Sycylia

Europa : Włochy : Sycylia

Sycylia (wł. Sicilia) - region autonomiczny [1] we Włoszech położony na wyspie o tej samej nazwie.

Charakterystyka[edytuj]

Sycylia - podział administracyjny

Region Sycylia jest podzielony na 9 prowincji: Palermo, Katania, Mesyna, Syrakuzy, Trapani, Ragusa, Caltanissetta, Agrigento i Enna. W skład regionu wchodzą również okoliczne wyspy: Liparyjskie, Egady, Pelagijskie i Pantelleria.

Geografia[edytuj]

Sycylia jest największą wyspą na Morzu Śródziemnym (25 400 km²), leżącą na południowy zachód od Półwyspu Apenińskiego, od którego oddziela ją jedynie wąska Cieśnina Mesyńska. Powierzchnia górzystej wyspy wynosi 25,7 tys. km² zamieszkuje ją 5,1 mln mieszkańców. Najwyższym wzniesieniem na wyspie jest wulkan Etna (3323 m n.p.m.)

Fauna i flora[edytuj]

Wybrzeże Morza Tyrreńskiego w okolicach Palermo

Sycylię charakteryzuje niepowtarzalny górzysty krajobraz, przechodzący w rozległe równiny oraz wybrzeże o długości 1039 km z piaszczystymi, żwirowymi i skalistymi plażami. Cechuje ją niezwykle bogata fauna i flora śródziemnomorska - dzika przyroda, z urokliwymi gajami oliwnymi i plantacjami cytrusów, których zapach unosi się w powietrzu.

Klimat[edytuj]

Sycylia, jest wyspą położoną w samym centrum Morza Śródziemnego. Znajduje się więc w strefie oddziaływania klimatu śródziemnomorskiego. Charakteryzuje się on ciepłym i suchym latem ze średnią temperaturą przekraczającą 20 C oraz bardzo łagodnymi zimami, których średnia temperatura jest zawsze dodatnia. Zimy są najczęściej bezśnieżne, chociaż zdarzają się opady i to niekiedy obfite. Istotny wpływ na klimat wywiera ciepły suchy wiatr sirocco, wiejący wiosną, niekiedy też zimą.

Historia[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Na Sycylię można dotrzeć lądując na jednym z trzech lotnisk: Palermo, ...

Koleją[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Wsie[edytuj]

1.pozostałości greckie(ruiny) 2.Sarakuzy 3.Noto 4.Piazza Armerina 5.Enna 6.Valle dei Tempi w Agrigento 7.Monreale 8.Palermo 9.Selinunte

Komunikacja[edytuj]

Sieć komunikacji jest dobrze rozwinięta. Pomiędzy miejscowościami najlepiej jest poruszać się autobusami, rozwinięta jest również sieć kolejowa.

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Językiem urzędowym jest język włoski, rdzenni mieszkańcy mówią w charakterystycznym dialekcie sycylijskim.

Warto zobaczyć[edytuj]

Plany podróży[edytuj]

Warto spróbować[edytuj]

Spać[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Tradycyjna kuchnia sycylijska jest jedną z najbardziej różnorodnych we Włoszech, oferuje duży wybór potraw, które mogą zaspokoić nawet najwybredniejsze podniebienia. Oprócz doskonale znanych typowo włoskich dań, takich jak: pizza, pasta czy piadina warto spróbować wyśmienitych potraw ze świeżych owoców morza. Koniecznie trzeba skosztować lokalnego specjału - przyrządzanej na wiele sposobów ryby miecz. Polecany jest również doskonały ser mozzarella, desery: tiramisu i cassata, a na upalne dni orzeźwiający lodowy napój granita.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne