Tanzania

Afryka : Tanzania
Tanzania
Flaga państwowa
Lokalizacja
Stolica Dodoma, największe miasto - Dar es Salaam
Ustrój polityczny {{{ustrój_polityczny}}}
Waluta szyling tanzanijski (TZS)
Strefa czasowa UTC +3
Powierzchnia 945 087 km²
Liczba ludności {{{liczba_ludności}}}
Język urzędowy {{{język_urzędowy}}}
Religia chrześcijaństwo - 35%, islam - 30%, religie lokalne - 35%; na Zanzibarze: islam - 99%
Kod telefoniczny +255
Napięcie elektryczne {{{napięcie_elektryczne}}}
Kod samochodowy
Ruch samochodowy {{{ruch_samochodowy}}}
Domena internetowa .tz

Charakterystyka[edytuj]

Tanzania jest największym krajem Afryki Wschodniej, położonym nad Oceanem Indyjskim. Składa się z części lądowej (Tanganika) oraz Zanzibaru wraz z mniejszymi wyspami. Graniczy na północy z Kenią i Ugandą, na zachodzie z Rwandą, Burundi i Demokratyczną Republiką Kongo oraz z Zambią, Malawi i Mozambikiem na południu.

Geografia[edytuj]

Fauna i flora[edytuj]

Klimat[edytuj]

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Najlepszym przewodnikiem po Tanzanii wydaje się anglojęzyczny przewodnik Lonely Planet Tanzania. W Polsce dostępny jest m.in. w sieci Empik oraz w sklepie internetowym TravelCo.pl [1]

Mapy[edytuj]

Wybór czasu podróży[edytuj]

Wizy[edytuj]

Obywatele polscy muszą posiadać wizy. Wizy można uzyskać po przylocie na lotniskach oraz na głównych lądowych przejściach granicznych. Wiza turystyczna (jednorazowa) kosztuje 50 USD. Możliwe jest uzyskanie wizy tranzytowej (30 USD, ważna do 14 dni) po przedstawieniu biletu na dalszą podróż. Przy wjeździe na Zanzibar obowiązuje dodatkowa kontrola paszportowa. Podróżni przylatujący do Dar es Salaam powinni być przygotowani na długotrwałe oczekiwanie na wizę (1-2 godziny) w mało komfortowych warunkach.

Przepisy celne[edytuj]

Wymiana waluty[edytuj]

W dużych miastach można korzystać z licznych bankomatów, jednak nie wszystkie obsługują karty wydawane przez polskie banki. Zalecane jest posiadanie kart obu systemów (Visa i MasterCard). Pieniądze można również pobierać w oddziałach banków. Istnieje również wiele kantorów wymiany walut. Preferowaną "twardą" walutą jest dolar amerykański (w lutym 2008 roku 1 USD = ok. 1100 TSZ). Waluty można wymieniać także w większości hoteli, choć po mniej korzystnym kursie. Na lotnisku w Dar es Salaam jest możliwość wymiany walut w kilku kantorach.

Ubezpieczenia[edytuj]

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Z Europy do Dar es Salaam można dolecieć liniami British Airways (z Londynu), KLM (z Amsterdamu) lub Swiss (z Zurychu), dogodne połączenia oferują również Qatar Airways (z Berlina, Frankfurtu i Monachium, z przesiadką w Doha) oraz Emirates (z Hamburga, Frankfurtu i Monachium, z przesiadką w Dubaju). Niemieckie linie Condor oferują połączenia na Zanzibar. Możliwe jest również skorzystanie z lotów czarterowych na Zanzibar lub do sąsiadującej z Tanzanią Kenii. Dar es Salaam posiada również połączenia lotnicze z większością sąsiednich krajów, oraz z Egiptem, Etiopią i Republiką Południowej Afryki

Koleją[edytuj]

Koleje Tanzanijsko-Zambijskie (TAZARA) oferują połączenie kolejowe między Dar es Salaam a Lusaką (Zambia). Pociągi kursują 2 razy w tygodniu, a podróż zajmuje około 2 dni.

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Istnieją bezpośrednie połączenia autobusowe między Dar es Salaam i Arusha a większymi miastami w Kenii, takimi jak Nairobi i Mombasa. Linie autobusowe Scandinavian obsługują połączenie z Dar es Salaam do Lusaki, stolicy Zambii (podróż trwa ok. 30 godzin). Istnieją również połączenia z Malawi, Ugandą i Rwandą.

Statkiem[edytuj]

Przejścia graniczne[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

  • Dar es Salaam - największe miasto i największy ośrodek ekonomiczny kraju
  • Arusza - punkt wypadowy do parków narodowych Serengeti i Ngorongoro oraz na Kilimandżaro i Mount Meru.
  • Bagamoyo
  • Bukoba
  • Dodoma
  • Iringa
  • Kigoma
  • Lindi - Siedziba regionu Lindi, dawniej największe i najważniejsze miasto południowo wschodniej Tanzanii obecnie ustępuje miejsca Mtwarze
  • Mbeya
  • Morogoro
  • Moshi
  • Mtwara- miasto będące siedzibą regionu Mtwara, położone na południowym wschodzie kraju nad oceanem Indyjskim, posiada port będący w stanie przyjmować statki o dużym zanużeniu, lotnisko na którym lądują każdego dnia samoloty z Dar es Salaam. W jego sąsiedztwie pod powierzchnią oceanu odkryto eksploatowane obecnie złoża gazu, który napędza generatory produkujące energię elektryczną dla tej części kraju. W ostatnim okresie intensyfikują się badania dalszych złóż gazu i ropy naftowej prowadzone przez zagraniczne firmy.
  • Musoma
  • Mwanza
  • Shinyanga
  • Singida
  • Songea
  • Sumbawanga
  • Tabora
  • Tanga
  • Zanzibar

Ciekawe miejsca[edytuj]

Tanzania to najlepszy adres dla miłośników egzotycznej flory i fauny. Tutejsze parki narodowe są często wielkości naszych województw i aż roją się od zwierząt.Jest ich tyle, że człowiek po pewnym czasie przestaje je fotografować,a na okazałego lwa przygląda się z pewnym znudzeniem, jakby oglądał kota.Przy odrobinie szczęścia łatwo upolować słynną Wielką Piątkę.Najbardziej renomowanym parkiem jest Serengeti, który wydaje się być prawdziwą kwintesencją naturalnej Afryki. Zresztą reklamuje się jako "Last Eden". Szczególnym miejscem jest obszar ochronny Ngorongoro, gdyż zajmuje wnętrze wygasłego wulkanu na powierzchni 312 km 2, dokładnie jedną tysięczną Polski.Wewnątrz człowiek też co rusz potyka się o jakieś zwierzęta, które są tu ograniczone wysokimi na 600 metrów zboczami. Przebywaja więc jakby w więzieniu, ale nie bardzo chcą uciekać, gdyż pożywienia jest tu pod dostatkiem. Mówiąc inaczej- dzicy mieszkańcy Ngorongoro zjadają się nawzajem. Czasami można to zaobserwować, ale to niezbyt przyjemny widok.

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Urzędowymi językami w Tanzanii są suahili i angielski, chociaż na prowincji porozumiewanie się po angielsku może być utrudnione. W użyciu jest również wiele lokalnych języków plemiennych. W hotelach na Zanzibarze można czasem porozumieć się z personelem po niemiecku lub francusku.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

W Tanzanii dostępna jest szeroka gama miejsc noclegowych, od tanich hoteli w cenie od 10 USD za pokój dwuosobowy z łazienką do luksusowych hoteli największych światowych sieci, z cenami wynoszącymi ponad 100 USD.

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Zdrowie[edytuj]

Na całym terytorium Tanzanii (z wyjątkiem obszarów powyżej 2000 m n.p.m.) występuje zagrożenie malarią. Zalecana jest profilaktyka antymalaryczna oraz ochrona przed ukąszeniami komarów. Długie rękawy i nogawki od zmierzchu do świtu, spanie pod moskitierą, stosowanie repelentów zawierających DEET oraz unikanie stosowania perfum to najbardziej skuteczne środki ochrony. W przypadku zachorowania na malarię należy natychmiast zgłosić się do lekarza. Leki antymalaryczne są łatwo dostępne w całym kraju. Jeśli wybierasz się w rejony oddalone od większych skupisk ludzkich, warto zaopatrzyć się w zapas leków. Aby uniknąć problemów żołądkowych, nie należy spożywać surowych warzyw i owoców, z wyjątkiem tych, które można obrać. Ostrożność jest zalecana w przypadku korzystania z jedzenia oferowanego na ulicznych straganach. Zalecane szczepienia na następujące choroby: żółta febra, polio, dur brzuszny i żółtaczka.

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

W większych miastach nie ma problemu z dostępem do internetu dzięki licznym kafejkom internetowym. Prędkość połączenia jest jednak często słaba. Szybsze łącza można zwykle znaleźć w hotelach wyższej klasy, za odpowiednio wyższą cenę.

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne