Tajlandia

Sukhothai.jpg
Położenie
LocationThailand.png
Flaga
Th-flag.png
Quick Facts
Stolica Bangkok
Ustrój polityczny monarchia konstytucyjna
Waluta baht (THB) - ok. 0.10 groszy.
Powierzchnia 514 000
Ludność 65 493 000
Język tajski
Religia buddyzm
numer kierunkowy +66
Domena internetowa .th
Strefa czasowa UTC +7

Tajlandia - państwo w południowo-wschodniej Azji, graniczące z Laosem i Kambodżą na wschodzie, z Malezją na południu oraz z Birmą (Myanmarem) i Morzem Andamańskim na zachodzie. Tajlandia jest także nazywana Syjamem, gdyż była to jej oficjalna nazwa do 11 maja 1949. Międzynarodowe określenie "Thai" (ไทย) znaczy po tajsku wolny.

Geografia[edytuj]

Tajlandia jest położona w południowo - wschodniej Azji

Klimat[edytuj]

W Tajlandii panuje klimat tropikalny. Bangkok uważany jest za najcieplejszą stolicę świata.

Historia[edytuj]

Pierwsze ślady ludzkości w Tajlandii pojawiły się ponad 30.000 lat temu. Początek państwa zawdzięczamy Tajom - ludności z południowo - zachodniej części Chin. Pierwszą stolicą (założoną w 1350 roku) była Ajutthaya.

Polityka[edytuj]

W Tajlandii są następujące partie polityczne:

  • Partia Nowych Aspiracji (PNA)
  • Partia Demokratyczna (PD)
  • Partia Rozwoju Narodowego (PRN)
  • Tajska Partia Narodowa (TPN)
  • Partia Akcji Społecznej (PAS)
  • Partia Obywateli Tajlandzkich (POT)
  • Partia Solidarności (PS)
  • Partia Sprawiedliwości i Wolności (PSW)
  • Partia Mas (PM)
  • Liderzy Tajlandii (LT)
  • Partia Sprawiedliwej Siły (PSS)

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Największym portem lotniczym Tajlandii jest międzynarodowy port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi.

Regiony[edytuj]

Tajlandia dzieli się na 6 regionów(Centralny, Zachodni, Wschodni, Północny, Północno-Wschodni i Południowy) oraz 76 prowincji (czangwadów): Amnat Charoen, Ang Thong, Buriram, Chachoengsao, Chai Nat, Chaiyaphum, Chanthaburi, Chiang Mai, Chiang Rai, Chon Buri, Chumphon, Kalasin, Kamphaeng Phet, Kanchanaburi, Khon Kaen, Krabi, Krung Thep Mahanakhon (Bangkok), Lampang, Lamphun, Loei, Lop Buri, Mae Hong Son, Maha Sarakham, Mukdahan, Nakhon Nayok, Nakhon Pathom, Nakhon Phanom, Nakhon Ratchasima, Nakhon Sawan, Nakhon Si Thammarat, Nan, Narathiwat, Nong Bua Lamphu, Nong Khai, Nonthaburi, Pathum Thani, Pattani, Phangnga, Phatthalung, Phayao, Phetchabun, Phetchaburi, Phichit, Phitsanulok, Phra Nakhon Si Ayutthaya, Phrae, Phuket, Prachin Buri, Prachuap Khiri Khan, Ranong, Ratchaburi, Rayong, Roi Et, Sa Kaeo, Sakon Nakhon, Samut Prakan, Samut Sakhon, Samut Songkhram, Sara Buri, Satun, Sing Buri, Sisaket, Songkhla, Sukhothai, Suphan Buri, Surat Thani, Surin, Tak, Trang, Trat, Ubon Ratchathani, Udon Thani, Uthai Thani, Uttaradit, Yala, Yasothon.

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Wjazd i wyjazd[edytuj]

Wiza[edytuj]

Obywatele Rzeczpospolitej Polski wjeżdżając do Tajlandii są zwolnieni z obowiązku wizowego przy wjeździe w celu turystycznym na okres nieprzekraczający 30 dni w przypadku lotniczych przejść granicznych i 15 dni w przypadku lądowych. Wymagany jest paszport ważny co najmniej 6 miesięcy. Możliwe jest wyrobienie wizy turystycznej w ambasadzie Królestwa Tajlandii na okres 60 dni (z możliwością przedłużenia na kolejne 30 dni). Koszt to 40$ (lub równowartość w zależności od waluty). Wymagane są dwa zdjęcia paszportowe, wypełniony formularz i bilet wylotowy z Tajlandii (nie zawsze wymagany). Wizę można przedłużyć w biurze imigracyjnym w Bangkoku.

Za każdym razem, na lotnisku będziemy musieli wypełnić formularz wizowy w języku angielskim.

Inne[edytuj]

Aby wjechać do Tajlandi potrzebne jest 10.000 bathów. Urzędnicy tego nie sprawdzają, jednakże lepiej być przygotowanym na taką sytuację.

Język[edytuj]

Językiem urzędowym w Tajlandii jest tajski.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Dania charakterystyczne dla tajlandi to m. in.:

  • Naleśniki wiosenne po Tajsku,
  • Małże z bazylią i trawą cytrynową,
  • Sałatka krabowa.
  • Pad Thai - smażone kluski z warzywami, jajkiem i mięsem (do wyboru).

Noclegi[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

W Tajlandii często zdarzają się kradzieże kieszonkowe więc wszystkie cenne rzeczy lepiej zostawić w hotelu (zamknięte w sejfie).

Zdrowie[edytuj]

Obecnie w Tajlandii nie występują szczególne zagrożenia sanitarno-epidemiologiczne, chociaż w tym kraju, podobnie jak w całym regionie, głośno było w ostatnich latach o epidemii ptasiej grypy. Zagrożenie niemal minęło. Należy jednak zachować ostrożność przy kontaktach z żywym drobiem i ptakami. Należy przestrzegać zaostrzonych zasad higieny, niezbędnych w krajach tropikalnych. Woda z sieci wodo­ciągowej jest niezdatna do picia. W sprzedaży ogólnie dostępna jest butelkowana woda filtrowana lub mineralna. Nie ma żadnych problemów z dostępem do opieki medycznej. Usługi medyczne w Tajlandii są na bardzo wysokim poziomie, ale dość drogie. Cena standardowej wizyty lekarskiej wynosi ok. 500–800 THB, doby w szpitalu (zależnie od standardu) – od 2000 do 5000 THB (i więcej, nawet do 20 000 THB). Przed wyjazdem z Polski należy się upewnić, że ma się wykupione ubezpieczenie zdrowotne. Choć w Tajlandii nie są wymagane specjalne szczepienia zalecane są następujące imiekcje:

  • Wirusowe zapalenie wątroby A,
  • Wirusowe zapalenie wątroby B,
  • Błonnica, tężec, polio,
  • Dur brzuszny,
  • Wścieklizna.

Kontakt[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne akredytowane w Tajlandii[edytuj]

Ambasada RP
100/81-82, Vongvanij Building B, 25th Floor,
Rama 9 Road, Huaykwang District, Bangkok 10310
Tel. +66 2 645 0367/9 
Fax +66 2 645 0365  
E-mail  
 
Sekretariat:               ampolbkk@polemb.or.th 
Sekcja konsularna:     consul@polemb.or.th 
Sekcja ekonomiczna:  economic@polemb.or.th

www: http://www.bangkok.polemb.net/

Ambasada Królestwa Tajlandii
ul. Willowa 7
00-790 Warszawa
Telefon: +48 (22) 8492655  +48 (22) 8492655, 8496414, 8491406, 8494730  
Fax: +48 (22) 8492630

Ten artykuł ma już minimum informacji które czynią go użytecznym. Jednak jeszcze wiele brakuje, aby stał się przewodnikiem. Możesz pomóc uzupełniając luki i zwiększając różnorodność oferty w już zaczętych sekcjach.