Toruń

Toruń

Położenie Pomorze
Powierzchnia 115,72 km²
Liczba ludności 206 765
Numer kierunkowy +48 056
Strona www

Toruń miasto w północno-zachodniej Polsce. Jedna z dwóch, obok Bydgoszczy, stolic województwa kujawsko-pomorskiego i drugie co do wielkości miasto województwa (nieco ponad 200 tysięcy ludności).

Toruń jest słynny ze swojej doskonale zachowanej średniowiecznej starówki (na liście światowego dziedzictwa UNESCO), domu rodzinnego Mikołaja Kopernika, pierników, wypiekanych tutaj już od XIII wieku, siedziby "Radia Maryja" oraz sportu żużlowego.

Dzielnice miasta[edytuj]

Historycznym centrum Torunia mieszczącym wszystkie najcenniejsze zabytki i większość atrakcji turystycznych jest Stare i Nowe Miasto, otoczone przez pierścień parków (plant) założonych w miejscu rozebranych w okresie międzywojennym fortyfikacji. Na zachód od niego leży Bydgoskie Przedmieście, dzielnica willowo-parkowa zbudowana dla pruskich urzędników, o zabudowie przeważnie z końca XIX w. i przełomu XIX/XX w., sąsiaduje ona od południa z najstarszym parkiem miejskim Torunia i Ogrodem Zoobotanicznym. Dalej na zachód znajdują się Bielany z miasteczkiem uniwersyteckim. Na wschodzie, za dawnym przedmieściem (Jakubskie) leży największa dzielnica mieszkaniowa, Rubinkowo, budowana od 1975 r. Inne dzielnice prawobrzeżne to Chełmińskie, Mokre, Wrzosy, Kaszczorek, Bielawy i Grębocin. Na lewym brzegu Wisły znajdują się: Podgórz - dawne miasto (prawa miejskie w 1611), włączone w 1938 r. do Torunia, Rudak, Stawki, Czerniewice.

Historia[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

W Toruniu jest jedynie niewielkie lotnisko sportowo-turystyczne (planowane jest przekształcenie w port lotniczy), najbliższe większe lotniska znajdują się w Bydgoszczy (60km), Poznaniu (140km) [1], Gdańsku (180km) i Warszawie (230km). Z racji liczby połączeń najlepiej korzystać z portów poznańskiego, gdańskiego i warszawskiego. Z Gdańska do Torunia prowadzi autostrada A1

Pociągiem[edytuj]

Bezpośrednie połączenia kolejowe (dalekobieżne pociągi pośpieszne) z Gdańskiem, Poznaniem, Katowicami (przez Łódź), Warszawą, Olsztynem, Ełkiem. Kilkanaście razy dziennie kursują pociągi osobowe i pośpieszne z Inowrocławia (czasem nieuniknione miejsce przesiadek) oraz z Bydgoszczy. Kursy lokalne do Grudziądza, Iławy, Włocławka, Sierpca.

W mieście są trzy stacje kolejowe, na których zatrzymują się pociągi pośpieszne:

  • Toruń Główny - dość daleko od centrum, na lewym brzegu Wisły
  • Toruń Miasto - blisko centrum
  • Toruń Wschodni - we wschodniej części miasta, w pobliżu największego osiedla mieszkaniowego - Rubinkowa

Autobusem[edytuj]

Połączenia z głównymi miastami zapewnia PKS [2] oraz firma PolskiBus [3]

  • Bydgoszcz - połączenia mniej więcej co godzinę
  • Gdańsk - 4 połączenia dziennie, w tym 2 ekspresowe (2,5h)
  • Warszawa - do kilkunastu połączeń dziennie
  • Wrocław - 1 połączenie

Samochodem[edytuj]

Samochodem do Torunia można dojechać:

Komunikacja[edytuj]

Pieszo[edytuj]

W zasadzie wszystkie główne atrakcje turystyczne Torunia są położone na Starym Mieście, a więc blisko siebie i bez problemu dostępne pieszo.

taxi[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Komunikacja miejska[edytuj]

W mieście kursują autobusy i tramwaje. Bilet normalny kosztuje 2,80 zł, ulgowy 1,40 zł (ulgi dla uczniów, studentów, emerytów i rencistów; osoby od 65 roku życia mogą jeździć bezpłatnie). Bilety w autobusach nocnych są dwa razy droższe (bez problemu można kupić w pojeździe bez dodatkowej opłaty). Od 01.01.2010 bilet na bagaż nie jest wymagany, o ile nie umieszcza się go na miejscach siedzących.

Inne[edytuj]

Można spróbować mniej typowego środku poruszania się po Starym Mieście, którym są riksze. Postój znajduje się na Rynku Staromiejskim, obok pomnika Kopernika.

Na drugi brzeg Wisły i z powrotem można przeprawić się Katarzynką II, jej poprzedniczka znana z filmu Rejs została ustawiona jako pomnik na Bulwarze nad Wisłą. Łódka przybija na wysokości bramy Mostowej.

  • Kursuje: od 10.00 do 18.00
  • Ceny biletów: normalny w 1 stronę 3 zł, ulgowy 2 zł

Zobacz[edytuj]

Zabytki[edytuj]

  • Stare i Nowe Miasto - przez prawie 200 lat oddzielne miasta (Stare lokowane w 1233, Nowe w 1264), z osobnymi władzami i systemami obronnymi, połączone w 1454 r. Do dzisiaj zachowany czytelny średniowieczny układ urbanistyczny najstarszej części miasta z dwoma rynkami - Staromiejskim i Nowomiejskim, ruinami zamku krzyżackiego, trzema gotyckimi kościołami, Ratuszem, kamienicami mieszczańskimi i częściowo zachowanymi murami obronnymi. Warto wybrać się na drugą stronę Wisły żeby podziwiać panoramę miasta (można tam dostać się autobusem nr 22 z placu Rapackiego w stronę dworca PKP Toruń Główny i wysiąść na ostatnim przystanku, ale znacznie bardziej atrakcyjnym środkiem transportu jest słynna Katarzynka, łódka kursująca z nabrzeża Wisły przy bramie Mostowej na Kępę Bazarową).
  • Ratusz Staromiejski - jeden z najwybitniejszych przykładów średniowiecznej architektury mieszczańskiej w Europie. Czworoboczna budowla z prostokątnym dziedzińcem i wieżą w narożu południowo-wschodnim. Rozpoczęty w połowie XIII w., rozbudowywany w XIV w. i podwyższony o jedno piętro na początku XVII w. Wewnątrz m.in. tzw. Sala Królewska, miejsce śmierci w 1501 króla Jana Olbrachta. Obecnie mieści się w nim główny oddział Muzeum Okręgowego (patrz Muzea i galerie). Jest możliwość wejścia na wieżę, skąd wspaniały widok na Stare Miasto.
  • Katedra św. Jana Chrzciciela i - dawny kościół parafialny Starego Miasta, od 1992 katedra diecezji toruńskiej. Położony między ul. Żeglarską i Łazienną, od Rynku Staromiejskiego w stronę Wisły. Gotycki kościół zbudowany na początku XIV w., rozbudowywany w XV. Wewnątrz oprócz wielu dzieł sztuki z okresu gotyku, renesansu i baroku, m.in. kaplica poświęcona Mikołajowi Kopernikowi z XIII-wieczną chrzcielnicą, w której przypuszczalnie astronom był ochrzczony, epitafium z 1589 jemu poświęcone i pomnik Kopernika z 1766 dłuta krakowskiego rzeźbiarza Wojciecha Rojowskiego. W filarze obok epitafium znajduje się wmurowane serce króla Jana Olbrachta, który zmarł w Toruniu. Na wieży, na którą jest możliwość wejścia, znajduje się dzwon Tuba Dei odlany w 1500 roku, trzeci największy dzwon w kraju, w momencie powstania największy w Polsce.
    • Wstęp: Dorośli 2 zł, dzieci i młodzież - 1zł, dzieci do lat 13 - 50 gr, opłata za możliwość fotografowania wewnątrz kościoła - 10 zł, filmowania - 30 zł; za darmo można wejść tylko do tylnej części kościoła, oddzielonej kratą; wstęp na wieżę: dorośli - 6 zł, dzieci, młodzież, emeryci - 4 zł.
    • Godziny otwarcia: 9:00-17:30, niedziele 14:00-17:30
  • Kościół Wniebowzięcia NMP (przy północno-zachodnim narożniu Rynku Staromiejskiego) - monumentalny gotycki kościół pofranciszkański z XIV w.
    • Wstęp: Wolny
    • Godziny otwarcia: Kościół jest dostępny cały dzień, nie ma wyznaczonych godzin otwarcia
  • Kościół św. Jakuba (na Nowym Mieście, przy wschodnim narożniku Rynku Nowomiejskiego) - kościół z XIV w., jeden z niewielu na Pomorzu o układzie bazylikowym, jednocześnie najmniejszy gotycki kościół na toruńskiej starówce. Bogato dekorowane prezbiterium jest uważane za jedną z najpiękniejszych budowli gotyku ceglanego. Wnętrze bardziej kameralne niż pozostałych dwóch kościółow, wyposażenie gotyckie i barokowe oraz zespół gotyckich malowideł z XIV-XV w. W nawie południowej (prawej) duży gotycki krucyfiks z końca XIV w., tzw. Mistyczny, przeniesiony ze zburzonego w XIX w. kościoła dominikanów.
    • Wstęp: Wolny
    • Godziny otwarcia: W sezonie kościół otwierany na kilka godzin dziennie (pon-sob 10.00-15.00, niedz 14.00-16.00), poza sezonem otwierany jedynie na msze
  • Dom Kopernika (ul. Kopernika 15/17), obecnie oddział Muzeum Okręgowego - zespół dwóch późnogotyckich domów ze zrekonstruowanymi fasadami z XV w. i wnętrzami, mniejszy z nich (nr 17) jest obecnie uznawany za dom narodzin Mikołaja Kopernika (19 lutego 1473 r.), jednak możliwe również, że urodził się w rozebranej w XIX w., bardziej okazałej kamienicy przy Rynku Staromiejskim. Oprócz tego warto dodać, że do 1881 roku za miejsce narodzin astronoma uważano dom przy ul. Kopernika 30 i jako taki był on pokazywany m.in. Napoleonowi i F. Chopinowi.
  • Barokowy kościół i klasztor poreformacki w Toruniu na Podgórzu, ufundowany w 1644 przez Stanisława Sokołowskiego, starostę dybowskiego i kasztelana bydgoskiego; w 1661 ukończono budowę kościoła, klasztor uległ kasacie w 1832, w 1987 powrócili tu franciszkanie. Przy parafii działa Wyższa szkoła filologi hebrajskiej, zalożona przez o. Maksymina Tandka.

Muzea i galerie[edytuj]

  • Muzeum Okręgowe - Ratusz Staromiejski - główny oddział muzeum ze zbiorami sztuki gotyckiej z terenu Pomorza Wschodniego i Śląska (witraże z kościołów Torunia i Chełmna, rzeźba i malarstwo), rzemiosła artystycznego Torunia (m.in. stare formy piernikowe). Na piętrze portrety mieszczańskie z XVI-XIX w. (słynny portret Kopernika z 2 połowy XVI w.), malarstwo polskie z XVIII-XX w. Czynne w godzinach 10:00-16:00 (od VI do VIII do 18:00), bilety 10 i 6 zł (w poniedziałki nieczynne, w środy na ekspozycje mieszczące się na parterze wstęp bezpłatny). Osobno trzeba wykupić bilety na wieżę (w okresie od VI do VIII czynna 10:00-19:00) - cena 10 i 6 zł.
  • Muzeum Toruńskiego Piernika – oddział Muzeum Okręgowego w Toruniu - mieści się przy ul. Strumykowej 4, w byłej XIX-wiecznej fabryce pierników należącej do rodziny Weese. Prace nad otwarciem Muzeum Toruńskiego Piernika trwały trzy lata. W tym czasie pod ekspozycje przygotowano ponad 1200 metrów kwadratowych powierzchni. Muzeum Toruńskiego Piernika to wyjątkowa atrakcja turystyczna i zarazem największe muzeum poświęcone historii piernika w Polsce. To nowoczesna, interaktywna placówka skupiająca w jednym miejscu tradycje europejskiego piernikarstwa.

Rozrywka[edytuj]

  • Muzeum Piernika, ul. Rabiańska 9. Interaktywny pokaz wypieku piernika według starych toruńskich tradycji. Najpierw, pod okiem Mistrza Piernikarskiego i Wiedźmy Korzennej wszyscy wyrabiają ciasto piernikowe, dokładnie tak jak robiono to dawniej. Potem każdy czyni własnego piernika, jest on następnie wypiekany. Goście mielą ziarna zbóż przy pomocy żarna, przesiewają mąkę, odmierzają składniki, mieszają je razem. Pokaz ma także charakter edukacyjny, goście poznają przyprawy korzenne, dawne jednostki miar i wag. Grupy zorganizowane (szkolne, biura podróży) powinny rezerwować terminy odwiedzin w tym muzeum z dużym wyprzedzeniem.

Pokazy odbywają się o pełnych godzinach przy obecności minimum 5 osób. Godziny otwarcia 9-18, styczeń - marzec 10-18. Więcej informacji na stronie internetowej: www.muzeumpiernika.pl

  • Dom Legend Toruńskich, ul. Szeroka 35. W piwnicy kamienicy położonej nieopodal pomnika Kopernika odbywają się interaktywne spotkania z toruńskimi legendami. Miejsce łączy w sobie zalety muzeum i teatru, a zwiedzający stają się czynnymi uczestnikami rozgrywających się tam wydarzeń. Pod przewodnictwem animatorów goście poznają historie i opowieści m.in o dzwonie Tuba Dei, Krzywej Wieży, flisaku i pladze żab czy wizycie króla Władysława Jagiełły w Toruniu. Wstęp na pokazy codziennie o pełnych godzinach od 10.00 do 17.00.

Wydarzenia[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Sklepiki w mieście[edytuj]

Centra handlowe[edytuj]

  • Galeria Copernicus (hipermarket real), ul. Żółkiewskiego - przy stacji PKP Toruń Wschodni, dojazd autobusami nr 15, 19, 22, 24, 25, 26, 31, 33, 34, 40, C, tramwajem nr 2 (wysiąść przy Dworcu Wschodnim)
  • CH Bielawy (z hipermarketem Carrefour), ul. Olsztyńska 8 - we wschodniej części miasta, za dzielnicą Rubinkowo, dojazd bezpłatnymi autobusami oraz miejskim nr 40.
  • CH Kometa (z hipermarketem real), ul. Grudziądzka 162, na północ od centrum, dojazd bezpłatnymi autobusami oraz miejskimi nr 0, 12, 14, 17, 28, 34, C.

Jedzenie[edytuj]

Restauracje[edytuj]

Bary[edytuj]

Puby[edytuj]

Kawiarnie[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Hotele[edytuj]

Przewodnicy[edytuj]

Konsulaty[edytuj]

W okolicy[edytuj]

Chełmno - niewielkie miasto położone około 40 km na zachód od Torunia. Dobrze zachowany układ architektoniczny, gotycko-renesansowy ratusz, mury obronne, zabytkowe kościoły. W Farze chełmińskiej przechowywane są relikwie Świętego Walentego.

Dojazd samochodem drogą krajową nr 1 lub autobusem z dworca PKS (około 1h).

Ciechocinek - słynne miasto uzdrowiskowe, położone o 26 km od Torunia, z największymi w Polsce tężniami solankowymi. Interesująca architektura sprowadza na myśl dawne czasy. Idealne jako wspomnienie czasów świetności PRL-u.

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne