Saragossa

Europa : Hiszpania : Aragonia : Saragossa

Saragossa

Położenie Hiszpania
Liczba ludności 666 129
Strona www

Charakterystyka[edytuj]

Saragossa, stolica autonomicznego regionu Aragonii, siedziba autonomicznych władz (rządu i parlamentu), liczy ponad 600 tys. mieszkańców.

Obecnie przygotowuje się do powszechnej wystawy EXPO 2008, której organizacja została jej przyznana przez BIE po ciężkich zmaganiach z dwoma innymi miastami europejskimi: Saloniki (Grecja) i Trieste (Włochy).

Dojazd[edytuj]

Sytuacja geograficzna Saragossy, która jest położona w równej odległości (+/- 300 km) od największych miast Hiszpanii (Madryt, Barcelona, Walencja, Bilbao, San Sebastian), sprzyja temu, że wiele firm transportowych, zarówno krajowych jak i zagranicznych, plasuje swe bazy dystrybucyjne na Hiszpanię właśnie tutaj.

Samolotem[edytuj]

z lotniska w Saragossie (Zaragoza - Los Pirineos; IATA: ZAZ, ICAO: LEZG) startują samoloty linii krajowych (Iberia, Air Europa) i zagranicznych (Ryan, Air Berlin). Obecnie jest ono modernizowane w ramych przygotowań do powszechnej wystawy EXPO 2008, która będzie miała miejsce w Saragossie w 2008 r.

Koleją i autobusem[edytuj]

Z nowoczesnego dworca Delicias operuje wiele przedsiębiorstw komunikacji autobusowej, obsługujących trasy regionalne, krajowe i międzynarodowe. Stąd też odjeżdżają szybkie pociągi AVE i TALGO, obsługujące trasę Madryt - Barcelona

Samochodem[edytuj]

  • Od wschodu (Barcelona, Lerida): autostradą A-2 (płatna) lub szosą N-II (na ostatnich 30 km, dwupasmowa szosa szybkiego ruchu, zwana tu autovía).
  • Od zachodu, z Madrytu, prowadzi autovía (N-II) bezpłatna na całym przejeździe.
  • Z południa (Walencja, Teruel) prowadzi Autovía del Mediterráneo (bezpłatna): pozostało jeszcze około 80 km do jej wykończenia na odcinku od miejscowości Calamocha (100 km od Saragossy) w kierunku północnym.
  • Z północy, od pasma Pirenejów, ok. 10 km przed miastem Huesca, mamy bezpłatną dwupasmówkę, stanowiącą północny odcinek Autovía del Mediterráneo (przez tunel w Somport, szybki przejazd do Francji, a tam STOP: kończy się nagle!!! Francuzi mają zamiar kontynuować rozbudowę tej trasy, ale nie wiadomo kiedy).

Statkiem[edytuj]

Chociaż rzeka Ebro jest na pewnych odcinkach zdatna do żeglugi rzecznej, nie istnieje transport wodny. W ramach 2008 przewiduje się uruchomienie serwisu krótkich wycieczek krajobrazowych obsługiwanych przez małe jednostki wodne.

Komunikacja[edytuj]

Obecnie komunikacja miejska jest obsługiwana tylko przez autobusy (dawniej były nawet tramwaje). PLANY LINII.

Autobusy nocne wyjeżdżają tylko w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę, oraz w noce dni przedświątecznych.
  • Ceny biletów:
- bilet jednorazowy na przejazd jednym autobusem, kupowany u kierowcy (wsiadamy przednimi drzwiami, pozostałe służą tylko do wysiadania): 0,85 euro.
- bilet w autobusie nocnym: 1 euro.
- tarjeta bus: karta, podobna do kredytowej, którą możemy kupić w kioskach lub w budce firmy (Plaza de España). Karta kosztuje 2 euro i doładowuje się, tak jak telefony komórkowe (minimum 5 euro - maksimum 60 euro). Płacąc kartą magnetyczną, przejazd kosztuje 0.45 euro, a korzyść jest taka, że skasowanie karty umożliwia podróżowanie kilkoma liniami w przeciągu 60 minut. Karta taka może służyć kilku osobom. Kasujemy przy wejściu do autobusu: zbliżamy kartę do czujnika znajdującego się za kierowcą, tyle razy, ile przejazdów płacimy. Za każdym skasowaniem zapali się zielone światło w czujniku.
  • Szukamy ulicę ....
Serwer Uniwersytetu, obsługiwany też w językach angielskim, niemieckim i francuskim, pomoże: KLIKNIJ TU

Warto zobaczyć[edytuj]

  • Bazylika del Pilar
  • Foro Romano - na Placu de la Seo
  • Teatro Romano
  • Muzeum Pablo Gargallo
  • EXPO 2008 (od 14 czerwca do 14 września 2008 r.)

Warto spróbować[edytuj]

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Zakupy[edytuj]

  • W samym mieście jest dużo supermarketów, w których można zaopatrzyć się we wszystkie artykuły. Duże, takie jak Carrefour, Corte Inglés czy Alcampo, są otwarte od godz 10 do 21. Polecam Carrefour na Avenida de Navarra, gdyż znajduje się on w pobliżu dworca kolejowego i autobusowego DELICIAS, a to pozwala na darmowe parkowanie samochodu (wjazd tylko dla pojazdów do wysokości 2,10 m.)
  • IKEA - ten znany europejski gigant sektora wyposażenia mieszkań, otworzył swą placówkę 22 maja 2007 r. Dojazd samochodem przez tzw. Ronda de la Hispanidad.

Gastronomia[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

W centrum miasta znajdziemy dużo lokali serwujących tzw. fast food. Nie polecam okolic Placu del Pilar, ponieważ tamtejsze lokale wykorzystują swe strategiczne położenie i nie są zbyt tanie.

  • na Plaza de España - same centrum miasta - jest McDonalds (chociaż z różnych względów nie polecam ich produktów).
  • na rogu głównej arterii biegnącej od Plaza de España do Plaza de Aragón, Avenida de la Independencia y ulicą Cádiz (idąc prawym chodnikiem), znajduje się Giros Griego, serwujący danie znane tym, którzy odwiedzili Grecję.
  • w barach i restauracjach uniwersyteckich można zjeść bardzo tanio. Zarówno napoje jak i kanapki są tam o wiele tańsze. Obiad składający się z dwóch dań + deser kosztuje od 4 do 5 euro (do tego tylko woda, inne napoje płaci się osobno). Główny campus uniwersytetu znajduje się w okolicach Plaza de San Francisco (dojazd ze stacji DELICIAS autobusem miejskim linii 129 - do przystanku końcowego).

Umiarkownie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Jakikolwiek taksówkarz może to wskazać: nie trzeba do tego Internetu :)

Noclegi[edytuj]

Oszczędnie[edytuj]

Umiarkownie[edytuj]

Ekskluzywnie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Miasto stosunkowo spokojne.

Porady[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki