Stambuł

Azja : Turcja : Stambuł

Charakterystyka[edytuj]

Historia[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Istnieje kilka bezpośrednich połączeń lotniczych Polski z Turcją (m.in. LOT oraz Turkish Airlines), możliwy jest także własny środek transportu lub kurs autobusowy, obsługiwany przez niektóre biura podróży. Najpopularniejsze warianty dotarcia do Stambułu można podzielić następująco:

Samolotem[edytuj]

Głównym lotniskiem Stambułu jest położony w europejskiej części miasta port lotniczy im. Atatürka (İstanbul Atatürk Havalimanı). Po azjatyckiej stronie znajduje się przeznaczone dla tanich linii lotnisko Sabiha (Sabiha Gökçen Uluslararası Havaalanı)

Bilet kupowany na dwa miesiące przed wylotem nie powinien kosztować więcej niż 1000 PLN. Bezpośrednie loty z Warszawy są obsługiwane przez LOT (http://www.lot.pl) oraz tureckie linie THY (http://www.thy.com/pl-PL/index.aspx). Ciekawe oferty z przesiadką mogą mieć na przykład Lufthansa, Swiss, Malev czy Air Baltic.

Wszystkie wymienione powyżej linie lądują na lotnisku Atatürka.

Można również sprawdzić ofertę tanich niemieckich linii lotniczych Germanwings z Berlina Schönefeld na lotnisko Sabiha.

Tanim połączeniem jest wybór linii http://www.sunexpress.com z Berlin Tegel do Sabiha Gökçen International Airport. Loty kilka razy w tygodniu za niewygórowane pieniądze.

Pociągiem: Kraków - Bukareszt - Stambuł[edytuj]

Codziennie o godzinie 22.36 odjeżdża z Krakowa do Bukaresztu pośpieszny pociąg Cracovia (pociąg jedzie także do Budapesztu - w Miszkolcu wagony są rozdzielane, część jedzie do Budapesztu, pozostała część do Bukaresztu). Pociąg przyjeżdża do Bukaresztu o godzinie 23.26 następnego dnia (czas podróży wynosi 23 godziny 50 minut). Z Bukaresztu o godzinie 13.24 odjeżdża pociąg do Stambułu, na miejsce przyjeżdża o godzinie 08:24 następnego dnia (czas podróży wynosi 19 godzin). Wadą tego połączenia jest konieczność przeczekania całej nocy w Bukareszcie do czasu odjazu pociągu do Stambułu.

Pociągiem, autobusem: Kraków - Budapeszt - Bukareszt - Stambuł[edytuj]

Dość tanim sposobem dotarcia do Stambułu jest podróż pociągami sposobem "od granicy do granicy", polegającym na kupowaniu biletów na przejazd tylko w obrębie danego państwa, dzięki czemu unika się płacenia za bilety według taryf międzynarodowych.

Pierwszy etap podróży to dojazd do węgierskiej Lokoshazy. Możliwa jest kilkuczęściowa podróż przez Czechy lub Słowację, względnie bezpośrednim pociągiem z Katowic do Budapesztu (kupując z wyprzedzeniem w kasie/przez internet ceny zaczynają się od 140zł). W ostatnim przypadku przyjeżdżamy z reguły spóźnieni ok. 8:50, a o 9:10 rusza pociąg do rumuńskiego Arad. Trzeba biec do kasy międzynarodowej (razem z kasą krajową po lewej przy końcu torów), można płacić kartą, mówią po angielsku.

Wybierając podróż przez Czechy należy dojechać do Cieszyna, w Cieszynie przekroczyć pieszo granicę i w czeskim Cieszynie zakupić bilet do Komarna (podróż do Komarna trwa około 6-8 godzin i wymaga co najmniej jednej przesiadki). W Komarnie przekroczyć granicę (można pieszo) i w węgierskim Komaron zakupić bilet do Lokoshazy.

Drugą opcją jest podróż przez Słowację. Należy dojechać do Muszyny, wykupując oddzielny bilet na przejazd przez granicę polsko-słowacką. W słowackim Plavec należy zakupić bilet do Koszyce, oraz oddzielnie na przejazd do Hidasnemeti po węgierskiej stronie. W Hidasnemeti zakupić bilet do Lokoshazy. Jeżeli jedziemy rano, lepiej jednak kupić bilet bezpośrednio do Arad (Rumunia), bo utkniemy tam do popołudnia. W całej wsi tylko policja mówi po angielsku.

W Lokoshazie zakupić bilet na przejazd do Aradu po rumuńskiej stronie (granicy nie da się przejść pieszo, a autobusem jedzie się długo i naokoło). Na tej stacji nie da się kupić biletów na większość pociągów dalekobieżnych, tylko na jeden lokalny (późnym popołudniem), konduktorzy też nam nie sprzedadzą biletu. Z Aradu przejechać do Bukaresztu lub Giurgiu w pobliżu granicy z Bułgarią. Z Giurgiu do Ruse po stronie bułgarskiej tylko taksówka (ok. 20-25USD, upewnić się, że to cena do miasta, a nie do samej granicy bułgarskiej, płacić po jej przekroczeniu). Jeżeli się da, to jechać pociągiem od razu do Ruse. Z Bukaresztu istnieje możliwość dotarcia do Stambułu bezpośrednim pociągiem (wyjazd o 13:24, przyjazd o 08:24 następnego dnia) lub bezpośrednim autobusem. Pociąg (kuszetka+wagon sypialny) przejeżdża również przez Ruse, odjazd 16:00. Cena kuszetki z Ruse do Stambułu 65 BGN (~120zł, stan na 07.2013). Z kolei z Ruse można dojechać autobusem do Sofii w Bułgarii. Z Sofii bezpośrednim pociągiem do Stambułu (o 16:00), lub z przesiadkami.

Autobusem i pociągiem: Przemyśl - Suczawa - Bukareszt - Stambuł[edytuj]

W piątki, o godzinie 4 rano autobus rumuńskich linii Tasa Suceava odjeżdża z Przemyśla (przez Lwów i Czerniowce), a stamtąd przyjeżdża w środy. Podróż trwa około 16 godzin. Bilet kosztuje ok 100 zł. Przed podróżą należy zasięgnąć informacji na dworcu w Przemyślu pod numerem 0-16 678 54 35.

Autobusem, pociągiem, promem: Przemyśl - Lwów - Odessa - Stambuł[edytuj]

OD DWÓCH LAT PRZEMYSKI PKS NIE MA JUŻ POŁĄCZEŃ Z RUMUNIĄ!

Autobusem[edytuj]

Niektóre biura podróży obsługują połączenia między większymi miastami Polski a Stambułem. Koszt podróży w obie strony to 600 zł, czas podróży 37-40 godzin.

Samochodem[edytuj]

Odradza się podróż przez Ukrainę, z uwagi na słaby stan ukraińskich dróg. Najlepszym rozwiązaniem będzie podróż przez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię.

Komunikacja[edytuj]

  • metro i hafif metro - ta druga nazwa oznacza dosłownie lekkie metro i dotyczy linii naziemnej.
  • tramwaj

Atrakcje turystyczne[edytuj]

Muzea[edytuj]

Warto spróbować[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Najgorsza opcja na zakupy to słynny Wielki Bazar. Jeśli ktos szuka orientalnego klimatu, tradycyjnego bazaru pełnego zapachów, egzotycznych towarów i azjatyckiego klimatu, bardzo się rozczaruje. Wileki Bazar to atrakcja dla turystów z zasobnymi portfelami, których zasobność jednak nie pozwala na kupowanie prawdziwych toreb Prady. Bazar to butiki z podrobionymi (fakt - to podróbki na bardzo wysokim poziomie jakości) torebek, kożuchami, kurtkami skórzanymi, chustami niby Hermes i Burbery itp. Sprzedają panowie w garniturach, którzy głównie pytają o to jaki "name" torebki się szuka. Wielki Bazar jest w tym klimacie dość sztuczny i bardziej stanowi "produkt" dla niewymagającego turysty niż pokazuje, jak wygląda handel w mieście, które handlem stoi od wielu setek lat. Bardziej klimatyczny jest targ korzenny z przyprawami, herbatami, serami. Tu można kupić parę tureckich specjałów w przyzwoitej cenie, jednak słynne targowanie można już między bajki włożyć. Sprzedawcy zazwyczaj wystawiają ceny. Najprawdziwsze bazary, gdzie sprzedawcy przekrzykują się zachwalając swój towar, gdzie jest kolorowo i egzotycznie dla Europejczyka, znajdują się w dzielnicach znacznie oddalonych od turystycznego centrum. Tam kupują swoje towary mieszkańcy miasta, jest niedrogo i można trafić na coś ciekawego.

Gastronomia[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

Wbrew pozorom Stambuł nie jest bardzo tanim miejscem, żeby się wyżywić, jeżeli się dobrze nie poszuka. Wszędzie w miejscach, gdzie jest najwięcej turystów obowiązuja stawki dla turystów, a jakość serwowanych potraw odbiega od wyobrażeń o kuchni tureckiej. świetna opcja to wypad na plac przy moście Galata od strony targu korzennego. Tam przy nabrzeżu stoją dwie łodzie, z których jest serwowane FISH BREAD (oryginalnie Balik Ekmek), czyli świeżo pieczony filet z ryby, wrzucany do świeżej bułki, z dodatkiem sałaty i cebuli. Rybę można sobie doprawić sokiem z cytryny. Danie kosztuje 5 lirów i jest rewelacyjne - świeże, pachnące. I cała otoczka niezapomniana - wrzaski obsługi, przekazywanie bułek z bujajacej się łodzi na ląd, tempo w jakim składane są bułki. Jedzą tam głównie Turcy, bo turyści w większości dają się naciąć na drogie restauracje na moście Galata, które nie dostarczają połowy smaku i wrażeń, które dają łodzie z fish bread. To fast food w najlepszy i najnatruralniejszym wydaniu.

Umiarkowanie[edytuj]

Pyszne jedzenie za umiarkowane pieniądze można zjeść na stronie azjatyckiej, w dzielnicy Kadikoy. Tam nie ma tłumu zwiedzającyh i mnóstwo knajpek, w których żywią się miszkańcy Stambułu. Za kilka lirów można zjeść świeżą rybę, tzw. turecką pizzę (z zielona pietruszką, sokiem z cytryny, zwijana w rulon, 2,5 lira za placek o średnicy 25 cm) i całe mnóstwo innych potraw, których nazw trudno spamiętać, ale zawsze kosztują kilka lirów. W tej okolicy bardzo popularna jest również prawdziwa kawa po turecku, zaparzana w tygielku na piecu opalanym węglem drzewnym. Cena umiarkowana (4-5 lirów, wrażenia smakowe bezcenne.

Ekskluzywnie[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Rezerwacji można dokonać między innym za pośrednictwem portali:

Oszczędnie[edytuj]

  • Hotel Emek (http://www.hotelemek.com/), łazienka w pokoju, położony w dzielnicy Sultanahment, ceny za pokój 1-os: 25$, 2-os: 30$, 3-os: 42$, wspólny pokój 4-10 osób: 15$/osobę.

Umiarkowanie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Porady[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne