Unia Europejska

Unia Europejska [1] (skrót UE) to organizacja europejskich krajów we wspólnocie gospodarczej i politycznej. Nie jest to organizacja wszystkich państw znajdujących się w Europie, jednak większości państw.

Historia Unii Europejskiej sięga czasów krótko po drugiej wojnie światowej. Idea "Europejskiej integracji" musiała wejść w życie, gdyż kraje tegoż kontynentu były po wojnie osłabione. Tylko taki sojusz mógł zapewnić potęgę tym państwom. Pierwszym propagatorem idei był francuski minister Robert Schuman. W 1950 roku wcielił swój pomysł w życie, a w 1951 stworzył podstawę dzisiejszej wspólnoty.

Państwa[edytuj]

Państwa wspólnoty w kolejności alfabetycznej:

1 Te kraje Unii przyjęły wspólną walutę - euro. Teren krajów z unijną walutą nazywa się "strefą euro". Euro obowiązuje ponadto w Monako, San Marino, i w Watykanie, choć te kraje nie należą do UE, to jednak są zarządzane przez kraje strefy euro.

2 Oficjalnie Cypr należy do Unii Europejskiej, jednak Zielona Linia dzieli kraj na część grecką i turecką. Prawo UE nie zezwoliło na wejście tureckiej części kraju.

Chorwacja i Turcja oraz Macedonia rozpoczęły proces akcesyjny, ale data ich przystąpienia nie jest znana.

Komunikacja[edytuj]

Jest wiele sposobów na dotarcie do krajów Unii; jeżeli chcesz jechać do wybranego kraju musisz sprawdzić koniecznie, gdzie leży i jak się tam dostać.
Istnieje też Strefa Schengen [2]. W ramach tej strefy granice między krajami mają jedynie charakter formalny, a paszporty od obywateli państw Unii Europejskiej nie są wymagane. Należy jednak pamiętać, że państwa Strefy Schengen mogą w każdej chwili wprowadzić jednostronnie kontrolę paszportową oraz celną. Dzieje się tak zazwyczaj w przypadku zagrożenia aktami teroryzmu, obawami przed masowymi demonstracjami alter globalistów [3] lub przed wielkim imprezami sportowymi i związanymi z nimi obawami przed napływaem chuliganów [4]

Samolotem[edytuj]

Istnieją wielkie lotniska m.i.n w Londynie, Paryżu, Frankfurcie. Istnieje też wiele innych lotnisk krajowych.

Samochodem[edytuj]

Przepisy celne[edytuj]

Waluta[edytuj]

Euro[edytuj]

Euro

ATM[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne