Bromölla

Skåne : Bromölla
STAD: Bromölla
Lokalisering
Snabbfakta
Befolkning12 181 inv.
Riktnummer0456
Densitet/km2
SpråkSvenska
Transport
Flygplats(er)Kristianstads flygplats
Järnvägsstation(er)Bromölla

Bromölla [1] är en tätort i Skåne och centralort i Bromölla kommun. Det är en kommun belägen mellan Östersjön och Skånes största sjö Ivösjön vilket innebär en stor naturvariation. Just naturupplevelser är en stor anledning att besöka Bromölla, det finns flera vandrings- och cykelleder runt om i kommunen som ger dig möjligheten att få olika typer av naturupplevelser. Det finns ett flertal insjöbad och havsbad. Kommunen har även många spår av en aktiv industri i form av kulturarvsskyddade byggnader och ett museum. I Bromölla finns ett flertag gårdsbutiker med lokalproducerade produkter och lokalt hantverkt.

Att ta med sig till Bromölla[Redigera]

Att ta med sig från Bromölla[Redigera]

Det helt unika Scanisaurus-smycket. Toalettstolssouvenirer från turistbyrån eller Iföverkens industrimuseum. Lokalproducerade produkter från gårdsbutikerna, exempelvis must, sylt och marmelader.

Fakta om Bromölla[Redigera]

Bromölla samhälle är ett brukssamhälle i förändring och har vuxit upp runt Iföverken. Bromölla har ett mindre centrum med ett stort torg som pryds av världens största stengodsfontän Scanisaurus. Vid torget finns också Filmpalatset - en bio som 2001 röstades fram till Sveriges bästa.

Historik[Redigera]

Bromölla växte upp kring Iföverken som etablerades där på grund av närheten till kalkstens- och kaolinbrytningen på Ivön samt järnvägsstationen på Sölvesborg-Kristianstads Järnväg, numera en del av Blekinge Kustbana.

Stadsdelar[Redigera]

Att ta sig till Bromölla[Redigera]

Med flyg

Bromölla ligger 40 km från Kristianstad Österlen Airport[2] med avgångar till och från Stockholm. Från Kastrup, Köpenhamn, går det tåg regelbundet till Bromölla som trafikeras av Skånetrafiken [3].

Med buss

Skånetrafiken [4] har bussar till Bromölla från Olofström, Sölvesborg och Kristianstad som går dagligen.

Med tåg

Skånetrafiken [5] har tåg som passerar Bromölla 1-2 gånger i timmen under dagtid, 6-23.

Med bil

E22an passerar förbi Bromölla.

Med cykel

Sydostleden (mellan Växjö och Simrishamn) öppnar upp cykeltransport mellan Bromölla och angränsande kommuner under 2015-2016. Banvallsleden förbinder Olofström och Sölvesborg med Bromölla.

Förflyttning i Bromölla[Redigera]

Med buss

Det går bussar genom hela kommunen (nord-sydlig riktning) ca två gånger i timmen dagtid.

Med tåg
Med bil

Väg 116 går i nord-sydlig riktning genom hela kommunen.

Med taxi
Med cykel

Betalning[Redigera]

Gångbara valutor
Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

I Bromölla finns ett stort antal charmiga boendeställen runt om i kommunen. Många av dem är mindre boendeanläggningar med mysig och genuin känsla. Många boenden erbjuder närhet till den varierade naturen.

Lyx
Medel

Bellas Place, Kristianstadsvägen 782-1, 295 39 Bromölla, +46 (0) 456-259 10, [6] Hotell Iföhus [ Rusthållargården (B&B), Östersjövägen 300, Edenryd, SE295 91 Bromölla, +46 (0)72-526 02 65,[7]

Budget

Villa Valla, Fjälkingegatan 1, 295 31 Bromölla, +46 (0) 456 – 299 95, [8] Edenryds Gästgivargård (B&B), Östersjövägen 307, 295 91 Bromölla, +46 (0) 708-11 41 01, [9] Jägartorpet (B&B), Kristianstadsvägen 781, 295 39 Bromölla, +46 (0) 708229600 [10] Bejevik, Östersjövägen 359, 295 91 Bromölla, +46 (0) 72 227 6098, [11] Edens må väl, Östersjövägen 149, 295 91 Bromölla, +46 (0) 733 - 256867. Bo Hos Tina, Sågmästarvägen, 295 72 Gualöv, +46 (0) 70 - 2257616, [12]

Vandrarhem och camping

Humletorkans vandrarhem, Klagstorpsvägen 80-20, 295 94 NÄSUM, +46 (0) 456-201 88, [13] Barnakälla vandrarhem, Panshamnsvägen, 295 99 Näsum, +46 (0) 707 - 99 25 04, [14] Bromölla Camping och Vandrarhem, Scoutvägen 6, 295 38 Bromölla,+46 (0) 456 – 255 93, [15]

Mat och dryck[Redigera]

Lyx
Medel
Budget
Pubar och barer

Att se[Redigera]

Världens största stengodsfontän, Scanisaurus, som uppfördes av Gunnar Nylund och invigdes 1971.

Muralmålning av den kända gatukonstnären {ROA}

Sveriges minsta bibliotek på järnvägsstationen.

Världens minsta galleri mitt på IFÖ-torget med en diabasskulptur av konstnären Kent Viberg.

Havsdrakarnas Hus - en populärvetenskapling fossilutställning i järnvägsstationens väntsal.

Att göra[Redigera]

Bromölla är en destination som erbjuder många varierande naturupplevelser. Vandra eller cykla längs med någon av våra leder, längs med havet, upp på Ryssberget eller i bokskogsmiljö. Lederna erbjuder olika svårighetsgrader och passar både stora och små, de som vill ha en skön naturupplevelse och de som vill ha en utmaning.

I Bromölla har du från och med våren 2015 en unik möjlighet att sikta fram fossil från lera som aldrig blivit exponerad för människan på 80 miljoner år. Detta lerlager härrör från Kritatiden när Bromölla var täckt av ett livfullt hav med rikt djurliv. I detta hav var det Havsdrakarna; Mosasaurierna och Plesiosaurierna, som var kungarna. Har du tur kan du finna fossil från dessa mäktiga djur.

Vill du prova på att leva som Robinson på en öde ö är Bromölla rätt plats för dig. Det finns ett stort antal öar i Ivösjön, en del av dessa har iordningställda natur-camper med eldstad och på vissa ställen även vindskydd för övernattning. Du kan paddla ut med din kanot och efter en stund är du ensam på en ö. Stanna över dagen eller natten - det avgör du.

Kör runt Sveriges första turistväg - Humleslingan, på vackra vägar runt Skånes största sjö Ivösjön. Här finner du ett 40-tal sevärdheter och besöksmål.

Sveriges enda Humletorka finns i kommunens norra delar, idag är den vandrarhem, café och gårdsbutik. Humletorkan odlar och torkar sitt eget humle som används som smaksättare till den egenproducerade Näsumaölen som kan köpar i butiken.

Vill du uppleva lite mer kulturella aktiviteter finns Iföverkens industrimuseum med en utställning om toalettens framväxt på den stora industrin som Bromölla byggdes kring.

Troels Kirk och Kulturhus No13 erbjuder utställningar och olika event för den konstintresserade.

Lotta på Stationen har en lanthandel med bland annat konstutställningar och keramikkonst.

Världens minsta konstgalleri finner du också i Bromölla, det är inrymt i en gammal telefonkiosk och visar upp en diabas-skulptur av konstnären kent Viberg.

Shopping

Bromölla har 7 gårdsbutiker med fokus på egenproducerat och/eller lokalproducerade varor. Allt ifrån sylt, saft, must och nektar till köttprodukter, fisk och lokalt konsthantverk.

Mairo i Bromölla är en inredningsbutik som lockar många besökare med sina vackra produkter.

Bromölla Möbelaffär är en av Sveriges största möbelaffärer med möbler, mattor, hemtextil och armaturer.

Claessons Motor har försäljning av mc-utrustning och mc-tillbehör av ledande fabrikat.

Husvagns-Expo har både försäljning och uthyrning av husvagnar.

ML Markislagret - här är en butik där du kan hitta lite allt möjligt för hem och fritid.

Nöjesliv[Redigera]

Besök Filmpalatset - biografen precis vid torget. Tidigare framröstad till Sveriges bästa biografer!

På Böckmans café kan du spendera kvällen med att bowla.

Bromölla simhall erbjuder passande aktiviteter för både stor och liten med barnland, ångbastu, styrketräning och bubbelpool.

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

Övrigt[Redigera]

Andra resmål runt Bromölla

Shoppingstaden Kristianstad, Skåne och Medeltidsstaden Sölvesborg, Blekinge

Får absolut inte missas

Ett besök runt Skånes största sjö Ivösjön. Runt Ivösjön går också turistvägen Humleslingan med ett 40-tal besöksmål och sevärdhter.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor