Florența

De la Wikitravel

Florenţa este un oraş în Italia.

Florenta ( in italiana : Firenze ) este capitala regiunii Toscana din Italia si are o populatie de circa 366.500 de locuitori. Orasul este considerat o bijuterie arhitecturala , artistica si culturala.

De înţeles[modificare]

Florenta a fost locul in care s-a nascut Renasterea italiana . Timp de circa 250 de ani , incepand cu sfarsitul sec.XII si cam pana in primele decenii ale secolului al XV -lea , a fost cel mai important oras al Europei din punct de vedere politic , economic si cultural. Florentinii au fost cei care au reinventat banii , sub forma florinilor de aur. Aceasta moneda a fost motorul care a scos Europa din "Epoca Intunecata" , termenul a fost inventat de Petrarca , un florentin a carui familie fusese exilata la Arezzo .Florinii de aur au finantat dezvoltarea industriei pe cuprinsul intregii Europe , din Britania pana la Bruges , de la Lyon si pana in Ungaria .Au finantat regii Angliei in timpul Razboiului de O Suta de Ani , au finantat papalitatea , inclusiv constructia palatului papal de la Avignon precum si cea a catedralei Sf. Petru si a Vaticanului atunci cand papalitatea a revenit la Roma din " captivitatea babiloniana". Dante , Petrarca si Boccaccio au fost intre primii care au folosit in scrierile lor limba toscana populara in locul limbii latine si gratie lor dialectul toscan a devenit limba italiana. Geoffry Chauser care a petrecut ulterior destul de mult timp in nordul Italiei si a imprumutat destul de multe din scurtele istorioare ale lui Boccaccio , le-a scris in limba engleza. Mai apoi si alti scriitori au inceput sa scrie in franceza sau spaniola , marcand astfel inceputul sfarsitului limbii latine ca limba comuna pentru scrierile din intreaga Europa. Florentinii Filippo Brunelleschi ( 1377-1466) si Leon Batista Alberti (1404-1472) au inventat arhitectura renascentista cat si pe cea neoclasica.Aceste stiluri arhitecturale au revolutionat modalitatea in care au fost construite Roma, Londra, Parisul si oricare alt oras mare din Europa , de la Barcelona si pana la St.Petersburg. Florentinii au fost forta motrice a Epocii Descoperirilor Geografice. Bancherii florentini au fost cei care au finantat exploratorii portughezi si pe Enrico Navigatorul atunci cand au descoperit ruta spre India si Orientul Indepartat . Tot un florentin , Paulo del Pozzo Toscanelli , un student al lui Brunelleschi , este cel care a desenat harta folosita de Columb atat pentru a-i convinge pe regii Spaniei de necesitatea calatoriei lui , cat si pe urma , in prima sa calatorie. Faimoasa "proiectie" a lui Mercator este o versiune mai rafinata a acestei harti care ia in considerare si America , de a carei existenta , evident, florentinul nu avea cum sa stie. Intregul continent american a luat numele unui florentin , Amerigo Vespucci. Gallileo si alti oameni de stiinta au fost pionierii studiilor de optica , balistica , astronomie , anatomie , etc. S-au pus bazele stiintelor politice prin operele unor florentini celebri precum Pico della Mirandola , Leonardo Bruni sau Machiavelli . Opera a fost inventata la Florenta. Si toate acestea sunt numai cateva repere ale vietii culturale si stiintifice din acest oras care nu a avut niciodata o populatie mai mare de 60.000 de oameni , de la primul atac al ciumei din 1348 si pana mult timp dupa ce devenise un oras atat de important. Si tot aici au trait familia Medici , poate cea mai importanta familie din istoria orasului dar si a lumii acelei perioade. Familia Medici a schimbat lumea mai mult decat oricare alta familie. Chiar lasand la o parte toate operele de arta pe care le-au finantat.Dar , ca sa citam numai un exemplu , Caterina de Medici(1519-1589)s-a casatorit cu Henri II al Frantei .Dupa moartea acestuia Caterina a condus Franta ca regenta a celor doi fii ai sai , a fost vectorul care a impus Franta ca prima natiune a Europei,a impus Renasterea in Franta si a introdus aproape totul , incepand de la castelele de pe Valea Loarei si pana la folosirea furculitei la masa. Caterina de Medici a fost pentru monarhiile europene ale secolelor XVI si XVII ceea ce a fost Regina Victoria in secolele XIX si XX - bunica tuturor.Copiii ei au fost trei regi ai Frantei : Francis II( a domnit 1559-1560), Charles IX ( a domnit 1560-1574) si Henri III( a domnit 1574-1589). Ginerii si nurorile ei ii includ pe Henri IV ( care a domnit in Franta in perioada 1589-1610) , Elisabeta de Habsburg , Phillip II al Spaniei si Regina Maria a Scotiei . Artistii florentini sunt bine-cunoscuti si de mare importanta. Incepand de la Arnolfo di Cambio si Cimabue pana la Giotto si Nanni di Banco , de la Lorenzo Ghiberti , Donatello , Massaccio , toata familia della Robbia , la Fra Angelico , Botticelli si Piero della Francesca si mai departe la Michelangelo si Leonardo , artistii florentini au dominat artele vizuale asa cum nu a mai facut-o nimeni niciodata.Aceasta enumerare nu include multi alti artisti care , in orice alt loc ar fi fost considerati cei mai importanti , dar care in Florenta au fost aproape cei mai importanti - cum ar fi Benvenuto Cellini, Andrea del Sarto , Benozzo Gozzoli , Domenico Ghirlandaio ,Fra Filippo Lippi , Alberto Orcagna , Verocchio , Filippino Lippi , sau altii care au fost "aproape florentini" : Raphael , Andrea Pisano , Gianbologna si multi , multi altii , ca de exemplu Peter Paul Rubens ; toti acestia au petrecut mai mult timp la Florenta si au fost educati aici. Sa amintim ca in anul 1300 Papa Bonifaciu al VIII-lea a afirmat ca Aristotel a gresit ,universul nu este constituit din patru elemente ci din cinci : apa , aer, pamant , foc si cetatenii Florentei. Catedrala Florentei , care este acoperita de domul lui Brunelleschi , este a treia ca marime in lumea crestina si domina orizontul.Florentinii au hotarat inceperea ridicarii acesteia in anul 1200.La momentul inceperii constructiei nu se prea stia cum va fi finalizata , dar momentul poate fi comparat ca revolutie tehnologica cu cel al deciziei Administratiei Kennedy de a trimite omul pe Luna.Domul era cel mai mare construit vreodata , primul din Europa dupa Pantheonul din Roma si Hagia Sophia din Constantinopole.In fata domului era Baptisteriul medieval , locul in care fiecare florentin era botezat pana in timpurile moderne.Ansamblul celor doua cladiri este simbolic pentru tranzitia de la Evul Mediu la Renastere prin felul in care sunt impodobite. In ultimii ani cele mai importante opere de arta din aceste doua cladiri si din minunata clopotnita proiectata de Giotto au fost inlocuite de copii , originalele fiind adapostite in spectaculosul muzeu al Domului , care se afla in partea estica a acestuia. In Florenta mai exista o multitudine de alte biserici care contin unele din cele mai frumoase opere de arta din lume : San Miniato al Monte, San Lorenzo , Santa Maria Novella ,Santa Trinita , Capela Branacci la Santa Maria del Carmine , Santa Croce , Santo Spirito si multe altele. Tot in Florenta exista si unele din cele mai faimoase galerii de arta din lume : Galeriile Uffizi , Palatul Pitti , Galeriile Accademia ( unde se poate vedea statuia lui David in original , poate una din cele mai cunoscute si emblematice lucrari ale lui Michelangelo , dar si statuile neterminate ale sclavilor ,pe care acelasi Michelangelo le pregatea pentru mormantul Papei Giulio II). In Florenta sunt peste 80 de muzee.Cele mai cunoscute sunt Palazzo della Signoria ( unde se afla primaria orasului ) cunoscut si ca Palazzo Vecchio , Muzeul Arheologic, Muzeul de Istoria Stiintei , Palazzo Davanzatti , Muzeul Stibbert , San Marco , Capelele Medici , Muzeul Lucrarilor de la Santa Croce, Muzeul manastirii de la Santa Maria Novella ,muzeul Marino Marini , unde se pot vedea sculpturile moderne ale celui care a si dat numele muzeului. Pentru cei care doresc sa se bucure de o vedere panoramica a orasului exista mai multe posibilitati : fie din Piazzale Michelangelo( unde exista o parcare mare chiar pe varful colinei) , fie din varful clopotnitei lui Giotto ,sau ceva mai departe , la San Miniato al Monte , o splendida biserica construita in sec al XI-lea si unde se pot vedea si sculpturile renascentiste care o impodobesc. Pentru cumparaturi exista in Florenta mai multe locuri , incepand de la magazinele de bijuterii aliniate pe Ponte Vecchio pana la magazinele celor mai cunoscute firme din lume : Gucci , Pucci , Ferragamo , Valentino , Prada , Armani , dar si multe alte magazine minunate dar care nu sunt inca atat de cunoscute . Este destul de greu sa gasesti preturi mai mici , dar pentru cumparatorii mai experimentati se mai pot gasi magazine mai mici , pe stradutele mai departate de centrul orasului ; piata San Lorenzo este deja mai mult pentru turisti dar in afara orasului exista un numar de outlet-uri mai accesibile in ceea ce priveste preturile.

Cum se ajunge[modificare]

Cu avionul[modificare]

Aeroportul international al Florentei se numeste Amerigo Vespucci ( IATA:FLR)iar localnicii ii mai spun si "Peretola"; beneficiaza de legaturi bune cu centrul orasului - cam 15 minute cu autobuzul sau taxiul.Linia "Vola in Bus" a companiei Ataf-Sita circula de la aeroport la gara centrala a orasului la fiecare 30 de minute in intervalul orar 5.30-20.00 si la fiecare ora dupa ora 20. Taxiurile costa o suma fixa de 25 euro de la aeroport pana in centrul istoric al orasului si veti fi taxat cu inca 1 euro pentru fiecare bagaj manevrat de catre sofer. Majoritatea liniilor aeriene low-cost aterizeaza la Pisa : Wizzair , Transavia , Ryanair, Easyjet,etc. Aeroportul din Pisa este legat de Florenta prin linii de autobuz si curse de tren.Atat autobuzul cat si trenul va vor lasa in Piazza Santa Maria Novella .Biletul de tren costa incepand de la 5.70 euro iar cel de autobuz - 6 euro.Orarul de circulatie al trenurilor poate fi gasit pe http://www.trenitalia.it iar cel al autobuzelor pe http://www.terravision.eu/florence_pisa.html.

Cu trenul[modificare]

Florenta este legata prin reteaua de trenuri locale sau expres de toate orasele principale ale Italiei si de asemenea de tot restul Europei . Gara principala a orasului , Santa Maria Novella ( SMN) este situata chiar in inima orasului vechi. Mai exista inca doua gari mai mici , Campo Marte ( situata langa stadionul orasului) si Rifredi .Cine ia trenul intercity spre Florenta probabil ca va fi nevoit sa schimbe trenul cu unul localde la Rinfredi catre SMN , dar pentru aceasta nu va fi nevoie de inca un bilet .

Cu autobuzul[modificare]

Statiile de autobuz au scheme clare ale rutelor si majoritatea au denumiri legate fie de strazile respective fie de cladirile mai importante pe langa care se afla.Nu exista un orar afisat , de aceea este destul de greu de stiut cam care este timpul de asteptare in statie.Biletele de autobuz trebuie cumparate dinainte , se pot cumpara cam de la orice chiosc de ziare sau de la tutungerii si este valabil cam o ora pe orice traseu .Se pot cumpara bilete si de la sofer , dar atunci costa mai mult.Mai exista si varianta unui abonament de o zi , ceea ce este mai rentabil . Un bilet cumparat de la tutungerie costa cam 1.20 euro , de la sofer - 2 euro iar abonamentul de o zi - 5 euro.

Cu maşina[modificare]

Florenta este legata de restul Italiei printr-o excelenta retea de autostrazi . Cel mai simplu de ajuns la Florenta este pe autostrada A1 , care face legatura dintre Florenta si Bologna sau Milano catre nord , sau Roma la sud.Iesirea de pe autostrada A1 pentru Florenta este "Firenze-Impruneta".Pentru cei care vin de la Pisa sau de oriunde dinspre vest , autostrada A11 se intersecteaza cu A1 la "Firenze-Scandicci". Centrul vechi al Florentei este o zona strict interzisa traficului ( exceptie fac numai riveranii ) ;la intrarea in aceasta zona interzisa traficului exista placute pe care scrie "ZTL" ( zona traffico limitato). Toata zona este supravegheata foarte strict de camere de luat vederi iar amenzile sunt foarte mari ; conform statisticilor politiei locale , in fiecare zi se aplica un numar mediu de 12900 de amenzi, cu o valoare medie de 140 euro /amenda. Pentru cei care se cazeaza in zona fara trafic, varianta cea mai buna pentru a duce bagajele la locul de cazare este sa se solicite hotelierilor un permis temporar de trecere. Parcarea in Florenta este relativ scumpa , in medie cam 30 euro /noapte. Exista parcari stradale , marcate cu alb ( numai pentru rezidenti) , galben ( parcari rezervate)sau cu albastru ( parcare libera) .Pretul parcarilor stradale este in medie de 1 euro/ora ,dar trebuie neaparat pus biletul de parcare la vedere , in interiorul masinii.Pentru parcomate sunt necesare monezi , nu se primesc bancnote si nici carduri.Se mai poate gasi parcare la liber in Piazzale Michelangelo , dar de regula este destul de aglomerata.Mai exista parcarile private si o parcare destul de mare sub cladirea garii , cu intrare din Piazza Santa Maria Novella , care este cea mai apropiata de centrul orasului .Pentru mai multe detalii : http://www.florenceparking.it/en/

Ajuns acolo[modificare]

Firenze Card( http://www.firenzecard.it/) este un card valabil 72 de ore care permite accesul in circa 30 de muzee si folosirea transportului public. Costa 50 euro de persoana ( octombrie 2012)si prezinta marele avantaj ca va scuteste de cozile nesfarsite de la intrarea la muzee sau galerii , cum ar fi la Accademia sau la Uffizi. Majoritatea obiectivelor turistice din Florenta pot fi vazute mergand pe jos de la unul la altul. Intreg centrul vechi poate fi parcurs de la nord la sud sau de la est la vest in circa 30 minute , ceea ce poate fi o plimbare placuta printre stradutele inguste si intesate de magazine mici si elegante .

Cu autobuzul[modificare]

Transportul public este asigurat de autobuzele ATAF.Asa cum am amintit mai sus , biletele pot fi cumparate de la chioscurile de ziare, de la tutungerii, sau de oriunde exista inscriptia "Biglietti ATAF".Tot din aceste locuri se poate solicita si o harta a traseelor de autobuz. Biletele trebuiesc validate la urcarea in autobuz ( prin usa din fata ; cea din spate este pentru coborare).Mersul cu autobuzul poate fi relativ inconfortabil( aglomeratie , hoti de buzunare, etc).

Cu taxiul[modificare]

Exista destul de multe taxiuri , dar , in mod ideal ar trebui sa comandati unul de la hotel sau de la localul la care mancati.Cel mai bine este ca taxiul sa fie comandat la telefon, de la o firma cunoscuta si sa aiba aparatul de marcat la vedere si functional.Mai exista statii de taxiuri in diverse puncte ale orasului , unde veti vedea un operator in ghereta , care va poate face comanda .Majoritatea taximetristilor nu primesc carti de credit , prin urmare va trebui sa aveti bani lichizi.Taxiurile la Florenta sunt relativ scumpe . Nu se obisnuieste sa se dea un bacsis decat in cazul in care soferul va ajuta la caratul bagajelor.

Cu metroul[modificare]

De văzut[modificare]

Biserici[modificare]

Monumente si edificii istorice[modificare]

Galeriile Uffizi sunt cel mai cunoscut muzeu al Florentei , dar mai exista multe altele care contin o multitudine de opere de arta , valori inestimabile ale Patrimoniului Mondial. De notat faptul ca toate muzeele de stat ( adica mai toate muzeele principale) ofera reduceri de pana la 50% pentru cetatenii UE cu varsta intre 18 si 25 de ani si intrare libera pentru cei cu varsta de peste 65 de ani.Avand in vedere cozile imense de la casele de bilete , cel mai bine este de rezervat biletele din timp.

Galleria degli Uffizi , Piazzale degli Uffizi , tel +39 055 294883, deschis de marti pana duminica 8.15-18.50. Este unul dintre cele mai cunoscute muzee de arta ale lumii , adapostind colectii de pictura si sculptura incepand de la clasicii antichitatii si pana la Renastere.

Muzee[modificare]

De făcut[modificare]

De învăţat[modificare]

De lucrat[modificare]

Bani şi cumpărături[modificare]

Buget redus[modificare]

Buget mediu[modificare]

De lux[modificare]

De băut[modificare]

De ieşit[modificare]

De dormit[modificare]

Buget redus[modificare]

Buget mediu[modificare]

De lux[modificare]

De comunicat[modificare]

Rămâi în siguranţă[modificare]

Viaţa de zi cu zi[modificare]

Vezi şi[modificare]

Acest articol este momentan doar un ciot şi are nevoie de atenţia dvs. Plonjaţi înainte şi ajutaţi-l să crească!

Variante

Acțiuni

Docents

În alte limbi