Stany Zjednoczone

Ameryka Północna : Stany Zjednoczone
Stany Zjednoczone
Flaga państwowa
[[Grafika:|Lokalizacja]]
Stolica Waszyngton (DC)
Ustrój polityczny republika federalna
Waluta dolar (USD)
Strefa czasowa UTC -5 do UTC -10
Powierzchnia 9.631.418 km²
Liczba ludności 300 mln.(2006)
Język urzędowy brak
Religia chrześcijanie 78%, inni 12%, niewierzący 10% (2002)
Kod telefoniczny 1
Napięcie elektryczne {{{napięcie_elektryczne}}}
Kod samochodowy
Ruch samochodowy {{{ruch_samochodowy}}}
Domena internetowa .us, .edu, .gov, .mil (a także: .com, .net, .org)

Stany Zjednoczone - państwo federacyjne w Ameryce Północnej, które nie ma języka urzędowego na poziomie federalnym, gdyż nie wszystkie stany język angielski uznają za urzędowy.

Przed wyjazdem[edytuj]

Obywatele polscy, aby wjechać na terytorium USA, muszą legitymować się ważną wizą. Jej kategoria musi być adekwatna do deklarowanego celu przyjazdu.

Wizy wydawane są przez konsulaty w Warszawie i Krakowie. Przed zgłoszeniem się do konsulatu należy się zarejestrować telefonicznie poprzez infolinię (nr 0-300-700-120, cena za minutę rozmowy 4,88 z VAT). Formularz wizowy do wypełnienia elektronicznego oraz aktualne informacje znajdują się na stronie Ambasady USA [1].

Rozpatrzenie wniosku wizowego jest płatne (tzw. opłata manipulacyjna w wysokości 130 USD przeliczonego w/g kursu ustalonego przez konsulat). Nie są honorowane przelewy elektroniczne. W zasadzie konsulat akceptuje jedynie wpłaty dokonane w placówkach Poczty Polskiej. W przypadku odmowy udzielenia wizy wniesiona opłata nie jest zwracana. Otrzymanie wizy może się wiązać z wielogodzinnym oczekiwaniem na rozmowę z pracownikiem konsulatu, a wynik rozmowy nie jest pewien. W trakcie wizyty w konsulacie pobierane są odciski palców i wykonywane zdjęcie. Otrzymana wiza w formie wklejki do paszportu ze zdjęciem w rzeczywistości jest promesą wizową. Ostateczną decyzję podejmuje każdorazowo pracownik imigracyjny przy przekraczaniu granicy USA. Może on odmówić prawa wjazdu do USA pomimo posiadanej promesy wizowej. Całą procedurę Wikitravel ocenia jako czasochłonną, kosztowną i niezbyt przyjemną dla składającego wniosek.

Dojazd[edytuj]

Samolot[edytuj]

Nowy Jork - fragment dzielnicy Manhattan

Choć do Stanów Zjednoczonych nie latają tani przewoźnicy, to dzięki konkurencji pomiędzy liniami lotniczymi, ceny biletów są relatywnie niskie. Bilet do Nowego Jorku można kupić za około 1,2 tys. PLN (czasami można znaleźć lot w dwie strony za tę kwotę) a do Chicago za około 1,4 tys. PLN (bilety z określoną datą wylotu i powrotu, cena bez opłat lotniskowych i podatków, stan na 2006 r.). Bezpośrednie, regularne połączenie oferują lotniska w Warszawie oraz Krakowie.

Polski przewoźnik (LOT [2]) jako jedyny oferuje bezpośrednie połączenia z Polski do Ameryki Północnej, co skutkuje dość wysokimi cenami biletów (stan na listopad 2008). Podróżni z ograniczonym budżetem oraz szczególnie studenci i posiadacze kart Euro 26 powinni rozważyć oferty europejskich linii lotniczych oferujących przesiadkowe połączenia po bardzo atrakcyjnych cenach (np. KLM [3] lub Finnair [4]). Warto tu dodać, iż w przeciwieństwie do LOTu europejscy przewoźnicy oferują również w klasie ekonomicznej rozrywkę na żądanie (z ang. Entertainment on demand) - filmy, muzykę, audycje radiowe, czy gry.

Statek[edytuj]

Polska oraz inne kraje europejskie od wielu lat nie utrzymują regularnych połączeń morskich. Natomiast można wykupić rejs wycieczkowy, najczęściej z Londynu. Rejs trwa do tygodnia.

Drogą lądową z państw ościennych[edytuj]

Przekraczanie granicy[edytuj]

Przed przekroczeniem granicy należy wypełnić formularz wjazdowy koloru białego - dla obywateli polskich i krajów nie posiadających umowy o ruchu bezwizowym lub zielony dla obywateli państw posiadających umowę o ruchu bezwizowym oraz niebieską deklarację celną. Wszystkie pola formularzy muszą być wypełnione. W przypadku przejazdu tranzytowego w polach dotyczących miejsca zatrzymania się w USA wpisujemy Transit to ......

Przekraczanie granicy każdorazowo wiąże się z rozmową z urzędnikiem imigracyjnym, od którego decyzji zależy czy zezwoli on nam na wjazd i jak długo będzie trwał nasz pobyt. Co prawda, przypadki odmowy są jednostkowe, lecz należy o tym pamiętać, że są możliwe. Rozmowa prowadzona jest w języku angielskim. Zazwyczaj jesteśmy pytani o cel i czas podróży, bilety powrotne i posiadane środki płatnicze, a także o miejsce, w którym zamierzamy się zatrzymać. Dlatego dobrze jest sobie wcześniej przygotować odpowiedzi na te rutynowe pytania, co przyspieszy naszą odprawę.

Czasami przed odprawą paszportową możemy się spotkać z wolontariuszami, którzy pomogą wypełnić kartę przylotu. W trakcie rozmowy pobierane są odciski linii papilarnych (lewego i prawego palca wskazującego) oraz wykonywana jest fotografia twarzy (bez okularów).

Za bardziej dociekliwych uchodzą urzędnicy na lotniskach w Nowym Jorku i Chicago, mniej uciążliwi są na innych lotniskach, gdzie liczba Polaków przekraczających granicę jest mniejsza. Do paszportu dopięta zostanie kartka z naszymi danymi - dolna część deklaracji wjazdowej. Przy wyjeździe należy pamiętać o jej zwrocie. Na jej podstawie nasz wyjazd zostanie odnotowany w systemie komputerowej ewidencji. W przeciwnym razie możemy spotkać się z zarzutami o przedłużenie pobytu lub nielegalne przekroczenie granicy, co w przyszłości może skutkować odmową wydania wizy lub wjazdu do USA.

Stany[edytuj]

Stany Zjednoczone Ameryki składają się z 50 stanów oraz miasta Washington, D.C., dystryktu federalnego i stolicy kraju. Poniżej znajduje się podział kraju na regiony od Atlantyku po Pacyfik.

Mapa Stanów Zjednoczonych
Nowa AngliaConnecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island, Vermont
Środkowy AtlantykDelaware, Maryland, New Jersey, Nowy Jork, Pennsylvania
PołudnieAlabama, Arkansas, Georgia, Kentucky, Louisiana, Mississippi, Karolina Południowa, Karolina Północna, Tennessee, Wirginia, Wirginia Zachodnia
Floryda
Środkowy ZachódIllinois, Indiana, Iowa, Michigan, Minnesota, Missouri, Ohio, Wisconsin
Texas
Wielkie RówninyDakota Południowa, Dakota Północna, Nebraska, Kansas, Oklahoma
Góry SkalisteKolorado, Idaho, Montana, Wyoming
Południowy ZachódArizona, Nowy Meksyk, Nevada, Utah
Kalifornia
Północno Zachodni PacyfikWashington, Oregon
Alaska
Hawaje

Administracyjnie, Stany Zjednoczone składają się ze stanów, z których każdy ma własne prawa i służby (stąd nazwa). Stany Zjednoczone zarządzają również innymi terytoriami w różnych częściach świata, z których największe to: Portoryko (które ma specjalny status "wspólnoty") i Wyspami Dziewiczymi Stanów Zjednoczonych na Karaibach oraz Samoa Amerykańskie, Guam i Mariany Północne w Oceanii.

Miasta[edytuj]

Co warto zobaczyć[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne