Rio de Janeiro (stan)

Ameryka Południowa : Brazylia : Rio de Janeiro
Búzios - Rio de Janeiro (state) - Brazil.jpg

Quick Facts
Stolica Rio de Janeiro
Powierzchnia 43 696
Ludność 16 010 429
Język portugalski
Religia katolicyzm

Rio de Janeiro - jeden z 26 stanów Brazylii (oraz Dystrykt Federalny), położony na południowym wschodzie kraju. Od północy graniczy ze stanem Espírito Santo i Minas Gerais, na wschodzie leży Ocean Atlantycki, a od południa stan São Paulo.

Geografia[edytuj]

Najmniejszy stan regionu Sudeste (Południowy Zachód) jest trzeci w kraju pod względem liczby mieszkańców. Sąsiaduje ze stanami: Minas Gerais, Espírito Santo, São Paulo oraz z Oceanem Atlantyckim. Jego stolicą jest miasto Rio de Janeiro. Mieszkańcy miasta są nazywani „cariocas”, a całego stanu „fluminenses”.

Klimat[edytuj]

Na obszarze stanu panuje klimat tropikalny. W mieście Rio de Janeiro opady występują głównie w lecie (od grudnia do kwietnia), a zimy są bardziej suche. Średnia roczna temperatura to 22-24 stopnie, a opady 1000-1500 mm. Na wyżej położonych terenach średnia roczna temperatura to 16 stopni. Najmniejsze opady w stanie występują w okolicach Arraial do Cabo, Cabo Frio i Armação dos Búzios, ok. 750 mm rocznie. Opady śniegu zdarzają się w wyższych partiach parku narodowego Parque Nacional do Itatiaia. W 1985 r. zanotowano tam ponad metr śniegu.

Historia[edytuj]

Za datę odkrycia Rio de Janeiro uważa się 1 stycznia 1502 r., kiedy Portugalczycy dotarli do zatoki Guanabara. Wówczas tereny nad zatoką zamieszkiwali Indianie z plemienia tupinambá, a obszar obecnej wyspy Ilha do Governador Indianie temiminó. W 1503 r. Portugalczycy założyli niewielką kolonię w rejonie dzisiejszego Cabo Frio. Region nie cieszył się początkowo wielkim zainteresowaniem Portugalczyków, ponieważ brakowało tu złota i cennych surowców. Docierali tu żeglarze z innych krajów, między innymi Francuzi. Obawiając się utraty terytorium na rzecz Francuzów, portugalski król Jan III podzielił je na dziedziczne kapitanie. Obszar obecnego stanu Rio de Janeiro został podzielony na dwie kapitanie: São Vicente i São Tomé. Ostatecznie udało się pozbyć Francuzów dopiero w 1567 r. Pozostali na miejscu portugalscy osadnicy, którzy trudnili się uprawą trzciny cukrowej, drzewa pau-brasil, rybołóstwem. Pod koniec XVII wieku w sąsiednim stanie Minas Gerais odkryto złoto i to umocniło pozycję Rio de Janeiro, jako że z portu w Rio wywożono złoto do Portugalii. W 1763 r. przeniesiono stolicę z Salvadoru do Rio de Janeiro. W 1808 r. król Portugalii Jan VI przeniósł się w raz z całym dworem do Rio, co było spowodowane ekspansją Napoleona na terytorium Portugalii. Jan VI po 13 latach wrócił do Lizbony, zostawiając w Brazylii swojego syna, znanego potem jako cesarz Piotr I, który proklamował niepodległość Brazylii w 1822 r. Po zniesieniu niewolnictwa w 1888 r. rzesze niewolników opuściły plantacje kawy w całym stanie i osiedliły się w mieście Rio de Janeiro, dając początek favelom. W 1960 r. po przeniesieniu stolicy do nowo wybudowanego miasta Brasília, stan zmienił nazwę z Dystrykt Federalny na Guanabara, a w 1975 r. na obecną nazwę.

Polityka[edytuj]

Gospodarka[edytuj]

Pierwszym towarem o znaczeniu ekonomicznym było drewno pau-brasil, w które obfitował stan Rio de Janeiro. Popularna była też uprawa trzciny cukrowej, która pod koniec XVII wieku była tu najważniejszym produktem, a produkcja cukru ma duże znaczenie do dzisiaj, zwłaszcza w regionie Campos. Natomiast Cabo Frio jest do dziś ważnym ośrodkiem, w którym pozyskuje się sól morską. Odkrycie złota w Minas Gerais pod koniec XVII wieku wpłynęło także na gospodarkę Rio de Janeiro – to stąd odpływały statki z cennym kruszcem, transportujące go do Portugalii, a na całej trasie pomiędzy kopalniami a portem powstało wiele osad. W połowie XIX wieku najważniejszą uprawą była kawa, która stanowiła ponad połowę wartości brazylijskiego eksportu, a stan Rio de Janeiro dostarczał jej ok. 70%. Pod koniec XIX wieku sąsiedni stan São Paulo prześcignął Rio w produkcji kawy. Stało się to częściowo z powodu lepszej jakości gleby w tym stanie, a także dlatego, że bazował on na imigrantach, podczas gdy plantacje w Rio wciąż opierały się na niewolniczej pracy. Obecnie gospodarka stanu Rio de Janeiro bazuje na wydobyciu ropy w pobliżu Campos (80% brazylijskiego wydobycia), a także na turystyce. Stolica stanu jest jednym z najchętniej odwiedzanych przez turystów miast na świecie. Poza tym popularne są plażowe miejscowości takie jak Cabo Frio, Arraial do Cabo, Búzios, Angra dos Reis i Paraty. Ważną rolę odgrywa też rolnictwo, przede wszystkim uprawy trzciny cukrowej, pomarańczy, kawy, a także rybołówstwo.

Dojazd[edytuj]

Samochodem[edytuj]

Drogi krajowe:

  • BR-101
  • BR-116
  • BR-040
  • BR-354
  • BR-356
  • BR-393
  • BR-465
  • BR-493
  • BR-495

Samolotem[edytuj]

Lotniska międzynarodowe:

  • Rio de Janeiro/Galeão–Antonio Carlos Jobim (IATA: GIG) – drugie największe lotnisko w Brazylii (po Guarulhos w São Paulo)
  • Cabo Frio (IATA: CFB) – lotnisko obsługuje czartery linii Andes i Azul oraz cargo

Lotniska krajowe:

  • Armação dos Búzios - Umberto Modiano (IATA: BZC)
  • Campos–Bartolomeu Lysandro (IATA: CAW) – lotnisko obsługuje lot linii Azul na lotnisko Santos Dumont w Rio de Janeiro
  • Jacarepaguá–Roberto Marinho – lotnisko aeroklubu brazylijskiego
  • Macaé-Benedito Lacerda (IATA: MEA) – linie Azul
  • Resende (IATA: REZ) – obecnie nie ma stąd lotów
  • Rio de Janeiro/Santos Dumont (IATA: SDU) – obsługuje wiele lotów krajowych, linie Azul, Avianca, Gol i TAM

Statkiem[edytuj]

Miasta[edytuj]

Ciekawe miejsca[edytuj]

  • Ilha Grande - wyspa położona 150 km od Rio de Janeiro. Dojazd autobusem z Rio do Angra dos Reis, następnie łódką.
  • Paraty - kolonialne miasteczko w odległości 250 km od Rio de Janeiro.
  • Búzios - plażowy kurort 150 km na północ od Rio
  • Petrópolis - dawniej letnia siedziba cesarza, 60 km od Rio

Komunikacja[edytuj]

Zakupy[edytuj]

Gastronomia[edytuj]

Noclegi[edytuj]

Bezpieczeństwo[edytuj]

Zdrowie[edytuj]

Kontakt[edytuj]

Warianty

Działania

Docents

Inne języki

strony pokrewne