Rzym

Europa : Włochy : Rzym

Artykuł ten dotyczy Rzymu, natomiast Watykan jest opisany w oddzielnym artykule.

noframe
Rzym

Położenie Włochy
Powierzchnia 1285,306 km²
Liczba ludności 2 553 873
Numer kierunkowy 1987
Strona www

Rzym - stolica Włoch, zwany też Wiecznym Miastem.

Vittoriano Monument from Piazza Venezia.jpg

Najważniejsze zabytki[edytuj]

Wstęp bezpłatny. W przepięknych wnętrzach możemy fotografować do woli.
Wstep płatny 11 EUR (2006 r.) zniżki dla młodzieży i seniorów pow. 65 roku życia. Wejście okupione jest zazwyczaj odstaniem w kolejce ok. 0,5 godziny. Należy sprawdzić czy kolejka nie ustawiła się tylko do jednej z kas, gdy w pozostałych dwóch bileterki sie nudzą. Wtedy najlepiej jest podejść i kupić bilet w nieobleganej kasie.
Trzy przepiękne fotanny - dzieło Berniniego. Zabytkowy kościół i niezliczona ilość lokali gastronomicznych. Najwyższe ceny w mieście.
Przypominający ogromną starą maszynę do pisania marki remington pomnik dostępny jest dla oglądających w ciągu dnia. W nocy dostępu broni wysoka krata.
Wstęp płatny, w zasadzie bez kolejek. Z tarasu na szczycie najlepszy widok na Watykan i przepiękna panorama Rzymu. Mając statyw i aparat cyfrowy, przy dobrej pogodzie można wykonać serie zdjęć i potem połączyć je w panoramę miasta. W kawiarni doskonała kawa.

Najważniejsze muzea[edytuj]

Rzym nie posiada tak znanych muzeów jak Paryż czy Londyn. Jednak wymienione poniżej posiadają w swoich zbiorach dzieła godne zobaczenia.
W sezonie należy sie liczyć z brakiem biletów. Istnieje możliwość wcześniejszego zakupienia biletów na konkretny dzień za pośrednictwem portalu Ticketeria [1]. Ceny biletów przekraczają zazwyczaj 10 EUR, a w przypadku rezerwacji poprzez internet czasem pobierane są dodatkowe opłaty. Pewną alternatywą jest cierpliwe czekanie przy kasie, gdyż zdarza się, że ktoś nie odbierze wcześniej zarezerwowanego biletu.

Na pewno godnymi polecenia są:

  • Galleria Borghese
    • Na parterze bogate zbiory rzeźb od antyku po XIX wiek. Na piętrze pinakoteka udostępniana okresowo. Bilet 13,5 EUR, w sezonie konieczna wcześniejsza rezerwacja.
  • Musei Capitolini
  • Palazzo Barberini
  • Castel Sant'Angelo
  • Galleria Spada
  • Galleria Corsini
  • Palazzo Venezia
  • Strumenti Musicali
  • Museo Etrusco di Villa Giulia

Licencjonowani przewodnicy turystyczni w Rzymie i Prowincji Rzymskiej[edytuj]

  • Sawko Jerzy - przewodnik miejski oraz autor znanego polskojęzycznego portalu turystycznego RZYM.IT.

Dojazd[edytuj]

Samolot[edytuj]

Wraz z rozwojem tzw. tanich lnii lotniczych ten środek lokomocji zyskuje coraz większe znaczenie. Cena biletu, wraz z dodatkowymi opłatami, uzależniona jest od terminu jego zakupu i wynosi około 500 PLN - dla tanich linii lotniczych i 650 - 800 PLN dla regularnych przewoźników jeżeli bilet kupimy w promocji (stan na 2006). Lot trwa od 1 godz. 40 minut z południa Polski do 2 godzin z centrum.

Rzym posiada dwa lotniska:

  • Lotnisko międzynarodowe Leonardo da Vinci, (Rome Fiumicino, kod FCO), położone na południowy zachód od miasta jest jednym z dwóch lotnisk przesiadkowych dla pasażerów linii Alitalia oraz i innych tzw. regularnych linii lotniczych. Na lotnisku tym lądują m.in. samoloty PLL LOT.
    • Dojazd do centrum (ok. 40 min) zapewniają: pociągi Leonardo Express - kurs co 30 minut do dworca Termini (bilety, do kupienia m.in. w a automatach to koszt €11 za osobę - maj 2007r.) oraz autobusy. Bilet na autobus linii Terravision [2] zakupić można wcześniej przez internet. Dojazd taksówką dla dwu osób jest nieco droższy niz autobusem i należy się liczyć z próba wyłudzenia wyższej opłaty.
    • Najtańsza, choć czasochłonna, opcja dojechania z lotniska do centrum to miejskie autobusy (niebieskie, należące do Co.tra.l, S.p.A). Przystanek znajduje się na najniższym poziomie, 100 m w lewo od hali przylotów (terminale B i C) Bilety można kupić w sklepikach oznaczonych specjalnym niebieskim znakiem z napisem Tabacheria, jeden znajduje się w hali obok przystanków. z lotniska Fiumicino kursują następujące linie:
    • Aeroporto-Termini-Tiburtina (€3.60)

(Wrz. 2009: W nocy €7. Jeździ całkowicie niezgodnie z rozkładem. Trzeba cieprpliwie czekać i nie poddawać się - w końcu zapewne przyjedzie.)

    • Aeroporto-Roma Cornelia (metro A) (€2.80) (rozkład)
    • Aeroporto-Roma Magliana (metro B) (€1.60) (rozkład)
    • Aeroporto-Ostia Lido (€1.20) (rozkład)
    • Aeroporto-Fregene (€1.00) (rozkład)
    • Aeroporto-Fiumicino (città) (€0.77) (rozkład)

W autobusie nie zapomnij skasować biletu; jeśli kasownik nie działa (co sie często zdarza), musisz napisać na bilecie swoje imię i nazwisko, datę urodzenia oraz aktualną datę i godzinę.

Dobrym rozwiązaniem jest dojechanie autobusem do EUR Magliana (zatrzymuje się dokładnie przy stacji metra linii B) a potem metrem do centrum. Jest to najtańszy sposób na dostanie sie do centrum (€2 autobus+€1 metro). Autobus bedzie oznaczony "Fiumicino-Porto-Magliana", ale zawsze lepiej zapytać kierowcę.

  • Lotnisko międzynarodowe Ciampino International , (Rome Ciampino, kod CIA) położone na południe od miasta (ok 15 km) i przeznaczone dla tanich przewoźników. Na lotnisku tym lądują m.in. samoloty tanich linii lotniczych WizzAir oraz Ryanair.
    • Dojazd do miasta (ok 45 min w normalnym ruchu, bez korków) w okolice dworca Terminii zapewniają autobusy i taksówki. Bilet na autobus linii Terravision [[3]] zakupić można wcześniej przez internet. Dojazd taksówką jak wyżej.

Samochód[edytuj]

Dojazd do Rzymu samochodem zajmuje około jednej doby, pod warunkiem, że zrezygnujemy z przerwy na sen. Poza kosztami paliwa należy pamiętać o kosztach winiet w Czechach lub Słowacji oraz Austrii i opłatach autostradowych we Włoszech. Należy się więc liczyć z wydatkiem co najmniej 1,4 tys PLN (stan na 2006) oraz kosztem ewentualnych noclegów na trasie.

Pociąg[edytuj]

Z Polski nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego z Rzymem. W zależności od miejsca zamieszkania można jechać przez Wiedeń lub Berlin. Należy prześledzić dokładnie promocje i zniżki, gdyż normalny bilet jest niewiele tańszy od lotniczego, a podróż trwa o wiele dłużej.

Autobus[edytuj]

Istnieje wiele bezpośrednich połączeń autobusowych z Polski do Rzymu.

Linia autobusowa Polska - Niemcy - Włochy (Bartoszyce - Neapol IT-NAP):

Olsztyn, Ostróda, Elbląg, Gdańsk, Gdynia, Wejherowo, Lębork, Słupsk, Koszalin, Białogard, Połczyn Zdrój, Złocieniec, Stargard Szczeciński, Szczecin linia ta przebiega po szybkich trasach na terytorium Niemiec (przez Berlin, Norymbergę i Monachium) dzięki temu jest stosunkowo szybka, tak czy inaczej podróż ze Szczecina do Rzymu zajmuje około 24 godzin.

Linia autobusowa Polska - Włochy (A05 Polska - Sycylia Express) trasa wiedzie z Warszawy aż do Palermo na Sycylii:

Warszawa, Tomaszów Mazowiecki, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Częstochowa, Kraśnik, Janów Lubelski, Nisko, Stalowa Wola, Rzeszów, Dębica, Tarnów, Brzesko, Kraków, Katowice, Tychy, Bielsko-Biała .

Przykładowy czas podróży z Krakowa do Rzymu to około 23 i pół godziny. Można spać i podziwiać przez okna widoki - szczególnie ciekawie może być o godzinie 5:30 gdy przejeżdżamy przez Wenecję.

Komunikacja miejska[edytuj]

Miasto posiada zintegrowany system komunikacji miejskiej na który składają się dwie linie metra A (czerwona) i B (niebieska) (trzecia podobno w budowie), które krzyżują sie pod dworcem kolejowym Termini oraz tramwaje i autobusy. Jednorazowy bilet kosztuje 1 EUR (ważny 75 minut, ale tylko na jeden przejazd metrem) i kasujemy go wchodząc do metra lub w tramwaju lub autobusie w elektronicznym kasowniku. Dla turysty lepszym rozwiązaniem jest bilet całodniowy kosztujący €4 lub tygodniowy €16 (ceny - maj 2007r.).Wiele szczegółowych informacji i mapek na stronach [4]. Bilety kupuje sie w kioskach z gazetami i tytoniem lub na stacjach metra w automatach (Uwaga: w automatach zwykle do €4 ograniczona jest wysokość wydawanej reszty - nie można zatem za bilet jednorazowy zapłacić banknotem €10). Kasy biletowe są tylko na większych stacjach. Kara za brak biletu wynosi €50. Poruszanie się w centrum miasta autobusami tramwajami czy metrem nie przysparza trudności.

Bardzo ciekawą propozycją są turystyczne linie autobusowe, obsługiwane przez piętrowe autobusy. Obwożą one turystów dookoła miasta przez najbardziej interesujące miejsca. Bilet, który można kupić także w samym autobusie, kosztuje €16 (50% zniżki dla dzieci). Uprawnia do przejazdów autobusami danego przewoźnika przez 24 godziny (bilet ważny 48h kosztuje €20) w tzw. formule hop-on hop-off - na każdym przystanku można przerwać podróż, wysiąść i pozwiedzać, a potem wrócić do następnego autobusu. Praktycznie każda linia zatrzymuje się przy Colosseum, w Watykanie czy dworcu Termini. Przy zakupie biletu otrzymamy mapę (czasami trzeba o nią poprosić) oraz słuchawki, przez które można wysłuchać informacji o mijanych obiektach, niestety nie w języku polskim. W pogodne dni tworzą się długie kolejki. Na analogicznych zasadach kursuje Archeobus obwożący po najciekawszych wykopaliskach archeologicznych Rzymu, czy Christian Roma prezentujący Rzym chrześcijański - kościoły, krypty etc. (oferowane są dwie linie, w cenie €15 każda - maj 2007r.).

Inną możliwością zwiedzania Rzymu jest karta ROMA PASS kosztująca 30 EUR (luty 2012 r.). W tej cenie dostaje się trzydniowy bilet na metro, tramwaje i autobusy oraz możliwość zwiedzenia dwóch pierwszych muzeów lub zabytków za okazaniem karty bez dodatkowej opłaty oraz zniżki na następne zwiedzanie miasta [5].

Ponadto, aby odkryć miasto z innej perspektywy, można wybrać się w minirejs po Tybrze.

