Elsystem

Informationsställe.PNG   Detta är inte en reseguide men däremot en reserelaterad artikel. Fler artiklar som berör andra aspekter av resande hittar du här.   Informationsställe.PNG

Universell stickkontakt

Elsystemen varierar runt om i världen. Några använder 50 hertz; några 60. Några använder 110-120 volt; andra 220-240. Några är på hela tiden, utom vid hårda stormar och jordbävningar; några är på under ett par timmar varje dag. Stickkontakterna är också olika så resenärer med elektronisk utrustning måste se till att vara väl förberedda.

Förstå[Redigera]

Världskarta färgad utifrån spänning och frekvens
Världskarta färgad utifrån typ av stickkontakt som används

Att handskas med elektriska skillnadet kan vara skrämmande, men det är egentligen inte särskilt svårt. Det finns bara två huvudtyper av elektriska system som används runt om i världen, med varierande typer av fysiska kontakter:

  • 110-120 volt, med 60 hertz frekvens (i princip: Nord- och Centralamerika, västra Japan)
  • 220-240 volt, med 50 hertz frekvens (i princip: resten av världen, med några undantag)

Någon gång kan man hitta 110-120 volt med 50 Hz, till exempel i Tokyo, Japan; och omvänt, 220-240 volts med 60 Hz, exempelvis i Manilla, Filippinerna. Sådana system är dock inte vanliga i resten av världen. Om spänningen och frekvensen i din produkt är densamma som den plats dit man reser behöver man endast tänka på stickkontakten. Den lilla skillnaden mellan 110-120V, eller mellan 220-240V är inom toleransnivån för de flesta elektriska produkter. En apparat som låter en plugga in sin stickkontakt i en annan typ av kontakt är en adapter. Dessa är små, billiga, säkra och i princip okrossbara.

Om spänningen för din apparat inte är samma så behöver man en transformator för att konvertera spänningen. Transformatorer är i princip klumpar av järn invirade i kablar, vilket innebär att de är stora och tunga. För att använda en måste du verifiera att spänningen höjs (låg till hög spänning) eller sänks (hög till låg spänning) i rätt riktning. Att plugga in en 110-till-220V-transformator i en 220V-kontakt ger 440V och en bränd apparat. Du måste också se till att wattalet i din apparat inte överstiger transformatorns gräns, eftersom det kan leda till att transformatorn överhettas och till och med tar eld.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor