Egypten

Nordafrika : Egypten
LAND: Egypten
Flagga
FlagEgypt.png
Lokalisering
LocationEgypt.png
Snabbfakta
HuvudstadKairo
Regering
ValutaEgyptiskt pund (EGP)
Ytatotal: 1,001,450 km2
vatten: 6,000
Befolkning77,505,756 inv.
SpråkArabiska
ReligionMuslimer (främst Sunni) 94%, Koptisk-ortodoxa 6%
Landsnummer+20
Internetdomän.eg
TidszonUTC+2

Egypten är ett land som trots att det ligger i Afrika även räknas till Mellanöstern.

Att ta med sig till Egypten[Redigera]

Att ta med sig från Egypten[Redigera]

Fakta om Egypten[Redigera]

Egypten tillhör idag ett av Afrikas rikaste nationer efter Sydafrika och Botswana. Trots det lever drygt 9% av befolkningen i fattigdom. 78% av befolkningen har en inkomst om 50-70 SEK per dag. År 2007 besökte 9 miljoner turister landet, vilket gör landet till en av de mest populära destinationerna efter Sydafrika.

Historik[Redigera]

Klimat[Redigera]

Högtider[Redigera]

Regioner[Redigera]

Städer[Redigera]

Att ta sig till Egypten[Redigera]

Med flyg

Det är enkelt att med reguljärflyg flyga till Kairo från de flesta större internationella städerna. Charterflyg flyger under främst vinterhalvåret från Sverige och kontinenten till de stora charterparadisen Hurghada i sydöstra Egypten och till Sharm el-Sheikh på Sinaihalvön.

Med buss

Det är möjligt att resa hela vägen ifrån Israel till Egypten med buss via gränsstationen Taba.

Med tåg
Med båt

Från den jordanska badorten Aqaba går det att resa till Dahab på Sinaihalvön med färja. Detta underlättar för den som vill resa till arabiska stater utan att riskera att bli nekad inträde pga en israelisk passtämpel. Observeras bör dock att Egypten, Jordanien och Turkiet har vänliga relationer med Israel.

Med bil
Med cykel

Förflyttning i Egypten[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi

Konsten att åka taxi i Egypten handlar bara om en sak: att kunna pruta. Börja lågt, och se till att det är du som kommer med det första förslaget. Fråga gärna på t.ex hotellet vad som är ett rimligt pris och börja förhandlingen några egyptiska pund under det. Då märker chauffören att du vet hur mycket det ska kosta och ger sig ganska snart.

Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Dryck[Redigera]

Det är olämpligt att dricka Egyptens vatten. Köp därför vatten på flaska. Se till att flaskan inte varit öppnad. Använd också köpt vatten när du borstar tänderna. Egypten är ett muslimskt land, därför serveras inte alkohol, vin eller öl på alla restauranger, däremot på de flesta turisthotell.

Att se[Redigera]

  • Blå hålet i Dahab är ett måste om man är på Sinaihalvön. Otroligt vacker snorkling.

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Under 2000-talet har flera allvarliga terroristattentat, riktade mot framförallt israeliska turister, inträffat på populära egyptiska semesterorter.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor