Sybin

Europa : Bałkany : Rumunia : Sybin
noframe
Sybin

Położenie Rumunia
Powierzchnia 121 km²
Liczba ludności 171 535
Strona www

Sybin (rum. Sibiu) to prawdziwa perła średniowiecznej i barokowej architektury, miasto przepojone duchem kultury zachodniej, będące zawsze najważniejszym ośrodkiem kulturalnym Siedmiogrodu (Rumunia). Posiada uroczą starówkę otoczoną dobrze zachowanymi średniowiecznymi fortyfikacjami. Centrum starówki sklada się z trzech połącznych placów: Dużego (Piata Mare), Małego (Piata Mica) i Huet. Przy tych placach znajduje się kilka kosciółów z których najważniejszym jest bardzo ciekawy protestancki kosciół parafialny, który obecną formę archtektoniczną uzyskał około 1520 r. Inną charakterystyczną budowlą Sybina jest wzniesiony w 1777 r. barokowy Pałac Brukhental o charakterystycznej zielonkawiej barwie, obecnie mieszczący ciekawą kolekcję barokowego malarstwa zachodnioeuropejskiego. Innymi charakterystycznymi elementami starówki są wzniesiona w XIII wieku charakterystyczna wieża ratuszowa (Turnul Sfatului) oraz średniowieczny, bardzo malowniczy pasaż schodów (Pasajul scarilor). Elementem kultury czysto rumuńskiej jest zbudowana w 1902 r. imponująca i reprezentacyjna cerkiew metropolitalna Św. Trójcy. Miasto liczy ok. 155.000 mieszk., jest stolicą kulturową Europy 2007.

Warianty

Działania

Docents

Inne języki