Demokratiska republiken Kongo

Afrika : Centralafrika : Demokratiska republiken Kongo
Varning

VARNING: Svenska Utrikesdepartementet avrådet från icke nödvändiga reser till Demokratiska republiken Kongo med hänvisning till säkerhetsläget.

LAND: Demokratiska republiken Kongo
Flagga
FlagDemocraticRepublicoftheCongo.png
Lokalisering
LocationDRCongo.png
Snabbfakta
HuvudstadKinshasa
RegeringParlamentarisk demokrati
ValutaKongolesisk franc (CDF)
Ytatotal: 2,345,410 km2
vatten: 3,3 %
Befolkning55,225,478 inv.
SpråkFranska, Lingala, Swahili, Kikongo, Kingwana,
Religion
Landsnummer+243
Internetdomän.cd
TidszonUTC+1/UTC+2
Karta över Demokratiska republiken Kongo.

Demokratiska republiken Kongo är ett land i centralafrika. Landet snuddar Atlanten genom i korridor i väster och gränsar till Republiken Kongo i nordväst, Centralafrikanska republiken i norr, Sudan i nordost. Till öster gränsar landet till Uganda, Rwanda, Burundi och Tanzania i ordning från norr till syd. I sydost gränsar landet till Zambia och i söder till Angola.

Planering före resan[Redigera]

Det är viktigt att sätta sig in i den nuvarande politiska situationen i Kongo och studera den senaste utvecklingen. Den vapenvila som råder i landet är mycket skör och en ny konfilkt kan lätt blossa upp. Vaccination är ett måste. främst mot malaria men även mot andra tropiska sjukdomar.

Att ta med sig till Demokratiska republiken Kongo[Redigera]

Att ta med sig från Demokratiska republiken Kongo[Redigera]

Fakta om Demokratiska republiken Kongo[Redigera]

Historik[Redigera]

Landet koloniserades av Leopold II under 1880-talet och drevs - med bestialisk grymhet - mer eller mindre som en privat egendom fram tills dess att Belgien tog över ansvaret för området 1908. Efter det var landet en koloni fram till den 30 juli 1960, då man utropade republiken Kongo. Landet föll i inbördeskrig, vilket varade under nästan hela 60-talet och genom en militärkupp blev Joseph-Désiré Mobutu president, en post som han hade fram till 1997 då den senare presidenten Laurent Kabila med hjälp av rwandiska och angolanska trupper tog makten. Kabila fick aldrig kontroll över de olika milisgrupperna som härjade i landet och blev mördad i januari 2001. Han son, Joseph Kabila tog över presidentposten och har arbetade fram flera fredsavtal som gjorde att man 2006 kunde hålla allmänna val. Kabila gick segrande ur valets andra omgång och är nu president.

Det finns över 250 etniska grupper i landet, främst olika Bantufolk. De tre största stammarna som utgör 45 % av befolkning är: Mongo, Luba och Bakongo.

Klimat[Redigera]

Landet har tropiskt klimat och stora delar täcks av lummiga regnskogar. Framför allt finns dessa regnskogar i norra och östra delen av landet, närda av den stora kongofloden. I syd och sydväst finns savanner.

Högtider[Redigera]

Regioner[Redigera]

Landskap i Bas-Congo.

I landet finns tio regioner.

Städer[Redigera]

Att ta sig till Demokratiska republiken Kongo[Redigera]

Med flyg
  • South African Airlines och Kenyan Airlines har regelbunda turer till Kinshasa.
  • Air France och SN Brussels har sammanlagt åtta flygningar i veckan. Billigast är ofta att flyga med Ethiopian Airlines. Undvik inhemska kongolesiska flygbolag då dessa nästan alltid är mycket osäkra på grund av bristande kontroll av plan och besättning.
Med buss
Med tåg
Med båt

Färjor går emellan Brazzaville och Kinshasa ungefär varannan timme på vardagar.

Med bil
Med cykel

Förflyttning i Demokratiska republiken Kongo[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Mat och dryck[Redigera]

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Demokratiska republiken Kongo bör betraktas som ett högriskresemål, speciellt utanför huvudstaden Kinshasa. Olika rebellgrupper verkar i delar av östra Kongo, framförallt Nord-Kivu, Sud-Kivu och regionen Ituri i östra Equateur. Brottsligheten är hög och turister ses som lätta offer. Gå därför inte ensam på natten. Varning också för offentliga transportmedel, i bästa fall är säkerhetsutrustning dålig - för det mesta obefintlig.

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor