Tirana

De la Wikitravel

Tirana este capitala Albaniei. Deşi Tirana este binecunoscută pentru război, probleme etnice şi politice, este prea puţin cunoscută ca destinaţie turistică, dar pentru turistul care ştie să caute, va găsi în Tirana un aer plăcut turistic, cu un şarm frumos, ascuns sub sărăcie relativă şi problemele Albaniei. În Tirana veţi găsi parcuri şi pieţe deschise, blocuri istorice, şi o senzatie ciudată şi unică a întânirii între Europa şi orient (Albania e de fapt, o ţară islamică, deşi este în Europa).

Intră/ieşi

Cu trenul

Serviciile feroviare în Balcani (adică, fosta Iugoslavie, Albania şi Bulgaria) au fost reduse drastic în anii 1990. Albania, care niciodată nu a avut o infrastructură feroviară excelentă, a rămas cu mai nimic în ziua de astăzi. Servicii de tren internaţionale nu există. Deci, puteţi ajunge în Tirana cu trenul numai dacă veniţi din alt oraş albanian, şi până acum, sunt servicii foarte limitate dar dese (deci, 8 trenuri pe zi de la Durrës, 3 pe zi de la Shkoder şi două pe zi de la Elbasan, Vlore şi Pogradec). Serviciile de tren sunt proaste, deci este mai bine să folosiţi autobuzul în orice caz.

Cu autocarul

În Tirana nu există staţii de autobuz, doar opriri simple (adica, un stâlp, o bancă şi cam atât), chiar şi pentru autobuze şi autocare internaţionale. Deşi autobuzele sunt cea mai bună formă de a veni în Albania, notaţi că oricum sunt foarte servicii foarte, foarte slabe. Companii de autobuze nu prea există, doar autocare independente. Orare nu există - autocarele pleacă când se umple sau când vrea şoferul (deci, în general la ora 6 dimineaţa). Dar, asta este Albania, şi dacă vreţi să vă distraţi aici, trebuie să luaţi chestiile astea cu umor bun şi să nu vă enervaţi!

Cu autobuzul, puteţi călătorii pâna la oraşele albaneze, sau, prin rute internaţionale, din Turcia, Bulgaria, Serbia şi Grecia. Dacă veniţi în Tirana, interesaţi-vă în ţara de plecare, la autogară, despre servicii. În general, din ţările menţionate mai sus, este un serviciu pe zi. Din alte părti a Europei (incluzând România) nu există servicii rutiere până în Albania - dacă vreţi să răbdaţi o călătorie lungă, grea şi incomodă, mergeţi cu trenul până în Bulgaria, Serbia sau Grecia şi de acolo prindeţi un autocar. Dacă nu, călătoriţi cu avionul.

Cu avionul

Tirana este servită de aeroportul Rinas, 25 km de la centrul oraşului. Aeroportul primeşte zboruri de la multe destinaţii europene, deci de multe ori, dacă veniţi din Europa, sau chiar de pe alte continente, avionul este cel mai sigur şi comod mod de a ajunge la Tirana. Bineînţeles, transport public de la Rinas la Tirana nu există - trebuie să luaţi un taxi, care costă aproximativ 15 euro (deci, 615.000 lei). Deşi este scump, prea multe alte oportunităţi nu există.

Cu vaporul

Tirana nu este port, deci nu puteţi ajunge aici direct cu barca. Dar, sunt servicii destul de bune cu vaporul din Italia (porturile Bari, Trieste şi Ancona) până la Durrës, de unde puteţi lua trenul (care vine aproape din două în două ore) sau autobuzul până la Tirana. Alternativa cu barca este destul de bună - mai ales dacă veniţi din Italia.

Transport în comun

Transportul în comun în Tirana este de proastă calitate, dar relativ ieftin.

Cu autobuzul

Un bilet de autobuz în oraş costă cam 0,10 euro (4.100 lei). Autobuzele mari sunt vechi şi circulă prost, dar maxitaxi-urile şi microbuzele sunt mai noi, mai bune şi puţin mai scumpe (0,15 euro - 6.150 lei). Autobuzele sunt singurul mod de transport public în Tirana, şi nu numai că circulă rar, nu vin la timp (de fapt, nici nu au orar), şi se strică des! Şi, fiind numai opt rute, este de multe ori mai bine să umblaţi. Autobuzele circulă până la ora 22:30.

Cu taxiul

Taxiurile sunt bune în Tirana pentru că oraşul este destul de mare şi alte alternative de călătorie pentru turişti nu sunt. Dar, ţineţi minte că taxiurile, deşi sunt prine străzile de ele, sunt scumpe şi de multe ori, şoferii te vor fura, fiind că nici un taxiu nu are metru fix. Un kilometru cu taxiul costă aproximativ 300 lek (2,30 euro - 94.300 lei).

Variante

Acțiuni

Docents

În alte limbi