Târnăveni

De la Wikitravel

Târnăveni, situat în Judeţul Mureş din regiunea Transilvania este un oraş situat în Regiunea Târnavelor în României.

Cartiere[modificare]

Târnăveniul este împarţit în două zone mai importante partea veche a oraşului cu centrul în care se găsesc mai multe cartiere printre care Republicii, Nicolae Bălcescu, Frumoasei, Viitorului, Păcii, Şoimilor; şi zona satului Boziaş sat care din 1964 aparţine oraşului cu cartierele: Armatei şi Zorilor.

Alte cartiere ale oraşului sunt cel situat la ieşirea către Târgu Mureş numit 1 Decembrie, cartierul de la ieşirea către Blaj numit şi al Dezrobirii în zona industrială a oraşului. În zona dintre vechiul centru şi satul Boziaş au fost făcute cartierele George Enescu, Tineretului şi Victoriei. Alte două cartiere Botorca şi Cuştelnic sunt două sate cu statut de cartier.

Sat aparţinând oraşului este Bobohalma.

De înţeles[modificare]

Târnăveni (Dicsőszentmárton în maghiară, Sankt Martin în germană, Tycheum Sent Marton în latină, ) este al optzeci şi doilea oraş ca mărime din România, cu 26.000 locuitori. Se află în partea de centru-nord a ţării, în centrul Transilvaniei, aproape de Carpaţii Apuseni în Podişul Transilvaniei.

Din perioada evului mediu timpuriu datată scriptic în a doua jumatatate a secolul al XIII-lea, mai exact 1278, localitatea a purtat numele de Sent Marton, sau în limbajul latinizat al cancelarilor vremii, "terra Tycheum Sent Marton".

Peisajul natural este minunat, cu dealuri mijlocii şi un râu care trece exact prin mijlocul său, Târnava Mică.

De ştiut[modificare]

În oraş, la fel ca în întreaga ţară, limba oficială este prin constituţie româna. Datorită faptului că aproape 20 % din locuitorii Târnăveniului fac parte din minoritatea maghiară, maghiara aceasta este o alta limba vorbita aici.

Târnăveniul are, la fel ca România, o climă temperat-continentală cu veri calde şi ierni reci. În această regiune din România, sunt prezente toate cele patru anotimpuri, cu toate că primăvara, se manifestă puţin, mai ales în luna aprilie. Temperatura medie anuală a oraşului are o valoare mai ridicată în comparaţie cu alte părţi ale Podişului Transilvaniei 9,8° C. Târnăveni se află în zona orară est-europeană (UTC+2, UTC+3 din aprilie până în octombrie).

  • Poliţie / Salvare / Pompieri - 112
  • Deranjamente reţea distribuţie gaz - (0265) 928
  • Taxi

Intră[modificare]

Cu maşina[modificare]

Drumul naţional DN14A este cel mai important drum ce trece prin oraş, pentru că îl leagă de E60 drum care leaga cele mai importante oraşe din ţara şi nu numai: Bucureşti, Cluj-Napoca, Braşov, Oradea şi Budapesta, Ungaria.

Cu trenul[modificare]

Există conexiuni feroviare cu restul ţării prin magistrala 307, prin Blaj Arad, Timişoara, Braşov, Sighişoara, Ploieşti şi Bucureşti, întreţinute de societatea comerciala RC-CF Trans S.R.L Braşov.

De văzut[modificare]

Obiective[modificare]

Muzeul municipal[modificare]

Cu numeroase exponate, prezintă vizitatorilor o bogată colecţie arheologică, precum şi materiale etnografice de pe Valea Târnavelor.

Fostul sediu al administraţiei comitatului Târnava Mică[modificare]

În perioada interbelică în clădire a funcţionat prefectura judeţului Târnava Mică.

Biserica unitariană[modificare]

A fost construită în stil gotic în secolul al XV-lea. Biserica este declarată monument istoric.

Alte edificii publice şi atracţii turistice[modificare]

  • Biserica romano-catolică cu hramul Sf. Martin, patronul oraşului,
  • Biserica greco-catolică „din deal”, cu hramul Sfinţii Mihail şi Gavril, biserică protopopială,
  • Biserica protopopială ortodoxă "Sf.Treime", construită între 1939-1940; biserica ortodoxă Sfântul Gheorghe;
  • La 15 km distanţă de Târnăveni spre Blaj în Cetatea de Baltă se găseşte un castel medieval, construit între 1570-1580.
  • Ar mai fi de vizitat: Padurea "Corona", care se găseşte pe dealul oraşului în zona dintre râul Târnava Mică şi râul Mureş

Hoteluri[modificare]

Cluburi[modificare]

Centre Culturale[modificare]