Warszawa

Plac Zamkowy w Warszawie – panorama
noframe
Warszawa
Herb miasta
noframe
noframe
Położenie Polska (Mazowsze)
Powierzchnia 517 km²
Liczba ludności 1 702 139
Numer kierunkowy +(48) 022
Strona www
Dzielnice Warszawy

Warszawa – jest stolicą i największym miastem Polski, liczącym ok. 1,7 mln mieszkańców. Położona w województwie mazowieckim, stanowi ważny ośrodek naukowy, kulturalny, polityczny oraz gospodarczy. Warszawa jest siedzibą wszystkich urzędów centralnych, parlamentu i prezydenta.

Charakterystyka[edytuj]

Dzielnice Warszawy[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

W Warszawie największym lotniskiem jest międzynarodowe lotnisko im. F.Chopina. Ma bezpośrednie połączenie z kilkudziesięcioma miastami w Europie i na świecie. Lotnisko Warszawa Modlin znajduje się 40 km na północ od Warszawy i obsługuje m.in tanie linie lotnicze Ryanair i WizzAir. Z Lotniska Warszawa Modlin najłatwiej dojechać do centrum miasta koleją, która w ciągu całego dnia ma do dyspozycji 42 połączenia.

Koleją[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Warszawę oplata gęsta sieć ponad dwustu linii komunikacji miejskiej, zarządzanych przez ZTM. Na stronie ZTM znajduje się wyczerpująca informacja na temat taryfy (wybierać można spośród biletów jednorazowych, dobowych, 30- i 90-dniowych, a także trudniej dostępnych czasowych, 3- i 7-dniowych)

Tramwaje[edytuj]

Sieć linii tramwajowych, ze względu na istnienie tylko jednej linii metra, pełni ważną funkcję w centralnych dzielnicach Warszawy. Wobec ciągłej modernizacji kolejnych odcinków sieci, częstym zmianom ulegają trasy linii (np. co 2 tygodnie), dlatego też konieczne jest zaglądanie na strony ZTM (w dziale "mapy i schematy" jest aktualizowana na bieżąco mapa komunikacji miejskiej) lub czytanie komunikatów na przystankach. Informacja na temat objazdów jest dostateczna, a jeśli ktoś się w tym pogubi, to raczej z powodu nieuwagi.

Autobusy[edytuj]

Dominującym środkiem transportu jest autobus. Oprócz funkcji lokalnych, pełni też ważną rolę dowozową do wielkich osiedli (Bródno-Podgrodzie, Tarchomin, Ursus). Linie podmiejskie startują z istotnych węzłów komunikacyjnych, takich, jak Okęcie (pętla tramwajowa), czy Metro Wilanowska (tzw. "Dworzec Południowy"). Autobusy nocne wyruszają spod Dworca Centralnego (wyjątkiem jest podmiejska N50 do Konstancina) 15 i 45 minut po każdej pełnej godzinie. W dniach, kiedy odbywają się duże imprezy masowe, autobusy nocne jeżdżą tak przepełnione, że po wyruszeniu z pętli prawie nie zabierają pasażerów!

Metro[edytuj]

Jedyna linia metra między północą (stacja Młociny) a południem miasta (stacja Kabaty). kursuje do godziny 0:30, w piątki i soboty kursowanie jest wydłużone do 3 nad ranem.

Koleje Mazowieckie[edytuj]

Regionalny przewoźnik obsługujący pociągi podmiejskie honoruje na terenie Warszawy (i na odcinku Warszawa Wileńska-Ząbki) bilety ZTM – dobowe, 3-, 7-, 30- i 90-dniowe. Nie jest to konkurencyjny środek transportu, ze względu na niskie prędkości i rzadkie kursowanie (szczególnie w weekendy).

Szybka Kolej Miejska[edytuj]

Jedyna linia, dublująca połączenia Kolei Mazowieckich, łączy Sulejówek z Pruszkowem. Honorowane są wszystkie bilety ZTM.

Warszawska Kolej Dojazdowa[edytuj]

Podmiejska kolejka łącząca Warszawę (dworzec "Śródmieście WKD", nieopodal Dworca Centralnego) z podwarszawskimi miejscowościami. Bilety ZTM honorowane są na tej samej zasadzie, co w Kolejach Mazowieckich – na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Opacz...

Rower[edytuj]

W Warszawie działa miejski system wypożyczania rowerów "Veturilo".

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Stare Miasto: Plac Zamkowy, Zamek Królewski, Kolumna Zygmunta III, Pałac pod Blachą, Katedra św. Jana, Rynek Starego Miasta, Barbakan, Kościół św. Marcina, Pomnik Warszawskiej Syrenki
  • Nowe Miasto: Kościół św. Jacka, Rynek Nowego Miasta, Ulica Mostowa, Pałac Sapiechów, Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie
  • Stara Praga: Katedra św. Floriana, Okolice pl. Weteranów, ulica Ząbkowska, Zoo, Wytwórnia Wódek "Koneser"
  • Współczesne centrum: Pałac Kultury (taras widokowy), drapacze chmur
  • Tereny zielone: Łazienki Królewskie, Ogród Saski, Park Skaryszewski, Las Kabacki, Puszcza Kampinoska, Mazowiecki Park Krajobrazowy
  • Muzea: Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Narodowe, Centrum Kopernika
  • Reprezentacyjne place: Plac Józefa Piłsudskiego, Plac Bankowy, Plac Defilad, Plac Trzech Krzyży, Plac Inwalidów, Plac Dąbrowskiego, Plac Narutowicza
  • Stadion Narodowy

Warto spróbować[edytuj]

  • Kampinoski Park Narodowy

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Centra handlowe znajdują się głównie na peryferiach, ale też w centralnych dzielnicach – najbardziej centralnie położone są "Złote Tarasy" – obok Dworca Centralnego. Przy Rondzie Zgrupowania AK "Radosław" (powszechnie znanym jako Rondo Babka lub Rondo Radosława) znajduje się "Arkadia", zaś przy Dworcu Wileńskim – "Galeria Wileńska". W ścisłym centrum znajduje się też "Galeria Centrum" (dawniej "Domy Towarowe Centrum") z licznymi sklepami odzieżowymi (przystanek "Centrum/Metro Centrum"). Na stacji metra "Centrum", podobnie jak w wielu okolicznych przejściach podziemnych, mieści się też mały pasaż handlowy z licznymi księgarniami, sklepami odzieżowymi itp. Znaną handlową ulicą jest Chmielna, rozciągająca się między Galerią Centrum a Nowym Światem. Sam Nowy Świat jest raczej zagłębiem kawiarń, choć i tam można znaleźć sklepy.

Gastronomia[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

Szybko – w całej Warszawie znaleźć można sporo punktów gastronomicznych oferującą "coś ciepłego". Popularną przekąską jest kebab (6–9 zł), w podziemiach często kupić można podgrzewane kanapki. Dla wielbicieli bardziej "globalnych" smaków pozostają sieciowe klasyki – McDonald's, Burger King, KFC i Pizza Hut, bogato rozsiane po całym mieście. W Warszawie jest jeszcze wiele barów mlecznych, które są mleczne już tylko z nazwy, a kupić tam można pełnowartościowy smaczny obiad za bardzo niewielkie pieniądze, bo bary są dotowane z budżetu państwa. Lista znajduje się np. tutaj lub tutaj.

Dla bardzo głodnych – jeśli chcemy zjeść naprawdę solidną porcję, a przy tym nie wykosztować się zbytnio, z pomocą przychodzą nam liczne małe baro-restauracje. Szczególnie pozytywna relacja cena-jakość-ilość jest w lokalach orientalnych, takich jak "Dudu" (Królewska / Marszałkowska) czy "Que Huong" (Plac Zbawiciela, lokal dwupoziomowy). Zestawy obiadowe można tam kupić w granicach ceny 12 zł.

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Rozrywka[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Apartamenty[edytuj]

Od kilku lat istnieje możliwość wynajmowania apartamentów nie tylko na długie, ale też na krótkie terminy. Oznacza to, że turyści mogą wynająć dla siebie apartament nawet na jeden dzień. Jest to o tyle wygodne, że do dyspozycji gości oddawany jest lokal wraz z kuchnią i łazienką, więc możemy czuć się swobodnie. To ekonomiczne rozwiązanie, gdyż ceny nierzadko są niższe bądź porównywalne do tych, które obowiązują w hotelach.

Oszczędnie[edytuj]

Przytulny hostel z domową atmosferą i ciekawym wystrojem wnętrz. Globetrotter znajduje się pomiędzy parkiem Łazienki a Placem Zbawiciela, gdzie są liczne kawiarnie i restauracje. Hostel posiada zarówno pokoje wieloosobowe (już od 35 zł za łóżko!) jak i prywatne. Kuchnia w pełni wyposażona. Kawa i herbata 24h. Wifi jest dostępne w całym hostelu i bez dodatkowych opłat.

  • Hostel Fabryka (http://www.hostelfabryka.pl/) - hostel znajduje się w samym sercu warszawskiej Pragi, na ulicy 11 Listopada 22. W starej zabytkowej kamienicy odnajdziecie designerskie wnętrze i niepowtarzalny klimat. Ceny od 30zł za łóżko. Kawa, herbata, WI-FI bezpłatnie. Hostel czynny 24/7.
  • Hostel Camera (http://www.camerahostel.com/) - hostel znajduje się w centralnej części Warszawy, dzielnica Śródmieście, pomiędzy Pałacem Kultury i Nauki a Starym Miastem. Hostel dysponuje 90 miejscami noclegowymi, w pokojach prywatnych i wieloosobowych. W cenie noclegu w pokojach prywatnych oferujemy kontynentalne śniadania, kawę i herbatę 24H, bezpłatny bezprzewodowy Internet, oraz mapy i przewodniki po mieście. Recepcja czynna jest całą dobę, istnieje możliwość skorzystania ze strzeżonego parkingu. Do dyspozycji gości oddajemy kuchnio/jadalnie, przechowalnię bagażu, salon z telewizją satelitarną, grami planszowymi i biblioteczką oraz kuchnio/ jadalnie i toalety z prysznicami na każdym piętrze. Istnieje możliwość zorganizowania śniadań i obiadokolacji dla grup, zgodnie z preferencjami organizatorów.

W najbliższym sąsiedztwie Hostelu znajdują się sklepy spożywcze, kioski, bankomaty, apteka, restauracje, kluby, puby i poczta. Hostel usytuowany jest w samym Centrum Warszawy, w odległości kilku/kilkunastominutowego spaceru od większości zabytków stolicy. W odległości 100 m od nas znajdują się przystanki kilkunastu linii tramwajowych i autobusowych, oraz stacja metra "Świętokrzyska".

  • Fest Hostel (http://www.festhostel.pl/) - hostel zlokalizowany tuz obok Krakowskiego Przedmieścia, głównej turystycznej ulicy Warszawy. Ceny kształtują się od 50 zł za osobę w pokoju 12-osobowym do 150 zł za pokój dwuosobowy. Śniadanie, ręcznik, kawa i herbata, dostęp do wi-fi – wliczone w cenę noclegu.
  • Hostel Tamka (http://www.tamkahostel.pl/) - hostel znajduje się na Powiślu przy ulicy Tamka 30, niedaleko Krakowskiego Przedmieścia, Nowego Światu oraz ul. Świętokrzyskiej. Ceny od 50 zł w pokoju 12-osobowym do 130 w pokoju 1-osobowym (za osobę). Ceny poza głównym sezonem turystycznym są nieco niższe i kształtują się odpowiednio od 30 zł do 90 zł.
  • Hostel Okidoki (http://www.okidoki.pl/page.php?pageId=2&langId=PL) - hostel położony w samym centrum Warszawy, przy Placu Dąbrowskiego 3 (plac znajduje się przy ulicy Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej). Ceny kształtują się od 40 zł za osobę (w pokoju 8-osobowym) do około 75–110 zł za pokój 2-osobowy (w zależności czy ma łazienkię, czy wliczone jest śniadanie). Śniadanie można kupić za 10 zł, kawa i herbata dostępna w samoobsługowej kuchni jest za darmo.
  • Wilson Hostel Warszawa (http://www.wilsonhostel.pl/) - Wilson Hostel Warszawa jest pierwszym eko-hostelem w Polsce. Położony na Żoliborzu przy stacji metra Plac Wilsona. Z Placu Wilsona do centrum miasta jedzie się metrem 9 minut. Wszystkie pokoje są z łazienkami. To jedyny hostel z kapsułami sypialnymi w tej części świata. Ceny za łóżko to 79 PLN. Śniadanie wliczone w cenę, kawa i herbata jest za darmo.
  • Szkolne Schronisko Młodzieżowe nr 2 / Hostel Smolna (http://www.hostelsmolna30.pl) - hostel w samym centrum, przy ul. Smolnej 30, ceny już od 40 zł za osobę, zniżki dla nauczycieli, studentów, grup zorganizowanych, Wifi i kiosk internetowy za darmo, nowoczesna kuchnia do dyspozycji gości.
  • Hostel.pl – portal skupiający oferty polskich hosteli. Fragment oferty dla Warszawy: "Hostel oferuje 1-, 2- i 3-osobowe pokoje z łazienkami lub bez, a także większe pokoje wieloosobowe. W ofercie znajduje się śniadanie wliczone w cenę noclegu, oraz darmowy bezprzewodowy internet. W salonie na parterze skorzystać można także z hostelowych komputerów, oglądać telewizję cyfrową lub DVD. Hostel oddalony jest o 15 minut piechotą od Starówki oraz 5 minut od Nowego Światu. Mimo położenia w ścisłym centrum stolicy, budynek hostelu posiada własny ogród w którym znajduje się wydzielone miejsce na grilla dostępne dla gości hostelu."
  • There24.com – portal w którym znajdziesz tanie noclegi w Warszawie ale i w każdym zakątku Polski, Europy i Świata. Oferta obejmuje tanie noclegi na każda kieszeń oraz te droższe, dla naprawdę wymagających klientów.
  • Dizzy Daisy Hostel Riviera tanie noclegi w Warszawie – hostel położony w samym centrum Warszawy, 10 minut autobusem od Dworca Centralnego. Oferuje pokoje 1-,2- i 3-osobowe oraz miejsca w 6-osobowych dormitoriach . Ceny zaczynają się od 40 PLN za osobę. W cenę noclegu wliczony jest m.in. darmowy dostęp do internetu.

Umiarkowanie[edytuj]

  • Hotel "Logos" (http://www.hotellogos.pl) - Wybrzeże Kościuszkowskie 31/33 (Powiśle). Położony tuż nad Wisłą, niedaleko Starego Miasta.

Hotel oferuje 86 pokoi jednoosobowych oraz 51 pokoi dwuosobowych. Ceny – jednoosobowy z umywalką – 118 zł, dwuosobowy z umywalką 168. Wersja z łazienką – 209 zł za jednoosobowy i 268 za dwuosobowy. W cenę wliczone śniadanie. W piątki i soboty zniżki.

Dojazd środkami komunikacji miejskiej: autobusem 185 do Wybrzeża Kościuszkowskiego, 118, 128, 155, 318 do ul. Dobrej, 175 i 180 do Nowego Światu, tramwajem 32, 24, 25 do Mostu Poniatowskiego.

  • Hotel Portos- usytuowany przy Trakcie Królewskim, bezpośredni kontakt autobusowy z lotniskiem.

Hotel oferuje 402 pokoje, wszystkie z łazienką, TV, radiem oraz telefonem. Ceny- pokój LUX- 169 zł od osoby, pokój STUDIO 180 zł od osoby.

Hotel oferuje 105 pokoi z łazienką, TV, radiem oraz telefonem, 6 sal konferencyjnych i salę balową, restaurację. Ceny – od 214 zł od osoby. W cenie noclegu śniadanie oraz wstęp do centrum SPA (sauna, siłownia, jacuzzi).

Ekskluzywnie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Porady[edytuj]

Aktualne informacje o stołecznych wydarzeniach kulturalnych znajdziesz w bezpłatnym przewodniku The Visitor, który dostępny jest w każdym punkcie informacji turystycznej, w większości hoteli i w wybranych restauracjach. Przewodnik możesz pobrać ze strony internetowej www.thevisitor.pl w wersji PDF. W przewodniku znajdziesz gotowe trasy turystyczne, które od punktu do punktu prowadzą do najciekawszych miejsc w Warszawie. The Visitor wydawany jest co dwa miesiące, jest bezpłatny, drukowany w formacie A5, w wersji polsko-angielskiej, objętość stron ok. 130.

Zabytki sakralne Warszawy można zwiedzać korzystając z propozycji szlaków znanych pod zbiorczą nazwą Bijące Serce Historii.

Wyjazd[edytuj]

Wycieczki po Warszawie
Mapa Warszawy
Stare MiastoNowe MiastoTrakt Królewski

Dzielnice Warszawy
Herb Warszawy
BemowoBiałołękaBielanyMokotówOchotaPraga PółnocPraga PołudnieRembertówŚródmieścieTargówekUrsusUrsynówWawerWesołaWilanówWłochyWolaŻoliborz

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne