Uzbekistan

Azja : Azja Centralna : Uzbekistan
Położenie
LocationUzbekistan.png
Flaga
Uz-flag.png
Quick Facts
Stolica Taszkient
Ustrój polityczny republika autorytarna
Waluta sum
Powierzchnia 447 400
Ludność 27 610 000
Język uzbecki
numer kierunkowy +998
Domena internetowa .uz
Strefa czasowa UTC +5

Charakterystyka[edytuj]

Geografia[edytuj]

Fauna i flora[edytuj]

Klimat[edytuj]

Położenie geograficzne sprawia, że w Uzbekistanie panuje klimat kontynentalny , charakteryzujący się krótką i bardzo mroźną zimą, wczesną wiosną, długim gorącym latem i przyjemną, ciepłą jesienią.

Uzbekistan ma 300 dni słonecznych w roku, średnie temperatury w lipcu wahają się od 30° do 35°C a temperatury powyżej 40°C nie są rzadkością. Charakterystyczna dla tego regionu jest również niska wilgotność powietrza. W styczniu temperatury spadają często nawet do -10°C, a czasami do -25°C. W tym okresie jest na ogół sucho i słonecznie.

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Zaledwie 10% powierzchni Uzbekistanu nadaje się pod uprawę. Jednak aż 40% ludnosci pracuje w tej gałęzi gospodarki. Największe znaczenie dla gospodarki kraju ma uprawa bawełny oraz hodowla jedwabników, oraz związany z tymi uprawami przemysł przetwórczy. Uzbekistan jest jednym z największych na świecie producentów bawełny (produkuje około 3,5 miliona ton rocznie). Sprzedaż bawełny to ponad jedna trzecia dochodów całego budżetu.

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Choć młodsze pokolenie zdążyło już częściowo przejąć zachodnie obyczaje, nie należy zapominać o przestrzeganiu zwyczajów obowiązujących wśród muzułmanów.

  • Nie należy publicznie nosić krótkich spodenek (szortów), spódnic mini czy koszulek na ramiączkach, oraz odsłaniających brzuch.
  • Publiczne dotykanie się czy inne oznaki czułości pomiędzy kobietą i mężczyzną są zakazane.
  • Wobec kobiet uzbeckich należy zachować dystans i w żadnym wypadku nie podawać reki bez wyraźnej zachęty.
  • Wchodząc do budynków należy ściągnąć obuwie.
  • Lewa ręka uważana jest za nieczystą. Podczas jedzenia bądź dotykania należy używać prawej ręki.

Dojazd[edytuj]

Dojazd do Uzbekistanu jest sporym wyzwaniem logistycznym. Praktycznie nie ma możliwości dotarcia z Polski do Uzbekistanu jednym bezpośrednim połączeniem. Nawet podróż samolotem będzie się wiązała z międzylądowaniem, np. w Moskwie. W zależności od rodzaju środka transportu, podróż do Uzbekistanu może potrwać od kilkunastu godzin (samolot), do kilku dni (kolej).

Samolotem[edytuj]

Do Moskwy mamy do wyboru kilku przewoźników, jednak z lotniska Szermietiewo nie mamy już takiej możliwości. Kolejnym mankamentem są samoloty do Taszkientu, które kursują co drugi dzień.

Możemy również lecieć z Polski przez Stambuł, ewentualnie przez Frankfurt nad Menem, wiąże się to niestety z wyższym kosztem biletu w porównaniu z lotem przez Moskwę. Lecąc LOT-em przez Moskwę polecam wybierać lot popołudniowy, ponieważ lecąc przed południem musimy nastawić się na około 6-cio godzinny postój w strefie tranzytowej na lotnisku Szeremietiewa w Moskwie. Lecąc z Warszawy do Moskwy przewoźnikiem jest LOT wspólnie z rosyjskim Aeroflotem. Natomiast z Moskwy do Taszkientu już lecimy liniami Aeroflot.

Bardzo atrakcyjne ceny można znaleźć w linii AirBaltic z Gdańska lub Warszawy z przesiadką w Rydze. Mniej atrakcyjne ale również korzystne połączenie jest obsługiwane przez Czech Airlines (z Krakowa, Poznania i Warszawy)

Po przylocie do Taszkientu musimy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ najpierw oczekujemy w długiej kolejce na odprawę paszportową (duża opieszałość celników), następnie oczekiwanie na bagaż w międzyczasie wypełnianie deklaracji (co wwozimy i w jakim celu przylatujemy), a następnie odprawa bagażowa i sprawdzanie deklaracji (i znowu opieszałość celników).

UWAGA! Pamiętajmy, że deklarację wypełniamy w dwóch egzemplarzach jedną zostawiając sobie, oczywiście po zatwierdzeniu przez celnika. Jeżeli tego nie zrobimy możemy mieć duże kłopoty z wywiezieniem jakiejkolwiek kwoty gotówki w drodze powrotnej. Również warto zwrócić uwagę na sumę zdeklarowaną przy wjeździe, ponieważ wracająć do domu nie możemy wywieźć większej kwoty niż ta która jest w deklaracji.

Koleją[edytuj]

Wybierając kolej jako środek transportu mamy do wyboru kilka tras.

Koleją przez Moskwę[edytuj]

Najpopularniejszą i chyba najszybszą trasą jest podróż przez Moskwę. Dotarcie do Moskwy nie powinno zająć więcej niż dobę. Z Moskwy co drugi dzień odjeżdża bezpośredni pociąg do Taszkientu. Podróż z Moskwy do Taszkientu trwa nieco ponad 70 godzin.

Koleją przez Ukrainę / Kijów[edytuj]

Pociągi jadące z Kijowa, bardzo często mogą jechać trasami które są przeznaczone dla "miejscowych" obywateli. Dla Obywateli Polskich jest to zagrożenie, nie posiadania odpowiednich wiz i ich krotności(np. wiza Kazachska 3-4 krotna). Trasa w Takim przypadku najczęściej prowadzi: Lwów-Kijów-Taszkient (czasem 2-krotnie przez Kazachstan lub Rosję). Planując podróż koleją i zaczynając z Ukrainy trzeba dokładnie znać trasę pociągu, aby uniknąć nieprzyjemności granicznych.

Samochodem[edytuj]

Przez Ukrainę, Rosję, promem przez morze Kaspijskie, Kazachstan. W przypadku powstania potrzeby przewiezienia ładunku samochodem ciężarowym można też skorzystać z usług firmy TELS Polska Sp. z o. o.

Autobusem[edytuj]

Przejścia graniczne[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Część z powyższych miast to starożytne miasta leżące na drodze starożytnej drogi handlowej, zwanej Jedwabnym Szlakiem, wykorzystywanej od II wieku p.n.e. do VIII wieku n.e.

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Kolej[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Dość popularne są hostele typu B&B (Bed and Breakfast - oprócz noclegu w cenę wliczone jest także śniadanie). Zlokalizowane są zazwyczaj w typowych uzbeckich domach (wejście od strony ulicy prowadzi na dziedziniec, z dziedzińca dopiero są wejścia do pokoi mieszkalnych, z pokoi okna zazwyczaj nie wychodzą na ulicę, tylko na dziedziniec), prowadzone przez uzbeckie rodziny. Warunki są zazwyczaj przyzwoite (czysto, prysznice, ciepła woda, czasami lodówka i TV). W wypadku ustalania cen za nocleg (średnio od 10$ do 30$ za osobę) warto się targować, jeżeli właściciele mają aktualnie sporo wolnych miejsc, to na pewno obniżą cenę.

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Ogólnie z pracą nie jest łatwo nawet w stolicy, już nie mówiąc o mniejszych miejscowościach.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Zdrowie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Przedstawicielstwa Uzbekistanu w Polsce[edytuj]

Ambasada RP
ul. Firdavsiy 66, Yunasabadskiy Rayon
700084 Tashkent, Uzbekistan
tel. (+998 71) 120-86-50 (centrala),
fax (+998 71) 120-86-51
e-mail: ambasada@bcc.com.uz  
http://www.poland.uz 

Wydział Konsularny
tel. (+998 71) 120-86-52
fax (+998 71)120-86-51

Przedstawicielstwa Polski w Uzbekistanie[edytuj]

Ambasada Republiki Uzbekistanu
ul. Kraski 21, 02-804 Warszawa
tel. (0-22) 894 62 30; fax (0-22) 894 62 31
e-mail: info@uzbekistan.pl
http://www.uzbekistan.pl