Szwajcaria

Europa : Europa Centralna : Szwajcaria

Położenie
Mapa CH.png
Flaga
Flaga CH.jpg
Quick Facts
Stolica Berno
Ustrój polityczny republika federalna
Waluta frank szwajcarski (CHF)
Powierzchnia 41 290
Ludność 7 730 000
Język niemiecki, włoski, francuski, retoromański
Religia Katolicyzm, kalwinizm
numer kierunkowy +41
Domena internetowa .ch
Strefa czasowa UTC +1 - zima
UTC +2 - lato

Charakterystyka[edytuj]

Szwajcaria, piękna o każdej porze roku, to idealne miejsce do wypoczynku. Nigdzie indziej nie można znaleźć tak wyjątkowej różnorodności na niewielkiej powierzchni: góry, jeziora, lodowce, pełne życia miasta i dziewicze krajobrazy. Wszędzie można łatwo i wygodnie dojechać dzięki wyjątkowej sieci transportu publicznego. W zależności od kantonu, można czuć się jak we Francji, Włoszech czy w Niemczech. Współistnienie różnych kultur zaowocowało wieloma ciekawymi zabytkami architektury i sztuki.

Geografia[edytuj]

Szwajcaria położona jest w Europie Środkowej w Alpach, pomiędzy Austrią, Francją, Liechtensteinem, Niemcami i Włochami. Na północy rozciągają się Góry Jura osiągające wysokość do 1600 m. Od Alp, które zajmują 61% kraju oddziela je Wyżyna Szwajcarska leżąca na wysokości 500m. Najwyższym szczytem Szwajcarii jest Monte Rosa o wysokości 4634 m, wznoszący sie w zachodnich Alpach. Do najdłuższych rzek tego kraju zalicza się Ren i Rodan.

Fauna i flora[edytuj]

Klimat[edytuj]

Szwajcaria leży w strefie klimatu umiarkowanego, jednak na warunki klimatyczne w tym państwie ogromny wpływ mają duże różnice wysokości. Zimy są mroźne, ze średnia temperaturą 0°C na wyżynie i dolinach, natomiast w górach temperatura spada do -10°C lub niżej. Temperatura lata wynosi od 18 do 20°C i maleje wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza. W górnych partiach gór śnieg i lód nie topnieją przez cały rok.

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Mapy[edytuj]

Wybór czasu podróży[edytuj]

Szwajcaria jest atrakcyjna o każdej porze roku. Lato to okres aktywnego wypoczynku (np. kanioning) i wędrówek. Wiosna i jesień są równie ciepłe i przyjemne, a ceny są wtedy niższe i ośrodki mniej przepełnione. Zima (do końca kwietnia) to czas szaleństw w alpejskich resortach narciarskich.

Wizy[edytuj]

Dokumentem podróży uprawniającym do bezwizowego wjazdu i pobytu turystycznego do 90 dni jest paszport lub dowód osobisty. Nie ma bezwzględnego obowiązku okazywania biletu powrotnego, jednak szwajcarskie służby graniczne mogą zażądać jego okazania.

Przepisy celne[edytuj]

Nie ma ograniczeń kwotowych przy wwozie i wymianie pieniędzy. Nie ma też restrykcji celnych odbiegających od powszechnie przyjętych standardów. Należy przestrzegać zakazu wwożenia broni ostrej i gazowej, rozpylaczy, paralizatorów, noży, zwłaszcza otwieranych jedną ręką (sprężynowe, motylkowe), a także bagnetów, pałek itp. przedmiotów. Osoby łamiące ten zakaz są karane grzywną w wysokości kilkuset franków i mogą zostać wydalone z kraju.

Wymiana waluty[edytuj]

Ubezpieczenia[edytuj]

Ubezpieczenia osobowe nie są obowiązkowe, jednak ze względu na bardzo wysokie koszty leczenia i pobytu w szpitalu osoby podróżujące do Szwajcarii powinny zaopatrzyć się w polisę ubezpieczenia zdrowotnego – najlepiej takiego, które pokrywa zarówno koszty ewentualnego leczenia szpitalnego, jak i transportu medycznego do Polski.

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Koleją[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Przejścia graniczne[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Szwajcaria nie ma wielkich tradycji kulinarnych, ale czerpie z kuchni niemieckiej, francuskiej i włoskiej (w kantonie Ticino) i bywa dość ciężkawa, co jednak jest zaletą w klimacie alpejskim, zwłaszcza zimą.

Ser stanowi podstawę wielu dań, jak choćby fondue czy raclette (potrawa z topionego sera serwowana zazwyczaj z ziemniakami i malutkimi cebulkami). Rösti (chrupiące smażone plasterki ziemniaczane) to tradycyjne danie w niemieckojęzycznej Szwajcarii. Chętnie jadane są także kiełbasy (Wurst) oraz cielęcina, którą w Zurychu podaje się w cienkich plastrach w sosie śmietanowym (Geschnetzeltes Kalbfleisch). Bündnerfleisch to wędzona, cienko krojona wołowina. W menu Szwajcarów często pojawiają się świeże ryby, zwłaszcza w miejscowościach położonych nad jeziorami.

Wegetarianie powinni spróbować Alpermagaroninen, czyli zapiekanego makaronu z serem, który podaje się zazwyczaj z gotowanym jabłkiem i cebulką. Chętnie jadane są zupy, podawane często z malutkimi kluseczkami, zwanymi Knöpfli.

Szwajcarska czekolada, sama w sobie wyśmienita, używana jest do przygotowywania deserów i ciast.

Najzdrowsze dania podaje się na śniadanie lub jako przekąski: Müsli to danie wymyślone w Szwajcarii pod koniec XIX wieku. Najpopularniejsza jest odmiana Birchermüsli, choć nierzadko serwuje się je z mało sprzyjającą zachowaniu figury śmietaną.

Noclegi[edytuj]

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Należy zachować daleko idącą ostrożność w stosunku do osób oferujących w Polsce załatwienie pracy w Szwajcarii (bez uzyskania wizy wjazdowej) - najczęściej są to oszuści wyłudzający pieniądze.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Nie ma większego zagrożenia przestępczością, jednak zdarzają się coraz częstsze kradzieże pieniędzy i dokumentów (zwłaszcza w dużych miastach, jak Zurych czy Genewa, na lotniskach i na dworcach kolejowych).

Zdrowie[edytuj]

Opieka medyczna jest na wysokim poziomie. Przeciętna cena pobytu dobowego w szpitalu wynosi ok. 700 CHF. Opłaty w klinikach prywatnych są znacznie wyższe. Wizyta lekarska kosztuje przeciętnie od 100 do kilkuset CHF. Osoby cierpiące na schorzenia wymagające leczenia lekami psychotropowymi lub pochodnymi środków odurzających powinny mieć bezwzględnie przy sobie stosowne zaświadczenie lekarskie. Zdarzały się przypadki nakładania mandatów za posiadanie substancji zabronionych (niekoniecznie narkotyków), w tym leków znajdujących się na liście środków reglamentowanych. Szwajcaria nie respektuje druku E-111, dotyczącego rozliczania kosztów leczenia w krajach UE.

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne