Słowacja

Kontynent : Słowacja
Położenie
LocationSlovakia.png
Flaga
Lo-flag.png
Quick Facts
Stolica Bratysława
Ustrój polityczny republika parlamentarna
Waluta euro
Powierzchnia 49 035
Ludność 5 439 448
Język słowacki
Religia Katolicyzm
numer kierunkowy +421
Domena internetowa .sk
Strefa czasowa UTC +1 - zima
UTC +2 - lato

Charakterystyka[edytuj]

Słowacja jest krajem położonym w środkowej Europie, graniczącym z Czechami, Polską, Ukrainą, Węgrami i Austrią. Jest to kraj o świeżej historii państwowości, który budzi podziw osiągnięciami organizacyjnymi, krajobrazami oraz zdumiewająco pragmatycznym usposobieniu zamieszkujących go ludzi, pozwalającym na cieszenie się życiem, minimalizowanie konfliktów i skuteczne rozwiązywanie problemów.

Klimat[edytuj]

Słowacja ma klimat kontynentalny, co zazwyczaj oznacza śnieżną zimę trwającą w wyżej położonych regionach od grudnia do marca, oraz niskie temperatury (czasami nawet -20°C), od maja do października jest ciepło i słonecznie (latem czasami ponad 30°C). Opady nie przekraczają średniej europejskiej.

Historia[edytuj]

Kultura i sztuka[edytuj]

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Społeczeństwo[edytuj]

Zwyczaje[edytuj]

Przygotowania[edytuj]

Przewodniki[edytuj]

Mapy[edytuj]

Wybór czasu podróży[edytuj]

Słowacja jest atrakcyjnym celem wyjazdów turystycznych w ciągu całego roku. Latem godne są polecenia wędrówki po górach, zimą ośrodki narciarskie. A przez cały rok liczne baseny termalne.

Wizy[edytuj]

Obywateli państw członków Unii Europejskiej, w tym Polski wizy nie obowiązują. Granicę przekracza się na podstawie ważnego Paszportu lub Dowodu Osobistego. Uwaga! Do końca 2007 stare Dodowdy Osobiste (książeczkowe) tracą ważność.)

Przepisy celne[edytuj]

Pomiedzy Polską a Słowcją nie ma granicy celnej. Dozwolone jest przewozenie wszelkich dóbr przeznaczonych na własny użytek. Ograniczenia dotycza jedynie alkoholu i papierosów. Podstawowe limity które Kraje Unii mogą okresowo lub na stałe zmieniać (głównie dotyczy to papierosów, których ilość zmniejszona jest do 200 sztuk), w Unii Europejskiej wynoszą:

  • 800 szt. papierosów lub
  • 400 szt. cygaretek lub
  • 200 szt. cygar,
  • ewentualnie 1 kg tytoniu.

Podobne ograniczenia dotyczą napojów alkoholowych i tak w bagażu możemy mieć:

  • 10 litrów alkoholu wysokoprocentowego lub
  • 20 litrów wina wzmocnionego np. wermut lub
  • 90 litrów zwykłego wina w tym 60 litrów wina musującego, ewentualnie
  • 110 litrów piwa.

Wymiana waluty[edytuj]

Waluta: Euro (EUR). W przygranicznych miejscowościach z Polską przyjmowane są złotówki, jednak kurs wymiany nie jest w przypadku złotego korzystny. Bankomaty są powszechne, nawet w małych miastach, oraz w miejscowościach turystycznych. Gotówkę można wymieniać w bankach lub w punktach wymiany (Zmenáreň) często z zachętą: bez poplatku tzn. bez dodatkowej opłaty pobieranej w banku.

Karty płatnicze z zasady są akceptowane, ale w niektórych restauracjach przydrożnych czy też małych sklepach płatność za ich pomocą może stanowić problem. Nie ma tu reguły, choć im większy sklep i im większe miasto tym problem robi się mniejszy.

Ubezpieczenia[edytuj]

W przypadku wypraw w Tatry słowacke warto ubezpieczyć się na okoliczność akcji ratunkowej i pobytu w szpitalu , ponieważ usługi te w Słowacji są płatne.

Ekwipunek[edytuj]

Rozmówki[edytuj]

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

Największym słowackim lotniskiem jest... Wien Schwechat, skąd do Bratysławy dostaniemy się taksówką w około 40 minut. Lotnisko bratysławskie oferuje znacznie mniej połączeń międzynarodowych. Są za to loty krajowe do Koszyc. Ostatnio Słowacy rozwijają port lotniczy w Bratysławie i w przyszłości można się spodziewać lepszych połaczeń.

Koleją[edytuj]

Koleje słowackie oferują rozległą sieć połączeń. Dojazd koleją jest możliwy z Czech (z Pragi, Brna - linia do Bratysławy i Ostravy - linia do Żyliny), z Austrii (Wiedeń - Bratysława), z Węgier (Budapeszt - Bratysława, Nove Zamky; Miszkolc - Koszyce), Ukrainy (Cop - Cierna n. Tisou, Koszyce) i Polski (Sanok - Medzilaborce; Kraków, Muszyna - Plavec, Preszów, Koszyce), Zwardoń - Cadca).

Samochodem[edytuj]

Po wejściu do Unii Europejskiej podróż samochodem nie nastręcza żadnego problemu. Drogi są na bieżąco remontowane, utrzymywane w zimie i przeważnie w dobrym stanie - szczególnie główne. Wiele do życzenia pozostawia tylko ich oznakowanie: drogowskazy są małe i trzeba poza autostradami przyzwyczaić się do maniery podawania kierunku nie na główne duże miasto, tylko na następne powiatowe a nawet większą wieś, która jest po drodze.

Policja drogowa jest pomocna i nie czepia się bardziej niż jakakolwiek inna europejska. Benzyna i olej napędowy powszechnie dostępne, gorzej z LPG.

Autostrady płatne. Winietkę opłaty kupuje się na granicy lub na stacji benzynowej. Ceny winietek: 10 € - na 14 dni, 14 € - na 30 dni, 50 € - rok, ( Dane na 2013 r na podstawie serwisu skionline.pl)

Wyposażenie[edytuj]

Obowiązkowe wyposażenie samochodu odbiega od tego co znamy z Polski. Warto zapoznać się na tej stronie.

Carpooling[edytuj]

Można także umówić się na wspólny przejazd z kimś, kto jedzie w tym samym kierunku. Tutaj znajdują się oferty kierowców, którzy szukają pasażerów: e-autostopem na Słowację

Autobusem[edytuj]

Statkiem[edytuj]

Przejścia graniczne[edytuj]

Regiony[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

Komunikacja[edytuj]

Wyjazd[edytuj]

Język[edytuj]

Język urzędowy - słowacki.

Wzdłuż granicy z Polską lokalne dialekty trochę podobne do gwary góralskiej, zrozumiałe dla Polaków.

W dużych miastach, recepcjach hoteli i w droższych restauracjach powszechna znajomość angielskiego i niemieckiego.

Przy odrobinie dobrej woli z obu stron nie występują trudności z porozumiewaniem się w języku polskim.

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Nauka[edytuj]

Praca[edytuj]

Bezpieczeństwo na Słowacji[edytuj]

Poziom bezpieczeństwa na Słowacji nie odbiega od poziomu bezpieczeństwa w innych państwach w Europie Środkowej. Plagą na Słowacji, podobnie jak w Polsce, szczególnie w od piątku do niedzieli, są na wsiach i w małych miastach pijani przechodnie oraz pijani kierowcy. W stolicy Słowacji,Bratysławie, występuje duże zagrożenie kradzieżami kieszonkowymi, włamaniami do samochodów oraz kradzieżami samochodów. Należy być bardzo ostrożnym w kontaktach z Cyganami. Szczególnie na drogach, tak samo jak w Polsce, Cyganie stosują znane również i w Polsce sposoby zatrzymania samochodu - na wypadek drogowy, na awarię, złapanie gumy itp. Ogólnie można powiedzieć jednak,że Słowacja jest państwem bezpiecznym dla turystów, a opisane przypadki zdarzają się bardzo rzadko.

Zdrowie[edytuj]

Obywatele państw Unii Europejskiej leczeni są na zasadach wzajemności. Oznacza to że przyjezdnym, nawet turystom, przysługują te same prawa i obowiązki, co obywatelowi Słowacji. Podstawą uzyskania pomocy jest karta EKUZ.

Słowacja dokonała reformy państwowej opieki zdrowotnej. Zasadą jest współpłacenie za opiekę zdrowotną przez pacjenta.

  • Porada lekarska: ryczałt za wizytę 20 SKK.
  • Leki: ryczałt na podstawowe leki 20 SKK, reszta pełnopłatna
  • Pogotowie: tylko transport, opłata 2SKK płatna do ręki obsłudze karetki, tel. nr 155.
  • Szpital: płatne pierwsze 21, ryczałtowa stawka dzienna w wysokości - brak danych.

W Słowacji koszty transportu i leczenia skutków wypadków podczas rekreacyjnego uprawiania sportu, w tym sportów zimowych są płatne w 100% przez poszkodowaną osobę. Dlatego też Wikitravel zaleca posiadanie odrębnego, prywatnego, ubezpieczenia kosztów leczenia, w tym transportu do Polski. Przy zawieraniu ubezpieczenia należy wybrać firmę która nie wymaga od nas wyłożenia gotówki i jej zwrotu po powrocie do kraju, gdyż możemy nie dysponować taką kwotą.

Kontakt[edytuj]

Telefon[edytuj]

Internet[edytuj]

Poczta[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne[edytuj]

Przedstawicielstwa dyplomatyczne akredytowane na Słowacji[edytuj]

Ambasada RP
ul. Hummelova 4, 814 91 Bratislava 
Tel. (00 421 - 2)  5441 3175 (całodobowe) 
5441 3174, 5441 2142 , 5441 3196
5441 2422, 5441 3221 
fax. (00 421 - 2)  5441 3184, 
e-mail: bratampl@nextra.sk 
http://www.polskevelvyslanectvo.sk (http://www.polishembassy.sk)

Wydział Konsularny
adres: j.w. 
fax. (00 421 - 2)  5441 3193 
Konsulat RP Liptovsky Mikulas
Konsul Honorowy: Tadeusz Frąckowiak (polski, słowacki, niemiecki)
Nám. osloboditeľov 1
telefon: 421-44-5528810
fax: 421-44-5528810
e-mail: konzul@verex.sk, konzulat@verex.sk

Ambasada Republiki Słowackiej
ul. Litewska 6, 00-581 Warszawa
tel. (0-22) 525 81 10; fax (0-22) 525 81 22
e-mail: embassy@varsava.mfa.sk
http://www.ambasada-slowacji.pl

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne