Zakopane

Zakopane
Herb miasta
135px
Położenie Województwo małopolskie
Powierzchnia 84,26 km²
Liczba ludności 23 647
Numer kierunkowy 18
Strona www

Zakopane - miasto powiatowe w województwie małopolskim, u podnóża Tatr. Liczy ok. 28 000 mieszkańców. Największy ośrodek turystyczny w polskich górach. Położone niedaleko granicy ze Słowacją. Około 95 km na północ od miasta znajduję się Kraków.

Dojazd[edytuj]

Z uwagi na popularność Zakopanego zauważyć należy, że dojazd stanowić może największy problem związany z wypoczynkiem w tej miejscowości. Zakopianka, którą wjeżdża się od strony Poronina korkuje się czasem już przed Poroninem. Korki towarzyszą jadącym samochodem do Zakopanego właściwie przy okazji każdego szczytu: Sylwester, długie weekendy. Warto pomyśleć o alternatywnych środkach komunikacji, opisane są poniżej podobnie zresztą jak alternatywne drogi dojazdu.

Samolotem[edytuj]

W Zakopanem nie ma lotniska. Po drugiej stronie Tatr, w Popradzie mieści się rozwijający się port lotniczy. W związku z brakiem lotniska szybki i łatwy dostęp z Balic i Pyrzowic do centrum Zakopanego, skorzystać można z prywatnego transportu.

Koleją[edytuj]

W Zakopanem znajduje się stacja kolejowa, do której dojeżdżają pociągi przede wszystkim z Krakowa. Droga kolejowa jest dłuższa (podróż z Krakowa trwa kilka godzin) niż samochodowa, ale korzystając z kolei unika się korków, które tworzą się na popularnej Zakopiance. Droga kolejowa wiedzie malowniczym przebiegiem przez Kalwarię Zebrzydowską, Suchą Beskidzką i inne miejscowości Beskidów i Podhala. Widoki za oknem rekompensują czas przejazdu, ale warto pamiętać, że w niektórych sytuacjach pociąg to najszybszy środek transportu do Zakopanego.

Osobną historię ma niewielka stacyjka w wiosce Poronin, tuż przed Zakopanem.

Samochodem[edytuj]

Najpopularniejsza trasa samochodowa wiedzie tzw. Zakopianką, tj. drogą krajową DK7 z Krakowa do Rabki-Zdroju, a następnie z Rabki do Zakopanego to drogą krajową DK47. Jadąc Zakopianką do Zakopanego wjeżdża się od północy, od strony Poronina.

Istnieją alternatywne drogi do Zakopanego. Przede wszystkim droga przez Czarny Dunajec, aby z niej skorzystać należy zjechać z Zakopianki w Chabówce (zjazd za wiaduktem w prawo) lub w Nowym Targu. Droga wiedzie dalej do Czarnego Dunajca a następnie w kierunku Kościeliska przez Witów i Chochołów. Do Zakopanego wjeżdża się wówczas od strony Kościeliska.

Można także jechać przez Białkę Tatrzańską. Z Zakopianki zjeżdża się wówczas w Nowym Targu w kierunku na Nowy Sącz a następnie na rondzie (za mostem na Dunajcu) w prawo w kierunku Białki Tatrzańskiej.

Autobusem[edytuj]

Komunikacja autobusowa z Krakowa funkcjonuje bardzo dobrze, linia obsługiwana jest przede wszystkim przez dwie duże firmy przewozowe: Szwagropol i Trans-Frej, jak również przez szereg mniejszych oraz PKS-y. Autobusy z Krakowa wyjeżdżają z Regionalnego Dworca Autobusowego i dojeżdżają na dworzec w Zakopanem zlokalizowany nieopodal stacji kolejowej.

Komunikacja[edytuj]

W Zakopanem funkcjonuje komunikacja miejska obsługiwana zarówno przez PKS jak i przez prywatnych przewoźników, którzy dysponują z reguły dobrze rozpoznawalnymi busami.

Warto zobaczyć[edytuj]

Muzea Zakopanego:

  • Muzeum Tatrzańskie im. dra Tytusa Chałubińskiego tel. (+48) 18-20-152-05
  • Muzeum Stylu Zakopiańskiego w willi Koliba
  • Muzeum Przyrodnicze Tatrzańskiego Parku Narodowego tel. (+48) 18-20-23-310
  • Muzeum Kornela Makuszyńskiego tel. (+48) 18-20-122-63
  • Muzeum Jana Kasprowicza tel:(+48) 18-206-84-26,
  • Muzeum Karola Szymanowskiego w willi "Atma" tel.(+48) 18-20-134-93
  • Galeria Władysława Hasiora tel. (+48) 18-20-152-05
  • Miejska Galeria Sztuki tel. (+48) 18-20-127-92
  • Muzeum Męczeństwa tel. (+48) 18-201-72-49

Mało komu uda się być w Zakopanem i nie być na ul. Krupówki - to jeden z najsłynniejszych polskich deptaków.

Warte zobaczenia są również atrakcje związane z kolejami linowymi na Kasprowy Wierch, Gubałówkę i Butorowy Wierch.

Warto spróbować[edytuj]

Turystyka

  • narty: Kasprowy, Gubałówka, Nosal
  • aquapark
  • kąpielisko geotermalne Szymoszkowa
  • piesza turystyka kwalifikowana: Tatrzański Park Narodowy
  • konna turystyka kwalifikowana
  • wyprawy typu adventure i extreme
  • spacery dolinami tatrzańskimi: Kościeliska, Chochołowska, Białego
  • spacer do Rusinowej Polany (nieopodal Sanktuarium Matki Bożej Królowej Tatr lub Matki Bożej Jaworzyńskiej na Wiktorówkach)
  • spacer do Morskiego Oka

Kultura

  • Festiwal Folkloru Ziem Górskich
  • Zakopiańska Wiosna Jazzowa
  • Zakopiańskie Lato Teatralne
  • Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem
  • Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego)

Dalej[edytuj]

Wokół Zakopanego leży mnóstwo miejscowości, które warto zobaczyć. Zacznijmy od zachodu: Chochołów, Witów, Kościelisko, Ząb. Po drugiej stronie Zakopianki mamy: Poronin, Murzasichle, Małe Ciche, Bukowinę Tatrzańską, Jugrów, Czarną Górę, Białkę Tatrzańską.

Nauka[edytuj]

W Zakopanem mieści się Zespół Szkół Plastycznych im. Antoniego Kenara.

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Zakopane jest popularnym centrum zakupowym. Miejscem, w którym znajduje się większość sklepów, jest główny deptak miasta - ulica Krupówki.

Centrum Zakopanego tworzy skrzyżowanie trzech ulic: Krupówek, Kościeliskiej i Nowotarskiej, przejściem podziemnym można stąd dotrzeć do bardzo popularnego wśród turystów targu pod Gubałówką.

Gastronomia[edytuj]

Zakopane z uwagi na charakter miasta i popularność, jakim się cieszy wykształciło bogatą ofertę gastronomiczną. Regionalne karczmy, bary i restauracje dostępne są właściwie we wszystkich dzielnicach miasta. Również większość hoteli i pensjonatów posiada swoje kuchnie.

Oszczędnie[edytuj]

Restauracje samoobsługowe na Krupówkach.

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

  • Restauracja Koneser w hotelu Litwor, ul. Krupówki 40. Kuchnia europejska i polska, autorskie menu szefa kuchni.
  • Restauracja Ziemiańska w hotelu Belvedere, ul. Droga do Białego 3, otwarta codziennie. Kuchnie świata, kuchnia staropolska.

Rozrywka[edytuj]

Centrum rozrywkowym Zakopanego są Krupówki, mieszczą się tam dyskoteki, puby, salony gier itp.

Nocleg[edytuj]

Zakopane posiada dużą i zróżnicowaną ofertę noclegową, począwszy od pokoi oferowanych "przy rodzinie" aż po pięciogwiazdkowe hotele zlokalizowane przy samych Krupówkach. W internecie dostępna jest baza noclegowa prowadzona przez Biuro Promocji Zakopanego.

  • BookApart.com - rezerwacja apartamentów, domków, pokojów i innych noclegów on-line

Oszczędnie[edytuj]

Pensjonaty i "wolne pokoje". Bez trudu można znaleźć pełną ofertę tychże w jednej z kilkudziesięciu baz internetowych.

Szczególną uwagę należy zwrócić na osoby zaczepiające turystów, zwłaszcza w okolicach dworców. Ich oferta nie zawsze jest korzystna, szczególnie należy zwrócić uwagę na lokalizację miejsc oferowanych przez "przedstawicieli handlowych".

Tanią alternatywą dla hoteli i pensjonatów są hostele oferujące pokoje prywatne i wieloosobowe, międzynarodowe towarzystwo podróżników oraz śniadanie wliczone w cenę noclegu.

  • Target Hostel, ul. Sienkiewicza 3B, rezerwacja: tel. +48 18 207 45 96
  • Good Bye Lenin, ul. Chłabówka 44, rezerwacja: tel. +48 18 200 13 30.

Podczas pobytu w Zakopanem warto rozważyć poszukiwanie noclegu w miejscowości Kościelisko. Z uwagi na położenie, wiele obiektów noclegowych w Kościelisku znajduje się znacznie bliżej centrum Zakopanego niż hotele i pensjonaty położone w oddalonych dzielnicach miasta.

  • Aga Dom Wypoczynkowy, ul. Nędzy Kubińca 43, rezerwacja: tel. +48 18 207 05 00
  • MTB Hostel, ul. Strzelców Podhalańskich 11, rezerwacja: tel. +48 608 572 903.

Umiarkowanie[edytuj]

Umiarkowane ceny (zwłaszcza przy wykorzystaniu tzw. ofert specjalnych) oferuje większość niewielkich hotelików i pensjonatów w Zakopanem.

Ekskluzywnie[edytuj]

Zakopane oferuje noclegi w ekskluzywnych hotelach 5-cio gwiazdkowych

  • Litwor, ul. Krupówki 40, rezerwacja: tel. +48 (0) 18 20 20 255

czy 4-ro gwiazdkowych

Kontakt[edytuj]

Na Krupówkach działa bezpłatny dostęp do Internetu Wi-Fi, ponadto w większości hoteli i pensjonatów jest dostęp do Internetu (uwaga: może być dodatkowo płatny). Nie ma zasadniczych problemów z sieciami komórkowymi (w niektórych częściach Zakopanego, zwłaszcza w salach położonych w piwnicach może być kłopot z zasięgiem). W okresach, kiedy w Zakopanem jest duże nagromadzenie turystów (Sylwester, Święta Bożego Narodzenia, długi weekend majowy) przydarzają się problemy z logowaniem do sieci komórkowych. Przy czym sytuacja z roku na rok się poprawia.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Bezpieczeństwo w Zakopanem to przede wszystkim bezpieczeństwo w górach. Telefon ratunkowy TOPR: (+48) 601-100-300 - zapisz ten numer w komórce przed wyjściem w góry.

Porady[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Organizowanie wycieczek do Zakopanego na spędzenie całego dnia w naszych Tatrach Zakopane tour