São Paulo

noframe
São Paulo

Położenie São Paulo
Powierzchnia 1523 km²
Liczba ludności 11 016 703
Numer kierunkowy 05511
Strona www

São Paulo - największe miasto Brazylii i Ameryki Południowej położone w południowo-wschodniej części kraju nad rzeką Tietê (dopływem Parany), niedaleko wybrzeża Oceanu Atlantyckiego. Stolica stanu São Paulo.

Opis[edytuj]

São Paulo jest największym miastem w Brazylii z liczbą mieszkańców ok. 11 mln, a cały obszar miejski liczy prawie 20 mln mieszkańców. Jest miastem bardzo zróżnicowanym, zamieszkanym przez licznych imigrantów, a także Brazylijczyków z innych regionów kraju. Wbrew powszechnej opinii, mieszkańcy miasta nie poświęcają się tylko pracy. Potrafią także wypoczywać i bawić się, a życie nocne jest tu bardzo bogate.

São Paulo to fascynująca mieszanka stylów i kultur. Mieszkają tu przedstawiciele ponad 70 narodowości. Znajduje się tu ok. 280 kin, 180 teatrów, 90 centrów kultury, 110 muzeów. Zakupy można zrobić w jednym z 79 centrów handlowych lub przy ulicach pełnych różnego rodzaju sklepów. Jest tu ponad 12.5 tys. restauracji oferujących dania z 52 kuchni z całego świata.

Regiony[edytuj]

W XX wieku nastąpił bardzo dynamiczny rozwój miasta, w związku z tym wiele starych budynków zostało otoczonych przez nowoczesną architekturę. Oznacza to, że większość punktów turystycznych jest skoncentrowana w pobliżu centrum, gdzie XVII-wieczne budynki stoją w cieniu drapaczy chmur. Dzielnice zamieszkane przez imigrantów także skupiają się blisko centrum. Natomiast centra handlowe i restauracje rozsiane są po całym mieście.

  • Centrum - W centrum można spotkac wiele miejsc i budynków historycznych, pochodzących z czasów pierwszych kolonizatorów. Znajduje sie tu jedna z najważniejszych katedr w Brazylii: Catedral da Sé, wiele muzeów, teatrów. Główne atrakcje: Mercado Municipal, Pinacoteca do Estado, Sala São Paulo, Catedral da Sé, Pateo do Collegio, Solar da Marquesa de Santos, Jardim da Luz, Centro Cultural Banco do Brasil, Mosteiro de São Bento, Viaduto do Chá, Museu de Arte Sacra, Museu da Imigração Japonesa, Shopping Light, Galeria do Rock.
Avenida Paulista
  • Paulista i Jardins - Av. Paulista to centrum finansowe miasta, codziennie pełne ludzi: w tygodni zmierzających do pracy, a w weekendy szukających rozrywki. Avenida ma ponad 2800 m długości, znajdują się przy niej centra kulturalne, muzea (wśród nich słynne MASP – Muzeum Sztuki z dziełami Renoira, Van Gogha, Modiglianiego, Portinariego i innych znanych malarzy). Centro Cultural São Paulo jest oblegane ze względu na wystawy, sztuki teatralne i pokazy filmowe, a wszystko w przystępnych cenach lub za darmo. Dzielnice: Jardim Paulista, Jardim América, Jardim Europa, Cerqueira César, Bela Vista, Paraíso, Consolação. Główne atrakcje: Masp, Centro Cultural São Paulo, Casa das Rosas, Instituto Itaú Cultural, Centro Cultural Fiesp, Sesc Paulista, Museu da Imagem e do Som, Museu da Casa Brasileira, Museu Brasileiro da Escultura, Caixa Cultural Galeria Paulista, Galeria Ouro Fino, Shopping Frei Caneca, Shopping Paulista, Shopping Center 3, Shopping Pátio Higienópolis, Trianon, Catedral Ortodoxa, Cemitério da Consolação.
Memorial do Imigrante
  • Wschód - we wschodniej części miasta znajdują się ważne historyczne miejsca, na przykład najstarszy kościół w mieście, datowany na 1622 r. Capela de São Miguel. W dzielnicy Brás można obejrzeć Pomnik Imigrantów (Memorial do Imigrante) z XIX wieku, gdzie zgromadzone są informacje o osobach, przybywających do Brazylii, które znalazły się w tym miejscu. Parki w tym regionie miasta to Parque Ecológico do Tietê i Parque do Carmo. Dzielnice: Brás, Belém, Tatuapé, Mooca, Jardim Anália Franco, Penha, Vila Matilde, Vila Prudente. Główne atrakcje: Capela de São Miguel, Memorial do Imigrante, Parque do Carmo, Parque Ecológico do Tietê, Sesc Itaquera, Shoppings Anália Franco e Tatuapé.
  • Północ - przez część północną wjeżdża do miasta większość autobusów dalekobieżnych. Znajduje się tu dworzec autobusowy Terminal Rodoviário do Tietê. Niedaleko dworca jest Archiwum Stanowe (Arquivo do Estado), prawdziwy raj dla naukowców. Mają tu swoją siedzibę szkoły samby, m.in. Império da Casa Verde, Mocidade, Rosas de Ouro, Unidos do Peruche. W tym regionie położony jest też jeden z najciekawszych parków w mieście, Cantareira. Dzielnice: Casa Verde, Freguesia do Ó, Santana, Jaraguá, Pirituba, Limão, Tremembé, Vila Maria. Główne atrakcje: Arquivo do Estado, Horto Florestal, Parque Anhembi, Parque Estadual da Serra da Cantareira, quadras de escolas de samba, Shopping D, Shopping Center Norte, Shopping Lar Center.
Park Cantareira
  • Zachód - W tej części skupia się życie kulturalne. W miasteczku uniwersyteckim znajdują się muzea, obok w Instytucie Butantan można zobaczyć węże i pająki. Jest tu też centrum kulturalne na wolnym powietrzu Vila Madalena z licznymi sklepikami i atelier artystów. Dzielnice: Vila Madalena, Pinheiros, Perdizes, Pompéia, Butantã, Barra Funda, Jaguaré, Lapa. Główne atrakcje: Ceagesp, Cidade Universitária, Estação Ciência, Feira da Benedito Calixto, Instituto Butantan, Instituto Tomie Ohtake, Memorial da América Latina, Mercado Municipal da Lapa, Museu de Arqueologia e Etnologia, Museu de Arte Contemporânea, Museu do Crime, Parque da Água Branca, Parque Villa, Sesc Pompéia, Shopping West Plaza, Pico do Jaraguá, Shopping Eldorado, Shopping Iguatemi, Shopping Butantã.
Park Ibirapuera
  • Południe - w tym regionie położone jest lotnisko krajowe Congonhas. Znajdują się tu parki, centra handlowe, bary i restauracje otwarte do białego rana, a także jeden z najbardziej znanych parków w mieście, Parque do Ibirapuera. Można tu też odwiedzić Museu Paulista, bardziej znane jako Museu do Ipiranga, utworzone pod koniec XIX wieku dla upamiętnienia uzyskania niepodległości przez Brazylię. Dzielnice: Moema, Itaim, Vila Mariana, Ipiranga, Morumbi, Vila Nova Conceição, Vila Olímpia. Główne atrakcje: Autódromo de Interlagos, Cinemateca, Estádio do Morumbi, Fundação Bienal, Fundação Maria Luisa e Oscar Americano, Instituto Butantan, Jockey Club, Monumento às Bandeiras, Museu de Arte Moderna, Museu Afro-Brasil, Museu do Ipiranga, Museu Lasar Segall, Oca, Parque da Aclimação, Parque Burle Marx, Parque do Ibirapuera, APA Capivari-Monos, Zoológico, Zôo Safári.

Historia[edytuj]

Osada Piratininga została założona w połowie XVI wieku przez dwóch jezuitów, José de Anchietę i Manoela da Nóbrega, którzy przemierzali pasmo górskie Serra do Mar, w poszukiwaniu idelanego miejsca, gdzie mogliby katechizować Indian. Za datę powstania miasta uważa się 25 stycznia 1554 r., gdy została tu odprawiona pierwsza msza. Pozostałości budynków z pierwszej osady można oglądać w Pateo do Collegio.

Piratininga zmieniła nazwę na São Paulo po upływie 157 lat, decyzją króla Portugalii. W tamtych czasach miasto było bazą wypadową tzw. „bandeiras”, czyli wypraw, mających na celu podbój nowych ziem.

W 1815 r. miasto zostało stolicą prowincji o tej samej nazwie. Pod koniec XIX wieku wraz z ekspansją upraw kawy, São Paulo stało się ważnym centrum gospodarczym. Zaczęli tu przybywać imigranci z całego świata. W latach 90-tych XIX wieku, stanowili ponad połowę mieszkańców miasta. W latach 40-tych XX wieku do miasta napłynęło wiele imigrantów z innych regionów Brazylii, którzy znaleźli pracę w przemyśle.

Obecnie miasto jest siedzibą wielu międzynarodowych banków, firm prawniczych, agencji reklamowych i innych korporacji.

Dojazd[edytuj]

Samolotem[edytuj]

  • Aeroporto Internacional de Guarulhos (GRU)[1]

Największe lotnisko w São Paulo, położone ok. 30 km od centrum, nazywane też Cumbica. Na tym lotnisku ląduje większość samolotów z Europy. Podróżujący do innych miast w Brazylii, z dużym prawdopodobieństwem będą sie tu przesiadać. Należy zwrócić uwagę, czy kolejny lot jest z tego samego lotniska, gdyż często zdarza się, że jeden odcinek podróży kończy się na GRU, a kolejny zaczyna się na lotnisku Congonhas (CGH). Te dane będą dostępne w momencie rezerwacji biletu.

Na GRU lądują samoloty linii krajowych m.in. Gol, Avianca, Passaredo, TAM oraz międzynarodowych, m.in. Aerolineas Argentinas, Aeromexico, Aerosur, Alitalia, American Airlines, Air Canada, Air China, Air France, Avianca, British Airways, Continental, Copa, Delta, Emirates, Iberia, Iberia, LAN, Lufthansa, KLM, Korean, JAL, Pluna, South African, Swiss, TAP, Taca, United.

Lotnisko Guarulhos

Terminale zapełniają się wczesnym rankiem, późnym popołudniem i wieczorem, gdy odlatuje wiele samolotów zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych. W tym czasie zaleca się przyjechać na lotnisko wcześniej, ok. 2 h przed lotem międzynarodowym. Można odprawić się przez internet lub w terminalach na lotnisku, a następnie oddać bagaż na stanowisku drop-off.

Lotnisko jest dobrze oznaczone, znajdują się na nim przyzwoite restauracje i sklepy (za kontrolą bezpieczeństwa ceny w sklepach są w dolarach amerykańskich, ale można znaleźć okazyjne ceny pamiątek), a także salony kosmetyczne, kantory i poczta.

Z lotniska do centrum można dojechać autobusem Airport Bus Service[2]. Przykładowe ceny i czasy przejazdów (kwiecień 2014):

  • Lotnisko GRU – Dworzec autobusowy Tietê: 36,5 BRL, czas: 40 min, odjazdy co godzinę
  • Lotnisko GRU – Avenida Paulista: 36,5 BRL, czas: 1 g 15 min, odjazdy co godzinę
  • Lotnisko GRU - Praça da República: 36,5 BRL, czas: 55 min, odjazdy co godzinę
  • Lotnisko GRU – Lotnisko CGH: 36,5 BRL, czas: 1 g 10 min, odjazdy co pół godziny

Z lotniska też odjeżdża normalny miejski autobus, Cena biletu: 4,45 BRL, ale może być problem z zabraniem dużego bagażu.

Pasażerowie linii TAM, Gol i Azul, którzy kolejny lot mają z lotniska Congonhas, mogą skorzystać z bezpłatnego busa, ale trzeba pokazać kierowcy kartę pokładową.

Jedyną korporacją na lotnisku jest Guarucoop. Za kurs można zapłacić z góry przy stanowisku w terminalu. Koszt kursu do centrum to ok. 100-140 BRL.

  • Aeroporto de Congonhas (CGH). Jest położone w odległosci 8 km od centrum miasta i obsługuje tylko loty krajowe, w tym tzw. „most powietrzny” São Paulo – Rio de Janeiro. Jest najbardziej zatłoczonym lotniskiem w Brazylii, w 2005 przyjęło ponad 17 mln pasażerów. Działają tu linie: Gol, TAM, Avianca, Pantanal, Azul.
  • Aeroporto Campo de Marte. Małe lotnisko położone 8 km od centrum, używane głównie przez prywatne samoloty, taksówki powietrzne i helikoptery.
  • Aeroporto Internacional de Viracopos (VCP). Położone 18 km od miasta Campinas i 99 km od centrum São Paulo, coraz częściej wykorzystywane jako alternatywa dla Guarulhos. Firma Azul używa tego lotniska jako swojej głównej bazy. Odlatują stąd także niektóre samoloty do Lizbony i Montevideo. Linie lotnicze działające na tym lotnisku przeważnie zapewniają transfer do centrum São Paulo.

Samochodem[edytuj]

Główne drogi dojazdowe do São Paulo:

  • Anchieta (SP-150) i Imigrantes (SP-160)
  • Anhanguera (SP-330)
  • Bandeirantes (SP-348)
  • Castello Branco (SP-280)
  • Ayrton Senna-Carvalho Pinto (SP-070)
  • Presidente Dutra (BR-116)
  • Raposo Tavares (SP-270)
  • Fernão Dias (BR-381)
  • Régis Bittencourt (BR-116)
  • Rodoanel – w planach

Autobusem[edytuj]

W São Paulo są 3 główne dworce autobusowe, do każdego z nich dociera metro.

  • Terminal Rodoviário do Tietê, Av. Cruzeiro do Sul 1.800, Santana, czynny całą dobę. Dworzec Tietê jest najwiekszy w Brazylii i drugi pod względem wielkości na świecie (za dworcem w Nowym Jorku). Powstał w 1982 r., posiada 89 stanowisk (72 dla odjazdów i 17 dla przyjazdów), obsługuje ok. 300 linii autobusowych, co przekłada się na 3 tys. pojazdów, odjeżdżających do ponad tysiąca miast w 21 brazylijskich stanach oraz w krajach sąsiadujących (Argentyna, Chile, Paragwaj, Peru i Urugwaj). Średnio obsługuje 90 tys. pasażerów dziennie. Podróżując na trasach do regionów Norte, Nordeste i na północ stanu Minas Gerais, można wcześniej nadać bagaż, co skraca czas wsiadania do autobusu.
  • Terminal Rodoviário da Barra Funda, Av. Auro Soares de Moura Andrade 664, dystrykt Barra Funda. Położony na zachód od centrum miasta, obsługuje kierunki z zachodniej części stanu São Paulo, a także z Mato Grosso, Foz do Iguaçu i miast z zachodniej części stanu Paraná. Dojazd w 30 minut metrem z Avenida Paulista lub autobusem 875.
  • Terminal Rodoviário de Jabaquara, R. dos Jequitibás s/n, dystrykt Jabaquara. Położony na południe od centrum, dworzec obsługuje kursy na/z południowego wybrzeża, takie miasta jak Guarujá, Santos czy Bertioga. Dojazd 30 min metrem z centrum.

Pociągiem[edytuj]

Do São Paulo można dotrzeć z następujących miast: Jundiaí, Osasco, Santo André, São Caetano do Sul, Mauá, Mogi das Cruzes, Itapevi, Ribeirão Pires, Rio Grande da Serra, Caieiras, Campo Limpo Paulista, Suzano, Francisco Morato pociągiem firmy Companhia Paulista de Transportes Metropolitanos - CPTM. Pociagi odjeżdżają z dworca Estação da Luz.

Nie ma długodystansowych połączeń pasażerskich pomiędzy São Paulo a innymi stanami lub z odległymi miastami na terenie tego samego stanu, jednak w planach jest wybudowanie linii, która połączy São Paulo z miastami Campinas, Aparecida, Rio de Janeiro.

Komunikacja[edytuj]

Autobus[edytuj]

Autobus jest najpopularniejszym środkiem transport w mieście. W São Paulo jest 1300 linii autobusowych i prawie 15 tys. autobusów. Za bilet płaci się po wejściu do autobusu u tzw. „cobradora”, a jeśli planuje się więcej niż jeden przejazd w czasie do 3 godzin, warto rozważyć zakup Bilhete Único, dzięki któremu można odbyć do 4 podróży w odstępie 3 godzin, w cenie jednego biletu (ok. 3 BRL). Ten sam bilet jest uznawany też przez metro i pociagi podmiejskie CPTM. Wówczas cena biletu wynosi 4,65 BRL.

Metro i pociąg[edytuj]

São Paulo posiada nowoczesny, czysty i wygodny system metra, chociaż nie dociera on do wszystkich dzielnic miasta. W godzinach szczytu wagony mogą być bardzo zatłoczone, ponieważ średnio metro przewozi ok. 147 tys. pasażerów na godzinę (dane z 3 głównych linii). Cena biletu to 3,20 BRL.

W sumie w mieście jest 11 linii metra, z czego jedna (nr 4) jest zarządzana przez prywatną firmę ViaQuatro, linie nr 1,2,3 i 5 są obsługiwane przez spółkę Cia. do Metrô de São Paulo (METRÔ-SP), a pozostałe linie przez Cia. Paulista de Trens Metropolitanos (CPTM). Dla podróżnego nie ma różnicy pomiędzy tymi liniami, jednak wielu mieszkańców SP nazywa linie CPTM pociągiem, a nie metrem, ponieważ ta sama firma zarządza też pociągami podmiejskimi.

Linie metra:

  • 1/Azul (niebieska), Tucuruvi - Jabaquara (połączona z dworcami Terminal Rodoviário Tietê i Terminal Rodoviário Jabaquara, a także z Centrum Historycznym)
  • 2/Verde (zielona), Vila Madalena - Vila Prudente (połączona z Avenida Paulista)
  • 3/Vermelha (czerwona), Palmeiras/Barra Funda - Corinthians/Itaquera (połączona z dworcem Terminal Rodoviário Barra Funda, a także z Centrum Historycznym)
  • 4/Amarela (żółta), Luz - Butantã (w budowie przedłużenie do Vila Sônia)
  • 5/Lilás (liliowa), Capão Redondo - Largo Treze (w budowie przedłużenie do Chácara Klabin)
  • 7/Rubi (rubinowa), Luz - Francisco Morato, przedłużona do Jundiaí
  • 8/Diamante (diamentowa), Júlio Prestes - Itapevi, przedłużona do Amador Bueno
  • 9/Esmeralda (szmaragdowa), Osasco - Grajaú
  • 10/Turquesa (turkusowa), Brás - Rio Grande da Serra
  • 11/Coral (koralowa), Luz - Guaianases, przedłużona do Mogi das Cruzes
  • 12/Safira (szafirowa), Brás - Calmon Viana

Godziny funkcjonowania: Od niedzieli do piątku w godzinach 4.40 rano do północy, w soboty od 4.40 rano do 1.00 w nocy.

Połączenia między liniami: stacja Sé (Linia 3 - Vermelha i Linia 1 - Azul), Paraíso i Ana Rosa (Linie 2 - Verde i linia 1 - Azul)

Samochód[edytuj]

W São Paulo jest wiele wypożyczalni samochodów, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych firm, takich jak Hertz czy Avis. Ceny można sprawdzić w internecie, a także wypożyczyć w ten sposób auto.

Użycie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe. Kierowca nie może rozmawiać przez komórkę w czasie jazdy.

W mieście obowiązuje system “rodízio”, oznaczający, że w poszczególne dni dopuszczony jest ruch pojazdów o wskazanych numerach rejestracyjnych:

  • Poniedziałek: tablice zakończone cyframi 1 i 2
  • Wtorek: tablice zakończone cyframi 3 i 4
  • Środa: tablice zakończone cyframi 5 i 6
  • Czwartek: tablice zakończone cyframi 7 i 8
  • Piątek: tablice zakończone cyframi 9 i 0

Rodízio” obowiązuje od 7 do 10 i od 17 do 20

Parkowanie (Zona Azul lub Niebieska Strefa): Parkowanie przy głównych ulicach w centrum jest płatne 3 BRL za godzinę. Bilet parkingowy można kupić w kioskach i sklepach, po czym umieścić go za przednią szybą. Jednocześnie można kupić tylko dwa godzinne bilety, co oznacza, że po upływie 2 godzin trzeba kupić kolejne. System obowiązuje w dni robocze w godzinach 7-19 i w soboty 7-13.

Taxi[edytuj]

Są 3 rodzaje taksówek. Orientacyjne ceny można sprawdzić na stronie internetowej [3]

  • Zwykłe – opłata początkowa to 4,10 BRL, plus opłata zgodnie ze wskazaniem licznika (strefa 1: 2,5 BRL/km od poniedziałku do piątku 6-20; strefa 2: 3,25 BRL). Przed kursem można też negocjować stała cenę za przejazd albo za ilość godzin, na jaką wynajmuje się taksówkę. Auta koloru białego.
  • Radio-taxi - podobna cena jak zwykłych taksówek, oparta na wskazaniu licznika. Korporacje: Delta Táxi 11 5072-4499; Usetáxi 11 5582-2000 i Golden 11 3138 0000
  • Taksówki hotelowe – droższe ok. 25% od zwykłych taksówek

Rower[edytuj]

São Paulo ma ok. 55 km dróg rowerowych, trasy można sprawdzić na mapach Google [4]

Rowerzyści mogą przewozić rowery metrem i pociągiem w następujące dni:

  • Metro (Metrô/Via Quatro): Pon-pt od 20.30, sobota od 14:00, w niedziele i święta przez cały dzień
  • Pociąg (CPTM): sobota od 14:00, w niedziele i święta przez cały dzień

Warto zobaczyć[edytuj]

Praca[edytuj]

Nauka[edytuj]

Najważniejsze uniwersytety publiczne:

  • Universidade de São Paulo (USP) – najlepszy uniwersytet w Brazylii i uznany za najlepszy w Ameryce Południowej
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP) - zajmuje drugie miejsce w rankingach, za USP
  • Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) – do 2005 wykładane tu były tylko nauki medyczne, obecnie poszerzono zakres fakultetów
  • Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA) – najważniejsza szkoła techniczna w Brazylii, położona w São José dos Campos

Najważniejsze szkoły prywatne:

  • Fundação Getúlio Vargas
  • Pontifícia Universidade Católica (PUC)
  • Universidade Mackenzie

Nauka portugalskiego:

  • Fast Forward [5].
  • Polilínguas, Alameda Iraé, 620, Cj. 114, +55(11) 5051-7162 (), [6].  edit
  • Alumni, Rua Padre João Manoel, 319, +55(11) 5644-9700, [7].  edit
  • University of São Paulo, Ave Prof. Luciano Gualberto, nº 403 (Prédio de Letras) - Sala 263, Cidade Universitaria, +55(11) 3091-4851 (), [8].  edit
  • União Cultural Brasil-Estados Unidos, Rua Teixeira da Silva, 540, +55(11) 3885-1022, [9].  edit
  • Senac São Paulo, Rua Dr. Plinio Barreto, 285, 4º andar, Jardins, +55(11) 2182-6900 (, fax: +55(11) 2182-6941), [10].  edit
  • Cultura Espanhola, Rua Pamplona, 818 3º andar Cj 32 (Metrô Trianon Masp), +55(11) 3266-5855, [11]. as@culturaespanhola.com.br  edit

Zakupy[edytuj]

  • Centra handlowe:

W São Paulo mieści się ponad 50 centrów handlowych. W Cidade Jardim, JK i Iguatemi można znaleźć sklepy luksusowych marek, takie jak Chanel czy Armani. W Cidade Jardim znajduje się ponadto ekskluzywny sklep z zabawkami LEGO, a w Iguatemi sklepy sprzedające ubrania Diane Von Furstenberg czy buty Christiana Louboutina.

Jednym z najstarszych centrów handlowych w mieście jest Shopping Ibirapuera, założony w 1976 r. Poza sklepami i restauracjami, znajduje sie tutaj także targ świeżych owoców Mr. Fruit’s.

Na terenie Shopping Pátio Higienópolis znajduje się park z ponad 140 gatunkami drzew, a także kino i teatr Folha.

W Shopping Light znajdują się 134 sklepy, a także sale wystawowe, szkoły nauki tańca. W każdą niedzielę od 14 do 15 odbywa się tu darmowe przedstawienie dla dzieci, a od piątku do niedzieli trwa targ rękodzieła.

Bourbon Shopping zasłynął z oferty kulturalnej. Jest tu 10 sal kinowych oraz teatr na 1,4 tys. widzów, a także duży oddział księgarni Livraria Cultura.

Shopping Metrô Tatuapé i Shopping Metrô Santa Cruz to centra handlowe połączone ze stacjami metra. W obydwu, poza sklepami i punktami gastronomicznymi, znajdują się sale kinowe 3D.

W regionie Av. Paulista znajduje się kilka centrów handlowych, m.in. Pátio Paulista, wyróżniający się fasadą w kształcie zegara. Jego tarcza ma 5 metrów średnicy, został wykonany w Bostonie, w USA. Wewnątrz centrum można zrobić zakupy w sklepach międzynarodowych sieci. Przy samej Av. Paulista jest położone Shopping Center 3.

  • Targi rękodzieła:

FEIRA DE ANTIGUIDADES DO MASP Tradycyjny targ staroci MASP (Museu de Arte de São Paulo – Muzeum Sztuki), przy Avenida Paulista. Kolekcjonerzy poszukują tu rzadkich przedmiotów – obrazów, rzeźb, monet i innych.

FEIRA DA PRAÇA DA REPÚBLICA Można tu znaleźć głównie obrazy, malowane przez lokalnych artystów. Poza tym są tu także artystycznie wykonane lalki, ubrania, biżuteria. Targowi towarzyszą stoiska z pysznym jedzeniem.

FEIRA DA BENEDITO CALIXTO Znajduje się przy placu Praça Benedito Calixto, w Pinheiros. Swoje towary wystawia tu ponad 300 sprzedawców, a wśród przedmiotów spotkać można stare płyty, naczynia i meble.

FEIRA DA LIBERDADE Znajduje się przy placu Liberdade, zdominowana przez kuchnię i rękodzieło japońskie. Na ponad 200 stoiskach można kupić japońską biżuterię, lampy, drzewka bonsai, a także spróbować dań japońskiej kuchni.

Gastronomia[edytuj]

São Paulo może być zaliczane do grona stolic światowej gastronomii. Jest tu ponad 12 tysięcy restauracji, oferujących dania z 52 różnych kuchni na świecie. Wśród nich jest ok. 1500 restauracji włoskich i 250 japońskich.

Za typowe danie można uznać pizzę. Miasto obchodzi nawet Święto Pizzy. Pizzerie można znaleźć w całym mieście, niektóre z nich zatrudniają znanych szefów kuchni. Dzielnice, które serwują tradycyjną włoską pizzę to: Bixiga, Brás i Mooca.

Innym typowym daniem jest virado à paulista, które przyrządza się z ryżu, tutu de feijão (pasta z fasoli i mąki z manioku, czasem z mąki kukurydzianej), kotleta wieprzowego, kapusty oraz kiełbasy, jajka i smażonego banana.

  • W dzielnicy Liberdade znajduje się największe skupisko restauracji japońskich, chińskich i koreańskich.
  • W Marginal Tietê skoncentrowane są restauracje typu churrascaria. Podobnie w okolicach alei 23 de Maio, na południu i Radial Leste we wschodniej części miasta.
  • Wykwintne restauracje można spotkać w dzielnicy Jardins. Znajduje się tutaj m.in. słynna restauracja D.O.M. [12], wybraną przez brytyjski magazyn „Restaurant” najlepszą restauracją w Ameryce Południowej i czwartą najlepszą na świecie.

Styczeń

  • Rocznica Powstania Miasta (Aniversário da Cidade - dnia 25)
  • São Paulo Fashion Week

Luty

  • Karnawał

Marzec

  • Targi Książki (Bienal Internacional do Livro – lata parzyste)
  • São Paulo 300 (Formuła Indy)

Kwiecień

  • Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych (Festival Internacional de Documentários)

Maj

  • Wyścigi Konne (Grande Prêmio São Paulo de Turfe)
  • Virada Cultural (24 godziny wydarzeń kulturalnych)

Czerwiec

  • Marsz dla Jezusa (Marcha para Jesus)
  • Festiwal Skol Sensation
  • Marsz LGBT (w niedzielę po Bożym Ciele, może też wypaść w maju)
  • Maraton São Paulo

Lipiec

  • São Paulo Fashion Week
  • Dzień Pizzy
  • Festa de San Vito
  • Anima Mundi – Międzynarodowy Festiwal Animacji, który odbywa się w São Paulo i Rio de Janeiro od 1993.
  • Pochód upamiętniający Rewolucję Konstytucyjną z 1932 – przed obeliskiem w Ibirapuera, 9 lipca

Sierpień

  • Święto Matki Boskiej (Festa de Nossa Senhora Achiropita)

Wrzesień

  • Marsz Niepodległości
  • Festiwal kulturalny (Festa da Cultura Paulista Tradicional)
  • Festiwal San Gennaro
  • Festiwal Música Nova

Październik

  • Grand Prix Brazylii Formuły 1
  • Odkrywając São Paulo – Festiwal kulturalny
  • Brooklin Fest – festiwal gastronomiczny społeczności niemieckiej
  • Wydarzenie literackie (Corredor Literário na Paulista)
  • Biennale achitektury (w lata nieparzyste)
  • Biennale sztuki (w lata parzyste)
  • Międzynarodowy Festiwal Filmowy
  • Targi motoryzacyjne (w lata parzyste)
  • Targi transportu - Fenatran (w lata nieparzyste)

Listopad

  • Festiwal różnorodności seksualnej - Mix Brasil da Diversidade Sexual
  • Tydzień świadomości czarnych (Semana da Consciência Negra)

Grudzień

  • Konkurs na najlepszą bożonarodzeniową iluminację - Natal Iluminado
  • Bieg São Silvestre (dnia 31)
  • Nowy Rok w parku Ibirapuera (dnia 31)
  • Nowy Rok na Av. Paulista (dnia 31)

Nocleg[edytuj]

São Paulo oferuje różne opcje noclegowe, od hosteli po luksusowe hotele. W sumie w mieście jest ponad 42 tys. pokoi hotelowych.

Znajduje się tu największy hotel w Brazylii Holiday Inn Parque Anhembi, położony w dzielnicy Santana ok. 7 km od centrum, ma 780 pokoi.

Eleganckie hotele można znaleźć w dzielnicach Pinheiros, Vila Mariana i Vila Madalena, natomiast tańsze pensjonaty i hostele w dzielnicach Ipiranga i Parada Inglesa.

Kontakt[edytuj]

Karty telefoniczne można kupić w kioskach, sklepach, a nawet barach. Automaty są praktycznie na każdej ulicy.

Aby wykonać połączenie poza São Paulo, należy wybrać 0 + numer operatora + numer kierunkowy miasta + numer telefonu. Aby zadzwonić za granice, trzeba wybrać 0 + numer operatora + numer kierunkowy kraju + miasta + numer telefonu.

Numer kierunkowy do São Paulo to 11.

Aby zadzwonić do miejsc w okolicach miasta, które mają ten sam numer kierunkowy, trzeba poprzedzić go numerem operatora.

Numery brazylijskich operatorów:

  • 12 = CTBC Telecom
  • 14 = Brasil Telecom
  • 15 = Telefónica
  • 17 = Transit Telecom
  • 21 = Embratel
  • 23 = Intelig
  • 25 = GVT
  • 31 = Oi
  • 35 = Easytone
  • 41 = TIM
  • 91 = Ipcorp Telecom
  • 00 = Univoip Telecom
  • 43 = Sercomtel
  • 91 = FALE 91

Bezpieczeństwo[edytuj]

Podobnie jak inne duże miasta w Brazylii, São Paulo ma problemy z zapewnieniem bezpieczeństwa, choć w ostatnich latach znacznie się pod tym względem poprawiło. Jednak wciąż można paść ofiarą napadu czy kradzieży. W turystycznych rejonach miasta można spotkać liczne patrole policyjne i tam poziom przestępczości jest znacznie niższy. Okolice Jardins, Avenida Paulista, Pinheiros i Vila Madalena są uważane za względnie bezpieczne. Policjanci przeważnie mówią tylko po portugalsku.

Wskazówki bezpieczeństwa:

  • Najlepiej zabierać ze sobą małą ilość gotówki, nie nosić biżuterii wyglądającej na drogą
  • Nie obnosić się z aparatami fotograficznymi ani kamerami
  • Jadąc samochodem, zamknąć szyby i nie trzymać torebki czy laptopa na siedzeniu pasażera
  • W razie napadu, nie stawiać oporu

Wyjazd[edytuj]

Wybrzeże:

  • Santos
  • Guaruja
  • Bertioga
  • São Sebastião
  • Ubatuba
  • Ilhabela

Góry:

  • Campos do Jordão

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne