Salvador

Bahia : Salvador
noframe
Salvador

Położenie Bahia
Powierzchnia 707 km²
Liczba ludności 2 948 733
Numer kierunkowy (+55) 71
Strona www

Salvador - trzecie co do wielkości (po São Paulo i Rio de Janeiro) miasto we wschodniej Brazylii. Jedno z miast gospodarzy finałów Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2014 r.

Opis[edytuj]

Salvador jest stolicą stanu Bahia, położoną nad Zatoką Wszystkich Świętych (Bahia de Todos os Santos). Nazwa miasta oznacza Zbawiciela, a zatoka otrzymała swoją nazwę z racji jej odkrycia w dniu Wszystkich Świętych (1 listopada 1501 r.).

Salvador nazywany jest "czarną stolicą" Brazylii, ponieważ ok. 80% jego mieszkańców to potomkowie czarnych niewolników, przywiezionych z Afryki na plantacje trzciny cukrowej. Wpływ Afrykanów na kulturę, religię i kuchnię Salvadoru jest widoczny do dziś.

Historia[edytuj]

Salvador początkowo nosił nazwę São Salvador da Bahia de Todos os Santos. Za datę powstania miasta uważa się 1510 rok, kiedy u wybrzeży Bahia zatonął statek, którym płynął Diogo Álvares znany jako Caramuru. Álvares i jego żona Indianka Catarina Paraguaçu byli jednymi z pierwszych osadników.

W 1536 roku przybył do miasta pierwszy zarządca Francisco Pereira Coutinho, mianowany przez portugalskiego króla Jana III. Nie był popularny wśród Indian z powodu swojego okrucieństwa i arogancji. Kiedy jego statek podczas burzy przybił do wyspy Itaparica, Indianie schwytali go, zabili i zjedli.

Pierwszy gubernator generalny Bahia, Tomé de Souza pojawił się w mieście w 1549 r. wraz z dużą grupą osadników. Kolejnymi gubernatorami stanu byli Duarte da Costa i Mem de Sá. W tym okresie najważniejszym towarem wytwarzanym w Brazylii był cukier, a stan Bahia był jego głównym eksporterem.

Miasto doświadczyło trzech inwazji holenderskich (1598, 1624-1625 i 1638). Miały tu też miejsce powstania niewolników. Najsłynniejsze z nich to Revolta dos Malês w 1835 r.

Salvador był pierwszą stolicą Brazylii, od 1549 r. do 1763 r., gdy przeniesiono ją do Rio de Janeiro.

Klimat[edytuj]

Salvador leży w strefie tropikalnej, temperatury są wysokie przez cały rok. Nie ma wyraźnej pory suchej, jednak więcej opadów występuje w zimie, szczególnie pomiędzy kwietniem a czerwcem, gdy średnie miesięczne opady wynoszą 300 mm. W styczniu pada najmniej, ok. 100 mm. Średnie temperatury to 26-30 stopni w lecie (grudzień-marzec) i 21-26 w zimie (czerwiec-sierpień). Temperatura wody w granicach 24-26 stopni przez cały rok.

Dojazd[edytuj]

Latarnia morska w dzielnicy Barra

Samolotem[edytuj]

Międzynarodowe lotnisko Deputado Luís Eduardo Magalhães (SSA). Połączenia bezpośrednie z dużymi miastami w Brazylii i na świecie.

Linie lotnicze operujące na lotnisku SSA: American Arlines, Avianca - One, Azul, GOL, Passaredo, TAM, TAP, TRIP

Lotnisko jest położone ok. 28 km od centrum miasta. Na lotnisku zatrzymują się autobusy miejskie oraz mini-busy jadące w kierunku centrum.

Do miasta można się też dostać taksówką. Na lotnisku znajduje się stanowisko licencjonowanej agencji Coometas gdzie z góry ustala się cenę za przejazd oraz postój normalnych taksówek, korzystających z taksometru. Cena za przejazd z lotniska do centrum to ok. 100 reali.

Samochodem[edytuj]

Dojazd drogą BR 101 lub 116 (tzw. Rio-Bahia) oraz BR-324

Autobusem[edytuj]

Następujące firmy przewozowe oferują kursy z Salvadoru do innych dużych miast: São Geraldo, Itapemirim, Águia Branca, Gontijo, Real Expresso, Bomfim. Z dworca (Rodoviaria) można dojechać w 315 miejsc, a bilety kupić online.

Statkiem[edytuj]

Terminal São Joaquim - znajduje się w Cidade Baixa w dzielnicy Água de Meninos. Stąd odpływa prom (Ferry Boat) oraz katamarany do Bom Despacho na wyspie Itaparica, przecinając Zatokę Wszystkich Świętych. Wysiadając w Bom Despacho można jechać drogą BR-001 na południe stanu Bahia.

Terminal Marítimo - położony w Cidade Baixa, w pobliżu Mercado Modelo. Stąd odbywają się regularne kursy do Mar Grande, Itaparica, Morro de São Paulo. Turyści udający się do Morro, moga skorzystać z usług 4 agencji (2 posiadają łodzie motorowe, a 2 katamarany). Czas przejazdu to 2 godziny, a koszt ok. 50-60 BRL.

Komunikacja[edytuj]

Autobus[edytuj]

Największe terminale autobusowe w Salvadorze to: Lapa, Pirajá, Aquidabã, Barroquinha, Iguatemi, Rodoviária, Mussurunga i Calçada. Stąd odjeżdżają autobusy praktycznie do każdej dzielnicy. Bilet kupuje się w autobusie i kosztuje 2,80 BRL. Można też skorzystać z klimatyzowanych busów, gdzie cena biletu to 3 BRL.

Taksówka[edytuj]

W Salvadorze są 3 rodzaje taksówek:

  • zwykłe taksówki, korzystające z taksometru (warto zwrócić uwagę na początku podróży czy jest włączony),
  • radio-taxi, można wezwać przez telefon lub złapać na ulicy,
  • licencjonowane taksówki, najdroższe - ich stanowiska znajdują się na lotnisku, w centrach handlowych, hotelach, dostępne także na telefon

Jeśli trafimy na dobrego i uczciwego kierowcę, można wziąć od niego wizytówkę, aby korzystać z jego usług podczas kolejnych podróży po mieście. Wizytówka przyda się też w przypadku zostawienia czegoś w taksówce.

Samochód[edytuj]

Wynajęcie samochodu z klimatyzacją i bez limitu kilometrów to koszt od 100 BRL dziennie plus paliwo. Poza dużymi wypożyczalniami, obecnymi m.in. na lotnisku, wiele hoteli i pensjonatów współpracuje z mniejszymi wypożyczalniami, gdzie jest taniej, ale warto zwracać uwagę co jest ujęte w cenie ubezpieczenia. Oznakowanie ulic pozostawia wiele do życzenia, dlatego aby sprawnie poruszać się po mieście, trzeba zaopatrzyć się w dokładną mapę. Ruch jest bardziej chaotyczny niż w Europie, ale dla dobrego kierowcy nie będzie stanowił problemu. Skrzyżowania posiadają liczniki, informujące ile sekund pozostało do zmiany świateł. Piesi zazwyczaj przechodzą przez ulicę poza pasami oraz na czerwonym świetle, jeśli nic nie jedzie.

Rower[edytuj]

Jazda rowerem nie jest zbyt popularna ani zalecana w Salvadorze z powodu braku wystarczającej infrastruktury. Najdłuższa droga rowerowa liczy 12,55 km i biegnie wzdłuż wybrzeża w kierunku plaż Amaralina i Piatã.

Warto zobaczyć[edytuj]

Baiana na ulicy przy Pelourinho
  • Pelourinho - historyczne centrum miasta, w 1985 r. wpisane na listę UNESCO. Nazwa oznacza "pręgierz", w czasach kolonialnych miejsce kaźni niewolników. Obecnie jest to tętniące życiem miejsce, pełne sklepików, barów i restauracji. Pomimo obecności patroli policji turystycznej, zalecana jest ostrożność ze względu na kradzieże i napady. Do Pelourinho można dojechać z innych dzielnic autobusem, wysiadając w Cidade Alta na przystanku Praça da Sé lub w Cidade Baixa przy Mercado Modelo, a następnie wjeżdżając na górę windą Lacerda.
  • Elevador Lacerda - pierwsza miejska winda i w momencie powstania najwyższa na świecie (63 m). Oddana do użytku 8 grudnia 1873 r. Obecnie jest atrakcją turystyczną, można się nią przemieszczać pomiędzy Praça Cayru w Cidade Baixa a Praça Tomé de Souza w Cidade Alta. Przejazd kosztuje 0,15 BRL.
Elevador Lacerda
  • Solar do Unhão - zespół kolonialnych budynków z XVIII wieku, wykorzystywany dawniej jako punkt przeładunkowy dla statków przewożących cukier. Według legendy, miejsce to jest nawiedzane przez duchy niewolników. Solar oznacza "rezydencję", a jednym z właścicieli był Pedro Unhão Castelo Branco. Obecnie mieści się tu Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W pobliżu nie ma przystanku autobusowego, więc najbezpieczniej dostać się tu taksówką.
  • Mercado Modelo - największy targ rękodzieła w mieście, łącznie 263 sklepy i stoiska. Położony przy placu Praça Visconde de Cayrú w niedalekiej odległości od windy Lacerda. Z pobliskiego placu odjeżdża wiele linii autobusowych. Można tu kupić pamiątki typowe dla Bahia, w tym instrumenty do capoeiry. Targ istnieje od 1912 roku, obecnie odrestaurowany po pożarze z 1984 r.
  • Museu Afro-Brasileiro - afrobrazylijskie muzeum, położone w Centrum Historycznym przy placu Terreiro de Jesus. Otwarte pon-pt 9.00-17.30 i w soboty 10-17. Wstęp: 6 BRL. Istnieje od 1982 r. Można tu obejrzeć przedmioty związane z kulturą i sztuką afrykańską i afro-brazylijską.
  • Igreja do Senhor do Bonfim - kościół pod wezwaniem patrona Salvadoru, Senhor do Bonfim (Pan Dobrej Śmierci). Położony na wzgórzu Sagrada Colina, został zbudowany w XVIII wieku jako podziękowanie kapitana Theodózio Rodrigues de Faria za ocalenie podczas burzy na morzu. Jest jednym z najsłynniejszych kościołów w mieście (a jest ich tu podobno 365, tyle ile dni w roku). W styczniu odbywa się tu "Lavagem de Bonfim", podczas którego wierni myją schody świątyni. Kościół jest też znany z powodu kolorowych wstążek (fitas do bonfim), które można kupić w całym mieście. Zawiązane na nadgarstku muszą się przetrzeć i wtedy spełnią się życzenia, pomyślane podczas wiązania. W wypadku samodzielnego pozbycia się wstążki z nadgarstka, życzenia się nie spełnią.
  • Farol da Barra - latarnia morska w dzielnicy Barra, najstarsza w Brazylii, istnieje od XVII wieku. W 1501 roku w miejscu obecnej latarni postawiono słup, oznaczający przynależność tej ziemi do korony portugalskiej. W pobliżu latarni znajduje się plaża, do której przybił pierwszy gubernator Brazylii. Obecnie popularna plaża miejska.
Arena Fonte Nova
  • Itapuã (Itapuan) - dzielnica Salvadoru, położona 25 km od centrum, jej nazwa w języku tupi oznacza "okrągły kamień". Dzielnicę rozsławili poeta Vinicius de Moraes i Toquinho w piosence "Tarde em Itapuan". W tej okolicy znajduje się też jezioro i park Lagoa de Abaeté. Warto spróbować słynnego acarajé de Cira.
  • Itaipava Arena Fonte Nova[1] - stadion klubów Bahia Salvador i Vitória Salvador, może pomieścić 55 tys. widzów. Będą na nim rozgrywane następujące mecze:
Data Mecz Grupa
13 czerwca 2014 Flag of Spain.svg Hiszpania - Holandia Flag of the Netherlands.svg B
16 czerwca 2014 Flag of Germany.svg Niemcy - Portugalia Flag of Portugal.svg G
20 czerwca 2014 Flag of Switzerland.svg Szwajcaria - Francja Flag of France.svg E
25 czerwca 2014 Flag of Bosnia and Herzegovina.svg Bośnia i Hercegowina - Iran Flag of Iran.svg F
1 lipca 2014 1/16 finału n/a
1 lipca 2014 1/4 finału n/a

  • Praia do Forte - dawna wioska rybacka, położona na Costa dos Coqueiros (Wybrzeże Kokosowe), 80 km na północ od Salvadoru. Najbardziej znanym projektem realizowanym w tym miejscu jest Tamar - centrum ochrony żółwi morskich, dostępne dla zwiedzających. Wstęp: 16 BRL.
  • Morro de São Paulo - wioska położona na wyspie Tinharé w regionie znanym pod nazwą Costa do Dendê (Wybrzeże Dendê). Popularne miejsce turystyczne w stanie Bahia, znane z pięknych plaż. Najłatwiej dotrzeć tam statkiem z Terminal Marítimo przy Mercado Modelo. Czas podróży to ok. 2 h, a koszt 75 BRL (sierpień 2013).

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

W kuchni Salvadoru i całego stanu Bahia obecne są wpływy niewolników sprowadzanych z Afryki w czasach kolonialnych. Wiele potraw ma afrykańskie nazwy, używa się charakterystycznych przypraw i składników, takich jak olej dendê, mleczko kokosowe, imbir czy pieprz oraz innych, znanych głównie w tym regionie. Oto niektóre z najbardziej charakterystycznych potraw:

  • Acarajé - rodzaj kotleta z bobu (feijão-fradinho) z dodatkiem cebuli i soli, smażony w oleju z palmy dendê; może być przekrojony na pół i uzupełniony dodatkami (vatapá, caruru, krewetki); sprzedawany na stoiskach ulicznych przez charakterystycznie ubrane baiany; acarajé jest także rytualnym pożywieniem w kulcie candomblé
  • Abará - danie podobne do acarajé z tą różnicą, że jest gotowane, a nie smażone
  • Cocada - ciasteczko kokosowe, pochodzące z Angoli
  • Moqueca - gulasz lub rodzaj gęstej zupy z ryby albo owoców morza z dodatkiem papryki, cebuli, pomidorów i oleju dendê (w niektórych restauracjach trzeba poprosić o ten ostatni dodatek, ponieważ wiele osób go nie lubi z powodu charakterystycznego smaku)

Nocleg[edytuj]

  • Pousada, Hostel Pais Tropical[2], Largo do Pelourinho 7 , Pelourinho 51 (71) 3322-1859, Położony w centrum Salvador da Bahia. Obsługa mówi w języku polskim, angielskim, portugalskim, i hiszpańskim.

Kontakt[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Dolne Miasto - Cidade Baixa

Podobnie jak w przypadku innych dużych miast, przy poruszaniu się po Salvadorze zalecany jest zdrowy rozsądek i zachowanie ostrożności. Standardowe rady dotyczą pozostawienia cennych rzeczy i biżuterii w hotelu, a najlepiej niezabierania ich w ogóle do Brazylii. Lepiej też nie nosić przy sobie dużych sum pieniędzy, zwłaszcza że w wielu miejscach można płacić kartą (także w barach na plaży). Większość bankomatów ma limity wypłat w nocy, aby zapobiec kradzieżom i wymuszeniom dużych sum pieniędzy.

W Salvadorze nie jest łatwo wtopić się w tłum tubylców, ponieważ większość miejscowych to potomkowie niewolników. Białych jest mało, zatem turysta od razu się wyróżnia. Dlatego warto posłuchać rad miejscowych na temat mniej bezpiecznych miejsc, na przykład pomiędzy Mercado Modelo a Solar do Unhao zaleca się złapanie taksówki zamiast spaceru, ponieważ jest to biedna okolica i można zostać napadniętym.

Szczególnie należy uważać na grupki nastolatków, najlepiej odejść na bezpieczną odległość jeśli pojawią się na przystanku autobusowym lub w miejscu, w którym akurat stoimy.

Dla turysty męczące może być natarczywe nagabywanie przez ulicznych sprzedawców rękodzieła. Najlepiej w takich przypadkach być stanowczym i nie przyjmować "prezentów", które są pretekstem do próby sprzedaży kolejnych wyrobów. To samo dotyczy osób usiłujących wiązać turystom wstążki bonfim.

W razie napadu zalecane jest niestawianie oporu i oddanie wszystkich cennych rzeczy. Może się zdarzyć, że napastnik jest pod wpływem narkotyków.

W restauracjach częste jest zawyżanie rachunków lub dopisywanie pozycji, których się nie zamawiało. Stanowcza prośba o poprawienie rachunku zwykle wystarcza, żeby usunąć dodatkowe wpisy.

Wyjazd[edytuj]

  • Itacaré - miasteczko położone na Costa do Cacau (Wybrzeże Kokosowe). Znajduje się w odległości ok. 400 km na południe od Salvadoru, jednak pomimo tej odległości warto je odwiedzić. Łatwy dojazd autobusem z Salvadoru, liniami Águia Branca lub Cidade Sol. Czas przejazdu to ok. 5 h, a cena 33 BRL. Jadąc samochodem najłatwiej przeprawić się promem na wyspę Itaparica i dalej jechać drogą BR-001 w kierunku Ilhéus. Itacaré jest niezwykle urokliwe, otoczone lasem atlantyckim, słynie z pięknych plaż oraz znajduje się niedaleko Ilhéus, w którym urodził się jeden z najbardziej znanych brazylijskich pisarzy, Jorge Amado.

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne