Gambia

Afrika : Västafrika : Gambia
LAND: Gambia
Flagga
FlagGambia.png
Lokalisering
LocationGambia.png
Snabbfakta
Huvudstad
Regering
Valuta
Ytatotal: km2
vatten:
Befolkning inv.
Språk
Religion
Landsnummer
Internetdomän
Tidszon

Gambia är ett land i Afrika.

Vaccination. Gula febern är ett måste för att få komma in i landet. Sen är kolera och hepatit bra

Att ta med sig till Gambia[Redigera]

Malariamedicin och solskyddsmedel är bra att ha med sig. Reser man under regnperioden, kan ett paraply vara bra. Reser man i landets inre delar, är myggnät ett måste.

Att ta med sig från Gambia[Redigera]

Batik, träskulpturer eller afrikanska trummor.

Fakta om Gambia[Redigera]

Historik[Redigera]

Gambia är den till ytan minsta staten på Afrikas fastland. Gambia blev Brittisk kronkoloni 1843 och självständigt 1965. President är Yahya Jammeh, som styrt landet sedan 1996.

Befolkningen är öppna och hjälpsamma, ibland lite för hjälpsamma. Istället för att tigga rakt ut, erbjuder man sig att göra små tjänster för turister, så som att bära en väska eller liknande. Man räknar med att få bra betalt för sina tjänster. Detta beteende är dock starkt koncentrerat till de stora hotellen. Sen några år tillbaka patrulleras dock dessa områden av polis i syfte att få bort dessa s.k. "hustlers".

Klimat[Redigera]

Temperaturen ligger runt 35-40 grader och det är ofta soligt och mycket varmt. Vattentemperaturen är behaglig och det finns pool och strand på många hotell.

Högtider[Redigera]

Eftersom det är religionsfrihet i Gambia, firas både muslimska och kristna högtider.

De största högtiderna i Gambia är när Ramadan avslutas och Tobaski. Båda dessa högtider förflyttas några dagar varje år. 2008 inföll avslutningen av Ramadan i början av oktober och Tobaski den 8 december. Till dessa båda högtider skall alla som har råd skaffa sig nya kläder och kött skall helst finnas till måltiden. Till Tobaski skall alla som kan köpa ett lamm, slakta det och sedan dela med sig till dem som inte har råd.

Jul firas också av såväl den kristna delen av befolkningen, som alla sekulära muslimer. Skolorna är stängda. Nyår firas på många ställen, framförallt i huvudstaden.

På sommaren firas den 22 juli till minne av den nuvarande presidentens maktövertagande 1994.

Regioner[Redigera]

Städer[Redigera]

Att ta sig till Gambia[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med båt
Med bil
Med cykel

Förflyttning i Gambia[Redigera]

Med flyg

Det finns inget inrikesflyg i Gambia.

Med buss

Det finns "långfärdsbussar" som påminner om mycket dåliga folkvagnsbussar. Med dessa kan man åka för en relativt billig penning till de olika större orterna i landet. Det finns även "lokalbuss", också kallad tanka tanka. Dessa följer ingen tidtabell, har inget enhetligt utseende och har heller inga fasta hållplatser. När en minibuss närmar sig, ger man tecken och kontrollerar sedan om den går dit man avser att ta sig. Detta är mycket billigt, 2008 ca 6 GMD per resa.

Med tåg

Det finns ingen järnväg.

Med bil

Det går att hyra bil. Vägarna är dock av varierande kvalitet. På södra banken är det grusväg som är väldigt tröttsamt att åka på. På norra banken finns en lång asfalterad sträcka fram till Basse.

Med taxi

Det är billigt att åka taxi, men det är viktigt att se till att åka med "rätt" bilar annars är det lätt att bli lurad. Hotellpersonalen brukar ställa upp och visa vilka som är acceptabla. Det finns grön turisttaxi, som har fasta priser. Priserna avser tur och retur. Lokaltaxi är gul med ett par gröna ränder. Där kan man förhandla priset och en lämplig nivå att pruta till är 25 % av utgångspriset för en turist.

Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Det finns i stort sett inga fasta priser, utan prutning gäller. Betala kontant med låga valörer eftersom växel kan visa sig saknas. Den högsta sedel som finns är 100 GMD. En månadslön är omkring 1000 GMD.

Gångbara valutor

Gambiska dalasi, GMD, är bäst. Euro och dollar kan användas, men växelkursen är mycket ofördelaktig.

Resecheckar
Betalkort

Man ska inte räkna med att kunna betala med kort annat än på hotell.

Bankomater

Det finns sex bankomater som endast tar VISA.

Boende[Redigera]

Mat och dryck[Redigera]

Maten är i allmänhet mycket god och relativt billig. Fisk är en viktig råvara och ett restaurangbesök motsvarar ungefär svenska nivåer. Att handla i en affär av supermarket-typ är inte särskilt billigt, den lokala marknaden är i så fall bättre. Även här gäller givetvis att pruta.

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

I turistområdena talar de flesta engelska eftersom Gambia är en tidigare brittisk koloni]]. I landets inre delar gäller främst de lokala språken wollof eller mandinka. En flerspråkig lokal guide är bra att ta med sig.

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor