En dag i Tokyo

Den här guiden är en endagstur i Tokyo.

Introduktion[Redigera]

En fullspäckad dag i Tokyo väntar dig med aktiviteter som,

  • Sushifrukost vid fiskmarknaden i Tsukiji.
  • En av Tokyos bäst museer i Ryogoku.
  • Ett fridfullt tempel vid Harajuku.
  • Shoppinhhysteri i ungdomliga Shinjuku.
  • Futuristiska Tokyo och gammaldags bad i Odaiba.
  • En vild natt i Tokyos kändistätaste partydistrikt, Roppongi.

Det här är en hård dag och även om det är fullt genomförbart så kan man även splitta upp det hela över två eller fler dagar. En hel del sidoutflykter är även inkluderade. Räkna med att vara ¥10000 (~700kr) fattigare om du gör allt som finns i den här guiden.

Turen kan göras alla veckodagar utom måndagar då Edo-Tokyo museet är stängt. På söndagar missar man fiskmarknaden men modeshowen i Harajuku kompenserar för den som är intresserad.

Förberedelser[Redigera]

Det kommer bli mycket resande så ett Passnet förbetalt tunnelbanekort på ¥1000(~70kr) underlättar mycket, kan köpas på alla tunnelbanestationer. En bra karta är också att rekomendera, se till att köpa en vid flygplatsen eller Tokyo centralstation.

Res![Redigera]

Sushifrukost i Daiwa Sushi.
Morgon och förmiddag

Börja dagen tidigt med ett besök på fiskmarknaden i Tsukiji, världens största. Här auktioneras ut otroligt mycket fisk och det är många underliga undervattensdjur man kan hitta här. Tonfiskauktionen är numera avstängd för turister utan specialtillstånd men med lite tur kan man få en bra plats och se ändå. Ta första morgontåget med Oedo-linjen till Tsukiji-seijo. Alternativt Hibiya-linjen till Tsukiji, men det är längre att gå. Missa inte heller att äta alldeles färsk sushi på de många resturangerna som ligger precis jämte marknaden, Sushidai och Daiwa Sushi är några av de bästa. ¥3000 (~kr) för en rejäl frukost är dyrt men gott. Varning för långa köer på helger.

  • Tsukiji Honganji (築地本願寺), är ett något annorlunda japansk tempel, byggt i sten och betong. Inuti är templet fylld med rökelser och glänsande guld. Helt klart värt en kik.

Hoppa ombord på Oedo-linjen och gå av vid Ryogoku, Edo-Tokyo museet ligger precis jämte, utgång A3 eller A4. Museet täcker Tokyos hela historia, från samurajerna under Edo-tiden till dagens sprudlande efterkrigs Tokyo. Inträdet är på ¥600 (~kr). Stängt måndagar.

  • Jämte museet ligger Kokugikan, Japans kändaste sumoarena. Här anordnas turneringar tre gånger om året. Ett besök hos de sumobrottare i träning kan ordnas om man är ute i god tid.
Eftermiddag
En toori strax utanför Meijitemplet.

Hoppa på JR Sobulinjen (Notera: Passnet är inte giltig på JR-linjer)

  • Känner du dig på humör för att botanisera bland serietidningar och TV-spel så hoppa av vid Akihabara, ett par stationer söder om Ryogoku. Här säljs också billig elektronik, LaOX säljer taxfree elektronik, ta med dig passet och visa upp så får du 5-10% rabatt.

Åk genom hela centrala Tokyo till Yoyogi, byt till Yamanotelinjen och åk en station söderut. Nu är du i Harajuku. Precis väster om stationen ligger Meijitemplet, ett av de största i Tokyo. Templet är omringat av en park med cederträd och efter ett tag glömmer man nästan bort att mångmiljonstaden bara är ett stenkast bort. Kika på templet, de som kommer hit för att be eller köp en plakett (ema) att skriva önskningar på. På helger är chansen stor att du får se ett cermionellt bröllop.

  • På söndagar samlas alternativungdomar utanför den stora öppna ytan vid ingången och har mer eller mindre organiserad modevisning, här hänger gothare, folk utklädda till skräckfilmsmonster och andra föjare av diverse bisarra subkulturer. En hord av fotografer ingår också i spektaklet.

Backa tillbaka till stationen och korsa gaten, framför dig har du nu myllrande Takeshita-dori, navet för ungdomskulturen i stan. Mycket udda och billigt mode att vraka ibland. Här hittar man också enorma mängder med Hello Kitty gods.

Fortsätt den smala Takeshita-dori tills slutet, sväng vänster och i nästa korsning ska du befinns dig på Omote-sando. Gatan är ofta jämförd med Champs-Elysées i Paris och priserna i butikerna är ungefär på samma nivå.

  • Börjar du bli hungrig? Stanna då vid Tenya, (på höger sida precis innan du kommer fram till Omote-sando) och få i dig en skål med tempura för ¥500 (~35kr).

Korsa Omote-sando och fortsätt förbi den trekanta Condomania affären (eller vraka bland kondomer inför kvällen). Sväng vänster under järnvägen ett par kvarter ned och du är i Shibuya. Affärerna här kommer och försvinner lika snabbt som trender men ett par gamlingar som ligger utmed vägen är OIOI (uttalas "marooee") och Tower Records, musik och bokaffär. Kolla in sjunde våningen för böcker på engelska.

Vid slutet av gatan ligger Shibuya station och statyn Hachiko. Passa på att korsa världens mest trafikerade gatukorsning.

  • Vill du utforska Shibuya lite mer så följ den smala gågatan Center-gai. Ta en kik på Tokyu Hands, butiken för alla tänkbara (och otänkbara) hobbies. Seriefantasten bör inte missa underjordiska Mandarake. Bägge ligger nåt kvarter in på gågatan.
Kväll

När kvällen börjar närma sig, hoppa på Ginzalinjen till Shinbashi och byt där till Yurikamomelinjen. Den helautomatiserade monorailen är en atraktion i sig själv, speciellt 270 graders loopen när man svänger på regnbågsbron vilken leder ut till den articifiella ön Odaiba. Här ute finns mycket futuristisk arkitektur, glöm inte heller att spana ut mot kopian av Frihetsgudinnan.

  • Har du inte fått nog av shopping, ta en titt förbi Venus Fort, en kopia av Venedig innuti en shoppinghall.

Efter all sightseeing är det dags för ett avkopplande bad, Oedo Onsen Monogatari är ett nybyggt spa gjort i gammaldags stil, ta en skåpsnyckel och dra på dig en tradiotionell yakata badrock och börja njuta. Här inne finns varm och kallbad, bastu, resturanger och barer. Inträde kostar ¥1900 (~kr) efter 18:00.

Uppfriskad efter badet tar man Yurikamomelinjen till Shiodome. Byt till Oedolinjen västerut och hoppa av vid Roppongi, ett av de stora partydistrikten.

  • Har du inte fått i dig middag än så ta utgång 4 och gå ett par hundra meter till Roppongi Hills med oräkneliga möjligheter till mat.

Ägna resten av kvällen i någon eller några av de många nattklubbarna, klubbar kommer och går snabbt med några av de äldsta och mest kända är Lexington Queen och Gas Panic.

  • Avsluta natten på det gammla hederliga svenska sättet, med en hamburgare på McDonalds, finns precis utanför stationen.

När morgonen börjar är det bara att ta tunnelbanan till Tsukiji och börja om på nytt!

Säkerhet[Redigera]

Inget speciellt, se bara till att dricka rikligt med dryck på sommaren (läskeautomater finns i varje gathörn). Nattlivet i Roppongi kan vara påfrestande ibland, inkastare kan vara ganska så påstridiga. Med ett artigt men bestämt nej brukar de flesta dock ge sig. Det är lätt att dricka för mycket av den billiga alkoholen så ta det hyffsat lungt.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk