna har inte alltid haft samhällets bästa för ögonen – Helsingborg har historiskt varit en skådeplats för krig och belägringar när svenskar och danskar har mötts på slagfältet.

Ett av dagens turistmål, Kärnan [5], var tidigare en ännu ståtligare byggnad. Men stora delar av vad som då var Helsingborgs slott revs av Karl XI. Utsikten från dagens Kärnan är hisnande. Klara dagar kan man se tvärs över sundet och över till Helsingör, nästan fyra kilometer bort.

I Helsingborgs centrum väntar 500 butiker på den som gillar att shoppa. Strax utanför staden ligger shoppingcentret Väla med ytterligare drygt hundra affärer.

När hungern gör sig påmind gäller det att veta vad man är sugen på. Helsingborg är en av Sveriges krogtätaste städer och de många restaurangerna bjuder på mat från alla världens hörn. Välj mellan snabbmat, kulinariska höjder eller bara en latte på ett av stadens kaféer.

Flera stora idrottsarrangemang har haft sin bas i Helsingborg under de senaste åren, bland annat Davis Cup i tennis, EM och World Cup i handboll och VM i innebandy. Sommaren 2009 anordnades delar av UEFA Under 21 European Championship i Helsingborg.

Det finns flera stora och aktiva företag i Helsingborg. Näringslivet är mångfacetterat, men tyngdpunkten ligger på logistik, IT, livsmedel samt läkemedel och hälsa. Helsingborgs stad är totalt sett den största arbetsgivaren med över 9 000 anställda. Helsingborgs läge vid havet och Öresund har alltid varit betydelsefullt för staden. I dag innebär det att kommunikationerna är goda med tågförbindelser mot Göteborg samt Malmö och Köpenhamn. Varje dag går även färjor till andra sidan sundet till den danska grannen Helsingör. Det är lätt att ta sig till staden med hjälp av motorvägarna E4 från Stockholm och E6 och E20 från Göteborg.

Sedan 2001 finns Lunds universitets filial Campus Helsingborg i staden. Tretornfabrikens gamla lokaler rymmer nu en kunskapsfabrik med spännande utbildningar och gott rykte. Här finns bland annat utbildningar i Service management och datateknik.

Framåtandan och tron på framtiden tar sig konkreta uttryck på flera sätt i Helsingborg. Arbetet med att bygga en helt ny stadsdel, H+, är ännu i sin linda, men planerna på en ny, vibrerande och aktiv stadsdel med bostäder, nöje, affärsliv och studier är många och visionära.

Historia[Redigera]

Helsingborg är en av Nordens äldsta städer. Vikingaflottor drog ofta fram i Öresund och för att trygga överfarten mellan Själland och Skåne anlades troligen redan i slutet av 900-talet en enkel befästning på landborgen.Den enkla fästningen ersattes under 1100-talet av ett slott av sandsten. Under 1300-talet byggdes det torn som idag kallas Kärnan. Under Helsingborgs slott lydde tidvis hela norra Skåne som län. Slottet var en värdefull bricka i maktspelet mellan de nordiska rikena under medeltiden. 1600-talet var en orolig tid med de svensk–danska krigen. Helsingborg blir återigen en befäst stad. Efter freden i Roskilde 1658 inkvarteras en svensk garnison i Helsingborg och på själva fästningen gjordes omfattande arbeten. Under skånska kriget 1675-1679 innehade danskarna Helsingborg under två perioder. Efter fredslutet 1679 beslöt svenskarna att fästningsverken skulle rivas. Kvar lämnades bara medeltidstornet.

Under det stora nordiska kriget landsteg år 1709 danskarna vid Råå. Helsingborgs borgerskap svor den danske kungen trohet.

Den 28 februari 1710 segrade svenskarna i slaget vid Ringstorp och danskarna lämnade Helsingborg. Följande år decimerades Helsingborgs folkmängd då flera hundra personer dog av förorenat vattten, en följd av de massgravar som grävdes efter kriget, samt pesten som härjade 1711-1712. Tiden från 1700-talets början fram till sista hälften av 1800-talet kännetecknas av ekonomisk stagnation. Mellan Helsingör och Helsingborg gick både en riksgräns och en tullgräns vilket ledde till att handeln minimerades. Sjöfarten hade dåliga villkor, en riktig hamn stod klar först 1832.

Under 1800-talets andra hälft fick Helsingborg ett kraftigt uppsving. Folkmängden mångdubblades till följd av näringslivets snabba expansion. Ett stort antal industrier grundades och Öresundstullen avskaffades 1857.

Hamnen byggdes ut i etapper och flera rederier startades. Samtidigt anlades järnväg, den första linjen invigdes 1865. Exporten ökade och särskilt betydelsefull var spannmålsexporten till England. Sveriges första ångfärjeförbindelse öppnades 1892 mellan Helsingborg och Helsingör. Färjetrafiken expanderade kraftigt efter andra världskriget.

Stadsdelar[Redigera]

  • Gamla stan
  • Slottshöjden
  • Olympia
  • Wilson Park
  • Söder
  • Norr
  • Eneborg
  • Högaborg
  • Tågaborg
  • Stattena
  • Ringstorp
  • Mariastaden
  • Eskilsminne
  • Elineberg
  • Gustavslund
  • Ramlösa
  • Raus
  • Råå
  • Högasten
  • Drottninghög
  • Fredriksdal
  • Dalhem
  • Husensjö
  • Adolfsberg
  • Miatorp
  • Planteringen
  • Västa Berga
  • Närlunda
  • Bankogården
  • Ragnvalla
  • Rosengården
  • Ättekulla

Att ta sig till Helsingborg[Redigera]

Med flyg

Från Arlanda kan man ta sig till Helsingborg genom att flyga till Ängelholm-Helsingborg flygplats [6]. Dessutom kan man nå Helsingborg genom att flyga till Kastrup i Köpenhamn eller Malmö Airport Sturup utanför Malmö för att sedan ta tåget upp till Helsingborg.

Flygbolag som flyger till Ängelholm-Helsingborgs flygplats:

  • SAS [7], tfn: 0770-727 727.
  • Golden Air [8], tfn: 0520-825 00.
Med buss

Flera bussföretag trafikerar Helsingborg:

  • Eurolines Sweden [9], tfn: 020-98 73 77.
  • Skånetrafiken [10], tfn: 0771-77 77 77.
  • Swebus [11], tfn: 0200-21 82 18.
  • GoByBus [12], tfn: 0771-15 15 15.
Med tåg

Utanför Skåne når man Helsingborg med hjälp av SJ, medan inom Skåne rekommenderas Skånetrafiken.

  • SJ [13], tfn: 0771-75 75 75
Med bil

Då både europavägarna E4, E6 och E20 möts i Helsingborg är det lätt att ta sig med bil till staden.

Med cykel

Förflyttning i Helsingborg[Redigera]

Med buss

Skånetrafiken kör stadsbussarna som alla drivs med biogas.

Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel

Helsingborgs kommun arbetar aktivt med att göra Helsingborg till en bra cykelstad. En cykelkarta med cykelvägar, luftpumpar mm finns att hämta på turistbyrån, kartan kan även beställas gratis via kommunens cykelsidor på webben [14].

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
  • Svenska kronor, SEK.
  • Vissa ställen tar även emot Danska kronor, DKK.
Resecheckar

Resecheckar kan växlas in i de flesta banker.

Betalkort

Nästan alla affärer och restauranger tar betalkort.

Bankomater

Boende[Redigera]

Lyxhotell saknas i Helsingborg

Lyx

Saknas.

Medel
  • Hotell Mollberg [15], Stortorget 6, tfn: 042-37 37 00. Helsingborgs mest anrika hotell beläget mitt i centrum.
  • Grand Hotel [16], Stortorget 8-12, tfn: 042-38 04 00.
  • Hotell Kärnan [17], Järnvägsgatan 17, tfn: 042-12 08 20.
  • Best Western Hotel Duxiana [18]. Hotellet har ingen egen restaurang utan samarbetar med fem krogar i staden: Cucina Antica, La Petite, Glada Änkan, Thai Corner och Tempel. Hotellet har gratis internet och säger sig vara särskilt stolt över sina sängar. Bruksgatan 40, tfn: 042-13 23 40. E-post: info@helsingborg.hotelduxiana.com
  • Best Western Hotel Helsingborg [19] ligger precis intill kärnan och är inrymt i en mycket imponerande byggnad. Chefskocken anses vara bland de bästa i Sverige. Stortorget 20, tfn: 042-37 18 00, E-post: hotelhelsingborg@hotelhelsingborg.se
Budget
  • Villa Thalassa [20], Dag Hammarskjölds väg, tfn: 042-38 06 60.
  • Berga Motell, Bergavägen 2, tfn: 042-15 10 80
  • Stadsmotellet [21], Hantverkaregatan 11, tfn: 042-12 79 55
  • KFUM Nyckelbo [22], Scoutstigen 4, tfn: 042-920 05.
Camping
  • Råå vallar, Kustgatan i Råå, tfn: 042-10 76 80.
  • Stenbrogårdens Camping, Rausvägen, tfn: 042-29 06 00.

Mat och dryck[Redigera]

Helsingborg har många bra matställen, varav två prisbelönta restauranger: Gastro och Sofiero slottsrestaurang.

Lyx
  • Gastro [23], Södra Storgatan 11-13, tfn: 042-24 34 70.
  • Sofiero Slottsrestaurang [24], Sofierovägen 57, tfn: 042-14 04 00

Medel
  • Grand Lounge & Bar [25], Stortorget 8-12, tfn: 042-38 04 00.
  • Pålsjö Krog [26], Drottninggatan 151, tfn: 042-14 00 36.
  • Restaurang Glada Änkan [27], Bruksgatan 29, tfn: 042-21 45 22.

Budget
Pubar och barer
  • Bishops Arms [28] är en pub i kedjan med samma namn som har specialiserat sig på att skapa en engelsk pubatmosfär. Alla pubar är inredda på ett unikt sätt med originalinredning från olika typer av fastigheter i Storbritannien. Maten är av samma typ som kan serveras på en brittisk pub och öl- och whiskysortimentet är mycket omfattande. Öppettiderna varierar, så ring först för att kolla. De flesta Bishops Arms-pubarna öppnar runt kl 1600-1700. Södra Storgatan 2, tfn: 042-37 37 77.

Att se[Redigera]

Sofiero slott

Här finns allt inom räckhåll i en fin blandning av storstad och charmig småstadsidyll.

Epitetet Sundets pärla är allmänt känt och därmed åsyftas främst det vackra läget, det breda utbudet i Dunkers Kulturhus, de magnifika rhododendronodlingarna på Sofiero, den doftande rosenträdgården på Fredriksdal museer och trädgårdar, Kärnan som har kommit att bli stans främsta kännetecken, de många och långa sandstränderna och naturligtvis alla färjorna som går fram och tillbaka över Sundet. I vardera riktning går det året runt ca 125 färjor per dygn. Ingen annanstans kan man "tura" som man gör i Helsingborg

Att göra[Redigera]

Museer Dunkers Kulturhus [29] Fredriksdals museer och trädgårdar [30] Kulturmagasinet [31] Kärnan [32] Sofiero Slott och slottsträdgård [33] Beredskapsmuseet [34] Grafiska museet [35] Helsingborgs Idrottsmuseum [36] Råå museum [37]

Kyrkor Sancta Maria kyrka [38]

Keramik Wallåkra Stenkärlsfabrik [39] Jie Keramik [40] Raus Stenkärlsfabrik

Stränder 25 kilometer av Helsingborgs kust är badplatser, flera av dem har barnvänliga sandstränder med långgrunt vatten. Vintertid finns tre kallbadhus.

Shopping

Helsingborg City [41] Väla Centrum [42]

Aktiviteter

För barn Fredriksdal museer och trädgårdar, här är leklusten stor hela året med sagovandringar, djur och spännande aktiviteter [43] Sofiero, träffa Maja och hennes vänner fru Purjo, Rödbetan, Vallmoflickan och Ekgubbarna. [44] Fågelparken [45] Tropikariet [46] Busfabriken [47]

Nöjesliv[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

  • Helsingborgs turistbyrå [48], Dunkers kulturhus, tfn: 042-10 43 50.

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Helsingborg
Får absolut inte missas
  • Sofiero Slott och slottsträdgård [50]
  • Kärnan

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor