Włochy

Europa : Włochy
Włochy
Flaga państwowa
Lokalizacja
Stolica Rzym
Ustrój polityczny republika
Waluta euro (€)
Strefa czasowa UTC +1 – zima

UTC +2 lato

Powierzchnia 301 230 km²
Liczba ludności 58 147 733
Język urzędowy włoski
Religia katolicyzm (90%)
Kod telefoniczny +39
Napięcie elektryczne 220V/50Hz
Kod samochodowy I
Ruch samochodowy prawostronny
Domena internetowa .it

Miasta[edytuj]

Charakterystyka[edytuj]

Włochy są tak bogate turystycznie, że na pewno nie wystarczy jedna podróż by je poznać. Nie chodzi tylko o zabytki, a tych jest bez liku. Chodzi jeszcze o kuchnię, wino, ludzi, poranną kawę, krajobrazy. Wszystko wydaje się takie jak trzeba. Fasady katedr mają nieskazitelne ornamenty, a place na których stoją mają idealne proporcje. We Włoszech odnajdziesz tradycję i spokój – na wioskach starsi ludzie przesiadują na placach i plotkują jak robili od wieków. Z drugiej strony, odnajdziesz też ruch i energię. W miastach młodzież zasuwa na skuterach robiąc mnóstwo hałasu. Szykownie ubrani mężczyźni i kobiety rozsiewają czar i zwracają uwagę każdego w zasięgu wzroku. Na każdym kroku widoczna jest radość życia – po prostu dolce vita.

Geografia[edytuj]

Państwo położone jest w południowej Europie, na Półwyspie Apenińskim, o charakterystycznym kształcie buta, doskonale widocznego na mapie Europy. Na północy wznoszą się Alpy, z najwyższym szczytem państwa, Monte Bianco (Mont Blanc) – 4087 m n.p.m. U południowych podnóży Alp rozpościera się Nizina Padeńska, jej środkiem płynie Pad, największa rzeka Włoch. Wzdłuż półwyspu ciągnie się łańcuch Apeninów, a po ich zachodniej stronie, nad Zatoką Neapolitańską – znajduje sie Wezuwiusz, czynny wulkan. Na wschodnim wybrzeżu Sycylii – największej wyspy Włoch, wznosi się najwyższy wulkan Europy – Etna. Górzysty krajobraz ma także druga co do wielkości wyspa Włoch – Sardynia. Wiele drobnych wysp jest pochodzenia wulkanicznego – najbardziej znane są Wyspy Liguryjskie. Włochy są tak bogate turystycznie, że na pewno nie wystarczy jedna podróż by je poznać. Nie chodzi tylko o zabytki, a tych jest bez liku. Chodzi jeszcze o kuchnię, wino, ludzi, poranną kawę, krajobrazy. Wszystko wydaje się takie jak trzeba. Fasady katedr mają nieskazitelne ornamenty, a place na których stoją mają idealne proporcje. We Włoszech odnajdziesz tradycję i spokój – na wioskach starsi ludzie przesiadują na placach i plotkują jak robili od wieków. Z drugiej strony, odnajdziesz też ruch i energię. W miastach młodzież zasuwa na skuterach robiąc mnóstwo hałasu. Szykownie ubrani mężczyźni i kobiety rozsiewają czar i zwracają uwagę każdego w zasięgu wzroku. Na każdym kroku widoczna jest radość życia – po prostu dolce vita. Włochy są tak bogate turystycznie, że na pewno nie wystarczy jedna podróż by je poznać. Nie chodzi tylko o zabytki, a tych jest bez liku. Chodzi jeszcze o kuchnię, wino, ludzi, poranną kawę, krajobrazy. Wszystko wydaje się takie jak trzeba. Fasady katedr mają nieskazitelne ornamenty, a place na których stoją mają idealne proporcje. We Włoszech odnajdziesz tradycję i spokój – na wioskach starsi ludzie przesiadują na placach i plotkują jak robili od wieków. Z drugiej strony, odnajdziesz też ruch i energię. W miastach młodzież zasuwa na skuterach robiąc mnóstwo hałasu. Szykownie ubrani mężczyźni i kobiety rozsiewają czar i zwracają uwagę każdego w zasięgu wzroku. Na każdym kroku widoczna jest radość życia – po prostu dolce vita. Włochy są tak bogate turystycznie, że na pewno nie wystarczy jedna podróż by je poznać. Nie chodzi tylko o zabytki, a tych jest bez liku. Chodzi jeszcze o kuchnię, wino, ludzi, poranną kawę, krajobrazy. Wszystko wydaje się takie jak trzeba. Fasady katedr mają nieskazitelne ornamenty, a place na których stoją mają idealne proporcje. We Włoszech odnajdziesz tradycję i spokój – na wioskach starsi ludzie przesiadują na placach i plotkują jak robili od wieków. Z drugiej strony, odnajdziesz też ruch i energię. W miastach młodzież zasuwa na skuterach robiąc mnóstwo hałasu. Szykownie ubrani mężczyźni i kobiety rozsiewają czar i zwracają uwagę każdego w zasięgu wzroku. Na każdym kroku widoczna jest radość życia – po prostu dolce vita. Włochy są tak bogate turystycznie, że na pewno nie wystarczy jedna podróż by je poznać. Nie chodzi tylko o zabytki, a tych jest bez liku. Chodzi jeszcze o kuchnię, wino, ludzi, poranną kawę, krajobrazy. Wszystko wydaje się takie jak trzeba. Fasady katedr mają nieskazitelne ornamenty, a place na których stoją mają idealne proporcje. We Włoszech odnajdziesz tradycję i spokój – na wioskach starsi ludzie przesiadują na placach i plotkują jak robili od wieków. Z drugiej strony, odnajdziesz też ruch i energię. W miastach młodzież zasuwa na skuterach robiąc mnóstwo hałasu. Szykownie ubrani mężczyźni i kobiety rozsiewają czar i zwracają uwagę każdego w zasięgu wzroku. Na każdym kroku widoczna jest radość życia – po prostu dolce vita.

Klimat[edytuj]

Włochy są położone w strefie klimatu śródziemnomorskiego.

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Trochę włoskiej sztyki http://podrozzplecakiem.blogspot.com/2012/04/woska-sztuka-kulinarna.html

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Zróżnicowana gospodarka przemysłowa Włoch wytwarza dochód na mieszkańca porównywalny z Francją czy Wielką Brytanią. Nadal zaznacza się podział na zdominowaną przez firmy prywatne, przemysłową północ oraz borykające się z 20% bezrobociem, uzależnione od pomocy społecznej, mniej rozwinięte, rolnicze południe. Włochy importują większość surowców dla przemysłu oraz ponad 75% surowców energetycznych. W ciągu ostatniej dekady Włochy prowadziły ścisłą politykę fiskalną, by spełnić wymagania Europejskiej Unii Monetarnej (EMU), co zaowocowało obniżeniem inflacji i stóp procentowych.

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Mapy[edytuj]

Wybór czasu podróży[edytuj]

Najlepszymi miesiącami na odwiedzenie Włoch są okresy od początku kwietnia do końca czerwca oraz od początku września do końca października. Ustrzeże nas to przed nieznośnymi upałami i zatłoczonymi plażami, ale na wiosnę morze będzie jeszcze niewystarczająco ciepłe do kąpieli. Na południe od Rzymu zimy są łagodne, ale w Alpach i Apeninach można do woli szusować na nartach.

Wizy[edytuj]

Obywateli państw członków Unii Europejskiej, w tym Polski wizy nie obowiązują. Granicę przekracza się na podstawie ważnego Paszportu lub Dowodu Osobistego. Uwaga! Do końca 2007 stare dowody osobiste (książeczkowe) tracą ważność.)

Przepisy celne[edytuj]

Nie ma ograniczeń przy wwozie pieniędzy, ale w przypadku dużych sum podczas kontroli granicznej mogą być wymagane dodatkowe wyjaśnienia. Wywieźć w gotówce można do 10 tys. EUR. Przywóz zwierząt domowych. Od 1 października 2004 r. zwierzęta domowe towarzyszące właścicielom w podróży do państw Unii Europejskiej muszą mieć paszporty, co jest wymogiem prawa unijnego.

Wymiana waluty[edytuj]

Ubezpieczenia[edytuj]

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Przeloty do Włoch obsługuje PLL LOT i włoskie linie Alitalia, oraz tani przewoźnicy: węgierski WizzAir, irlandzki Ryanair, a także włoskie Meridiana i Volareweb. LOT i Alitalia obsługują połączenia z Warszawy do Mediolanu (5-dziennie), Rzymu (2-3-dziennie), Wenecji (1-dziennie) i Werony (4 tygodniowo) oraz z Katowic do Turynu (codziennie oprócz sobót) i z Krakowa do Mediolanu (3-dziennie). Jedyną linią utrzymującą bezpośrednie połączenie z Neapolem z Polski jest Wizzair, który lata z Katowic do Neapolu dwa razy w tygodniu (we wtorki i soboty wieczorem). Ceny oscylują wokół 250-300 zł w obie strony.

Koleją[edytuj]

Dojazd do Włoch jest kłopotliwy, gdyż nie istnieją połączenia bezpośrednie. Droga do Rzymu prowadzi przez Wiedeń. Podróż pociągiem oznacza duży wydatek, ale może być dobrą okazją do zwiedzenia części Europy. Pomocne mogą się okazać międzynarodowe karnety kolejowe, które pozwalają obniżyć koszty i zapewniają dużą swobodę w wyborze trasy przejazdu.

Samochodem[edytuj]

Turysta zmotoryzowany udający się z Polski do Italii ma do wyboru kilka dróg dojazdowych. Wybór wariantu trasy zależy w decydującej mierze od tego, w jakiej części Polski będziemy rozpoczynać podróż. Osoba wyruszająca ze Szczecina opracuje zapewne inny sposób dojazdu od tej, która startuje z Rzeszowa. W praktyce, każdy podróżujący musi ustalić indywidualnie najkorzystniejszą dla siebie trasę.

Autobusem[edytuj]

Obecnie w każdym większym mieście funkcjonują biura podróży oferujące przejazdy autokarem do wielu krajów Europy. Większość z nich zapewnia przewozy do Włoch (Wenecja, Bolonia, Florencja, Rzym, Neapol). Autobusy odjeżdżają średnio trzy razy w tygodniu. Podróż do Rzymu trwa 24–28 godzin. Przed wykupieniem biletu warto zasięgnąć opinii o firmach przewozowych w różnych biurach podróży, a także wśród znajomych, ponieważ poszczególni przewoźnicy różnią się poziomem świadczonych usług.

Statkiem[edytuj]

Przejścia graniczne[edytuj]

Regiony[edytuj]

Krajobraz środkowych Włoch koło Arezzo

Ciekawe miejsca[edytuj]

Kurorty morskie[edytuj]

Kurorty górskie[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Połączenia autobusowe we Włoszech obejmują zarówno dalekie trasy międzymiastowe jak i lokalne połączenia po krętych drogach między zapomnianymi wioskami. To największa przewaga autobusów nad koleją. Bo cena wcale nie musi być mniejsza. Koleje nie docierają do każdego zakątka, ale za to są szybkie i wygodne. I z niewyjaśnionych przyczyn relatywnie tańsze niż w innych krajach Europy. Jeśli tylko jest połączenie, warto postawić a pociąg, zamiast tłuc się autobusem.

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Językiem urzędowym jest włoski. W zależności od regionu gdzie przebywamy spotyka się różne odmiany językowe i lokalne dialekty. Umiejętność posługiwania się głównymi językami europejskimi dodaje we Włoszech prestiżu. Młodzież zazwyczaj uczy się angielskiego, ale nie brak ludzi, którzy mówią po hiszpańsku, francusku i niemiecku. Jednak nawet w większych miastach i miejscowościach wypoczynkowych przydatna jest choćby minimalna znajomość włoskiego. Na prowincji może się zdarzyć, że turysta nie spotka nikogo mówiącego w znanym sobie języku.

Zakupy[edytuj]

Warto przywieźć z Włoch np. ekspresy do kawy (caffetiera), które we Włoszech są w miarę tanie. Duży ich wybór oferują zawsze domy towarowe Upim i Standa. Z przeznaczeniem na prezenty można też kupować odzież i buty, ale są one raczej drogie. Z wysokich cen znany jest zwłaszcza Mediolan. Jedynie targi dają okazję do tanich zakupów.

Dwie ogólnokrajowe sieci domów towarowych, Upim i Standa, można znaleźć w każdym mieście. Nie są one szczególnie drogie ani eleganckie i warto tam właśnie zaopatrzyć się w artykuły toaletowe i inne podstawowe rzeczy. Niekiedy domy obydwu sieci posiadają też działy spożywcze.

Gastronomia[edytuj]

Kuchnia włoska długo cieszyła się popularnością głównie ze względu na niskie ceny potraw i łatwość ich przyrządzania, a obecnie zaczyna zdobywać pozycję jednej z najlepszych kuchni świata. Oparta głównie na oliwie, świeżych owocach, jarzynach, rybach i ziołach, należy do najzdrowszych w Europie. Niewiele jest również nacji, które mogą się poszczycić taką różnorodnością sposobów przyrządzania potraw.

Noclegi[edytuj]

Praca[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Turyści przebywający we Włoszech są narażeni przede wszystkim na kradzieże dokumentów i pieniędzy, włamania oraz kradzieże samochodów.

Zdrowie[edytuj]

Obywatele państw Unii Europejskiej są leczeni na zasadach wzajemności. Oznacza to że przyjezdnym, nawet turystom, przysługują te same prawa i obowiązki, co obywatelowi Włoch. Podstawą uzyskania pomocy jest karta EKUZ.

Aby korzystać z państwowej opieki zdrowotnej we Włoszech należy zarejestrować się we włoskim odpowiedniku NFOZ. Bez tej rejestracji uzyskamy pomoc tylko w nagłych przypadkach.

  • Porada lekarska: płatna do 36 EUR (także stomatolog).
  • Leki: w zależności od grupy leków są płatne ryczałtem (3,10 EUR) lub płatne częściowo. Duża grupa leków jest pełnopłatna.
  • Pogotowie: koszt – brak danych, tel. nr 118.
  • Szpital: leczenie jest bezpłatne, z wyłączeniem sal o podwyższonym standardzie.

W przypadku wyjazdu do Włoch, szczególnie kiedy zamierzamy uprawiać sporty zimowe, zalecane jest posiadanie odrębnego, prywatnego, ubezpieczenia kosztów leczenia oraz leczenia skutków wypadków przy uprawianiu sportów zimowych, w tym transportu poszkodowanego śmigłowcem do szpitala oraz transportu do Polski. Przy zawieraniu ubezpieczenia należy wybrać firmę która nie wymaga od nas wyłożenia gotówki i jej zwrotu po powrocie do kraju, gdyż możemy nie dysponować taką kwotą. Koniecznie należy uprzednio sprawdzić, czy ta forma rozliczeń będzie honorowana we Włoszech.

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

Poczta[edytuj]

Linki zewnętrzne[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne akredytowane we Włoszech[edytuj]

Ambasada RP
via P.P. Rubens 20, Monti Parioli 00197, Roma, Italia 
tel. (0.03906) 362–04200,
fax. (003906) 32 17 895
e-mail: polish.embassy@agora.stm.it  
http://www.ambasciatapolonia.it  

Wydział Konsularny 
tel. (0.03906) 362–04300,
tel. (0.03906) 362–04302, 
e-mail: konsul@infopolonia.it 
Konsulat Generalny RP w Mediolanie 
Corso Vercelli, 56, 20145 Milano 
tel. (0039/02) 48018978, 48019084
fax. 4802–0345 
e-mail: milanokg@iol.it
http://www.milanokg.it
Konsulat RP w Neapolu
Konsul Honorowy
via del Duomo, 214
80138 Neapol
tel. 0039/81/7607206
fax.0039/81/21
e-mail: info@consolatopolonia.it 
Konsulat RP w Bari
Konsul Honorowy, Domenico Centrone (jęz. włoski)
Via Edmondo Caccuri,7 70100 Bari
tel/fax: (00 3980) 561 67 86
tel: (00 3980) 49 54 125 
e-mail:domenicocentrone@libero.it
Konsulat RP w Bolonii
Konsul Honorowy, Corrado Salustro (jęz. włoski)
Via S. Stefano 63, 40100 Bologna, Italia
tel.: (00–3951) 683 59 68
fax: (00–3951) 22-72-38
e-mail: consolatopolacco.bo@libero.it
Konsulat RP w Genui
Konsul Honorowy: Giuseppe Taró (jęz.: włoski, angielski, francuski, hiszpański)
Piazza Tommaseo 4/5, 16129 Genova, Italia
tel.: (003910) 3106275
fax: (003910) 366489
e-mail: conpoloniage@libero.it 
Konsulat RP w Padwie
Konsul Honorowy, Ugo Zovatto (jęz.: włoski, niemiecki)
Via Temanza 1/A – Scala A/26 – Padova, Italia
tel.: (00 3949) 876 63 66
fax: (00 3949) 821 93 67
e-mail: info@consolatodipolonia.it
Konsulat RP w Reggio Calabria 
Konsul Honorowy, Antonio Giglio (jęz. włoski)
via Treviso 25, 89 125 Reggio Calabria, Italia
tel. 0965895118

Ambasada Republiki Włoskiej
pl. Dąbrowskiego 6, 00–055 Warszawa
tel. (0–22) 826 34 71; fax (0–22) 827 85 07
e-mail: ambasciata.varsavia@esteri.it
http://www.ambvarsavia.esteri.it

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne