Finland

LAND: Finland
Flagga
FlagFinland.png
Lokalisering
LocationFinland.png
Snabbfakta
HuvudstadHelsingfors
Regeringrepublik
ValutaEuro (EUR)
Ytatotal: 338 145 km2
vatten: 9,4%
Befolkning5 315 280 inv.
Språkfinska, svenska
Religionevangelisk-luthersk
Landsnummer+358
Internetdomän.fi
TidszonGMT+2

Finland [1] är en republik i Norden och EU-medlem. Finland gränsar till Sverige, Norge och Ryssland.

Nordiska medborgare behöver inte ha passet med sig för att resa till Finland, om det sker inom nordiska passunionens område, dock behövs passet om man avser att resa vidare. Det behövs inget visum för att resa till Finland från EES och EU-länder. Norge är ett EES-land.

Att ta med sig till Finland[Redigera]

Det lönar sig att ta med sig väderbeständiga och varma kläder oavsett årstid, om man ska vistas utomhus. Annars finns det mesta att tillgå i Finland.

Att ta med sig från Finland[Redigera]

Intresset att värma sig i en bastu för det finns massor av i Finland. Bastu på finska är sauna.

Fakta om Finland[Redigera]

Historik[Redigera]

Finland blev officiellt en del av Sverige i och med freden i Nöteborg år 1323. Sedan var Finland ett av Sveriges län innan Tsar-Ryssland erövrade Finland i det svensk-ryska kriget 1808-09. Då blev Finland ett autonomt furstendöme. Efter den ryska revolutionen förklarade Finland sig självständigt 6.12 1917, vilket idag firas som självständighetsdag. Vissa ville ändå att Finland skulle höra till det nybildade Sovjet-Ryssland. Detta ledde till att ett inbördeskrig bröt ut på vårvintern 1918. I maj hade de vita trupperna intagit hela landet och Finland fortsatte att vara självständigt. År 1939 angreps Finland av Sovjetunionen då man nekat till deras krav på att få öar i Finska viken (vinterkriget). Efter drygt tre månaders strider tvingades Finland avvara en del områden. Dessa återerövrades 1941 då Finland deltog i det tyska anfallet på Sovjet just för att få tillbaka dessa områden. År 1944 tvingades Finland igen kapitulera och stora delar av Karelen tillföll Sovjetunionen. Efter kriget har Finland fört en neutral, alliansfri utrikespolitik. I dag är Finland ett av världens teknologiskt mest utvecklade länder med ett fungerande välfärdssystem liksom de andra nordiska länderna.

Majoriteten talar finska.

Det finns en betydande svenskspråkig minoritet (ca 300 000 personer) i södra och västra Finland. I de mesta kommunerna i landsbygden runt Helsingfors, i landskapet Nyland, talar 20 till 40 procent av befolkningen svenska, medan i Helsingfors endast 5 % talar svenska. I Åland talar majoriten svenska.

I norr finns en samisk minoritet, liksom i Sverige. Begreppet meänkieli existerar inte i Finland.

Klimat[Redigera]

Klimatet i Södra Finland motsvarar klimatet i Svealand, fast vintern är lite kallare. I Helsingfors är medeltemparaturen för januari -6 °C medan den är i Stockholm -3 °C.

På sommaren kan temperaturen ligga mellan +20 och +30 grader i södra Finland medan den är något lägre i Lappland. Särskilt i början av sommaren kan det dock vara kallt och ostadigt. På vintern kan temperaturen i extrema fall sjunka ända ned till -30 grader i södra delen av landet, medan man i Lappland kan uppleva till och med -40 grader. Köldrekordet från 1999 mäter -51,5 grader.

Den första snön brukar falla i oktober i Lappland och hela landet är vanligtvis snötäckt i januari-mars. I Lappland kan det finnas snö till slutet av maj.

Allmänt taget är det i kustområdena och skärgården under sommaren svalare och under vintern mildare än i de inre delarna av landet.

Högtider[Redigera]

  • Nyår 1.1
  • Påsk i mars eller april, varierar från år till år
  • Första maj (fi. Vappu) 1.5
  • Midsommar (fi. Juhannus) i slutet av juni
  • Självständighetsdagen 6.12
  • Jul 24-26.12
  • Nyårsafton 31.12

Regioner[Redigera]

Renar i Lappland

Finland var t.o.m. 2009 officiellt indelat i fem län och ett autonomt område (Åland). Finland delas fortfarande upp i 19 landskap (inklusive Åland).

  • Södra Finlands län - Nyland, Päijänne-Tavastland, Egentliga Tavastland, Kymmenedalen, Södra Karelen
  • Västra Finlands län - Egentliga Finland, Satakunta, Österbotten, Sydösterbotten, Birkaland, Mellersta Finland
  • Östra Finlands län - Södra Savolax, Norra Savolax, Norra Karelen
  • Uleåborgs län - Mellersta Österbotten, Norra Österbotten, Kajanaland
  • Lapplands län - Lappland
  • Åland

Städer[Redigera]

  • Helsingfors - Finlands huvudstad och största stad.
  • Esbo - Finlands näst största kommun, utgörs av Helsingfors västra förorter.
  • Jyväskylä - en universitetsstad i centrala Finland.
  • Kuopio - den största staden i landskapet Savolax.
  • Uleåborg - en snabbt växande skolstad vid Bottenviken.
  • Rovaniemi - Lapplands centralort.
  • Nyslott - mitt i Finlands sjödistrikt, känt för fästningen Olofsborg.
  • Tammerfors - Finlands näststörsta stadsområde, viktig industristad.
  • Åbo - Finlands äldsta stad och före detta huvudstad.
  • Vasa - en stad med starka influenser från Sverige, centrum för det svenska Österbotten.
  • Vanda - Finlands fjärde största kommun, utgör Helsingfors norra förorter.
  • Lahtis - känt för sina skidtävlingar och radiosändare.
  • Borgå - Finlands näst äldsta stad.
  • Joensuu

Att ta sig till Finland[Redigera]

Man behöver ta flyg eller båt, om man inte kommer via Lappland eller från Ryssland. Ur trafikens synvinkel är Finland en ö.

Ska man krossa Östersjön, är det billigaste sättet oftast båt utan hytt från Stockholm till Åbo. Om man tar en båt där man övernattar, är det obligatoriskt att också boka hytt. Bokar man en flyg i god tid, är den faktist billigare än båt med hytt. Dock har rederierna då och då goda erbjundanden som är billigare än flyg, om man bokar en kryssning (inte enkelresa).

Med flyg

Nästan alla turister som inte kommer ifrån Nord- och Mellaneuropa kommer till Finland med flyg. Helsingfors-Vanda flygplats [2] är den största flygplatsen i Finland, här landar de flesta flyg. Det nationella flygbolaget Finnair [3] flyger från Helsingfors till de flesta länderna i Europa samt till Asien och Nordamerika. Blue 1 [4] flyger även direkt till utlandet från andra orter i Finland. Lågprisbolaget Ryanair [5] flyger till Tammerfors.

Med buss
Med tåg

Det går en tåglinje från St. Petersburg till Helsingfors. Linjen trafikeras av det moderna expresståget "Allegro" och resan tar i snitt 3,5 h. Det ryska nattåget "Tolstoj" går direkt mellan Moskva och Helsingfors. Tåget är det enda tåget från ett annat land till Finland, men det finns en järnvägsstation i Torneå, bara några kilometer från svenska gränsen.

Med båt

Viking Lines och Silja Lines båtar mellan Stockholm och Helsingfors respektive Åbo är flytande nöjespalatser med till och med över 10 våningar. Trots att båtarna går inom EU, finns tax free -handel ombord, för det autonomiska Åland har valt att inte vara med i EU:s momsområde. Alkohol- och tobaksprodukter är betydligt billigare ombord.

Från Sverige: Silja Line [6] och Viking Line [7] trafikerar dagligen från Stockholm till Åbo och Helsingfors. Mellan Åland och Sverige trafikerar förutom dessa två även Eckerölinjen. Finnlines trafikerar linjen Kapellskär-Nådendal. RG Line [8] trafikerar mellan Umeå och Vasa. Från Stockholm till Helsingfors tar båten rätt länge, ca 17 timmar. Mellan Stockholm och Åbo är restiden ca 11 timmar. Från Åbo hamn avgår det tåg till Helsingfors och Tammerfors efter båtens ankomst. Tåget tar ca två timmar till båda städer.

Från Estland Det går täta båtturer mellan Helsingfors och Tallinn varje dag. Bl.a. Eckerö Line, Tallink [9] och Linda Line [10] trafikerar. De traditionella stora bilfärjorna korsar Finska viken på ca 4 timmar, snabbare bilfärjor av nyare modell på 2 timmar, och katamaraner på drygt 1,5 timme.

Från Tyskland Tallink Superfast [11] trafikerar mellan Rostock och Helsingfors.

Med bil

Finland gränsar till Sverige och Norge i norr samt Ryssland i öst. Man kan ta sig över gränsen med bil på alla gränsstationer. Notera att den finska tullen brukar kräva att bilen är försedd med nationalitetsbeteckning (exempelvis "S-märke" om bilen är svenskregistrerad). Gränskontrollerna till Sverige och Norge är avskaffade, men till och från Ryssland krävs pass och visum. På den finska sidan av gränsstationen Vaalimaa förekommer tidvis långa långtradarköer, vilket försvårar framfarten för övrig trafik.

Med cykel

Förflyttning i Finland[Redigera]

För att vara ett glest befolkat land har Finland ett mycket väl utvecklat trafiknät. Förflyttning från ett ställe till ett annat kan däremot vara lite dyrare än i övriga Europa.

Stadstrafiken med undantag av Helsingfors, Åbo och Tammerfors är oftast dåligt, och det kan vara möjligt att det körs inga turer under helg och turerna på vardagar är inriktade främst till skolelever. Utanför Helsingfors går det regionaltåg typiskt några gånger om dagen ellet inte alls.

Med flyg

Det dyraste sättet att resa. Flyg lönar sig endast om man skall resa mellan Helsingfors och norra Finland. Från Helsingfors går reguljära inrikesflyg till Åbo, Tammerfors, Björneborg, Vasa, Villmanstrand, Nyslott, Jyväskylä, Seinäjoki, Varkaus, Joensuu, Kuopio, Karleby-Jakobstad, Kajana, Uleåborg, Kuusamo, Kemi-Torneå, Rovaniemi, Kittilä och Ivalo.

Med buss

Med buss kan man komma till så gott som alla platser i Finland. Det är dessutom oftast billigare än att åka tåg.

Tidtabeller och priser för de flesta rutterna i Finland finns på Matkahuoltos [12] webbsidor. Onnibus [13] är ett lågprisföretag vars biljetter är desto billigare ju tidigare man köper dom. Köper man biljetten två eller tre månader före avresa är biljetten väldigt billig.

Med tåg

Statens järnvägar, VR[14], sköter all tågtrafik. Man kan komma med tåg till praktiskt taget alla större städer i Finland. Städer som inte kan nås med tåg är bl.a. Borgå, Raumo, Lovisa och Fredrikshamn. På linjerna Helsingfors-Åbo, Helsingfors-Tammerfors och Helsingfors-Lahtis går tåg minst en gång i timmen. Tågen är punktliga förutom på vintern; speciellt vid snöfall eller låga temparaturer är förseningar vanliga. De mesta fjärrtåg är bekväma och av hög standard.

Biljetterna är relativt dyra, men barn, studerande och vissa övriga grupper åker för halva priset. Om man är inte berättigad att åka för halva priset, får man biljetten för halva priset om man köper den senast 50 dagar före avresa. Den biljetten kan ej ombokas. Observera att det tillkommer en extra avgift om man köper biljett ombord på tåget, och Visa Electron fungerar ofta inte ombord på tåget och passagararen är då pliktig att ha med sig alternativt betalningsmedel.

Restiden mellan Helsingfors, Åbo och Tammerfors är ca 2 timmar för vardera sträcka.

Med bil

Vill man resa utanför de större städerna, är det praktiskt att köra bil och vägarna håller i regel god kvalitet och skyltning. Skyltningen är tvåspråkig i svenskspråkiga delar av landet. Från Helsingfors går det motorvägar till Åbo, Tammerfors, Tusby, Lahtis och Borgå, i övrigt finns motorvägar kring de största städerna. Tänk på att finska bilister förutsätter att högerregeln efterföljs. Gör man inte detta, är risken för en kollision stor, speciellt i städerna. Tänk även på att noga följa hastighetsbegränsningarna, då all överträdelse högre än 3 km/h bötfälls. Vid större hastighetsöverträdelser gäller dagsböter. Bilbränsle är i allmänhet lite dyrare i Finland än i övriga Europa.

Med taxi

All taxitrafik i Finland lyder under Finlands Taxiförbund och alla taxibolag uppbär samma kilometertaxa.

Med cykel

Finlands topografi lämpar sig väl för cykling och eftersom trafikmängderna är relativt små kan man cykla även längs huvudvägar. Åland är ett populärt mål för cykelturister. I städerna är cykelvägsnäten tämligen väl utbyggda.

Med liftning

Finland har inte någon liftkultur att tala om och finländare plockar inte gärna upp liftare. Bästa sättet är att söka sig till någon stor bensinstation och där försöka få lift med en långtradare. Om man liftar vid vägkanten, kan det hjälpa att göra en tydlig skylt som talar om vart man ska.

Betalning[Redigera]

Sedlar större än 50 euro tas helst inte emot i kiosker.

Gångbara valutor

Euron är sedan 2002 den officiella valutan i Finland. På Åland går det oftast bra att använda svenska kronor vid sidan av euro.

Resecheckar

Kan lösas in på alla banker och vissa större internationella hotellkedjor.

Betalkort

Kreditkort och Visa Electron-kort accepteras på de flesta ställen.

Bankomater

Varumärket på bankautomaterna är Otto och av dem finns det många var man än rör sig.

Boende[Redigera]

De flesta hotellen i Finland är av någorlunda hög standard och hör till någon hotellkedja som Sokos Hotels [15], Cumulus [16], Next Hotels [17] eller Scandic [18]. I Helsingfors finns dessutom hotell som tillhör större globala kedjor. Mindre hotell (som inte är lika vanliga i Finland som t.ex. i Mellaneuropa) kan vara värda att prova på, men på väldigt små orter håller de inte nödvändigtvis så hög standard.

Vandrarhem är ganska ovanligt med undantag för de större städerna. Däremot finns ett mycket stort utbud av olika slags semesterstugor i hela landet. Ett antal lantgårdar erbjuder också bed&breakfast-boende.

Mat och dryck[Redigera]

Äter man på restaurang i städerna, kan det bli dyrt. På caféer och på vägkrogar är maten billigare. På många vägkrogar finns det dessutom bufféer; man betalar en gång och sedan får man äta så mycket man orkar. Vid kusterna finns det många restauranger som specialiserat sig på fiskrätter. I östra Finland är de lokala specialiteterna karjalanpaisti (köttgryta som traditionellt sett serveras med potatis), karjalanpiirakka (rågskal fyllt med risgrynsgröt) och i trakten kring Kuopio kan man smaka på kalakukko, rågbröd som är fyllt med fisk. I Tammerfors är den lokala specialiteten mustamakkara (ung. "svartkorv"), ett slags blodkorv. I Lappland kan man smaka på poronkäristys (renskav) och leipäjuusto, ett slags färskost.

Både mat- och restaurangkulturen i Finland är ung och kan inte jämföras med sydligare delar av Europa. På mindre orter finns oftast bara en pizzeria eller ölkrogar med mycket enkel mat.

Att se[Redigera]

Helsingfors domkyrka
Åbolands skärgård
  • Helsingfors. I Helsingfors får Sveaborg inte missas.
  • Tammerfors
  • Åbo och skärgården
  • Finska Lappland med skidcentra
  • Sjödistriktet i östra Finland (Järvi-Suomi)
  • Trästäderna (t.ex. Borgå, Nådendal, Ekenäs, Raumo och Kristinestad). Det tar ca en timme från Helsingfors till Borgå med buss, ca 1 h 20 min från Helsingfors till Ekenäs med tåg och ca en halv timme från Åbo till Nådendal med buss.

Att göra[Redigera]

  • I norra och östra Finland finns det många stora nationalparker om man vill vara ute i naturen. I Finland gäller allemansrätten (jokamiehenoikeus) liksom i Sverige.
  • Bada bastu. Var man än rör sig finns nästan alltid möjlighet till bastubad. På sommarstugor och på landsbygden badar man oftast i vedeldad bastu, medan eluppvärmda bastur dominerar i städerna. De allmänna bastuinrättningarna har så gott som försvunnit, men t.ex. i Berghäll i Helsingfors fungerar fortfarande Kotiharjun sauna (Åstorgsgatan 1) med sina vedeldade ugnar och tvätterskor. En mer sällsynt variant är den traditionella rökbastun som saknar skorsten och vädras ut precis innan man badar. Finländarna är stolta över sin bastukultur, och det finns uppskattningsvis över tre miljoner bastur i Finland - vilket är fler än antalet personbilar.

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Internetcaféer är inte lika vanliga som i andra länder i världen eftersom de flesta har tillgång till internet hemma eller på sin arbetsplats. På de flesta bibliotek och på vissa hotell kan man använda internet gratis. Trådlösa nätverk blir hela tiden allmännare. I större städer bl.a. Uleåborg och i centrum av Helsingfors kan man koppla upp sig till Internet genom ett trådlöst nätverk. Även på fjärrtåg kan man gratis utnyttja trådlöst nätverk.

Prepaidabonnemang säljs i nästan alla kiosker, t.ex. R-Kioski, och de kostar oftast under 10 euro.

Säkerhet[Redigera]

Säkerheten i Finland motsvarar Sverige, och Finland anses vara ett av världens säkraste länder.

Att röra sig ute på natten är inte farligt, men på fredags- och lördagsnätterna, nyårsafton och valborgsmässoafton ska man vara förberedd till de flesta som rör sig ute är fulla, och man ska undvika då möjligen provocerande beteende. Områden liknande Rosengård eller Rinkeby finns inte i Finland, så alla områden är också trygga att vistas. Det enda verkligt farliga kan vara kylan på vintern, särskilt i Lappland.

Poliserna är pålitliga och kan nästan alltid engelska. Påbjudning av mutor till polisen leder till allvarliga problem.

Respektera[Redigera]

Finländarna är måna om sin bastukultur och man förväntar sig att även utlänningar följer de seder och bruk som förknippas med bastubadandet. Män och kvinnor badar skilt för sig, familjer badar ofta tillsammans. För vissa utlänningar kan det kännas obekvämt att klä av sig naken, men om man inte gör det riskerar man att mötas av tyst förundran. Det är artigt att fråga de övriga i bastun om det är okej att kasta bad, särskilt om man inte känner varandra. Högljudda konversationer bör undvikas i gemensamma bastur om det är obekanta i närheten - bastun är ju i första hand en plats avsedd för avkoppling samt kroppslig och själslig rening. En del finländare ser bastun som en helig plats.

Att på allmän nivå förknippa Finland med Ryssland kan anses kränkande. För många finländare är det viktigt att Finland ses som en del av Nordeuropa respektive Västeuropa istället för Östeuropa. Trots geografiska läget har kulturen och samhället inte mycket gemensamt med Ryssland. Det är inte heller en bra idé att säga att finska språket är ett slav- eller mongolspråk. Språket hör till en egen språkfamilj.

Kyss o.dyl. mellan två personer av samma kön är OK och väcker inte uppmärksamhet i de större städerna. Landsbygden är i viss grad mer konservativt. Homosexuell beteende kan vara provocerande då det finns berusade människor omkring (t.ex. på helgnätterna), och då löper man för risk av våld.

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Öppettidsreglerigen för affärer är mer konservativt än i Sverige. Enligt lag ska alla butiker vars yta är över 100 kvadratmeter vara stängda på helgdagar, och detta gäller också sådana helgdagar som sällan firas, t.ex. Kristi himmelfärdsdag och pingstdagen. Öppettidsregleringen gäller inte restauranger, kaféer och muséer, men då det är jul, första maj eller midsommaren ska man räkna med att också många platser som regleringen inte tillämpas till håller stängt. På julaftonen ställs nästan all kollektivtrafik in, och på juldagen är all kollektivtrafik förutom lokaltrafiken i Helsingfors inställd.

Får absolut inte missas

Punkaharju anses vara en av de vackraste platserna i Finland där namnet 'De tusen sjöarnas land' gestaltas på ett ypperligt sätt. Landsvägen som går på Punkaharjuåsen är en väg som i princip är ett måste att köra om man befinner sig i området.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor