Albanien

Europa : Östeuropa : Albanien
LAND: Albanien
Flagga
FlagAlbanien.png
Lokalisering
LocationAlbania.png
Snabbfakta
HuvudstadTirana
RegeringUtvecklande demokrati
Valutalek (LK)
Ytatotal: 28 748 km2
vatten: 4,7 %
Befolkning3 563 112 inv.
Språkalbanska
ReligionMuslimer 70%, kristet ortodoxa 20%, katoliker 10%
Landsnummer355
Internetdomän.al
TidszonUTC +2

Albanien [1] är ett land i Östeuropa, vid Medelhavet. Landet gränsar till Grekland, Makedonien, Kosovo och Montenegro. Turismen utgör fortfarande en liten del av landets ekonomi eftersom det krävs omfattande investeringar för att tillgodose även enklare behov. Det finns mycket stora möjligheter, men det finns många faktorer som påverkar satsningen. Den bristande ekonomin är en viktig faktor, men miljöproblem och underutvecklad infrastruktur är starkt bidragande orsaker. Den som ändå väljer att besöka Albanien, har att se fram emot en mycket givande resa i ett spännande land.

Bekväma skor, speciellt om man ska besöka den gamla ruinstaden Butrint. Albanien lär ha 300 soldagar om året och då är det verkligen varmt, så tänk på att alltid ha med en vattenflaska. I ruinstaden Butrint finns också myggor på de svala, skuggiga områdena. Det är bra att växla pengar till euro innan man åker till Albanien. I Sverige kan det vara svårt att hitta ställen som växlar svenska kronor till albanska lek. I Albanien kan man sen lätt växla euro till lek.

Att ta med sig till Albanien[Redigera]

Att ta med sig från Albanien[Redigera]

  • Vävda väggprydnader
  • Den albanska nationaldrycken raki

Fakta om Albanien[Redigera]

Albanien tillhör idag ett av Europas fattigaste länder. Omkring 8% av den albanska befolkningen är extremt fattig.

Historik[Redigera]

Albanien var under antiken kallat för Illyrien (albanska: Iliria) och albanerna härstammar från de gamla illyrerna. Det som nu är Albanien ingick även i Romarriket .Under medeltiden hette landet Arbëria. Numera kallar albaner sitt land för Shqipëria. Området ockuperades flera gånger under sin historia, bl.a. av slaver och ottomaner. Landet blev självständigt året 1912.

Under andra världskriget vägrade albanerna att lämna över sin judiska befolkning till nazisterna. Albanien var också ensam om att ha fler judar efter krigets slut, än i början.

Efter att det andra världskriget hade tagit slut, kom Albanien att hamna under kommunistiskt styre. Under den kommunistiska tiden var landet ökänt för sin isolationism som inte bara skilde det från Europa och västvärlden, men också från länder i samma politiska gruppering som exempelvist Kina, Sovjetunionen och Jugoslavien. När östblocket rasade i och med Berlinmurens fall, verkade det som om Albanien ville hålla fast vid sin linje. Först året 1990 avslutades det 44 år långa socialistiska styret och en flerpartistat bildades. Övergången har varit plågosam med korrupta regeringar som försökt eliminera hög arbetslöshet, obefintlig infrastruktur, utbredd organiserad brottslighet och våldsamma politiska fraktioner.

Den 1 april 2009 blev Albanien, tillsammans med Kroatien, formella medlemmar i försvarsalliansen NATO. Idag siktar Albanien på EU-medlemskap.

Karta över Albanien

Majoriteten av befolkningen är sekulära muslimer. Det finns även ett större antal religiösa minoriteter, huvudsakligen kristna ortodoxer och katoliker. Landet var tidigare, under kommunismens tid, förklarat till världens första ateistiska stat. Att utöva sin religion under denna period var strikt förbjudet. Men Albanien har numera ett demokratiskt statsckick och det är tillåtet för alla att fritt utöva sin religion.

Klimat[Redigera]

Något som är unikt med Albanien är landets 300 soldagar om året. Vid kusten är det för det mesta varmt. I september blir det kyligare i stora delar av landet speciellt om kvällarna, men dagarna kan fortfarande kännas varma. Låglandet har milda vintrar med en medeltemperatur på ca. 7°C.

Högtider[Redigera]

Albanerna firar ett flertal högtider. Bland annat firas Albaniens självständighetsdag den 28 november, sommardagen, julafton, nyår, morsdagen m.fl.

Regioner[Redigera]

De nedan förtecknade regionerna utgör Albaniens administrativa indelning.

Städer[Redigera]

  • Tirana är landets huvudstad och är omgiven av skogklädda berg. Fin utsikt över staden kan man få från berget Dajt.
  • Durrës är en av landets äldsta städer. Under sin historia har man översvämmats tre gånger och den nuvarande staden är byggd ovanpå ruinerna av de två äldre. Staden ståtar med den största amfiteatern på Balkan. För närvarande har staden landets största hamn och har även den längsta strandlinjen.
  • Shkodra är den största staden i landets norra del. Slottet, Rozafa, är en mycket populär turistattraktion.
  • Fier
  • Gjirokastër har ett slott på en kulle mitt i staden. Slottet var tidigare fängelse men inhyser nu bland annat ett armémuseum.
  • Sarande är en stad i södra Albanien och är framför allt känd för sina stränder och källor.
  • Vlorë är en vacker kuststad.
  • Lezhe
  • Pogradecär ett annorlunda resmål vid sjön Ohrid.
  • Kruje är nationalhjälten Skanderbegs stad. Dennes slott är numera museum och staden är vackert belägen i bergen.

Att ta sig till Albanien[Redigera]

Amerikaner och de flesta europeer kan komma in i Albanien utan visum, men en avgift på €10 eller $15 USD måste betalas. Då tullen på Mother Teresa-flygplatsen inte har växel, bör man se till att ha jämna pengar.

Med flyg

Tiranas flygplats, Tirana (Mother Teresa) International Airport [2], ligger 20 minuter från staden. De flesta europeiska flygbolag flyger hit, inklusive lågprisbolaget Volareweb [3] som flyger från Bari i Italien.

Den gamla terminalen är liten, men ganska modern. En ny, större terminal öppnades 2007.

Vid flygplatsens utgång finns taxibilar dygnet runt som kan ta resenärerna in till staden. Avgiften till Tiranas centrum är ungefär €25. Avgiften till andra resmål finns anslagen precis utanför utgången.

Med buss

Tirana kan nås via buss från Istanbul (20 timmar, €35 enkelresa), Aten (16 timmar, €30), Sofia (13 timmar, €25) och närliggande Tetovo i Makedonien.

Med båt

Färjor till Durrës anländer från Bari (9 timmar, €50) och Ancona (19 timmar, €70). En höghastighetsfärja opererar även från Durrës till Bari (3 timmar, €60). Från Corfu i Grekland, med båt 1 h 20 min, 35 euro. Resebyråer erbjuder ofta också paketresor som inkluderar ex. besök i ruinstaden Butrint, kostar cirka 60 euro/person och inkluderar båt, bussresor, lunch. Hamnavgift på 9 euro tillkommer.

Med tåg

Det finns bara en anslutning mellan det albanska och europeiska järnvägsnätet. På 1980-talet byggdes en linje från Shkodra till Podgorica i Montenegro. Linjen används dock endast för godstrafik.

Med bil

Man kan åka färja från Italien över till Albanien. Med bil kan man också ta sig från Podgorica i Montenegro, från Ohrid i Makedonien och från Prizren i Kosovo. Vid gränsen tas en skatt om 10 euro per person ut. Därefter utfärdar tullpersonalen ett "vägskattecertifikat" som måste medföras under hela vistelsen i landet. När man lämnar landet betalar man 2 euro per dag man varit där och återlämnar certifikatet.

Med cykel

Förflyttning i Albanien[Redigera]

Med flyg
Med buss

Det finns möjlighet att förflytta sig mellan de flesta städer med buss till låg kostnad men att tänka på för den som lätt blir åksjuk är att bussarna inte har den högsta standarden, vägarna är ofta i mycket dåligt skick och resan tar på detta sätt mycket lång tid.

Med tåg

All tågtrafik i landet körs av det statliga bolaget Hekurudha Shqiptare (HSH). Järnvägen är inte elektrifierad utan tågen dras uteslutande av diesellok. Det finns en begränsad tågtrafik mellan Tirana, Shkodra, Fier, Ballsh, Vlorë och Pogradec. Linjen mellan Lezhe och Shkodra är vacker. Tågen är på många håll (2008) i mycket dåligt skick och används inte av välbeställda albaner som hellre väljer bil eller minibuss.

Emellertid är en järnvägsresa ett måste eftersom det knappt finns sådana linjer och resor i Europa numera. Biljetterna är mycket billiga och resorna långa, men stämningen och utsikten är mycket fina. På de flesta stationer säljs varor som solrosfrön, frukt, tuggummi, med mera, en företeelse som är mycket ovanlig i Europa.

Med bil

Vägarna mellan de största städerna är relativt nyrenoverade och det finns modern motorvägsservice. Det finns inga vägtullar. I städerna, särskilt i Tirana, pågår ständiga vägarbeten vilket gör att trafikrytmen går ned. I rusningstid är trafiken, särskilt i Tirana, något av en mardröm. En fin vägsträckning är bergsvägen mellan Vlorë och Saranda. Det är en typisk medelhavsväg och utsikten är mycket vacker.

De största hyrbilsföretagen finns i landet, men bara i Tirana:

  • Hertz [4] har tre kontor i landet: Mother Teresa-flygplatsen, tfn 04-26 25 11. Ded Gjoluli Palace nr 1 i Tirana, tfn 068-205 87 75. Tirana International Hotel vid Skanderbegtorget, tfn 04-26 25 11. Samtliga kontor har öppet mån-fre 0800-1900 och lör-sön 0800-1600 utom Tirana International Hotel som har stängt på söndagar.
  • Avis [5] har också tre kontor i landet: Mother Teresa-flygplatsen, tfn: 04-23 50 11. Co Rogner Europark Hotel, tfn: 04-23 50 11. Tirana Sheraton hotel, Italia-torget, tfn: 04-26 63 89.
  • Sixt har två kontor: Mother Teresa-flygplatsen, tfn 068-206 85 00, öppet mån-fre 0800-1700, lör 0800-1400. Rruga e Kavajas 116 (en VW-återförsäljare), tfn: 04-225 90 20, öppet mån-fre 0800-1700, lör 0800-1400.
  • Europcar har två kontor: Mother Teresa-flygplatsen, tfn 04-820 939 08. Rruga e. Durresit 61, tfn: 04-222 78 88.
Med taxi

Taxi är vanligt och finns tillgängligt dygnet runt. Det finns taxibilar som tar 4 personer och de som tar 8, man betalar per person, så för den som inte är allt för kräsen, kan man spara pengar. En taxi för 8 personer lämnar inte staden utan att bilen är full eftersom de annars inte gör någon vinst.

Med cykel

Albansk körstil, trafiken, de dåliga vägarna och bristen på logi gör Albanien till en utmaning för cyklisten. Den som ändå ger sig på detta och är medveten om bristerna, blir rikligen belönad. Oftast är den enda boendemöjligheten att fråga om man kan få bo hemma hos någon, till exempel att tälta i trädgården. Mat och vatten är lättillgängligt på de många vägkrogarna och caféerna. Det är oftast OK att tälta på de flesta platser som inte är uppenbart enskilda. Att fråga först är alltid bra. Var också medveten om att det finns mycket små möjligheter att reparera moderna cyklar eller att hitta reservdelar till dem.

Betalning[Redigera]

En del albaner skriver priser med en extra nolla. Detta betyder inte att de försöker luras eller ta tio gånger priset för en vara, utan de använder bara den gamla valutakursen.

Många livsmedelsaffärer på landsbygden tar inte kort eller annan valuta än albanska lek. Stormarknader, större boklådor och större klädaffärer tar kreditkort. De vanligaste korten är VISA, MasterCard och Diner's Club.

Gångbara valutor

Den nationella valutan heter Lek, men det går ofta bra att använda euro som är en stark valuta och som landet behöver.

Resecheckar
Betalkort

Bankomater tar de flesta kort såsom Mastercard, Visa, Maestro. Man kan använda betalkort på vissa hotell men sällan i butiker, så därför krävs kontanter, men bankomater finns det gott om och är mycket synliga.

Bankomater

Hundratals bankomater har installerats i landet, främst i städerna och fler tillkommer ständigt. I många fall bevakas bankomaterna av beväpnade vakter. Bankomaterna tar de flesta större betal- och kreditkorten.

Boende[Redigera]

I städerna finns det gott om hotell, och priserna börjar på €25/natt. De flesta hotell är fräscha och deras personal talar engelska och/eller italienska.

Utanför städerna är det sämre med förekomsten av hotell.

Mat och dryck[Redigera]

Det är lätt att hitta restauranger i Albanien. Maten har, liksom de flesta länderna på Balkan, huvudsakligen turkiska influenser, ett minne från mer än 400 år av ottomanskt styre i regionen. Efter Berlinmurens fall har starka influenser från Italien och Västeuropa kommit till Albanien och samma maträtter som man kan hitta i till exempel Italien och Grekland finns, särskilt i de större städerna.

Albansk mat är mycket god och mättande. Många odlar frukt och grönsaker. Särskilt populära är alla typer av vindruvor som används för att göra nationaldrycken raki, en variant på fruktbrännvin. Albanerna föredrar turkiskt kaffe.

Albanien är ett mycket bergigt land och olivodling förekommer i stort sett överallt. Oliverna återfinner man i många albanska rätter. Sallader görs vanligen med färska tomater och lök. Många albaner bakar sitt eget bröd och att äta ute är ovanligt. Frukt och grönsaker odlas vanligen utan konstgödning eller bekämpningsmedel vilket påverkar och får maten att smaka ännu bättre.

Mustiga stuvningar och grytor är vanligt i det albanska köket. Det är lättlagade och ingredienserna varierar. Vanliga ingredienser är potatis, lök, ris, o.s.v.

Byrek är en vanligt förekommande pirog eller pie som kan tillagas på många sätt, till exempel med spenat och fetaost, köttfärs och lök, etc. En populär dessert som dessutom är ett måste på nyårsafton är baklava. Lammkött är vanligt och två byreks och en ayran är en vanlig frukost, väl värd att prova.

Ost är vanligt, särskilt fetaost. I en landsbygdsaffär ska man inte bli förvånad om hanteringen inte är riktigt lika hygienisk som i en stormarknad, men den är absolut värd att prova eftersom den vanligen är riktigt bra. Testa alltid de dyrare varianterna först.

Att se[Redigera]

Romersk teater i Butrint
  • Butrint. I södra Albanien, nära kusten och rätt över havet från den grekiska ön Korfu, ligger staden Butrint. Butrint har tidigare varit en grekisk koloni, en romersk stad och en stiftsstad. Staden övergavs under den senare delen av medeltiden. Du kan finna arkeologiskt intressanta platser som visar olika eror i stadens historia. Butrint är också en av de 35 platser på världsarvslistan som anses vara i stor fara. Staden har därför placerats på en särskild skyddslista. Butrint kom med på världsarvslistan 1992 och på den särskilda skyddslistan 1999. Det ligger i riskzonen på grund av turismens utveckling. Det finns albanska frimärken som visar mosaiker från Butrint. De gavs ut 1974.
  • Kusten. Här finns klart, turkost vatten och många öar, exempelvis Saranda som är en stad i södra Albanien.
  • Dajtiberget. Ett populärt resmål i Tirana som erbjuder en grön utsikt över huvudstaden.
  • Slott. Slotten finns i många albanska städer. Deras skönhet påminner om forna tider i Albanien och i världen. Exempel på slott är Petrela nära Tirana, Rozafa nära Shkodra och Skanderbeg i Kruje (namngivet efter nationalhjälten och nu ett populärt museum där hans tillhörigheter kan ses).

Att göra[Redigera]

Arbete[Redigera]

Arbetslösheten i Albanien är stor. Många lämnar därför landet för att söka arbete i länder som Italien och Grekland.

Kommunikation[Redigera]

Språk[Redigera]

Albanska är det officiella språket. Engelska, grekiska och italienska är andra användbara språk. De flesta ungdomar talar åtminstone grundläggande engelska medan den äldre befolkningen i allmänhet behärskar italienska.

Internet[Redigera]

Nästan alla storstäder i landet har internetcaféer. Telenätet är i mycket dåligt skick och anslutningen till internet sker därför via satellit. Det kostar ca 150-200 LEK för en timme.

Säkerhet[Redigera]

Säkerhetssituationen i Albanien håller på att förbättras, men besökare bör fortsätta att iaktta försiktighet. Än så länge utgör turister inte något större intresse för den lokala brottsligheten.

Den nordöstra delen av landet som gränsar till Kosovo är dock den enda som bör undvikas av besökare. Gammal aktiv krigsmateriel och odetonerad ammunition och bomber finns fortfarande spridda över vissa delar av regionen. Det är ett korrupt land och därför bör man vara vaksam med både civila och polisen, men människor har stor respekt för europeiska medborgare och man behandlas oftast med mycket stor respekt.

Det är bäst att dricka vatten på flaska, men kokt vatten är oftast drickbart. Maten är oftast bra och riklig, oavsett var man är. Det är vanligt att man tar promenader för att hålla sig i form, särskilt i huvudstaden. Var försiktig på stränderna - turismen är som nämnts ovan underutvecklad och renhållningen kan vara bristfällig så att glaskross och sjöborrar inte städats undan. Apotek och liknande affärer är ofta stängda kl 1200-1600 så man bör se till att ha med den medicin man kan tänkas behöva. Många albaner röker (se nedan), något som ses som normalt och som man måste acceptera förekommer överallt. Det är inte tillåtet att röka på restaurang.

Respektera[Redigera]

Albaner håller gästfriheten högt. Liksom övriga Balkan är traditionerna dock starka och äldre män förväntar sig att bli respektfullt bemötta på grund av sin ålder. På samma sätt är männen i familjen de som bestämmer. Man skall skaka hand med dem, bemöta dem med respekt och inte diskutera religiösa eller politiska frågor. Vissa frågor är helt tabu, till exempel homosexualitet eller kvinnors menstruation. Flickor och kvinnor skall se till att hålla bindor och tamponger undanstoppade och inte beröra frågor som menssmärtor eller liknande, eftersom detta anses synnerligen olämpligt då man är i manligt sällskap.

Många albaner röker. Börja inte förebrå dem eller föreläsa om rökningens faror, eftersom detta bara kommer att skapa irritation. Däremot går det bra att artigt och vänligt påpeka att man har svårt med tobaksrök och skulle uppskatta om de inte rökte just där och då.

Problemlösare[Redigera]

I Sverige[Redigera]

Albaniens ambassad i Stockholm ligger på Capellavägen 7 i Lidingö. Telefon: 08-731 09 20 Telefax: 08-767 65 57

På plats[Redigera]

Om ambassaden Sveriges ambassad i Tirana, Albanien. Myndigheten uppgraderades från sektionskansli till ambassad i december 2010. Ambassadören är sidoackrediterad från Skopje, Makedonien. I dennes frånvaro leds ambassaden löpande av en chargé d'affaires a.i. Ambassadens huvudinriktning är politisk/ekonomisk rapportering och dialog samt utvecklingssamarbete med Albanien. Besökstider Måndag-torsdag 9.00-16.00, fredagar 9.00-12.00

Pass

Ambassaden utfärdar enbart provisoriska pass vid nödfall. För ordinarie biometriska pass ansvarar Sveriges ambassad i Skopje, Makedonien.

Visering (hantering och ansökan om visum)

Viseringar handläggs inte av ambassaden. Visumansökningar från personer som bor permanent och lagligen i Albanien hanteras av den danska ambassaden i Tirana.

Sedan den 15 december 2010 kommer albanska medborgare som innehar ett biometriskt pass kunna resa fritt till Schengenländerna.

Danmarks ambassad tar emot måndag, onsdag och torsdag 09.00-12.00 (Adress: Danmarks ambassad, Rr Nikolla Tupe No 1 4th Fl, Apt 4, Tirana, Albanien) Telefontid måndag-torsdag 8.30-16.00 Telefon: +355 4 22 80 600 Fax: +355 4 22 80 630 E-post: tiaamb@um.dk, Internet: www.ambtirana.um.dk

Ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd i Sverige för albanska medborgare:

Ansökan om upphålls- och arbetstillstånd ska lämnas in till Sveriges honorära generalkonsulat i Tirana. Den vidarebefordras därefter till Sveriges ambassad i Skopje. Sveriges ambassad i Skopje kontaktar därefter sökanden för en intervjutid.

Det är inte obligatoriskt att lämna in ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd till Sveriges honorära generalkonsulat i Tirana. Ansökan kan också göras direkt till den svenska ambassaden i Skopje.

Sedan Migrationsverket under våren 2011 bytt ut uppehålls- och arbetstillståndsstickers till förmån för ett uppehållskort (UT-kort) måste varje sökanden lämna biometri. Det innebär att alla intervjuer för albanska medborgare görs på Sveriges ambassad i Skopje.

Om sökanden får ett positivt beslut skickas det färdiga UT-kortet till Sveriges ambassad i Skopje, som sedan vidarebefordrar UT-kortet till Sveriges honorära generalkonsulat i Tirana för utlämning till sökanden. Detta innebär att albanska medborgare endast besöker Sveriges ambassad i Skopje en gång under ansökningsprocessen.

På förekommen anledning vill Sveriges ambassad i Tirana påtala att ingen handläggning av uppehålls- och arbetstillståndsärenden sker vid Sveriges ambassad i Tirana.

Informacion rreth vizave dhe migracionit

Consulate General of Sweden Öppettider: Tisdag, torsdag 10.00-12.00 (adress: Rruga Qamil Guranjaku Pall.12 Kat, Sh 2/5C, Tirana) Telefon: + 355 42 347523 Fax: + 355 42 347523 Mobile: +355 69 2029699 E-post: atlascopco@icc-al.org

Övrigt[Redigera]

Får absolut inte missas
Elektricitet

Standard är 220 V 50Hz med uttag av typen CEE-7/7 "Shukostecker" eller "Schuko", eller den kompatibla men ojordade CEE-7/16-typen. Albanien har stora problem med elförsörjningen.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor