Tatry

Małopolska : Tatry

Tatry – najwyższa część pasma górskiego Karpat (Karpaty Zachodnie). Tatry są objęte ochroną przez ustanowienie na ich obszarze Tatrzańskiego Parku Narodowego. Przebiega przez nie granica polsko-słowacka. Najwyższym szczytem jest Gerlach (2655 m n.p.m.) leżący po słowackiej stronie. Po polskiej stronie Rysy (2499 m n.p.m.). W granicach Polski jest ok. 20% powierzchni całkowitej Tatr.

Tatry dzielą się na dwie główne części: Tatry Zachodnie i Tatry Wschodnie. Te ostatnie podzielono jeszcze na Tatry Wysokie oraz leżące w całości na Słowacji Tatry Bielskie. Najwyższa w T. Zachodnich jest Bystra (2248 m n.p.m.), po polskiej stronie - Starorobociański Wierch (2176 m n.p.m.). W T. Bielskich - Hawrań (2152 m n.p.m.). Rysy i Starorobociański Wierch znajdują się na granicy państwowej. Najwyższymi w całości polskimi wierzchołkami są: w T. Zachodnich Giewont (1894 m n.p.m.), w Wysokich - Kozi Wierch (2291 m n.p.m.). Zachodnia część jest niższa, mniej stroma i zbudowana głównie ze skał osadowych. Występuje tam wiele jaskiń oraz inne elementy rzeźby krasowej. Tatry Wysokie są skaliste, bardzo strome, zbudowane m.in. z granitów. Znacznie częściej występują tam efekty działalności lodowców plejstoceńskich.

  • doliny U-kształtne, np. Dolina Roztoki
  • doliny zawieszone (wiszące) - Buczynowa Dolinka
  • jeziora polodowcowe - Czarny Staw pod Rysami
  • moreny, np. wał morenowy nad Morskim Okiem.

Tatry Bielskie są najmniejsze i najniższe. Największe miasto jakie się znajduje na terenie Tatr to Zakopane.

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne