Bologna

De la Wikitravel
BOLOGNA

Bologna este un oras istoric care are circa 380000 de locuitori. Cu toate ca este unul din orasele bine cunoscute de catre italieni , Bologna este mai putin frecventata de vizitatori.Este capitala regiunii Emilia-Romagna , una din regiunile nordice ale Italiei .Bologna este cunoscuta pentru cea mai veche universitate a lumii occidentale , pentru mancarurile tipice , pentru arhitectura particularizata prin acoperisurile roscate de tigla , pentru teatre si viata de noapte. Bologna este renumita pentru arta culinara ( "la cucina bolognese").Este privita ca fiind un oras progresist si bine administrat. Este unul din cele mai frumoase orase ale Italiei si are una din cele mai bine pastrate zone istorice.Arhitectura sa este particularizata prin ornamentele si acoperisurile din teracota , cu toate nuantele de la rosu la ocru , de unde si denumirea de "Bologna la Rossa" ( Bologna cea Rosie).Partea centrala a orasului , caracterizata prin kilometri de trotuare acoperite numite "portico",este un minunat centru istoric . Universitatea din Bologna a fost fondata in 1088.O mare parte a studentilor care invata aici vin din alte orase ale Italiei sau din alte tari. Bologna s-a luptat pentru autonomie si libertate din cele mai vechi timpuri , fiind condusa succesiv de regi , imparati sau de biserica. Astfel ea a fost condusa de familiile Pepoli si Bentivoglio , fiind un domeniu papal. Puterea papala a facut ca orasul sa fie unul guelf , in timp ce populatia avea simpatii ghibelline , deci anti-papale.Bologna a avut unul din primele consilii orasenesti din Italia , iar prin legea "Liber Paradisus" din 1256 a fost unul din primele orase din lume care a abolit sclavia. Toata aceasta activitate politica si-a avut originea in ambianta creata in jurul universitatii Alma Mater. Tot la Bologna s-a nascut in sec.XVII Parintele Martini , un compozitor si maestru al contra-punctului care a avut o importanta majora in istoria si evolutia muzicii Europei evului mediu.Printre cei care mai tarziu i-au studiat lucrarile s-au numarat Johann Christian Bach ( fiul lui J.S.Bach) tanarul W.A.Mozart. In secolul XIX Academia Filarmonica din Bologna a promovat personalitati cum ar fi Rossini, Verdi , Brahms, Wagner , Puccini si Liszt. In 2006 Bologna a primit titlul de Oras Creator al Muzicii din partea UNESCO. Muzica este omniprezenta in oras , fie la Teatro Comunale ( teatrul de opera),unde canta Orchestra Mozart , fie in cluburile de jazz , fie in aer liber prin spectacolele date de studentii de la Conservator sau de la Opera sau de numeroasele asociatii muzicale locale. Oamenii de stiinta ai Bolognei includ nume importante cum ar fi Galvani si Marconi. Printre artistii care s-au nascut sau au trait aici se numara Morandi , Guido Reni , Guercino si Leonardo (una din multiplele legende despre faimoasa Mona Lisa spune ca tabloul ar fi fost pictat aici )Giotto( in Piazza XX Settembre a existat o capela ai carei pereti erau acoperiti integral de fresce pictate de Giotto , din pacate insa capela a fost distrusa in razboaiele anti-papale)Cassini ( cel care a facut cel mai mare ceas solar din lume , actualmente adapostit de Basilica San Petronio)si , in fine , Michelangelo (in capela Sf. Dominic din Basilica San Petronio se pot vedea statuile Sfantului Petronius , cea a Sfantului Proclus si un inger care sustine un sfesnic).

GEOGRAFIA[modificare]

Coordonate: 44°29′38"N 11°20′34"E

Bologna este situata in Campia Padana, la adapostul dealurilor de sub muntii Apenini, intre vaile raurilor Reno si Savena.

ISTORIA[modificare]

Zoma Bologniei a fost locuita inca de la sfarsitul secolului IX i.C., dupa cum rezulta din sapaturile facute la mijlocul secolului XIX in apropiere de Villanova. In aceasta perioada, si pana la sfarsitul secolului VI i.C., asezarea apartine asa numitei epoci "villanoviene". In secolul VII-VI i.C apar marturii de modele artistice din regiunea Etruria vecina. Chiar si compozitia etnica a populatiei se schimba trecind de la Umbri la Etrusci, pe timpul carora localitatea se numea Felsina( in etrusca Velzna sau Felzna). In continuare (secolele V-IV i.C.), o data cu coborarea Galilor in peninsula, Etruscii au ajuns sa fie minoritari. Dominarea galilor in zona a durat pana in anul 196 i.C, an in care gali au fost invinsi de romani. In anul 189 i.C. romanii au fondat pe acest loc o colonie careia i-au dat numele de Bononia. Dupa caderea Imperiului Roman , a fost condusa de Flavio Odoacre (rex Italiae), de Teodoric cel Mare(493-526), de Bizant si in fine in 727 de Longobarzi, pentru care a constituit principalul centru militar. In 774 orasul a capitulat in fata lui Carol cel Mare, care l-a predat lui Papa Adriano I. Repopulandu-se in secolul X, Bologna a inceput sa nutreasca aspiratii de dominare a teritoriului invecinat. A reusit o data cu moartea Matildei di Canossa, in 1115, obtinand in anul urmator o serie de concesiuni jurisdictionale si economice de la imparatul Henric V. Orasul a participat la lupta impotriva lui Barbarossa, care s-a sfarsit cu pacea de la Constanza in anul 1183, dupa care orasul a cunoscut o puternica expansiune. In aceasta perioada de dezvoltare edilitara (perioada caselor-turnuri), Bologna a fost unul din principalele centre comerciale multumita canalelor care permiteau tranzitarea unor mari cantitati de marfuri. In secolul XII, Bologna era al cincilea oras european ca numar al populatiei (50.000-60.000 de locuitori), dupa Cordoba,Paris,Venetia si Florenta, la egalitate cu Milano si eracel mai mare centru al industriei textile din Italia. Compexul sistem de aprovizionare cu apa al orasului, prin intermediul unei dezvoltate retele de canale dintre cele mai inaintate din Europa( principalele canale erau: Navile, Reno si Savena) se alimenta din torentele Savena si Aposa si din raul Reno. Aceasta energie hidraulica alimenta numeroase mori pentru industria textila si la transportul marfurilor. Dintre numeroasele canale ale Bolognei (aproape toate secate azi) au ramas in zilele noastre numai numele. In 1088 s-a nascut fundatia din care a luat fiinta ceeace este recunoscuta ca prima universitate din lumea occidentala (Studium). Printre primii profesori, juristii Pepone si Imerio, de la care a ramas scoala de jurisprudenta faifoasa in toata lumea civilizata. In secolul XIII, Bologna a fost implicata in luptele dintre Guelfi si Ghibelini. In 1249 bologniezi au reusit sa-l captureze pe regele Enzo di Sardegna, fiul lui Federigo II al Sacrului Imperiu Roman, tinut prizonier pana la moartea sa(1272), rezistand cererilor si amenintarilor puternicului sau tata. In 1275, in schimb, dupa o tentativa, nereusita, a guelfilor din Bologna de a ataca pe gibellini din Forli, trupele ghibeline ale lui Guido da Montefeltro, ale lui Maghinardo Pagani si ale lui Teodorico degli Ordelaffi, i-au pus pe fuga pe bolognezi, langa raul Senio, la podul San Procolo. Infrangerea a fost asa de mare incat "carroccio"-ul (car tras de boi care purta stema orasului si insotea armatele in lupta) a fost dus in triumf la Forli. In 1256, a fost primul oras italian si poate primul oras din toata lumea, in care "capitanul poporului"(Giordano Lucino) impreuna cu "podesta"(conducatorul militar) au promulgat "Legea Paradisului" care abolea sclavia, platind fostilor proprietari din bani publici pretul pietei. In 1337 a inceput domnia familiei Pepoli, definita de uni specialisti ca o "criptodomnie" intrucat familia a incercat sa guverneze punandu-se ca "primi intre egali". Domia lor, prezentand puternice elemente de continuitate cu trecutul, a rezistat pana pe 28 martie 1401 cand domnia a trecut la familia Bentivoglio. In 1507, Bologna a trecut in Statul Pontifical, in cadrul caruia a ramas pana in 1796, cand, in oras au ajuns trupele franceze conduse de Napoleon. Dupa Congresul de la Viena(1815) orasul s-a reintors in Statul Pontifical. Apoi s-au stabilit austriecii, si pe urma a fost anexat, prin plebiscitul din 11-12 martie 1860, la Regatul Sardignei care a devenit Regatul Italiei exact 12 luni mai tarziu. In timpul celui de al doilea razboi mondial, Bologna a fost intens bombardata de fortele aliate, fiind distruse peste 44% din edificiile orasului.

Clima[modificare]

Cea mai buna perioada pentru o vizita la Bologna este din aprilie/mai si pana in octombrie , exceptand lunile iulie si august , cand poate fi extrem de cald si in plus in august majoritatea magazinelor si restaurantelor se inchid pentru vacanta de vara. Iarna in Bologna poate fi foarte frig si destul de multa zapada .

Cum se ajunge[modificare]

Cu avionul

Aeroportul de la Bologna se numeste Guglielmo Marconi ( IATA : BLQ)si este situat la numai cateva minute de mers cu masina fata de centrul orasului .Legatura cu orasul se poate face cu taxiul , costul aproximativ fiind de 15 euro , sau cu o linie speciala de autobuz care se numeste Aerobus , biletul pentru o calatorie costand cam 6 euro.Statia de la aeroport a autobuzului se afla chiar in fata terminalului principal din aeroport.Biletul este valabil timp de o ora si pe alte linii de autobuze . Mai exista o statie de autobuz in apropierea aeroportului , statia "Birra", care se afla pe pasarela din fata aeroportului la circa 10 minute de mers pe jos fata de terminal , de unde se pot lua autobuzele liniilor 81 si 91 care va pot duce pana in centrul orasului , la gara principala .

Cu trenul

Bologna Centrale este a cincea gara a Italiei din punct de vedere al traficului dar si al marimii. Datorita pozitiei sale geografice , Bologna este un punct strategic pe harta cailor ferate , legand nordul cu sudul si estul cu vestul tarii.Astfel legaturile pe calea ferata cu orasele mai mari sunt foarte bune , Bologna fiind situata la 65 minute de Milano, la 37 minute de Florenta ,la 2 ore si 20 minute de Roma , la 2 ore de Venetia si la 28 minute de Ferrara.

Cu masina

Bologna se afla la intersectia autostrazilor A1,A14 si A13 si deci este extrem de accesibila din toate directiile . Unica problema ar fi aglomeratia infernala la iesirea de pe autostrada pe Tangenziale , care duce spre centrul orasului , mai ales la orele de varf sau in luna august , cand este perioada obisnuita de concedii.In centrul orasului nu exista parcari gratuite ; o parcare convenabila ar fi Tanari Park'n Ride ( Via Luigi Tanari) care costa circa 3 euro/zi .

DE VAZUT[modificare]

Bologna este orasul porticurilor, insumand peste 38 km numai in centrul istoric al orasului. Se gasesc aproape pe toate strazile din centru si originea lor este atribuita puternicei dezvoltari pe care a vazut-o orasul in evul mediu, cind orasul si infloritoarea universitate au devenit polul de interes pentru invatatii si literatii din toata Europa. De aici a aparut necesitatea de a utiliza cit mai bine spatiul si de a mari capacitatea caselor expandand etajele superioare peste trotuar, la inceput au fost create excrescente de lemn sustinute de schele si mai apoi de porticuri sustinute de coloane. Pe de alta parte porticurile, ca si in alte orase invecinate, constituie un sistem de trotuare acoperite, permitand deplasarea la adapost de ploaie si zapada. Ele au constituit si un mijloc de dezvoltarea a activitatilor comerciale si artizanale. Un edict interesant apare in anul 1288, conform acestuia nici o cladire nu trebuia facuta fara un portic cu o inaltime minima de 7picioare bologneze (2,66m), aceasta pentru a permite trecerea unui om pe cal. Identica era si latimea.

PIAZZA MAGGIORE[modificare]

De-a lungul secolelor a devenit inima orasului, aici au fost construite incet incet edificii importante. Piata masoara 115m lungime si 60m largime. La vest este flancata de Palazzo Comunale (sau Palazzo d'Sccursio) constructie din secolul XIV, azi sediul primariei din Bologna, al Colectiilor de Arta ale Primariei si al Muzeului Morandi. In fata acestuia se afla monumentala Fantana a lui Neptun, careia bolognezi ii spun "il Gigante" datorita dimensiunilor statuii. Este opera sculptorului flamand manierist Jean de Boulogne di Douai in Fiandra, numit Giambologna si a fost terminata in 1565. Se povesteste ca Giambologna a dorit sa realizeze un Neptun cu organe genitale mari dar biserica i-a interzis acest lucru. Sculptorul insa nu s-a dat batut si a desenat statuia in asa fel incat privita dintr-un anumit unghi, degetul mare de la mina stanga a lui Neptun pare sa iasa direct de sub burta sa. In piata exista o piatra neagra in pavaj, numita "a rusinii", care indica unghiul respectiv. Tridentul lui Neptun , simbolul casei automobilistice fondata la Bologna, Maserati, este preluat de la aceasta statuie.

BASILICA DI SAN PETRONIO[modificare]

Este biserica cea mai vestita si maestoasa din Bologna. Domina vasta Piazza Maggiore si cu toate ca este neterminata, este a sasea biserica dupa marime din Europa(132m lungime,60m latime, 44,27m inaltime la bolta si 51m inaltimea fatadei), dupa San Pietro de la Vatican, Saint Paul de la Londra, Catedrala din Sevilla, Domul din Milano si Domul din Florenta. Dedicata sfantului Petronio, patronul orasului, fondarea sa dateaza din ziua de 7 iunie 1390 cand punerea pietrei de temelie a fost urmata de o procesiune solemna. In 1388, Consiliul celor Sasesute a hotarat sa ridice un templu in cinstea Episcopului Petronio (secolul V), ridicat in grad ca Patron al orasului in 1253. Este ultima mare opera care tine de goticul italian tarziu, inceput putin dupa Domul din Milano (1386). La sud, se ridica fatada neterminata a Basilici San Petronio, exemplu de gotic italian, inceputa in secolul XIV si neterminata pana in zilele noastre. Pe 26 februarie 1390 Consiliul a comandat maestrului Antonio di Vincenzo proiectarea edificiului cu consultarea parintelui Andrea Manfredi da Faenza. Arhitectul a realizat o macheta de lemn la scara 1:12 (aproximativ 15m lungime). In 1401 sau 1402 Antonio di Vincenzo moare, dupa ce se terminasera de construit numai doua arcade, naosurile si capelele laterale. In 1425, sculptorul Jacomo della Quercia a fost insarcinat sa decoreze portalul major cu basoreliefuri, care insa a fost oprit din munca sa in 1438 datorita mortii sale. Lucrarile au continuat cu sincope, si dintr-un document din 1469 intelegem ca altarul principal a fost pus la 75m de poarta principala, deci in a patra arcada, deci la aceasta data edificiul era sigur terminat pana la a cincea arcada unde statea corul, si se incepusera lucrarile la a sasea arcada (care va fi si ultima). Capelele au fost completate succesiv. In data de 21 februarie 1508 pe fatada principala a fost pusa o statue mare de bronz, care il infatisa pe Papa Giulio II si realizata de Michelangelo (singura statuie in bronz a sa). Statuia a fost distrusa in 1511 de adeptii lui Bentivoglo, intr-o tentativa de recucerire a orasului. In fata sa este Palazzo del Podesta(sau Palazzo di Re Enzo e Torre dell Arengo) si la est se inchide cu Palazzo dei Banchi, in realitate o simpla fatada inaltata intre 1565 si 1568 dupa desenele lui Giacomo Barozzi numit Vignola.In prelungirea porticului acestui palat se afla Porticul "dell'Archiginnasio", sediul medieval al Universitatii din Bologna, astazi sediul uneia din cele mai importante biblioteci din Europa. Acest portic este popular numit "il Pavaglione", care in dialectul local inseamna baldachin, denumire data pentru ca aici timp de secole s-a facut comert cu matasuri. Partea centrala a pietei este caracterizata de o platforma pietonala, numita "il Crescentone", construita in 1934. Pe latura sa estica sunt vizibile stricaciunile facute de un car armat american pe 21 aprilie 1945, ziua eliberarii orasului.

Variante

Acțiuni

Docents

În alte limbi