Andorra

Västeuropa : Andorra
LAND: Andorra
Flagga
FlagAndorra.png
Lokalisering
LocationAndorra.png
Snabbfakta
HuvudstadAndorra la Vella
RegeringParlamentarisk demokrati
ValutaEuro (EUR)
Ytatotal: 468 km2
vatten: försumbart
Befolkning70 540 inv.
SpråkKatalanska
ReligionRomerska katoliker
Landsnummer376
Internetdomän.ad
TidszonUTC +1

Andorra är ett land i Europa.

Det behövs inget visum för att resa till Andorra.

Att ta med sig till Andorra[Redigera]

Att ta med sig från Andorra[Redigera]

Fakta om Andorra[Redigera]

Andorra [1] är ett litet land uppe i Pyrenéerna mellan Spanien och Frankrike. De viktigaste näringarna i landet är turism och bankverksamhet.

Historik[Redigera]

En minoritet av invånarna i landet har genuint andorranskt ursprung. De utgör 33 % av befolkningen. Den största delen av befolkningen är inflyttade spanjorer och det finns även en stor mängd portugiser och fransmän bosatta i landet. Det gör att såväl spanska, portugisiska som franska är gångbart i landet. Medelåldern är ganska hög och landet har den högsta medellivslängden i världen.

Klimat[Redigera]

Säsongen i Andorra är lång, då det passar att resa hit sommar som vinter. Under vintern är det ofta frysgrader, utan att bli alltför kallt och på sommaren är det svalt och skönt utan att bli hett. Man kan därför åka hit när som helst på året och njuta av det vackra landskapet.

Högtider[Redigera]

Regioner[Redigera]

Städer[Redigera]

Huvudstaden heter Andorra de Vella, ligger i sydvästra delen av Andorra, och har lite drygt 21 000 invånare.

Att ta sig till Andorra[Redigera]

Med flyg

Andorra har ingen egen flygplats utan man kommer till landet genom buss eller bil. Lämpliga flygplatser kan vara de i Perpignan, Toulouse eller Barcelona i grannländerna.

Med buss

Busstrafik från huvudstaden Andorra la Vella både norrut till Toulouse och söderut till Barcelona och Madrid.

Med tåg

Det går inga tåg i landet.

Med båt

Man kan dra sin småbåt på bilsläp men frågan är vad man ska med den i Andorra.

Med bil

Det lättaste sättet att ta sig till Andorra är med bil, det går vägar både från franska och spanska sidan.

Med cykel

Förflyttning i Andorra[Redigera]

Med flyg
Med buss
Med tåg
Med bil
Med taxi
Med cykel
Med liftning

Betalning[Redigera]

I Andorra är det billigt att handla saker tack vare den låga momsen som man har. Den låga momsen gör att landet är fyllt med butiker och många fransoser och spanjorer reser hit för att handla till låga priser.

Gångbara valutor

Euron är den officiella valutan.

Resecheckar
Betalkort
Bankomater

Boende[Redigera]

Det finns mycket gott om olika typer av hotell att välja mellan. Det finns även bergshärbärgen där man som naturvandrare lätt kan ta in över en natt för en billig penning.

Mat och dryck[Redigera]

Det nationella köket innehåller en stor mängd varor från trakten. Till huvudrätt serveras gärna vilt och öring som man fiskar i Gran Valira. Man serverar gärna mat i form av raguer och kokta rätter. Det är också vanligt med tapas, smårätter i alla möjliga varianter. Kulturen i Andorra är snarlik den katalanska i Spanien.

Att se[Redigera]

Att göra[Redigera]

Hela sju miljoner turister kommer till Andorra varje år och förutom shoppingen så njuter de av de bergens mäktiga natur och utövar många typer av skidsporter i någon av de sportcenter som finns.

Arbete[Redigera]

Kommunikation[Redigera]

Säkerhet[Redigera]

Respektera[Redigera]

Problemlösare[Redigera]

I Sverige
På plats

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor