Teneryfa

Europa : Hiszpania : Teneryfa
Teneryfa
Teneryfa
Teneryfa

Teneryfa – największa i najpiękniejsza wyspa ze wszystkich siedmiu zamieszkałych Wysp Kanaryjskich – 2034 km kw. powierzchni, położona w odległości ok 1100 km od brzegów Hiszpanii. Leży na Oceanie Atlantyckim, (ta sama wysokość geograficzna co wybrzeża Florydy w USA – 30 równoleżnik) pochodzenia wulkanicznego powstała przed około 30 milionami lat. Powierzchnia górzysta, pocięta licznym wąwozami i dolinami. Krajobraz niesłychanie różnorodny, urwiste góry przeplatają się z ogrodami kwiatowymi i wypielęgnowanymi parkami. Mocno urozmaicona linia brzegowa z plażami kamienistymi i piaskowymi w różnych kolorach. Najwyższe wzniesienie to El Pico del Teide 3718 m n.p.m., który jest zarazem najwyższym szczytem Hiszpanii.

Wyróżnia się ona łagodnym klimatem przez cały rok, natomiast łańcuch górski dzieli wyspę na dwie strefy klimatyczne:

  • Południową – cieplejsza część wyspy z mniejszą liczbą roślinności, większą ilością nasłonecznienia i piaszczystych plaż.
  • Północną – chłodniejsza część wyspy z olbrzymią ilością przepięknej tropikalnej przyrody, skalistym nabrzeżem, naturalnymi czarnymi i szarymi plażami. Plantacje bananów i tarasowe uprawy warzyw oraz winorośli zdominowały tutejszy krajobraz.

I tak na północy wyspy może być deszcz i 22 stopnie np w Puerto de La Cruz, a na południu w Los Cristianos pełne słońce i 26 stopni.

Teneryfa należy do tych nielicznych ośrodków turystycznych świata, w których sezon trwa cały rok. Z tego też powodu znana jest na świecie jako "wyspa wiecznej wiosny".

Klimat[edytuj]

Temperatury roczne na Teneryfie są umiarkowane w ciągu całego roku, oscylują w obrębie dwudziestu kilku stopni (ta sama wysokość geograficzna co wybrzeża Florydy w USA – 30 równoleżnik), ze względu na ukształtowanie wyspy i tym samym podział na 2 strefy klimatyczne zazwyczaj na południu jest lepsza pogoda niż na północy, dotyczy to przede wszystkim zachmurzenia, opadów deszczu i temperatury. Zwrócić należy także uwagę na wysokość n.p.m, gdyż np w miejscowości położonej na wysokości 650 n.p.m. możemy mieć do czynienia z temperaturą ok 18 stopni (np La Laguna) a 15 km dalej w miejscowości Tabaiba (30 metrów n.p.m) termometry będą nam wskazywać 25 stopni. Ważnym czynnikiem pogodowym jest słońce które na Teneryfie świeci pod kątem prawie dwukrotnie większym niż w Polsce, tym samym odradzamy kilkugodzinne opalanie się bez odpowiednich kremów do opalania z bardzo wysokim filtrem. Jedyna różnica w pogodzie między miesiącami zimowymi a letnimi to taka iż w nocy np w styczniu temperatura może spaść do ok 16 stopni, gdzie w miesiącach letnich nigdy nie spada poniżej 20 stopni, w miesiącach zimowych zdarza się także większe zachmurzenie niż w miesiącach letnich.

Plaże[edytuj]

Teneryfa charakteryzuje się skalistym nabrzeżem, w szczególności w północnej jej części. Co nie oznacza że nie posiada również pięknych piaszczystych plaż w różnych kolorach. W kolorze ciemno-czerwonym znajdziemy mało znaną plaże w El Medano usytuowaną po drugiej stronie góry Montańa Roja, w kolorze czarnym w Puerto de La Cruz – Playa Jardin oraz Playa la Arena położona ok. 2km przed słynnym Los Gigantes, w kolorze siwym w Los Realejos – Playa Socorro, w kolorze szaro-żółtym w Los Cristianos – Playa Las Vistas, w Playa de Las Americas – Playa Fańabe oraz najładniejsza plaża na teneryfie – w Adeje – Playa del Duque. Ciekawa plaża o której nie można zapomnieć to plaża w kolorze żółtym w San Andres – Playa Teresitas. Plaża ta jest w 100 % sztuczna wybudowana w latach 70, piasek na niej pochodzi z Sahary. Zapraszamy do galerii fotograficznej aby się przekonać jakie są plaże teneryfy.

Hotele[edytuj]

Jeśli chodzi o wypoczynek turystyczny to najciekawsze hotele znajdują się w południowo-zachodniej części Teneryfy, w dolinie 3 miejscowości Los Cristianos, Playa de Las Americas i Adeje. Ta część wyspy posiada najwięcej jasnych plaż i dlatego też dla wczasowiczów spragnionych słońca jest idealnym miejscem wypoczynku. Warto zwrócić uwagę iż w Playa de Las Americas i Adeje znajdują sie hotele najnowsze i najciekawsze architektonicznie w tym luksusowy Gran Hotel Bahía del Duque (hotel tuż przy plaży El Duque), Hotel Bahia Principe, Hotel Grand Anthelia Park oraz Hotel Abama znajdujący się w mniej więcej połowie drogi pomiędzy Costa Adeje i Playa la Arena. Polecenia wart jest też hotel Jacaranda, Gran Hotel Costa Adeje oraz Hotel Santa Maria przede wszystkim ze względu na położenie. Biura podróży bardzo często sprzedając oferty najtańsze, oferują nam hotele fatalnie położone ze starą infrastrukturą z lat 70 tych, przykładem może tu być miejscowość Las Caletillas. Odradzamy tym samym oferty najtańsze a przynajmniej prosimy zwrócić uwagę na hotel, jego położenie oraz wiek.

Teneryfa długość dnia

Wbrew pozorom jest to bardzo ważna informacja, wschód słońca (ze względu na położenie wyspy bliżej równika) np w okresie zimowym zaczyna sie podobnie jak w Polsce ok 7:00–7:30 czasu lokalnego a zachód za to ok 18:30–19:00, daje to w okresie zimowym tzw "dłuższy dzień" w porównaniu z Polską o kilka godzin. W okresie letnim wschód słońca na Teneryfie zaczyna się później niż w Polsce i jest to ok 6:30-7:00 czasu lokalnego, zachód natomiast podobnie jak w Polsce w okresie letnim ok 21:30-22:00 czasu lokalnego.

Zamieszkaj na Teneryfie

Wyspa wiecznego lata lub wiecznej wiosny, umiarkowany klimat, brak nagłych zmian ciśnienia atmosferycznego i temperatury w okresie całego roku, krystalicznie czyste powietrze, wspaniałe krajobrazy, wiecznie zielone doliny, lasy i łąki. Pogodni, otwarci i wiecznie uśmiechnięci ludzie, wspaniała atmosfera wysp kanaryjskich. Wszystko to zachwyca i nasuwa pytanie czy nie warto na tej wspaniałej wyspie zamieszkać i pracować, po 2004 roku czyli po wejściu Polski do UE jest to możliwe bez żadnych zezwoleń. Jeden z głównych ośrodków turystycznych świata, prawie 900 tys. mieszkańców, doskonała infrastruktura komunikacyjna i drogowa, dwa porty lotnicze, uniwersytet, ok. 6 mln turystów rocznie, strefa ekonomiczna, wszystko to daje olbrzymie perspektywy rozwoju tego pięknego zakątka świata.Teneryfa

Teneryfa co warto zobaczyć – atrakcje turystyczne – Teneryfa wycieczki[edytuj]

Siam Park[edytuj]

Największy tematyczny park wodny w Hiszpanii (18,5 hektara powierzchni), składający się z ponad 25 różnych budynków, kilkanaście zjeżdżalni w tym największa na wysokości 28 metrów (ósme piętro) – kończąca się tunelem w basenie, wodospady, sztuczne rzeki, tropikalna zieleń, mnóstwo basenów w tym 3 z podgrzewaną wodą oraz plaża z bialutkim piaskiem z Portugalii i oczywiście sztuczne fale do wysokości 3 metrów. Bogate zaplecze gastronomiczne w postaci różnego rodzaju barów i restauracji, wypożyczalnia pontonów oraz sklepy z pamiątkami. Oryginalna architektura nawiązuje do dawnego królestwa Tajlandii "SIAM" i stąd też sama nazwa parku. Siam Park znajduje się w Playas de Las Americas, zjazd bezpośrednio z autostrady TF 1. Park wodny oferuje także bezpłatny transport turystów charakterystycznymi autobusami(z Costa Adeje, Playa de las Americas i Los Cristianos).

Loro Park[edytuj]

Park zoobotaniczny na północy wyspy który stał się ostają wielu zaginionych wyginięciem gatunków, egzotyczny ogród i przepiękna tropikalna zieleń czynią te miejsce obowiązkowym punktem pobytu każdego turysty. Pokazy tresury delfinów, papug i lwów morskich przyciągają uwagę. Poza tym tysiące ptaków, także żółwie, aligatory, małpy, goryle, tygrysy i potężne akwarium z przeszklonym tunelem w którym zobaczyć można miedzy innymi rekiny. W parku jest też duże pingwinarium – 3 900 m 2 – "Planeta Pingwinów". Ostatnim hitem, który rozsławił Loro Park na całym świecie jest "orkarium" - Orca Ocean. Jest to ogromny projekt zrealizowany we współpracy z Sea World w USA, dzięki któremu możemy być uczestnikami fantastycznego pokazu orek w basenach wyposażonych w najnowocześniejsze instalacje na świecie. Loro Park znajduje się na północy wyspy w Puerto de la Cruz – czynny codziennie.

Karnawał na Teneryfie[edytuj]

Co roku na przełomie lutego rozpoczyna się największa zabawa na Teneryfie czyli Karnawał dziesiątki imprez, występów towarzyszą tej zabawie, a najważniejsza impreza to wybór królowej karnawału – w tym roku 10 lutego 2010 r i przemarsz kolorowego tłumu ulicami Santa Cruz – w piątek dnia 12 lutego 2010 początek o 19 00. Kolorowe stroje, gorąca muzyka trwa od popołudnia do białego rana, ważna impreza to "COSO" 16 lutego o 16 00 oraz "Pogrzeb Sardynki" 17 lutego o 21 00 w Santa Cruz, imprezy kończące tegoroczny karnawał trwają do 21 lutego 2010.

El Medano[edytuj]

Miasteczko położone tuż nad oceanem w najbardziej wysuniętej na południe części wyspy, niedaleko od lotniska południowego, znajduje się tu długa naturalna siwo-żółta plaża. Cechą charakterystyczną El Medano jest nieustający silny wiatr w ciągu całego roku, przyciąga to do miasteczka olbrzymią ilość osób uprawiających windsurfing.

Candelaria[edytuj]

Miasteczko położone tuż nad oceanem o chrześcijańskich korzeniach, znajduje się tu bazylika Matki Boskiej z Candelarii – Basilica de Nuestra Seńora de Candelaria. We wnętrzu znajduje się figurka Matki Boskiej z 1827 roku. 15 sierpnia odbywają się tu uroczystości kościelne ściągające tłumy pielgrzymów nie tylko z wyspy. Naprzeciw bazyliki znajduje się 10 posągów przywódców dawnych mieszkańców wyspy – Guanczów.

Teide[edytuj]

Najwyższy szczyt Hiszpanii o wysokości 3718 m n.p.m. otoczony narodowym parkiem krajobrazowym o zadziwiającym księżycowym krajobrazie, powstały w 1954 r zajmuje 19 tyś ha. W parku jest ponad 20 pieszych szlaków turystycznych, z których podziwiać można niesamowite kształty skał, jałowe pustkowia i specyficzną roślinność tego miejsca. Ze względu ma niesamowite widoki kręcono tu klika filmów, miedzy innymi "Wojny Gwiezdne". Park Narodowy został wpisany na listę UNESCO w 2007 r.

Guimar[edytuj]

W niewielkiej odległości od autostrady południowej, przy drodze TF 82 w zachodniej części wyspy znajduje się miejscowość Guimar. Słynie ona z piramid – Piramide de Guimar, zagadkowe budowle opisane i odkryte przez Norwega Heyerdahla. Doszedł on do wniosku ze piramidy te są niemal identyczne jak te w Egipcie i Ameryce Południowej. Naukowiec ten zbudował także łodzie z tamtych czasów, którymi przeprawił się przez Atlantyk. (1970 r)

Los Gigantes[edytuj]

Ogromne klify skalistego masywu Teno spadające pionowo do oceanu robią ogromne wrażenie. Wysokość tych skał stworzonych dawno temu przez naturę sięga 800 metrów, najlepiej podziwiać je można z turystycznej łodzi, widać wtedy całe piękno tych klifów. Obok znajduje się miejscowość o adekwatnej nazwie – Los Gigantes.

Masca[edytuj]

Jedno z najpiękniejszych miejsc na wyspie, malownicza wioska położona wysoko pomiędzy wąwozami (ok. 600 m n.p.m.). Prowadzą do niej bardzo kręte i strome drogi otoczone widokami przepięknych wzniesień i dolin. Jest tu kilka miejsc widokowych, z których podziwiać można stworzone przez naturę urwiska skalne, wąwozy i ostre wzniesienia pnące się prawie pionowo w górę.

Icod de Los Vinos[edytuj]

W otoczeniu winnic w miejscowości Icod znajduje się botaniczny pomnik przyrody drzewo smocze – Drago, ponad 1000-letnie o bardzo poplątanej korze, wysokości ok. 15 metrów i średnicy 6 metrów. Zaliczane do dracen, drzewo to posiada bardzo mocno plątane gałęzie a na końcach podłużne liście. Sok z drzewa nazywany jest smoczą krwią ponieważ w kontakcie z powietrzem zmienia kolor na czerwony, przez lata używano go do przygotowywania lekarstw.

Playa de las Teresitas[edytuj]

Niedaleko od stolicy wyspy Santa Cruz leży niczym przyklejona do gór mała miejscowość San Andres a obok znajduje się piaskowa żółta plaża – Playa de las Teresitas. Została stworzona w latach 70 przez uwczesne władze. Drobny żółty piasek sprowadzono z Sahary, posadzono palmy i dzięki temu powstało unikalne miejsce wypoczynku.

Puerto de la Cruz[edytuj]

Dawniej tylko część portowa zamożnego rejonu La Orotava, miejsce przeładunku wielu towarów, dopiero na początku naszego wieku miasto otrzymało prawa miejskie. Rozwój turystyki, powstanie wielu hoteli i restauracji nadało miastu aktualny charakter. Z zabytków warto zobaczyć kościoły – Nuestra Seniora de la Peta de Francia oraz Iglesia de San Francisco. Warte odwiedzenia to kompleks basenów "Lago Martianez" i oczywiście Loro Park.

La Orotava[edytuj]

Jedna z najstarszych i najładniejszych architektonicznie miejscowości na teneryfie, położona na północy wyspy zaledwie 5 km od Puerto de La Cruz. O dawnej świetności tego miasta świadczą doskonale odrestaurowane budynki z XVII i XVIII wieku – przykładem tego może być budynek "Liceo de Taoro" i "CASA DE LOS BALCONES" czy też kościół "IGLESIA DE SAN AGUSTIN" którego budowę rozpoczęto w 1671 roku.

Santa Cruz[edytuj]

Stolica teneryfy, wraz z La Laguną tworzy aglomeracje liczącą ok 500 tys. mieszkańców. Miasto jest również ważnym transatlantyckim portem, do którego często cumują potężne luksusowe statki pasażerskie w tym "Queen Mary". Warte zobaczenia w stolicy wyspy jest stare miasto oraz "Parque Garcia Sanabiara" – park miejski, którego początki sięgają 1926 roku, o wielkości 67 230 mkw, "Auditorio de Tenerife" – sala koncertowa umiejscowiona tuż nad oceanem, "Plaza de Espańa" – główny plac miejski, wyremontowany w 2008 roku z olbrzymim "oczkiem wodnym" wraz z fontannami. Należy też pamiętać o "pchlim targu" odbywającym się w centrum miasta w każdą niedziele w godzinach 9-13.

La Laguna – Uniwersytet La Laguna na Teneryfie[edytuj]

Jedno z najstarszych miast na Teneryfie, położone na wysokości ponad 650 metrów n.p.m. dawna stolica wyspy, ciekawa architektura z początków XVII i XVIII wieku (stare miasto wpisane na Listę światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO:) oraz jeden z najstarszych uniwersytetów, powstały w 1701 roku w La Lagunie, kształci ponad 23 tys. studentów na kliku wydziałach, posiada ok 1,8 tys. wykładowców, składa się z pięciu kampusów: Central, de Anchieta, de Guajara, de Ofra i de Santa Cruz. W ostatnich latach uczęszcza tu coraz więcej młodzieży z Polski.

Garachico[edytuj]

Jedno z najbardziej malowniczych miasteczek Teneryfy położone na północnym zachodzie tej wyspy będące częścią regionu La Isla Baja. Jego wypielęgnowane centrum historyczne uzyskało w 1980 r. od Króla Hiszpanii Juana Carlosa I Złoty Medal Sztuk Pięknych. Warto popływać w naturalnych zatoczkach uformowanych przez wpływającą do oceanu lawę, która w wyniku erupcji w 1706 roku zalała prawie całe miasto.

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne