Åland

Europa : Norden : Finland : Åland
Camera.PNG Denna artikels kvalitet måste förbättras.
Förbättra gärna innehållet. Se diskussionssidan för mer information.
(OBS: Om ingen motivering skrivs på diskussionssidan kommer denna
varningsruta att tas bort.)

Åland[1] är ett autonomt landskap inom staten Finland Finland

Regioner[Redigera]

Åland har 15 landskommuner och staden Mariehamn. Åland har över 6500 öar. Fasta Åland är Ålands största sammanhängande landområde. Eckerö är dock sammanlänkad med en bro till Hammarland. Färjsundsbron förbinder även Finström med Saltviks kommun.

Städer[Redigera]

Ålands huvudstad heter Mariehamn. Den har drygt 12.000 invånare

Andra kommuner[Redigera]

Fakta om Åland[Redigera]

Historia[Redigera]

Då Sverige förlorade både Finland och Åland till Ryssland i kriget 1808-1809 och Finland blev självständigt 1917, fick Åland självstyre under Finland.

Lokalbefolkning[Redigera]

ca 27 500 (2009)

Klimat[Redigera]

Åland har typiskt havsklimat med relativt milda vintrar, kyliga vårar, normal sommar och något varmare höst.

Språk[Redigera]

Ålands språk är svenska. Kulturen svensk.

Att ta sig till Åland[Redigera]

Med båt[Redigera]

Det finns även kryssningsfartyg från Stockholm; Ånedinlinjen [2] och Birka Cruises.

Med flyg[Redigera]

  • Air Åland [3] ä

Förflyttning på Åland[Redigera]

Landsvägarna på Åland är väl utbyggda så det går bra att ta sig runt med bil. Det finns busslinjer till kommunerna på landsbygden och till skärgårdskommunerna går det bilfärjor med flera turer per dag.

Att se[Redigera]

Kastellholms slott

Det finns mycket att se och göra på Åland, speciellt på sommaren. Man bör bland annat besöka Bomarsunds fästningar, Kastelholms slott, grottorna i Getabergen med mera. Åland lämpar sig utmärkt för cykelturister, då det finns många och bra cykelvägar. På sommaren blommar även utelivet upp. Under juli månad bör man besöka Rockoff-festivalen som ordnas årligen.

Att göra[Redigera]

Mariehamn har många badstränder och speciellt Nabbens badstrand, som ligger 1,5km utanför centrum, är långgrund och passar utmärkt för barnfamiljer.

Är man intresserad av historia och sjöfart, är ett besök på Sjöfartsmuseet och den sista femmastade barken, Pommern, ett alternativ.

Mat och dryck[Redigera]

I staden Mariehamn finns många utmärkta restauranger, bland annat Dinos bar and grill, Indigo, Umbra, Park restaurang, Nautical, ÅSS, Club Marin, Knorring, Pommern och fler därtill.

I Jomala finns Ulfsby källarkrog, ägnarna föder själv upp fåren.

I Finström finns Bastö bykrog, billig mat och stugby. I Godby finns även Wirrans Thaihouse.

I Geta finns Soltuna och Havsvidden

I Eckerö finns Rusells.

På Föglö finns Seagram.

Utanför Godby, som ligger i Finströms kommun, finner man bryggeriet Stallhagen och om man följer vägen till Tjudö, kommer man till Tjudö vingård, som producerar äppelvin och calvados. Bägge kan bokas för rundtur.

Säkerhet[Redigera]

Ett lugnt och tryggt samhälle.

Varianter

Åtgärder

Guider

På andra språk

Andra sidor