Slovenia

De la Wikitravel

Slovenia este o ţară în Europa Centrală, cuprinsă între Alpii Estici şi nord-estul Mării Adriatice. Este înconjurată de Austria la Nord, Italia la Nord-Vest, Ungaria la Nord-Est şi Croaţia la Sud. Chiar dacă este o ţară mică, Slovenia are o varietate de forme de relief, de la plajele mediteraniene şi până la vârfurile Alpilor.

Destinaţii

Acest articol este momentan doar un ciot şi are nevoie de atenţia dvs. Plonjaţi înainte şi ajutaţi-l să crească!

Regiuni

Oraşe

Despre ţară

Istorie

Strămoşii sloveni au venit din părţile estice ale Europei şi au inhabitat teritorile mai nordice decât cele din prezent în secolul 6 AD. Ei au format un stat numit Caranthania (Karantanija în Slovenă), care a fost un exemplu timpuriu de democraţie parlamentară în Europa. Conducătorul (knez în slovenă) a fost ales prin votul poporului. Caranthanejii au fost mai încolo învinşi de către Bavarieni şi Frank, care i-au subordonat. au fost creştinizaţi, dar ei au păstrat multe ritualuri din religia păgână şi mai presusu de orice şi-au păstrat limba maternă. pământurile Slovene au făcut parte din Imperiul Roman şi Austriac sub dinastia Habsburg până în anul 1918, când Slovenia s-a alăturat Serbiei şi Croaţiei pentru a forma un nou stat sud-Slavic, condus sub dinastia Serbian Karadjordjević numit Regatul Sârbesc, Croat şi Sloven (Kraljevina Srbov, Hrvatov in Slovencev" în slovenă), numele fiind schimbat în Zugoslavia în anul 1929. În U.R.S.S. Slovenia a fost invadată şi ocupată de germani, italieni şi maghiari. Au avut loc războaiele civile dintre forţa pro-comunişti (Partizani) şi catolicii aniti-comunişti (belogradişti, domobranci). Prin victoria partizanilor a rezultat exodul şi masivele masacre ai membrilor anti-comunişti. După Al Doilea Război Mondial, Slovenia a devenit republică în reorganizarea Zugoslaviei, care chiar dacă era comunistă, s-a distanţat de blocul sovietic. Nesatisfăcuţi de puterea exercitată asupra lor de sârbi, Slovenia şi-a căpătat independenţa în 1991, cu minimul de vărsări de sânge. În 2004, Slovenia s-a alăturat Uniunii Europene şi NATO. Recent, Slovenia a adoptat, în 2008, moneda unică europeană EURO.

Independenţa

25 Iunie 1991 (de la Zugoslavia)

Sărbătoare naţională

Ziua Suveranităţii, 25 iunie (1991), Ziua Independenţei şi Armoniei, 26 decembrie (1990)

Constituţia

adoptată în 23 decembrie 1991

Legăturile istorice cu Europa de Vest, economia puternică şi o democraţie stabilă a făcut din Slovenia un exemplu demn de urmat printre membrii UE şi NATO.

Cultură

Pentu o ţară aşa de mică, Slovenia se bucură de o cultură bogată. Două nume celebre cu care te vei întâlni des sunt poetul naţional France Prešeren (1800-1849), care a compus (printre multe alte lucrări) imnul naţional al Sloveniei şi arhitectul Jože Plečnik (1872-1957), care a proiectat podul din Ljubljana Tromostovje şi jumătate din clădirile moderne din ţară.

Climă

Climă mediteraniană pe coastă, climă continentală cu veri călduroase şi ierni friguroase în podişurile şi văile din estul ţării.

Forme de relief

O fâşie de coastă pe Marea Adriatică, munţii Alpi, podişuri şi văi străbătute de râuri la est. În partea sudică centrul câmpiei Ljuljiana cu pământuir mlăştinoase. În partea sud-vestică se află podişul Karst (de aici provine denumirea de podiş carstic).

Hazarde naturale

inundaţii şi cutremure

Punctul cel mai înalt
Triglav 2,864 m
Punctul cel mai jos
Marea Adriatică 0 m

Căi de acces

Slovenia este membră UE şi s-a alăturat şi acordului Schengen, ceea ce înseamnă că se poate intra în ţară numai pe baza CI sau BI

Cu autobuzul

Staţia de autobuze Ljubljana (Avtobusna Postaja Ljubljana) oferă informaţii complexe despre servicii. Număr de telefon: 090 93 42 30 (numai din ţară). Pegină de web: http://ap-ljubljana.si/ang/.

Cu avionul

Ljubljana este cel mai important aeroport internaţional din Slovenia şi centrul liniei aeriene Adria Airways, care zboară în majoritatea oraşelor importante din Europa dar şi în unele ţări baltice. Cel mai ieftin mod de a intra în oraş este însă prin easyJet's, cu zboruri zilnice din Londra.

Însă mai sunt câteva opţiuni demne de explorat. Ryanair are trei zboruir pe săptămână din Londra spre Maribor, cât şi de la Dublin la Pula din Croaţia. O altă linie aeriană convenabilă, în special pentru partea vestică a Sloveniei, este aeroportul italian Trieste, care se află la numai o oră de condus de la Ljubljana pe autostradă. Klagenfurt, în Austria, este de asemenea o opţiune.

Cu trenul

Slovenia este bine conectată cu Austria şi Croaţia prin intermediul liniilor ferate. Cele mai populare rute sunt de la Viena sau Villach (dacă este vreme bună, ruta trece pe lângă Alpii Iuliani iar priveşiştea este superbă), de la Budapesta şi de la Zagreb. Toate liniile trec prin capitala ţării. Din aprilie 2008, firma italiană de trenuri a tăiat cele câteva rute pe timp de zi care traversau graniţele ţării, chiar dacă acestea încă mai apar pe multe orare internaţionale. Contactaţi Căile Ferate Slovene pentru a fi la curent cu noile reglementări. Trenul de nopate spre Veneţia va fi valabil până cel puţin în decembrie 2008. Site-ul englez al Căilor Ferate Slovene [1]. Există câteva rute internaţionale [2], oferte speciale pentru unele destinaţii, aşa că ar fi bine pentru a vă informa înainte. Există unele destinaţii speciale, pentru care există bilete puţine, ceea ce înseamnă că se pot termina reăede, dar sunt de regulă mai ieftine, cum ar fi ruta Ljubljana - Praga, 58 de Euro dus-întors (preţul în mod normal ar fi undeva în jurul sumei de 200 de Euro). Pentru excursii organizate în Slovenia, numite bilete "City Star", care au data deschisă, dar de obicei majoritatea necesită rămânerea peste weekend, sund deseori cele mai ieftine opţiuni [3]. De asemenea, fiţi atenţi la discounturile obţinute cu Cardul pentru Tineri Euro<26, [4] la majoritatea liniilor internaţionale. Acelaşi card este valabil la toate liniile interne, cu un discount de 30%. Calitatea şi confortul în trenurile de pe rutele internaţionale diferă. Legea nescrisă este aceea că tot ce pleacă spre nord de Ljubljiana sunt destul de bune. Trenurile au de obicei restaurante, cu toalete curate şi moderne. Acelaşi lucru nu poate fi garantat pentru liniile ce merg spre sud (ca Beograd, Sofie, Skopje sau Thessaloniki), deci fiţi atenţi să aveţi provizii de mâncare şi băutură cu voi. Apa şi cafeaua este la discreţie în orice tren la compartimentul de dormit.

Cu maşina

Slovenia are un excelent sistem de autostrăzi [5] conectate cu ţările vecine.

Din Austria

Din Italia

Cu barca

Există un feribot între Venice şi Izola, ce funcţionează după un prgram iregular în timpul verii (pentru orar accesaţi [6]). Călătoria durează două ore şi jumătate.

Transportul în ţară

Slovenia este o ţară mică — nu există curse interne cu avionul — în general transportul în comun se face rapid şi cu minime eforturi. Oricum, creşterea parcului auto a adus cu ea vremuri mai grele pentru transportul în comun, unele rute de autobuze au fost scoase. Sâmbătă serviciile sunt rare, iar duminică aproape inexistente.

Cu trenul

Căile Ferate Slovene, administrate de Slovenske železnice (SZ) [7] sunt destul de bine ramificate, însă există şi lacune în sistem. Pentru a ajunge la aproape orice destinaţie din ţară trebuie să faci o escală la Ljubljana. trenurile sunt de obicei mai ieftine cu 30% mai ieftine decât autobuzele. Cumpărarea biletului înainte de a urca în tren este indicat, deoarce o taxă suplimentară este cerută dacă achiziţionarea se face de la conductor. De asemenea un supliment de 1,20 Euro sunt necesari pentru orice rută cu InterCity. O mulţime de bani şi de efort au fost investiţi în modernizarea sistemului de căi ferate şi în achiziţionarea de trenuri noi, însă majoritatea gărilor nu sunt foarte primitoare.

Variante

Acțiuni

Docents

În alte limbi

alte site-uri