Własne środki lokomocji[edytuj]

Generalnie nie zaleca się poruszania po Rzymie własnym samochodem. W mieście zaparkowanie samochodu w normalny dzień graniczy z cudem, technika jazdy Rzymian, odmienna całkowicie od naszej, przyprawia o oczopląs. Na drobne stłuczki i otarcia lakieru nikt nie reaguje. Jeżeli dotarliśmy do Rzymu własnym pojazdem to najlepiej zaparkować go bezpiecznie i przesiąść sie na komunikację publiczną. W Rzymie nadal stosuje się dodatkowe zabezpieczenia samochodów jak laski spinające kierownice z pedałem sprzęgła, blokady kierownicy czy po prostu solidne łańcuchy spinające kierownicę z lewarkiem zmiany biegów i pedałami hamulca i sprzęgła. Jeżeli jednak nasz pojazd ma ponad 15 lat, jest poobijany, ma matowy lakier i podartą tapicerkę, to możemy go zostawić nawet otwarty, tak jak to zresztą czynią mieszkańcy tego miasta. I jeszcze jedno, co na razie nie zdarza sie w Polsce. Nasz samochód zaparkowany w bocznej ulicy może zstać pomalowany przez grafficiarzy.

Dla bardzo sprawnych rowerzystów zwiedzanie miasta na dwuśladach jest ciekawa alternatywą, jednak na postoju należy pamiętać o dokładnym zabezpieczeniu pojazdu łańcuchem, aby ustrzec się przed kradzieżą. Dobrze jest też mieć odbiornik GPS z wgraną mapą miasta, co ułatwi nam poruszanie się w labiryncie uliczek starego miasta.

Wypożyczanie samochodu[edytuj]

Wypożyczenie samochodu jest dobrym pomysłem, gdy zamierzamy zwiedzać okolice Rzymu. W takim przypadku, z powodów opisanych powyżej, najlepiej jest wyjechać z miasta wcześnie rano a powrót zaplanować późnym popołudniem, gdy ruch nieco słabnie.

Na obu lotniskach oraz na dworcu kolejowym Termni działają wypożyczalnie samochodów. Najlepiej jest dokonać wcześniejszej rezerwacji za pośrednictwem internetu, gdyż uzyskane taryfy są zazwyczaj niższe niż na miejscu. Wskazane jest aby pamiętać o zawarciu dodatkowych ubezpieczeń przeciwko kradzieży i wypadkom oraz NW. Dodatkowo posiadacze niektórych kart kredytowych, przy wcześniejszej rezerwacji liczyć mogą na specjalne upusty.

Pojazdy jednośladowe[edytuj]

W Rzymie działa szereg wypożyczalni jednośladów, od skuterów poprzez motorowery a na rowerach kończąc. Motorowery, przypominające małe skutery nie wymagają prawa jazdy oraz nie ma obowiązku jazdy w kasku. Ceny (podane są dolne granice) wynoszą od 5 EUR za dzień za rower, 20 EUR za motorower i 40 Eur za skuter.

Noclegi[edytuj]

Rzym jest miastem nastawionym obsługę ruchu turystycznego, a co za tym idzie posiada rozbudowana bazę noclegową. Nie oznacza to jednak, ze jest to baza obliczona na każdą kieszeń.

Więcej informacji na temat rezerwacji miejsc hotelowych poprzez inrternet w artykule Portale rezerwacji miejsc hotelowych.

Domy pielgrzyma[edytuj]

Specyfiką miasta są liczne domy pielgrzyma prowadzone przez zgromadzenia zakonne lub księży. Są one co prawda nastawione na obsługę zorganizowanych pielgrzymek, ale często mogą w nich przenocować indywidualni turyści. Miejsca należy rezerwować z dużym wyprzedzeniem, najlepiej prosząc o pomoc znajomego księdza. Ceny są bardzo zróżnicowane i wynoszą od 10 EUR od osoby za nocleg na sali zbiorowej do 75 EUR za pokój dwu osobowy. Tylko nieliczne pokoje mają własne łazienki, często są one wspólne dla wielu sypialni. Nie należy liczyc na śniadanie w tej cenie, natomiast zazwyczaj istnieje możliwość przygotowania posiłków z własnego prowiantu.

Kempingi[edytuj]

W bezposredniej okolicy Rzymu jest szereg kempingów, których ceny są rozsadną alternatywą dla turystów którzy przyjechali własnym samochodem. Najlepiej jest wtedy podjechać samochodem do końcowej stacji metra np. Anagina gdzie jest duży strzeżony parking i gdzie bezpiecznie możemy pozostawić pojazd a miasto zwiedzac przy pomocy transportu publicznego.

Schroniska młodzieżowe[edytuj]

Hostele[edytuj]

  • Litus Roma Hostel, Lungomare Paolo Toscanelli, 186 00121 Roma-Lido di Ostia - Tel/Fax: +39-06.5697275 [6]. Hostel pod Rzymem, dojazd do miasta do 1 godziny, cena za osobę 22 euro.
  • Freedom Traveller Hostel Via Gaeta, 23 00185 Roma (Roma), Italy 06 4782 3862 [freedom-traveller.it]. Blisko dworca Termini, prawie w samym centrum. Pokoje dwuosobowe mają w mieszkaniach w okolicznych kamienicach z dzieloną łazienką i kuchnią, jeśli wynajmuje się w cztery osoby to ma się do dyspozycji całe mieszkanie, 25 euro za osobę. Po sezonie różnego rodzaju promocje np. darmowa kolacja z winem.

Hotele[edytuj]

Miasto jest doskonale przygotowane do przyjęcia dużej liczby turystów. Przy wcześniejszej rezerwacji nie powinno być kłopotu ze znalezieniem miejsca.

Należy jednak pamiętać o paru specyficznych dla rzymskich hoteli warunkach:

  • Tanie hotele to czasami jedno piętro kamienicy,
  • Istnieje oczywista zależność pomiędzy ceną a odległością hotelu od centrum miasta,
  • Nie należy się obawiać hoteli dwugwiazdkowych, standard pokoi i śniadanie z bufetu mogą przyjemnie zaskoczyć,
  • Hotelarze mają tendencje do grupowania Polaków w jednym korytarzu, ze względu na ich głośne zachowanie w nocy.

Ceny pokoi hotelowych zaczynają sie od 50 EUR, lecz w tych położonych w centrum miasta nawet dwugwiazdkowych, ceny pokoi mogą przekraczać 100 EUR.

Rezerwacji można dokonać między innym za pośrednictwem portali umieszcvzonych na stronie: Portale rezerwacji miejsc hotelowych.

Poniższe wpisy umieszczone zostały przez anonimowych użytkowników, Wikitravel nie ma możliwości ich zweryfikować

  • Hotel Belvedere Century[7]W odległości 7 km od hotelu znajduje się lotnisko Fiumicino. Nowe rzymskie tereny targowe są oddalone od hotelu o 10 km a centrum Rzymu o 29 km.
  • Hotel Felice Via Tiburtina 30, 700m od stacji kolejowej Termini, autobusem 71 do Piazzale Tiburtino, tel:+39 06.4453347 begin_of_the_skype_highlighting              +39 06.4453347      end_of_the_skype_highlighting info@hotelfelice.com , fax: +39 06.4460290 strona internetowa Naprzeciwko Teatru Opery Rzymskiej, w historycznym palacu konca XVIII wieku.

  • Hotel Lirico Via del Viminale 31 tel:+39 06 48906230 info@hotelirico.com, fax: +39 06 48916703 strona internetowa ceny = 60-100 € pokoje z łazienkami oraz bez, WiFi
  • Rome Accommodation B&B, LtRooms B&B, Via Moricca, 5, 00167 Roma, Tel: (+39) 338 4280189, Fax: (+39) 06 96708668, e-mail: info@ltrooms.com, sito web: www.ltrooms.com.
  • Hotel Edyta BB Via Rattazzi 65, przy stacji kolejowej Termini. tel:+39 06.4453066 Hotel Edyta Rzym ceny = 40-100 € pokoje z łazienkami, internet WiFi, śniadanie, obsługa po polsku.
  • Hotel Sant'Anna[8] 3 gwiazdkowy hotel w zabytkowym centrum Rzymu, niedaleko Watykanu
  • B&B Rome Termini, 63 Group e Macao Rooms, Via Rattazzi 63 e Via del Macao 9, 00185 Roma, Tel: (+39) 338 4280189, Fax: (+39) 06 96708668, e-mail: info@63bb.com, sito web: www.63bb.com.
  • Rental in Rome agencja wynajmująca ponad 500 apartamentów w centralnych dzielnicach Rzymu, przeznaczonych głównie na krótkie pobyty turystyczne, tel. +39 327 17 2624, [9], e-mail: jakub.baranowski@rentalinrome.com

Gastronomia[edytuj]

W mieście działają wszystkie światowe sieci fast food. Lokalna gastronomia reprezentowana przez liczne pizzerie i trattorie. W centrum historycznym miasta lokale gastronomiczne nastawione są na jednorazowego turystę, co negatywnie odbija sie na cenach (sa wysokie) i jakości potraw. Należy szukać oddalonych od centrum lub ukrytych w bocznych ulicach lokali, bez nachalnych naganiaczy, do których uczęszczają mieszkańcy miasta.

Przykładowe ceny:

  • średnia pizza od 4 do 6 EUR
  • danie na bazie makaronu (pasta) od 5 do 8 EUR
  • dania mięsne od 10 EUR
  • litr wina - vino di tavola od 3,5 EUR
  • litrowa butelka wody ok. 2,5 EUR
  • espresso wypite na stojaco przy barze od 0,8 do 2 EUR
  • espresso podane do stolika od 2 EUR
  • porcja lodów w rożku - cornetto od 1,5 EUR

W niektórych lokalach doliczane jest tzw. coperti czyli opłata za nakrycie stołu, co zwalnia nas od napiwku. Jednakże w pozostałych restauracjach, które nie stosują tzw. coperti, kelnerzy wydają resztę co do eurocenta i nie wymuszają napiwku, który jest jednak mile widziany.

Najfajniejsze lokale wraz z cenami potraw znaleźć można w anglojęzycznym przewodniku Lonely Planet Rome dostępnym w Polsce m. in. w sieci Empik oraz w sklepie internetowym TravelCo.pl

Porady praktyczne[edytuj]

W Rzymie i Włoszech informacje typu rozkłady jazdy itp. bywają traktowane "jako sugestia". Dobrze jest przyzwyczaić się do tego - nie zepsuje nam to wtedy podróży.

Bezpieczeństwo[edytuj]

Rzym dla turystów nie jest miastem całkowicie bezpiecznym. Do porządku dziennego należą kradzieże dokonywane przez kieszonkowców w środkach komnikacj publicznej, drobne rozboje dokonywane przez zorganizowane grupy wyrostków, wyrywanie pieniędzy przed bankomatami i inne drobne oszustwa. W tańszych hotelach liczyć się należy z ewentualnościa włamania do pokoju.

Koniecznie trzeba zachować zwykłe w takich przypadkach środki ostrożności:

  1. nie nosić przy sobie dużych sum pieniedzy,
  2. dokumenty, bilety powrotne zdeponowac w sejfie hotelowym, a przy sobie mieć jedynie kserokopie dokumentów,
  3. w środkach komunikacji publicznej plecak nosić przed sobą,
  4. w lokalach gastronomicznych nie odkładać obok krzesła torebek, plecaków itd.,
  5. numerów PIN do kart płatniczych nie przechowywac razem z nimi,
  6. mieć oddzielnie zapisane numery kart płatniczych i numery telefonów do centrów zastrzeżeń,
  7. telefon komórkowy mieć zawieszony na smyczy,
  8. nie liczyć publicznie pienędzy, nie pokazywac zawartości portfela, nie dokonywac na ulicy wzajemnych rozliczeń gotówką,
  9. będac w grupie obserwować się wzajemnie.

Jeżeli można, to dokumenty, pieniądze oraz zbędne w danej chwili karty kredytowe należy złożyć w depozycie hotelowym. Zaufanie do mini sejfów w pokojach powinniśmy ograniczyć do minimum, gdyż małe umieszczane w szafach są łatwe do wyrwania a drzwiczki wmurowanych często sa wyważane.

Należy też uważać aby nie popadać w paranoję - bo zepsuje nam to cały pobyt. Rzym to, mimo wszystko, nie obszar polowań na turystów tylko normalne duże i ruchliwe miasto. Naczelną zasadą powinno być aby nie być "łatwym celem". Jeśli nie będziemy najłatwiejsi do okradzenia w okolicy to prawdopodobnie złodziej zwróci swoje zainteresowanie na kogoś innego.

Kiedy to wszystko jednak zawiedzie i zostaniemy okradzeni należy się udać niezwłocznie na najbliższy posterunek policji państwowej i zgłosić fakt kradzieży. W centrum miasta funkcjonariusze zazwyczaj mówią dobrze po angielsku i mają włosko - angielski formularz zgłoszenia. Odnalezienie skradzionego portfela czy torebki należy jednak traktować w kategoriach cudu. Sam dokument zgłoszenia będzie nam jednak pomocny po powrocie do kraju, przy wyrabianiu nowych dokumentów.

Prąd elektryczny[edytuj]

W Rzymie, tak jak w Polsce mamy do czynienia z prądem elektrycznym o napięciu 230 V i częstotliwości 50 Hz. Natomiast inne są gniazdka. Co prawda bez problemu podłączyć można urządzenia niskoprądowe, ale podłączenie żelazka, suszarki czy czajnika elektrycznego może wymagać specjalnej przejściówki którą można przed wyjazdem kupić w Polsce w sklepach ze sprzętem agd.

Łączność[edytuj]

Wszystkie polskie sieci telefonii komórkowej działaja w Rzymie na zasadzie roamingu. Należy zawsze pamiętać o ograniczeniach wynikających z posiadania telefony pre paid czyli na kartę. Dobrze jest również sprawdzić który z operatorów ma najbardziej korzystne opłaty taryfowe i zrezygnowac z funkcji automatycznego wyboru operatora. Uliczne automaty telefoniczne są w wyrażnym odwrocie. Na chodnikach straszą puste miejsca po takich automatach. W okolicy dworca Termini jest parę kafejek internetowych. Brak informacji o hot spotach.
Rzym leży w zasięgu telefonii satelitarnej Thuraya.

Turyści niepełnosprawni[edytuj]

Dostosowanie miasta do obsługi turystów niepełnosprawnych ruchowo, poza metrem, jest dobre. Autobusy mają przystosowane środkowe drzwi dla pasażerów na wózkach, w centrum miasta na przejściach dla pieszych wykonane są pochylnie, co jest dosyć istotne, jeżeli się zważy na wysokość rzymskich krawężników. Niektóre obiekty muzealne w tym Koloseum sa przystosowane dla wózków. Niestety większość kościołów i kluczowych miejsc do zwiedzania (np. Kapitol, Zamek Św. Anioła) jest nie dostępna. Tańsze hotele z reguły nie mają wind. Reasumujac turysta niepełnosprawny, aby w pełni mógł korzystac z możliwości poznania miasta powinien mieć do pomocy dwie wysportowane osoby, chyba, że ograniczy się do paru udostępnionych miejsc.

Informacje dla osób niedowidzących są przypadkowe, natomiast sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach ma dodatkowa sygnalizację dźwiekową.

Ambasada polska i konsulat[edytuj]

Ambasada RP
via P.P. Rubens 20, Monti Parioli 00197, Roma, Italia
CENTRALA tel. (0.03906) 362-04200,
KANCELARIA tel. (0.03906) 362-04231,
fax. (003906) 32 17 895
e-mail: polish.embassy@agora.stm.it
adres www: www.ambasciatapolonia.it

Wydział Konsularny
WYDZIAŁ KONSULARNY - CENTRALA tel. (0.03906) 362-04300,
SEKRETARIAT WYDZIAŁU tel. (0.03906) 362-04302,
e-mail: konsul@infopolonia.it
adres www: www.consolatopolacco.it

Linki zewnętrzne[edytuj]

  • RZYM.IT - Przewodnik po Rzymie, Watykanie i okolicach tworzony przez fanów stolicy Włoch. Pomysły na zorganizowanie fantastycznych wakacji w najciekawszym mieście świata RZYM.IT.
  • Przewodnik po Rzymie, muzea, komunikacja, hotele i tanie noclegi strona częściowo po angielsku.
  • Internetowy atlas Viamichelin z zaznaczonymi zabytkami

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne