Modena

De la Wikitravel
MODENA

Modena este capitala provinciei cu acelasi nume, in regiunea Emilia-Romagna din nordul Italiei. Orasul ofera muzee de mare pret si importanta istorica si artistica. Modena este cunoscuta in toata lumea pentru traditia sa gastronomica, datorata pozitiei sale in centrul bogatei campii Padana. O alta caracteristica a orasului, recunoscuta pe plan mondial, este pasiunea pentru motoare si automobilismul sportiv. Aici s-a nascut Enzo Ferrari, faimos pilot de curse de masini si fondatorul marcii auto cu acelasi nume. Pe langa sediul Ferrari (Maranello), tot aici se gasesc si sediile firmelor Maserati si De Tomaso.

GEOGRAFIA[modificare]

Coordonate: 44°39′N 10°56′E

Modena este situata in campia Padana si este incercuita de doua rauri, Secchia si Panaro, afluenti ai raului Po. Muntii Apenini incep la 10 km in sudul orasului. Orasul este impartit in patru cartiere :

  • Centrul istoric (San Cataldo)
  • Crocetta (San Lazzaro-East Modena)
  • Buon Pastore (Sant'Agnese, San Damaso)
  • San Faustino (Saliceta San Giuliano, Madonnina-quattro Ville)

ISTORIA[modificare]

In antichitate a fost o asezare etrusca, mai tarziu galica si in anul 183 i.C. a fost constituita colonia Romana, cu numele de Mutina. Ulterior, intre secolele V si VII, Modena a fost abandonata datorita numeroaselor inundatii provocate de cele doua rauri Secchia si Panaro, in timpul carora locuitorii se refugiau in satul de la vest, Cittanova. A inceput sa se repopuleze in jurul sediului episcopiei, care si-a asumat conducerea orasului si in anul 891, episcopul Leodoino a construit zidurile exterioare. In timpul conducerii episcopale s-au pus bazele noii catedrale. Puterea episcopala s-a incheiat in 1135 prin autonomia comunala, dar in 1249, in batalia de la Fossalta, Modena ghibellina a fost invinsa de Bologna guelfa si in 1288 a fost incredintata familiei Estensi din Ferrara. Pe 15 noiembrie 1325, in batalia de la Zappolino, Modena invinge armata Bologniei si ajunge pana sub zidurile orasului, pe care il asediaza. Modena devine orasul familiei Estensi numai dupa 1598 cand ducele Cesare transfera capitala ducatului sau de la Ferrara la Modena. Statul exista pana la unificarea Italiei, rezistand invaziilor armatelor straine (francezii in 1702; austriecii in 1742), cu o singura exceptie in perioada lui Napoleon. Unificarea Italiei a fost larg sprijinita de locuitorii Modenei, in 1860 atit adeptii lui Mazzini cit si grupurile de carbonari au votat impreuna pentru unitate. La sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX, provincia Modena devine un bastion la inceput socialist si apoi comunist. Fenomenul de ocupare a pamanturilor a fost foarte puternic si a venit in conflict cu violenta fascista. Dupa septembrie 1943, Modena si imprejurimile sale au suportat distrugeri, masacre , sacrilegii si umiliri din partea ocupantilor nemti si a militiilor fasciste. In ciuda tuturor represaliilor, miscarea de rezistenta a fost foarte activa in acest teritoriu. Dupa razboi, zona care timp de 20 de ani a fost numita " Triunghiul Negru" (pentru ca era complet controlat de fascisti) a luat numele de "Triunghiul rosu" sau "Triunghiul Mortii". Aceasta denumire este folosita de istorici pentru a marca crimele facute, dupa caderea regimului fascist si mai ales intre 1946-1948, de unele brigazi de fosti partizani, care s-au autointitulat "Grupuri de Actiune Partizana", ca represalii impotriva adeptilor fostului regim. Pe 9 ianuarie 1950, sase muncitori au fost ucisi de politie, in timpul unor manifestatii pentru redeschiderea Turnatoriilor Reunite. In anii de dupa razboi Modena a cunoscut o mare dezvoltare economica, succesul orasului fiind legat de mici industrii cu produse unice in lume, cum ar fi Ferrari, Maserati sau Panini sau cu ceramica de Sassuolo, textile de Carpi sau biomedicale de Mirandola.

CUM SE AJUNGE[modificare]

Cu avionul[modificare]

Aeroportul cel mai apropiat este "Guglielmo Marconi" de la Bologna (via Triumvirato nr.84,cod postal 40132,tel.+390516479615,[[1]], care se afla la 6 km de gara din Bologna si la 40 km de Modena. La aeroport se poate ajunge :

  • pe autostrada A1 Milano-Bologna
  • cu una din frecventele legaturi de tren Modena-Bologna
  • cu autobuzul (ATCM-intreprinderea de transport local Modena) cu plecari de la Modena intre orele 05:15-21:30, si cu plecari de la aeroport intre orele 06:15-22:30.(tel.+39800111101)

Cu trenul[modificare]

Modena se afla pe linia de cale ferata Milano-Piacenza-Parma-Modena-Bologna, fiind usor de ajuns din orasele apropiate. Gara din Modena (Piazza Dante nr.14,[[2]] se afla la mica distanta de centru, si de langa ea sunt autobuze (ATCM) cu care se poate ajunge in toate partile orasului si in localitatile adiacente.

Cu masina[modificare]

La Modena se ajunge usor pe autostrada A1, iesire Modena Nord (5 km pana in centru) sau iesire Modena Sud (10 km pana in centru). Modena reprezinta capatul autostrazii A22 de la Brennero. ATENTIE centrul istoric este zona de trafic limitat (ZTL) si amenzile sunt semnificative [[3]].

Cu autobuzele (ATCM) se poate ajunge din celelalte localitati ale provinciei (Carpi, Sassuolo, Fiorano, Campogalliano, Correggio, Soliera, Vignola, Pavullo, Nonantola, Maranello si altele). Autogara : Stazione delle autocorriere di Modena via Bacchini nr.1 tel.+39800111101 [[4]]

DE VAZUT[modificare]

DOMUL[modificare]

Il Duomo cu turnul clopotnitei (Ghirlandina)

Domul din Modena este prima biserica a orasului si a arhidiocezei Modena-Nonantola. Este considerat una dintre capodoperele stilului romanesc multumita structurii arhitectonice a lui Lanfranco si contributiilor sculptorului Wiligelmo. Este monumentul cel mai important al orasului si centrul vietii religioase din Modena. A fost construit cu incepere din 1099 pe locul mormantului lui San Geminiano, patronul orasului, unde anterior in secolul V fusesera construite alte doua biserici. In fatada se deschide portalul principal sculptat de Wiligelmo, autor si al celor patru dale de piatra care infatiseaza scene din cartea Genezei. Pe latura de sud se deschid "Porta dei Principi", opera asa numitului Maestru din San Geminiano si a altor discipoli ai lui Wiligelmo, si "Porta Regia", in marmura rosie de Verona.Pe partea nordica se gaseste "Porta della Pescheria", dovada a influentelor franceze. Interiorul Domului in piatra rosie, sugestiv in simpla sa austeritate, este despartit in trei naosuri separate de coloane de marmura cu capiteluri bogate, alternate cu pilastri. Intre naosul principal si cripta este pusa o punte decorata de Campionesi. Amvonul central de Enrico din Campione (1322) si ornat cu statui din teracota opere ale artistilor din Modena facute in secolele urmatoare. Deasupra puntii, pluteste un crucifix de lemn aurit din secolul XIII. Macheta reprezentind nasterea lui Cristos de Antonio Begarelli (1527) se remarca prin finetea figurilor inspirate din arta clasica si pentru compozitia scenografica. In cripta este Madona cu Copilul cu o slujnica si doi sfinti, poate fiind infatisati verii Porrini cei care au comandat grupul de teracota pictat de Guido Mazzoni in 1480. Este numit grupul Porrini sau Madona cu Papa pentru gestul obisnuit al neindemanatecei slujnice care sufla deasupra unui vas de pamant pentru a incalzi mancarea ce urmea a fi data Copilului. Pentru originalitatea temei, realismul figurilor si hainele secolului XV este foarte admirata fiind in acelasi timp si obiect de cult pentru credinciosii din Modena. Pe una din laturile Domului se inalta turnul clopotnitei numit Ghirlandina. Domul din Modena impreuna cu "Piazza Grande" si "Ghirlandina" au fost declarate in patrimoniul umanitatii de UNESCO.

PIAZZA GRANDE[modificare]

Se gaseste pe latura sudica a Domului, fiind marginita de acesta, de "Ghirlandina" si de Palatul Comunal, simboluri istorice ale comunitatii, a puterii civile si religioase. Langa Palatul Comunal exista un bloc mare de marmura, care probabil provine de la un edificiu antic roman. In epoca medievala era folosit ca scena pentru oratori dar si ca loc pentru executia sentintelor la moarte sau pentru expunerea corpurilor celor inecati pentru a fi recunoscuti. Datornicii care nu isi plateau datoriile erau umiliti public, fiind pusi sa stea dezbracati, de trei ori, pe blocul de marmura acoperit cu rasina de pin. Vis-a-vis de Dom, inca sunt gravate masurile pentru o prajina, un brat, o tigla si o caramida, garantie a onestitatii comerciantilor din piata. Piata a fost folosita ca centru comercial pana in 1931 , fiind cu adevarat inima orasului. Ca garantie a corectitudinii schimburilor comerciale , in evul mediu exista un asa numit "Ufficio della Buona Stima", al carui simbol era statueta din secolul al-XIII-lea, infatisand o femeie, numita de localnici "La Bunessma"(Bonissima), care vegheaza si azi dintr-unul din colturile pietei. Piazza Grande este si in zilele noastre inima orasului, sute de persoane vin aici cu ocazia sarbatorii de "San Geminiano", protectorul orasului (31 ianuarie), si in dupa-amiaza de lasata secului, cand masca "Sandrone" pronunta de la balconul palatului municipal , in dialectul local , o cuvintare traditionala , plina de comentarii acide despre viata orasului si critice la adresa administratiei.

LA GHIRLANDINA[modificare]

"La Ghirlandina" este numele turnului clopotnitei Domului din Modena. Cu o inaltime de 86 m, este usor vizibil din orice parte a orasului reprezentand simbolul orasului. Constructia sa a inceput o data cu constructia Domului dar a fost constuit in doua perioade distincte, si din aceasta cauza in el se reunesc stilurile a doua epocii distincte. Primele cinci etaje, bogat ornate cu basoreliefuri care reprezinta domnite, cavaleri, monstrii, sirene, sunt atribuite lui Lanfranco si lui Wiligelmo. Partea superioara, constituita dintr-un tambur octogonal si de o piramida care constitue virful, sunt in stil gotic si au fost realizate de Arrigo da Campione si a fost terminata in 1319. Numele sau, "La Ghirlandina", se pare ca vine de la ghirlandele care impodobeau varful piramidal, dar conform parerii altora ar veni de la "Giralda" numele turnului din Sevilla, cu care il asemanau evreii spanioli adapostiti la Modena in secolul XVI. In interiorul turnului, pe langa clopote , este pastrata si o copie a "ulciorului rapit" (originalul se afla in cladirea primariei) simbolul victoriei locuitorilor din Modena in batalia de la Zappolino din anul 1325 impotriva celor din Bologna. Turnul poate fi vizitat incepand cu prima duminica din aprilie pana in ultima duminica din octombrie (9:30-12:30 si 15:00-19:00).Poate fi vizitat si pe 31 ianuarie dar este inchisa in luna august si in duminica Pastelui.

PALAZZO COMUNALE[modificare]

Palatul comunal este situat in Piazza Grande si este sediul administratiei comunale actuale. S-a constituit prin fuziunea mai multor edificii, dintre care primul este amintit in documente inca din 1046. Anticul turn civic (Torre Mozza) s-a daramat in 1671 in urma unui cutremur; actualul turn cu ceas (Torre dell'Orologio) a fost construit spre sfarsitul secolului XV. Porticulul, elementul unificator al fatadei din piata, s-a dezvoltat dupa un modul facut de Raffaele Mania in 1614. In interiorul palatului se pot vizita salile istorice, de la primul etaj. La intrarea in sali se gaseste unul din simbolurile orasului "ulciorul rapit". In dreapta se deschide Sala Focului (Sala del Fuoco), cu frescele lui Nicolo dell'Abate, facute in anul 1546, cu asediul orasului din anul 44 I.C., si in care apare si o imagine a orasului. In aceasta sala se gasea un vas cu jeratec aprins de unde locuitorii orasului puteau sa ia jar pentru a-si aprinde focul acasa. Dupa unele surse acest jeratec era folosit si de negustorii din piata pentru a se incalzii in zilele geroase de iarna. In stanga este Sala Vechiului Consiliu, cu fresce din secolul XVII de Bartolomeo Schedoni si Ercole dell'Abate. Urmeaza Sala Tapiseriilor, pictata de Girolamo Vannulli. Ultima este Sala de Casatorii, folosita azi pentru celebrarea casatoriilor civile, este impodobita cu numeroase tablouri ale pictorului Adeodato Malatesta cu personaje din familiile ilustre din Modena secolului XIX. Se poate vizita de luni pana sambata (8:00-19:00) si duminica si in zilele festive (15:00-19:00). Este inchis in august, de Pasti si de Craciun.

PALAZZO DUCALE[modificare]

Constructia sa a inceput in 1634 dupa proiectul arhitectului roman Bartolomeo Avanzini, si a fost pentru mai mult de doua secole sediul curtii familiei Este. Astazi este sediul Academiei Militare. Din curtea de onoare, urcand pe o majestoasa scara, se intra in logia care conduce in Apartamentul Principilor ( sediul Muzeului istoric al Academiei) si la Apartamentul se Stat, unde pot fi admirate portrete al familiei Este. Cele mai spectaculoase sunt Salonul de Onoare si Salonasul de Aur (secolul XVIII), unde ducele Francesco IV a semnat condamnarea la moarte a lui Ciro Menotti, participant la miscarile insurectionale din 1831. Este posibila vizitarea sa in unele duminici dar numai cu insotitor. Este obligatorie rezervarea anticipata.

PALAZZO DEI MUSEI[modificare]

Edificiu creat in secolul XVIII, a fost initial arsenalul militar; din 1881 a fost transformat intr-un sediu unde sa fie adunate opere de arta si sa fie sediul institutiilor culturale civile. La parter sunt deschise serviciile de receptie si informatii pentru initiativele culturale si didactice. In interiorul palatului se gasesc:

  • Biblioteca familiei Este : conserva carti tiparite, incunabule, din secolul XVI si numeroase manuscrise ilustrate din secolele XIV-XVI. Cea mai pretioasa opera este "Bibbia di Borso d'Este"(secolul XV).
  • "Museo Civico Archeologico Etnologico": unde sunt pastrate cele mai vechi dovezi de prezenta umana pe teritoriul Modenei. Pe langa exponate din neolitic, epoca cuprului, epoca bronzului si epoca fierului se gasesc si exponate etrusce, celtice si galice si din epoca romana.

Colectiile etnologice au exponate din Noua Guinee, din Peru precolumbian, din America de Sud, din Africa si Asia.

  • "Museo Civico d'Arte" este fructul unor generoase donatii private, de achizitii si recuperari, documentand aspecte ale culturii din Modena intre secolele XII si XX, si se caracterizeaza prin bogatia si diversitatea lor : ceramica, tesaturi antice, instrumente muzicale si stiintifice si arme.
  • "Galleria Estense" : este una dintre cele mai importante colectii italiene si reflecta interesul familiei Este pentru pictura si sculptura, dar si pentru arheologie si artele minore. Printre exponatele cele mai pretioase se remarca : bustul de marmura a lui Francesci I d'Este de Bernini, portretul lui Francesco I de Velasquez, Sfintul Antonio din Padova de Cosme Tura, Madona cu Copilul de Correggio, un triptic de El Greco, un Crucifix de Guido Reni.
  • Biblioteca Civica d'Arte Luigi Poletti
  • arhiva istorica comunala

Palatul se afla pe Viale Vittorio Veneto 5. Se poate vizita in orice zi intre 8:00-19:00.

GALERIA CIVICA[modificare]

Infiintata in 1959, la initiativa administratiei locale, adaposteste expozitii de arta contemporana si fotografie. Are doua sedii :

  • - Palazzo Margherita pe Corso Canalgrande.
  • - Palazzina dei Giardini pe Corso Canalgrade.

CIMITIRUL SAN CATALDO[modificare]

Putin in afara centrului istoric se afla cimitirul San Cataldo. Este compus din doua parti, una antica si una recenta.Prima poarta numele arhitectului Cesare Costa si a fost realizata intre anii 1858 si 1876; aici se gasesc numeroase opere de arta de artisti de valoare. Partea recenta, cimitirul monumental "Aldo Rossi", afost construit pe baza unui proiect al arhitectului Aldo Rossi.

BISERICILE DIN CENTRUL ORASULUI[modificare]

  • Sant'Agostino. Fondata in 1338, dar transformata in loc de inmormantare a familiei ducale, adaposteste " Coborarea de pe Cruce" de Antonio Bagarelli si "Madona cu Copilul" de Tommaso da Modena.
  • Santa Maria Pomposa. Construita in secolul XVIII, in ea este inmormantat istoricul Ludovico Antonio Muratori, care a locuit din anul 1716 si pina la moartea sa (1750) in casa alaturata.
  • San Barnaba. Reconstruita in 1660, adaposteste picturi si obiecte sfinte din secolul XVIII.
  • San Giovanni Battista. Construita in secolul XVIII, conserva "Plangerea la mormantul lui Cristos" in teracota policroma de Guido Mazzoni(1480).
  • Chiesa del Voto. Proiectata de Cristoforo Malagola, a fost ridicata ca omagiu Madonei la sfarsitul epidemiei de ciuma din 1630.
  • San Domenico. Construita intre 1708 si 1735, adaposteste opere pretioase de Antonio Bagarelli.
  • San Giorgio. Proiectata de arhitectul si scenograful de curte Gaspare Vigarani la mijlocul secolului XVII. In interior se gasesc picturi din perioada baroca.
  • Sant'Eufemia. Biserica la fel ca si fosta manastire, se afla pe locul unde in 681, o vaduva pioasa a infiintat un adapost pentru femeile reunite sub Ordinului Benedictin.
  • Santa Maria delle Asse sau della SS.Trinita. Este una din cele mai vechi biserici din Modena si a fost denumita "delle asse"(a scandurilor), exact in dreptul ei existind un pod de lemn care permitea traversarea canalului. Actualul edificiu dateaza din 1599, si este o biserica cu un singur naos cu sase capele laterale. Interiorul este simplu si elegant, in timp ce capelele sunt bogat ornate.
  • Santa Maria delle Grazie. A aparut pe la inceputul secolului XVIII, are o fatada simpla si in interior, unicul naos cu absida semicirculara, prezinta patru capele laterale completate de doua capele de dimensiuni mai mici. Bolta a fost pictata de Fermo Forti in secolul XIX. Pe altarul principal un tabernaclu din secolul XVII o reprezinta pe Madona cu Sfintii fiind opera lui Francesco Vellani.
  • San Vicenzo. Inceputa in 1617 si restaurata la inceputul secolului XIX, este parteonul familiei Este si adaposteste ramasitele ducilor si printilor.
  • San Biagio. Inaltata in primele decenii ale secolului XIV si a fost modificata substantial in secolul XVII. In interior se gasesc picturi si fresce din secolul XVII.
  • San Pietro. Antica anexa a unei abatii benedictine fondata in 966, a fost reconstruita intre 1476 si 1518. In interior cele cinci naosuri, opere de Antonio Bagarelli
  • San Bartolomeo. A fost proiectata de Iezuiti, constructia ei fiind inceputa in 1607 dar fatada este din secolul XVIII. In interior se gasesc obiecte sfinte si picturi din secolul XVII.
  • San Francesco. Constructia bisericii a inceput in anul 1244 si a fost restaurata in prima jumatate a secolului XIX. Adaposteste 13 statui de teracota, opere ale lui Antonio Begarelli in jurul anului 1523.

MODENA ORASUL AUTOMOBILELOR[modificare]

MUZEUL FERRARI La Maranello, la cativa pasi de sediul firmei Ferrari, un mare muzeu ilustreaza istoria masinilor rosii si a fondatorului Enzo Ferrari. Aici se gasesc masinile care au participat la Marile Premii din ultimi 50 de ani si se pot urmarii proiectii video si trofeele castigate.

MUZEUL CASA NATALA "ENZO FERRARI" A fost inaugurat pe 10 martie 2012 si este amplasat langa casa in care s-a nascut Enzo Ferrari, faimos pilot de curse de masini, antreprenor si fondator al casei automobilistice care ii poarta numele. In casa natala se gasesc documente care ilustreaza istoricul vietii lui Enzo Ferrari.

MUZEUL DE ISTORIE A AUTOMOBILULUI STANGUELLINI A luat fiinta in 1996 la initiativa fiului lui Vittorio Stanguellini, fondatorul colectiei de automobile de curse si de cupeuri sportive.

MUZEUL AUTO SI MOTO DE EPOCA UMBERTO PANINI Aici sunt expuse diverse modele de motociclete si de masini de epoca, printe care pretioasa colectie de Maserati, dar si biciclete, motoare, exemplare de mijloace militare, prototipuri si modele care nu au ajuns in productia de serie. Colectia se gaseste langa intreprinderea agricola Hombre care produce "Parmigiano Reggiano".

COLECTIA DE AUTOMOBILE DE EPOCA RIGHINI In castelul de la Panzano (Campogalliano,provincia Modena) sunt expuse multe dintre cele mai frumoase automobile de epoca si modelele cele mai exclusiviste din zilele noastre. Intre exponatele cele mai pretioase sunt Autoavio, prima masina construita de Enzo Ferrari in 1940, Chiribiri care in 1915 batea recordul de viteza pe sosea, Alfa Romeo care a apartinut lui Tazio Nuvolari si Cadillac-ul lui Papa Giovanni XXIII.

Variante

Acțiuni

Docents

În alte limbi