Szeged

noframe
Szeged

Położenie Węgry
Powierzchnia 280,84 km²
Liczba ludności 163 173
Numer kierunkowy 62
Strona www

Szeged - czwarte pod względem liczby ludności miasto Węgier, położone nad Cisą na południu kraju, na wschód od Dunaju. Stolica komitatu Csongrád.

Charakterystka[edytuj]

Miasto uważane jest za stolicę południowej części Wielkiej Niziny, stanowi jej centrum kulturalne, oświatowe i ekonomiczne. Pięknie położone u brzegów rzeki Cisy, przyciąga turystów swą bogatą historią i pięknie odbudowaną po wielkiej powodzi starówką. Mają tu swe siedziby przedsiębiorstwa dominujące na tutejszym rynku regionalnym, dobrze rozwinięty jest przemysł, a przetwory mięsne i papryka szegedzka znane są i cenione w całym kraju.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Koleją[edytuj]

Znajduje się tu stacja kolejowa.

Samochodem[edytuj]

Szeged jest ważnym węzłem drogowym.

Komunikacja[edytuj]

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Kościół Wotywny (Dóm Templom) - stanowi obecnie symbol Szegedu. Po wielkiej powodzi ocalali mieszkańcy miasta przyrzekli ufundować wielką świątynię, która stanowić miała formę podziękowania za zachowanie ich przez Boga przy życiu. Obietnicę tę spełniono dopiero w 1920 roku, gdy rajcy miejscy podjęli decyzję o wyburzeniu kilku wąskich uliczek starówki, co pozwoliło utworzyć niezbędną przestrzeń (bagatela: 12.000metrów kwadratowych) stanowiącą dziś Plac Katedralny. Przygotowania do budowy rozpoczęto już kilka lat wcześniej, zaś ostatnie prace wykończeniowe przeprowadzono w 1930roku. Kościół wzniesiono w stylu neoromańskim, a jego charakterystyczne dwie wieże górują dziś nad całym miastem. Cała świątynia mierzy ponad 81m długości i 51 szerokości, a szczyty wież sięgają 93 m wysokości. Fasada ozdobiona jest niewielkimi mozaikami przedstawiającymi dwunastu apostołów oraz pięknym posągiem Matki Boskiej, wykutym w bryle białego marmuru. Imponujące wrażenie robi również wnętrze świątyni. Znajdują się w niej prawdopodobnie największe organy w Europie, składające się z 10180 piszczałek (regularnie organizowane są koncerty).
  • Tuż przy kościele wznosi się trzecia wieża - wieża świętego Demetriusa, która jest pozostałością po XIII wiecznej świątyni i której pozostałości znaleziono w czasie prac budowlanych w 1925roku. Odbudowana w kolorystyce przystającej do tonacji placu Dóm mieści w sobie zegar z kurantem, który w południe wygrywa melodię "Szeged, sławne miasto".
  • Plac Dóm, czyli Plac Katedralny, znajduje się w samym sercu Starówki w Szeged. Powstał w 1920roku po wyburzeniu kilku uliczek, na co władze miasta zdecydowały się chcąc uzyskać miejsce pod budowę Kościoła Wotywnego. Dziś otaczają go niewielkie budynki z charakterystyczną kolumnadą od strony wewnętrznej placu. Rozległa przestrzeń, którą zamykają, wykorzystywana jest w czasie Letnich Festiwali Szegedzkich - ustawia się tam wówczas wielką scenę, na której co wieczór odbywają się przedstawienia i koncerty.
  • Na południe od Placu Katedralnego znajduje się niewielki plac Męczenników spod Arad (Aradi Vértanúk), przy którym stoi Brama Bohaterów (Hösök Kapuja). Nikt już nie pamięta, kto pierwszy nadał jej to imię ani dlaczego, zresztą sama nie jest zbyt imponująca. Wiadomo jednak, że żadna z władz miejskich nigdy nie zgłaszała zastrzeżeń co do "słuszności" lub nie nazwy. Wokół placu wznoszą się budynki należące w większości do pobliskiego uniwersytetu, w których kształcą się młodzi mieszkańcy miasta.
  • Ratusz Miejski (Városhaza) - wybudowany jest przy palcu Széchenyi'ego (Széchenyi tér), stanowiącego w rzeczywistości niewielki park w samym centrum Szeged. Spacerując w cieniu porastających go rozłożystych drzew podziwiać można różnorodne rzeźby ustawione na niewielkich wolnych przestrzeniach, otoczonych klombami kwiatów. Przedstawiają one różne postaci chlubnie zapisane w historii Węgier: począwszy od pierwszego króla i jego małżonki, przez wybitnych literatów aż po postacie polityczne z czasów rewolucji 1848-49. Budynek samego Ratusza Miejskiego od razu przyciąga uwagę turystów. Oryginalnie wzniesiony w stylu barokowym nie uszedł cało z wielkiej powodzi z 1879r. Wkrótce po katastrofie został odbudowany, jednak już w stylu modernistycznym, choć w zdobieniu fasad wyraźnie widać wpływ poprzedniej epoki. Gmach Ratuszu połączony jest z sąsiednimi budynkami za pomocą niewielkiego mostku, stanowiącego kopię jednego z weneckich mostów.

  • Balástya - malownicza miejscowość, położona około 25 km na północ od Szegedu. Znajduje się w niej kilka interesujących obiektów takich jak kościół, stary cmentarz oraz jeziora i parki.

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

W mieście działa wyższa uczelnia - Uniwersytet im. Józsefa Attili, zaś chętni mogą się kształcić również w Kolegium Medycznym, Kolegium Nauczycielskim, Wyższej Szkole Teologicznej oraz Wyższej Szkole Muzycznej.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Nocleg[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne