Szczecin

1109 Szczecin Panorama.jpg
noframe
Szczecin
Herb miasta
noframe
Położenie Województwo zachodniopomorskie
Powierzchnia 300,8 km²
Liczba ludności 407 260 (2008)
Numer kierunkowy 091
Strona www

Szczecin – stolica województwa zachodniopomorskiego w północno-zachodniej Polsce nad Odrą ok. 65 km od Morza Bałtyckiego, liczące 412.000 mieszkańców. Miasto leży niedaleko granicy polsko-niemieckiej. Miasto ma połączenie autostradowe z Berlinem. Szczecin jest węzłem drogowym, kolejowym i morskim. Szczecin graniczy z nadodrzańskim miastem Police.

Charakterystyka[edytuj]

Pierwotnie osada prasłowiańska (kultura łużycka), w VIII w. gród plemienny. Prawa miejskie od 1243 r. Od XIII w. należało do związku miast handlowych – Hanzy. W 1630 r. Szwecja zajmuje miasto. W 1720 r. miasto w granicach Prus. Do 1945 r. miasto niemieckie (niem. Stettin). Po II wojnie światowej miasto w granicach Polski. W 1980 r. jeden z głównych ośrodków ruchu strajkowego.

Dojazd[edytuj]

Szczecin leży ok. 535 km na północny zachód od Warszawy, stolicy Polski.

Samochód[edytuj]

Główne drogi dojazdowe:

  • z północy (N) – droga krajowa nr 3, ekspresowa S3, europejska E65;
  • ze wschodu (E) – droga krajowa nr 6, krajowa nr 10, europejska E28;
  • z południa (S) – droga krajowa nr 3, ekspresowa S3, europejska E65;
  • z zachodu (W) – droga krajowa nr 10, europejska E28, autostrada A6.

Autobus[edytuj]

  • Dworzec autobusowy Szczecin – dworzec położony jest w samym centrum miasta (pl. Grodnicki 1). Informacje: PKS Szczecin, tel.: +48 91 434 69 80 / +48 91 434 66 25.

Pociąg[edytuj]

  • Szczecin Główny – dworzec położony jest w samym centrum miasta nad Odrą (ul. Kolumba 1 / ul. Czarnieckiego 9). Jest to największy dworzec kolejowy w Szczecinie. Informacje: PKP, tel.: +48 91 441 21 60. Informacja kolejowa tel.: 194 36.
  • Szczecin Dąbie – dworzec położony jest w prawobrzeżnej części miasta (ul. Stacyjna 3). Informacje: PR PKP, tel.: +48 91 441 23 19.

Samolot[edytuj]

  • Port Lotniczy Szczecin-Goleniów im. NSZZ Solidarność – międzynarodowy port lotniczy położony 33 km na północny wschód od centrum Szczecina, przy drodze krajowej nr 6. Informacje: PLL LOT, tel.: +48 91 481 74 00 / +48 91 418 28 64.

Statek[edytuj]

  • Dworzec morski Szczecin – dworzec położony jest nad Odrą (ul. Jana z Kolna 7). Żegluga Szczecińska: wodolot Szczecin – Świnoujście. Informacje: Wodoloty Sp. z o.o., tel.: +48 91 488 55 64.

Komunikacja[edytuj]

Komunikacja zbiorowa[edytuj]

0 – Tramwaj turystyczny
1-12 – Tramwaj
50, 100 – Autobus turystyczny
51-111 – Autobusy
A, B, C, D, E, F, G – Autobus pospieszny
521-534 – Autobus nocny
7xx, 8xx – Autobus bezpłatny (dojazd tylko do centrów handlowych)
  • Ceny biletów
Bilet normalny
15 min. – 2 PLN
30 min. – 3 PLN
60 min. – 4 PLN
24 h – 12 PLN
5 dniowy – 35 PLN
10 dniowy – 60 PLN
Bilet ulgowy- połowa ceny bileu normalnego
15 min. – 1 PLN
30 min. – 1,50 PLN
60 min. – 2 PLN
24 h – 5,50 PLN
5 dniowy – 15 PLN
10 dniowy – 23 PLN

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Stare miasto
Plac Orła Białego
Bazylika archikatedralna św. Jakuba (Katedra św. Jakuba). Informacje: Katedra Szczecin.
Wały Chrobrego
Zamek Książąt Pomorskich – czynny od wtorku do niedzieli w godzinach 10:00-18:00. Ceny biletów: normalny – 4 zł, ulgowy – 3 zł (osobno bilety na wystawy okresowe). Zwiedzanie z przewodnikiem: 120 za 40 minut i 140 za 1,5 h. Informacje: Zamek Szczecin.
Park Żeromskiego
  • Nowe miasto
Poczta nr 2
  • Centrum
Biurowiec PAZIM. Informacje: PAZIM
  • Jasne Błonia
Park Kasprowicza
  • Cmentarz Centralny

Warto spróbować[edytuj]

  • Wycieczki po porcie Szczecin (ul. Jana z Kolna vis-à-vis Wałów Chrobrego). Dwa tramwaje wodne Odra Queen i Peene Queen. Informacja: www.statki.net.pl, tel.: +48 91 434 57 00.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Warto spróbować:

  • Paprykarz szczeciński – mięso rybie z ryżem, cebulą, koncentratem pomidorowym, w oleju roślinnym, z dodatkiem różnych przypraw i soli;
  • Pasztecik szczeciński – smażone na oleju ciasto drożdżowe nadziewane mieszankami mięsnymi bądź jarskimi;
  • Piwo Bosman – lokalna marka piwa. Informacje: Bosman Browar Szczecin;
  • Starka – wytrawna wódka zbożowa. Informacje: Polmos Szczecin.

Oszczędnie[edytuj]

Umiarkowanie[edytuj]

  • Róża Wiatrów [1], ul. Przestrzenna 7, dania kuchni europejskiej, przy marinie jachtowej z widokiem na Jeziorem Dąbie, otwarte codziennie 7:00-22:00.

Ekskluzywnie[edytuj]

Rozrywka[edytuj]

Imprezy cykliczne

  • Dni Morza – czerwiec, corocznie

Noclegi[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

  • Hotelik Arbet – ul Piesza 25 oraz ul. Jana Kazimierza 14. Cennik: Jednoosobowy – 60 (75 zł z łazienką), dwuosobowy – 35 zł (45 z łazienką), trzyosobowy – 30 zł (38 z łazienką), wieloosobowe – 30 zł (34 z łazienką). Do dyspozycji 170 pokoi (ul. Piesza) i 80 pokoi (ul Jana Kazimierza).
  • Schronisko Młodzieżowe „Cuma” (PTSM) – hostel znajduje się na ul. Monte Cassino 19a, niedaleko Parku Kasprowicza. Ceny – 16-18 zł za miejsce w pokoju 6-12 osobowym, 18-20 zł za miejsce w pokoju czteroosobowym.
  • Marina Hotele ([2]) – to dwa obiekty noclegowe, z których jeden znajduje się w centrum Szczecina przy ulicy Twardowskiego 12, a drugi w urokliwym miejscu przy marinie nad jeziorem Dąbie przy ulicy Przestrzennej 7. Ceny (za cały pokój) od 110 zł za jedynkę, pokój dwuosobowy 135 zł, pokoje wieloosobowe od 210 do 325 (od 4 do 7 osobowych). Każdy z pokoi wyposażony jest w łazienkę z prysznicem, w pokojach wieloosobowych aneksy kuchenne, zniżki dla studentów.

Hotele[edytuj]

  • Jednogwiazdkowe (*)
    • Kapitan (Hotel Kapitan) – ul. Narutowicza 17d. Bardzo blisko dworca PKP. Cennik – 140-160 zł za jednoosobowy, 170-190 zł za dwupokojowy, 200-250 za apartament. W cenę wliczone śniadanie.
    • Słowiański – ul. Potulicka 1. Cennik – 73 zł za jednoosobowy, 88 zł za dwuosobowy, 117 zł za trzyosobowy. Pokoje z umywalką, łazienki ogólnodostępne. Telefon: 0703 400 550 (dla TPSA i Orange) oraz 0708 477 507 (dla Plus, Era i Play).
  • Dwugwiazdkowe (**)
  • Trzygwiazdkowe (***)
    • Bończa (Hotel Bończa) – ul. Anieli Krzywoń 18. Hotel na wodzie. Cennik: 210 zł za jednoosobowy, 260 zł za dwuosobowy, 350 zł za apartament. Otrzymał wyróżnienie wydawnictwa PASCAL za lata 2002-2006.
    • Rycerski (Hotel Rycerski) – ul. Potulicka 1a, niedaleko dworca PKP. Cennik – 250 za pokój jednoosobowy, 290 zł za dwuosobowy. Apartament – 430 zł. W cenę wliczone śniadanie.
  • Czterogwiazdkowe (****)

Kontakt[edytuj]

Ten artykuł ma już minimum informacji które czynią go użytecznym. Jednak jeszcze wiele brakuje, aby stał się przewodnikiem. Możesz pomóc uzupełniając luki i zwiększając różnorodność oferty w już zaczętych sekcjach.

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne